ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.
0

Αν και έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που οι Coldcut προσγειώθηκαν στο μουσικό στερέωμα, η μουσική τους όχι μόνο δεν ακούγεται καθόλου ξοφλημένη ή μπαγιάτικη αλλά συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Για παράδειγμα, αν κάτσεις να ακούσεις το «Let us play!», παθαίνεις ένα μικρό σοκ, μια και σε αρκετές στιγμές του μοιάζει σαν να έχει κυκλοφορήσει πριν από μερικούς μήνες και όχι πριν από 20 χρόνια, συγκεκριμένα το 1997.


Οι Coldcut όμως δεν θεωρούνται σημαντικοί επειδή η μουσική τους ακούγεται φρέσκια όσα χρόνια κι αν περάσουν. Αυτό μπορείς να το πεις για πολλά συγκροτήματα. Είναι σημαντικοί επειδή διαμόρφωσαν την ποπ μουσική όπως την ακούμε σήμερα αλλά και τον τρόπο που φτιάχνεται. Το λονδρέζικο ντουέτο πάντοτε είχε το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον, από τις πρώτες του μουσικές απόπειρες, το 1987.


Η καινοτομία που έφεραν με την τεχνική που ανέπτυξαν στη δημιουργία της μουσικής, κάτι σαν ένα μουσικό κολάζ δηλαδή, κόβοντας και ράβοντας κομμάτια από διάφορα είδη, από χιπ-χοπ και τζαζ μέχρι σάουντρακ και κλασικά ροκ κομμάτια, προκάλεσε μια γενικότερη ριζική αλλαγή που κυριάρχησε τις επόμενες δεκαετίες − και κυριαρχεί ακόμα.

Οι Coldcut σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


Ήταν από τα πρώτα σχήματα, μαζί με τους M/A/R/R/S και τους Αμερικανούς συναδέλφους τους Beastie Boys, που λάνσαραν απροκάλυπτα τη χρήση των samples στη mainstream μουσική. Έκαναν εν ολίγοις τα samples μόδα, για να το πούμε πιο απλά.


Πέρα όμως από αυτό, θεωρούνται σπουδαίοι και για τη Ninja Tune, τη δισκογραφική που ίδρυσαν το 1990 και αποτελεί μία από τις θρυλικές και μακροβιότερες ανεξάρτητες εταιρείες. H Ninja Tune, από την αρχή της λειτουργίας της, έγινε συνώνυμη της πρωτοπορίας λόγω της εμμονής της με τη διαδραστική τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα, καθώς και λόγω του εκλεκτικού και ασυμβίβαστου ρόστερ καλλιτεχνών που κυκλοφορεί.


Δεν ξέρω, βέβαια, αν σήμερα έχει την ίδια αίγλη όπως παλιότερα, ακόμα όμως θυμάμαι μια εποχή γύρω στα μέσα των '00s όταν υπήρχε κόσμος που περίμενε ευλαβικά κάθε νέα κυκλοφορία της ή ενθουσιαζόταν σαν τρελός με κάθε νέο μουσικό που υπέγραφε και έμπαινε στο δυναμικό της.

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης.

Εν όψει της εμφάνισης του ιστορικού αυτού γκρουπ στο Gagarin205 την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, κάνουμε μια αναδρομή στις πιο καθοριστικές στιγμές από τη χαοτική και πλούσια καριέρα τους.


• Ο Matt Black γνώρισε τον Jonathan More το 1986. Ο More δούλευε στο δισκοπωλείο Reckless Records στην Berwick Street, όπου ο Black σύχναζε ως πελάτης. Ο Black δούλευε ως προγραμματιστής και ο More ήταν πρώην δάσκαλος εικαστικών πριν φτιάξουν τους Coldcut.


Και οι δύο τους ήταν DJs της rare groove σκηνής που φημιζόταν για τα εκλεκτικά sets, γεμάτα θησαυρούς από σπάνιους και άγνωστους σόουλ και τζαζ δίσκους που έφερναν στο φως οι εκπρόσωποί της για τις ανάγκες κάθε βραδιάς.


• Η πρώτη τους δουλειά ήταν το κομμάτι «Say kids, what time is it?» που κυκλοφόρησε το 1987. Σε αυτό είχαν μιξάρει το κομμάτι «King of the swingers» από το «Βιβλίο της Ζούγκλας» με το break από το «Funky Drummer» του James Brown.

 

Coldcut - Say Kids What Time Is It?

Θεωρείται ο πρώτος breaks δίσκος που έγινε στη Βρετανία και η καινοτομία τους αυτή έκανε το SPIN να τους ανακηρύξει τους πρώτους Βρετανούς καλλιτέχνες που κατάλαβαν ακριβώς την cut-up αισθητική του χιπ-χοπ. Οι M/A/R/R/S, στο ίδιο πνεύμα, λίγους μήνες μετά, έβγαλαν το ιστορικό πλέον «Pump up the volume» που έφτασε στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ την ίδια χρονιά.

• Το πιο ιστορικό κομμάτι των Coldcut ήταν το «Beats+ Pieces» που κυκλοφόρησαν το 1987 στην πρώτη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία που ίδρυσαν και ονόμασαν «Ahead of our time». Τότε, για πρώτη φορά, το ντουέτο χρησιμοποιεί το όνομα Coldcut.


O τίτλος του συγκεκριμένου κομματιού περιέγραφε απόλυτα τον τρόπο που προσέγγιζαν τη μουσική και την ιδιαίτερη cut-up τεχνική που ανέπτυξαν. Ανέγραψαν ειρωνικά στο εξώφυλλο του σινγκλ το σλόγκαν «sorry, but this just isn't music» («συγγνώμη, αλλά αυτό δεν είναι μουσική»), αναφερόμενοι στους επικριτές αυτού του νέου είδους που ξεπηδούσε εκείνη την εποχή.


Για τους Chemical Brothers, το «Beats+ Pieces» ήταν το πρώτο bigbeat δισκάκι που κυκλοφόρησε στην ιστορία της μουσικής. Το bigbeat ήταν ένα είδος ηλεκτρονικής μουσικής στο οποίο οι μουσικοί χρησιμοποιούσαν πολλά βαριά breakbeats με λούπες από synth. Συνδέθηκε κυρίως με τα acid house και techno μουσικά είδη.

 

Coldcut - Beats And Pieces


• Η επιτυχία ήρθε όταν έκαναν remix στο χιπ-χοπ κομμάτι των Eric B. & Rakim «Paid in full». Κυκλοφόρησε και αυτό τον Οκτώβριο του 1987 και πλέον θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο για το χιπ-χοπ στη Βρετανία. Ανέβηκε στη 15η θέση στα βρετανικά τσαρτ.


Οι Coldcut, επίσης, σύστησαν στο κοινό ερμηνεύτριες όπως η Yazz και η Lisa Stansfield. Η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Stansfield ξεκίνησε την καριέρα της με το «People, hold on» που έκαναν μαζί.


• Σύμφωνα με την «Guardian», η συλλογή remix που κυκλοφόρησαν το 1996 με τίτλο «Journeys by DJ: 70 minutes of madness» είναι ένα άλμπουμ-ορόσημο που παραμένει μέχρι σήμερα μέτρο σύγκρισης για κάθε ανάλογη προσπάθεια που κυκλοφορεί. Στο ίδιο άρθρο ο Dorian Linksey γράφει ότι: «Έγιναν οι πρώτοι ποπ σταρ της βρετανικής χορευτικής σκηνής στη χώρα, την εποχή που κανείς δεν έβγαζε λεφτά από αυτή».

• Η Ninja Tune γεννήθηκε μέσα από την απογοήτευσή τους με την Arista, τη μεγάλη εταιρεία όπου είχαν υπογράψει στις αρχές της καριέρας τους. Ήθελαν να πάρουν τον έλεγχο της μουσικής τους στα χέρια τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από τον έλεγχο των πολυεθνικών δισκογραφικών. Άρχισαν να χτίζουν τη Ninja Tune, επηρεασμένοι από μια περιοδεία τους στην Ιαπωνία, μαζί με τον Νorman Cook aka Fatboy Slim – τότε ήταν γνωστός ως Beats International.


Έκαναν τρία χρόνια να κυκλοφορήσουν μουσική με το όνομα Coldcut λόγω απαγορευτικής ρήτρας του προηγούμενου συμβολαίου τους, ενώ από το 1992 την εταιρεία διευθύνει ο Peter Quicke. Ως εταιρεία άρχισε να αποκτάει μεγαλύτερο κύρος μετά τα πρώτα πέντε άλμπουμ που κυκλοφόρησε εκεί ο DJ Food.


Με τη Ninja Tune οι Coldcut συνέχισαν την παράδοση που είχαν από παλιότερα να κυκλοφορούν περιορισμένες εκδόσεις βινυλίων. Η εταιρεία βοήθησε στην άνθηση του trip-hop και του ορχηστρικού χιπ-χοπ. Μάλιστα, οι ίδιοι οι Coldcut είχαν δική τους λέξη για το trip-hop: το αποκαλούσαν «funkjazztical tricknology».

30 χρόνια μετά από την πρώτη τους εμφάνιση, οι Coldcut ακούγονται ακόμα ολόφρεσκοι Facebook Twitter
Outside the echo chamber, 2017


• Εκτός όμως από τη μουσική, έχουν ασχοληθεί εκτενέστατα και με την τεχνολογία. Τη δεκαετία του '90, παράλληλα με τους Coldcut, οι Black και More δημιούργησαν το ανενεργό πλέον γκρουπ Hex. Ήταν μια multimedia ομάδα που είχε να κάνει με τα νέα τεχνολογικά μέσα. Ο Black, μάλιστα, είναι ένας από τους εφευρέτες του λογισμικού VJAMM που άρχισαν να χρησιμοποιούν στις συναυλίες τους.


Ακόμη, συνέθεσαν μουσική για βιντεοπαιχνίδια, όπως το «Rez» της Sega, ενώ πρόσφατα δημιούργησαν ένα app για παραγωγή μουσικής με smartphones που ονόμασαν Ninja Jam.


Τέλος, έχουν μία από τις μακροβιότερες εκπομπές στο ραδιόφωνο, τη «Solid Steel», που ξεκίνησε από τον πειρατικό βρετανικό σταθμό Kiss Fm to 1988, το 2000 μεταπήδησε στο BBC για δύο χρόνια και πλέον τη βρίσκει κανείς online.

Info:

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου – Gagarin 205 / Αθήνα

Special guest: Cayetano (GR)

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Μουσική
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ