Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter

Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν

1

Εάν ταξιδέψετε περίπου μία ώρα ανατολικά του Γκέτεμποργκ και φτάσετε στην τοποθεσία Sandhult, θα έχετε την αίσθηση ότι ξαφνικά βρεθήκατε στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης. Και αυτό γιατί έκεί έχει στηθεί ένα ακριβές αντίγραφο του Χάρλεμ, όπου προσόψεις καταστημάτων και ινστιτούτων αισθητικής στέκονται κάτω από τον σουηδικό ουρανό. Αυτό είναι το AstaZero, μια τεχνητή γειτονιά που κατασκευάστηκε από τη Volvo για να δοκιμάζει τα αυτοκίνητά της. Οι προσόψεις βέβαια είναι ψεύτικες και έχουν κατασκευαστεί έτσι ώστε να θυμίζουν έναν πολυσύχναστο δρόμο.

Το Astazero είναι μια από τις πολλές τεχνητές γειτονιές που επισκέφθηκε ο φωτογράφος Gregor Sailer κατά τη διάρκεια του διετούς ταξιδιού για το βιβλίο του, The Potemkin Village, το οποίο δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τον Kehrer Verlag. Ο Sailer εμπνεύστηκε τον τίτλο του βιβλίου του από έναν ρωσικό μύθο σύμφωνα με τον οποίο κάποτε ο Γκριγκόρι Ποτέμκιν διέταξε να κατασκευαστούν δεκάδες ψεύτικα χωριά κατά μήκος της Κριμαίας ώστε η Αυτοκράτειρα Αικατερίνη να μην δει στη διάρκεια της περιοδείας της τη ζοφερή κατάσταση του τόπου. Πολλά τέτοιου είδους χωριά όπως αυτά του Ποτέμκιν υπάρχουν διάσπαρτα σε όλο τον κόσμο - όπως το το στρατόπεδο συγκέντρωσης Theresienstadt ή το χωριό Kijong-dong της Βόρειας Κορέας το οποίο ο φωτογράφος δεν κατάφερε να επισκεφθεί γιατί δεν εξασφάλισε την απαραίτητη άδεια.

Ο ίδιος ο Sailor δεν προσπαθεί να ξεγελάσει τον θεατή του και αρκετές φορές εστιάζει στις λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν την ανορθόδοξή εμφάνισή τους - όπως τις ξεφλουδισμένες γωνίες της «πρόσοψης» ενός κτιρίου ή τα σταντ που στηρίζουν μια σειρά ψεύτικων σουηδικών σπιτιών- σαν να είναι ένα θεατρικό σκηνικό

Στο βιβλίο μεταξύ άλλων παρουσιάζονται φωτογραφίες χωριών ευρωπαϊκού στυλ στη Σαγκάη, μια φανταστική ιρακινή πόλη στην έρημο Mojave της Καλιφόρνιας και κτίρια σε μια ρωσική πόλη που έχουν καμουφλαριστεί για να κρυφτεί η πραγματική τους εμφάνιση. Ο ίδιος ο Sailor δεν προσπαθεί να ξεγελάσει τον θεατή του και αρκετές φορές εστιάζει στις λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν την ανορθόδοξή εμφάνισή τους - όπως τις ξεφλουδισμένες γωνίες της «πρόσοψης» ενός κτιρίου ή τα σταντ που στηρίζουν μια σειρά ψεύτικων σουηδικών σπιτιών- σαν να είναι ένα θεατρικό σκηνικό.

Πολλά από τα μέρη που επισκέφθηκε είναι απλώς αξιοπερίεργα όπως το AstaZero ή την πόλη του Τάμεση στη Σαγκάη, ωστόσο η πλειονότητα τους χρησιμοποιείται για στρατιωτική επαίδευση όπως το Junction City στην έρημο Μοχάβι της Καλιφόρνια - που διαθέτει το πλήρους κλίμακας αντίγραφο ενός τζαμιού με μπλε τρούλο, ενός ιατρείου και ενός πυροσβεστικού σταθμού, όλα διακοσμημένα με αραβικά χαρακτήρες- ή η κοντινή πόλη Tiefort . 

Η απουσία ανθρώπων στις φωτογραφίες του Sailor κάνει αυτές τις καλοσυντηρημένες αρχιτεκτονικές προσομοιώσεις να φαίνονται ακόμα πιο ανορθόδοξες.  Παρόλο που καθεμία απ' αυτές δημιουργήθηκε για συγκεκριμένο σκοπό, το παγκόσμιο φαινόμενο των χωριών του Ποτέμκιν λέει κάτι ευρύτερο. Όπως το θέτει ο ίδιος ο Sailor, αυτοί οι ψεύτικοι οικισμοί «στέκονται ως σύμβολο των παράλογων και σουρεαλιστικών αλλαγών στη σημερινή κοινωνία που βασίζονται σε πολιτικούς και οικονομικούς λόγους».

Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “Russia, Ufa & Suzdal” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “USA, Junction City” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “USA, Tiefort City” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “Germany, Schnöggersburg” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “France, Complexe de Tir en Zone Urbaine” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “USA, Junction City” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailer, “Sweden, Carson City” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “Germany, Schnöggersburg” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “China, Thames Town” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “France, Beauséjour” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “France, Complexe de Tir en Zone Urbaine” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Gregor Sailor, “China, Thames Town” από το φωτογραφικό λεύκωμα ‘The Potemkin Village’. © Gregor Sailer, courtesy Kehrer Galerie
Τα ψεύτικα χωριά του Ποτέμκιν Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του ‘The Potemkin Village’ που εκδόθηκε από τον οίκο Kehrer Verlag
Φωτογραφία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT