Antony Fantano:Αμφιλεγόμενος φύτουκλας της μουσικοκριτικής ή κάτι πιο πονηρό;

Antony Fantano:Αμφιλεγόμενος φύτουκλας της μουσικοκριτικής ή κάτι πιο πονηρό; Facebook Twitter
Tο βασικότερο πρόβλημα με το Needle Drop, και ο ίδιος ο Fantano φαίνεται να το αναγνωρίζει, είναι ότι το κοινό του αποτελείται στο 94% από άντρες. Και αυτό είναι πολύ λυπηρό την εποχή που ζούμε.
2

Είναι βέβαιο ότι βλέπουμε μια σημαντική στροφή στη μουσική αυτή την εποχή και δεν έχει να κάνει μόνο με το τι ανεβαίνει στα τσαρτ τελευταία ή την αντικατάσταση των βινυλίων από τα streamings. Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον αυτή η στροφή σήμερα από πολλές απόψεις. Το να μην το αναγνωρίζεις είναι σαν να είσαι αδιάφορος απέναντι στην επικείμενη αλλαγή ή, στη χειρότερη, να εθελοτυφλείς.


Ας πάρουμε τα παραδοσιακά μουσικά μέσα, για παράδειγμα, δηλαδή τα περιοδικά και τα sites, που στην πλειονότητά τους προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, αλλά μοιάζει να χάνουν τη δύναμη που είχαν όσον αφορά τη διαμόρφωση μουσικών ρευμάτων, όπως γινόταν παλιότερα. Δεν συμβαίνει κάτι περίεργο, καθετί κάνει τον κύκλο του, θα μπορούσε να πει κάποιος. Αυτό όμως που έχει αλλάξει δραματικά και κάνει τρομερή αίσθηση, είναι ο τρόπος που γράφουν για τη μουσική, τουλάχιστον στο εξωτερικό, με πιο υποψιασμένο και πιο πολύπλοκο τρόπο. Τα πολιτικοποιημένα άρθρα έχουν αυξηθεί αισθητά, χωρίς να είναι απαραίτητα πολιτικοποιημένη η μουσική που δίνει αφορμή για τα κείμενα.

Άμα σερφάρεις στο YouTube σε καθημερινή βάση για να ακούσεις νέα πράγματα ή ολόκληρες κυκλοφορίες, αποκλείεται να μην πετύχεις αυτό τον τύπο με το ξυρισμένο κεφάλι, τα τεράστια γυαλιά και τη χαζή έκφραση.


Δεν είναι, όμως, και πολύ ακαδημαϊκά τα κείμενα τελευταία, όσο κι αν διαφωνούν ορισμένοι, και δεν είναι και κάτι απαραίτητα κακό αυτό που συμβαίνει. Σίγουρα όμως είναι κάτι που δεν έχουμε συνηθίσει και κακοφαίνεται σε αρκετό κόσμο της παλιάς σχολής. Σε αυτό το πλαίσιο, ο πιο διάσημος μουσικοκριτικός αυτήν τη στιγμή στον κόσμο –και ο πιο αναγνωρίσιμος, σύμφωνα με το «Spin»– δεν είναι κάποιος που γράφει για ένα χίπστερ περιοδικό ή σάιτ, όπως τα «Pitchfork», «Fact» ή ακόμα και το «Wire». Δεν γράφει καν βιβλία με βαθυστόχαστες αναλύσεις. Είναι ένας 32χρονος παντρεμένος βίγκαν από το Κονέκτικατ. Λέει τη γνώμη του με όσο πιο απλό τρόπο γίνεται μπροστά σε μια κάμερα, ανεβάζει το βίντεο στο κανάλι του στο YouTube και βγάζει αρκετά λεφτά από αυτό, ώστε να μπορεί να ζήσει. Κυρίως κάνει κριτική σε χιπ-χοπ άλμπουμ.

Antony Fantano:Αμφιλεγόμενος φύτουκλας της μουσικοκριτικής ή κάτι πιο πονηρό; Facebook Twitter
Τα βίντεό του διαρκούν περίπου 6 λεπτά, που μπορεί να φτάσουν και τα 10, αν θεωρεί κάποιο άλμπουμ σημαντικό.


Ο Anthony Fantano και το κανάλι του The Needle Drop έχουν έναν σταθερό αριθμό φανατικών συνδρομητών που ξεπερνάει το 1 εκατομμύριο. Καμιά φορά οι κριτικές του ξεπερνάνε σε views ολόκληρα άλμπουμ που σχολιάζει ή τραγούδια που υπάρχουν στην ίδια πλατφόρμα.

Άμα σερφάρεις στο YouTube σε καθημερινή βάση για να ακούσεις νέα πράγματα ή ολόκληρες κυκλοφορίες, αποκλείεται να μην πετύχεις αυτό τον τύπο με το ξυρισμένο κεφάλι, τα τεράστια γυαλιά και τη χαζή έκφραση. Θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους του vlogging, μια συνήθεια/χόμπι που πλέον βλέπουμε και εδώ. Το vlog είναι μια μορφή διαδικτυακής τηλεόρασης, κάτι σαν το blog (sic), μόνο που το μέσο είναι το βίντεο. Ο Fantano ήταν από τους πρώτους που το ξεκίνησαν, πριν ακόμη αρχίσουν τα μεγάλα έντυπα να κάνουν live μετάδοση από το Facebook ή το Instagram – πόσο μάλλον τα μουσικά. Ξεκίνησε το κανάλι του το φθινόπωρο του 2007.

Άρχισε να ανεβάζει μουσικές κριτικές το 2009. Τα βίντεό του διαρκούν περίπου 6 λεπτά, που μπορεί να φτάσουν και τα 10, αν θεωρεί κάποιο άλμπουμ σημαντικό. Σε αυτά επικεντρώνεται στα στοιχεία που του αρέσουν ή δεν του αρέσουν σε ένα άλμπουμ και χρησιμοποιεί αρκετά μιμίδια κατά τη διάρκεια της κριτικής του. Στο τέλος βάζει και έναν βαθμό αλά «Pitchfork». Έχει κάνει κριτικές για άπειρα άλμπουμ και καλύπτει σχεδόν τα πάντα, αλλά ασχολείται περισσότερο με το χιπ-χοπ. Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι ότι έχει έναν αυθόρμητο ενθουσιασμό για τη μουσική, χωρίς να το παίζει ξερόλας, και βγαίνει αρκετά συμπαθής στην κάμερα. Το μότο του είναι «ο πιο πολυάσχολος φύτουκλας στο Ίντερνετ».

 

H τελευταία του κριτική ήταν για το άλμπουμ των Converge, The Dusk In Us

Δεδομένης της εποχής όμως, ο Fantano σύντομα δέχτηκε τα πυρά των «γραφιάδων» συναδέλφων του. Όχι για το Needle Drop αλλά για ένα άλλο κανάλι που διατηρούσε, το «That is the plan». O ίδιος ισχυρίστηκε ότι το έφτιαξε για να κοροϊδέψει το σκληροπυρηνικό fanbase των ράπερ. Το «Fader» όμως τον κατηγόρησε σε ένα εκτενέστατο άρθρο του ότι εκεί βρήκε απλώς μια πλατφόρμα για να εκφράσει την υποστήριξή του στην alt-right. Μάλιστα, τον αποκάλεσε edgelord –έτσι ονομάζονται τα άτομα που κάνουν προκλητική και μηδενιστική ρητορική με στόχο κυρίως μειονότητες και γυναίκες–, κυρίως λόγω της σχέσης του με το αμφιλεγόμενο φόρουμ 4chan και των συνεντεύξεων που πήρε από δύο αμφιλεγόμενους κωμικούς.

Να πούμε εδώ ότι το YouTube μαστίζεται τελευταία από vloggers που υποστηρίζουν την alt-right, για την ακρίβεια θεωρείται η κύρια πλατφόρμα τους. Ο Fantano δεν κάθισε με σταυρωμένα χέρια. Έκλεισε το κανάλι που αμαύρωνε τη φήμη του, αν και είπε ότι η απόφαση ήταν του YouTube (ότι θα γινόταν έτσι κι αλλιώς), και τους απάντησε λεπτομερώς με ένα 20λεπτο βίντεο με links για όσα τον κατηγορούσαν. Δεν ξέρω αν ανήκει στην alt-right ή όχι. Από το Τwitter φαίνεται ότι ψήφισε Μπέρνι Σάντερς στις εκλογές και συχνά βρίζει τον Tραμπ. Οι φαν του, αν και μπερδεύτηκαν αρχικά, τον υποστήριξαν και απέρριψαν το άρθρο ως λίβελο. Το «Fader» γρήγορα το έθαψε στο αρχείο του μετά την απάντησή του, ενώ του έκανε πολλές διορθώσεις πριν κατέβει από την πρώτη σελίδα. Κανείς επίσης δεν γνωρίζει για ποιον λόγο έγινε η επίθεση. Αρκετοί την αποδίδουν στο ότι είναι ένας ανεξάρτητος μουσικοκριτικός που έχει αποκτήσει σημαντική επιρροή στο κοινό.


Πέρα από αυτά, όμως, το βασικότερο πρόβλημα με το Needle Drop, και ο ίδιος ο Fantano φαίνεται να το αναγνωρίζει, είναι ότι το κοινό του αποτελείται στο 94% από άντρες. Και αυτό είναι πολύ λυπηρό την εποχή που ζούμε. Δεν κάνει εντύπωση βέβαια. Η μουσική θεωρείται μέχρι και σήμερα ανδρικό σπορ, παρά τις αξιόλογες γυναίκες δημιουργούς που βγαίνουν συνέχεια. Επίσης, τι γίνεται με τις μουσικοκριτικούς ή τις συλλέκτριες βινυλίου; Και δεν χρειάζεται να πάμε καν τόσο μακριά. Αν αναλογιστούμε πόσες γυναίκες γράφουν για μουσική αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα, το νούμερο είναι απογοητευτικό. Αν μάλιστα δει κάποιος πόσες γυναίκες σχολιάζουν τα της μουσικής στα social media, τότε πραγματικά βυθίζεται στο σκοτάδι (αφήνω έξω τον τρόπο που τους συμπεριφέρονται). Κι αυτό είναι ενδεικτικό του ότι ορισμένες φορές μοιάζει να ζούμε σε έναν μουσικό μετα-μεσαίωνα.  


 

Η κριτική του Anthony Fantano για το νέο δίσκο του Beck

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Μπήκα να διαβάσω για έναν αμφιλεγόμενο μουσικοκριτικό και το άρθρο μιλάει για έναν τύπο που κάνει κριτική σε δίσκους χιπ χοπ!Σαν να δηλώνει κριτικός κινηματογράφου κάποιος που γράφει κριτικές για πρωιναδικα.
Στην Αμερική πια ένα λάθος meme να χρησιμοποιήσεις ή το λάθος αστείο να κάνεις σε έχουν βγάλει φασίστα κατευθείαν ( τα είχε πει ο Όργουελ ). Το ότι το κανάλι του Fantano έχει πιο πολλούς άντρες συνδρομητές δεν λέει απολύτως τίποτα, ανέκαθεν περισσότεροι άντρες ασχολούνταν με τη μουσική παρά γυναίκες, αλλά το να υπονοείται ότι αυτές που ασχολούνται υφίστανται διακρίσεις είναι εκτός πραγματικότητας. Αρκεί να μπει κάποιος youtube και να δει τα ενθαρρυντικά σχόλια κάτω απο βίντεο συλλεκτών βινυλίου που ειναι γυναίκες ( που ειναι και παρά πολλές σε αντίθεση με τα λεγόμενα του άρθρου).