Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο και η Ζακλίν Ροκ, Κάννες, 1957. Φωτό: David Douglas Duncan.
0

Η Κατρίν Υτέν-Μπλε, μοναχοκόρη της δεύτερης συζύγου του Πάμπλο Πικάσο, Ζακλίν Ροκ, πρόκειται να ιδρύσει ένα μουσείο στη Νότια Γαλλία προκειμένου να στεγάσει εκεί την εκτεταμένη συλλογή έργων του σπουδαίου ζωγράφου. Η 70χρονη Υτέν-Μπλε διαθέτει τη μεγαλύτερη παγκοσμίως συλλογή έργων του Πικάσο. 

Εκπρόσωποι των τοπικών αρχών δήλωσαν πως η συλλογή της, την οποία κληρονόμησε από τη μητέρα της, περιλαμβάνει περίπου 2.000 έργα. Η πλειονότητα των έργων αυτών χρονολογείται μεταξύ 1952 και 1973, δηλαδή την περίοδο που η Ροκ ήταν σύντροφος του Ισπανού ζωγράφου.

Η τεράστια συλλογή περιλαμβάνει πάνω από 1.000 πίνακες αλλά και αμέτρητα σχέδια, κεραμικά, γλυπτά, ζωγραφισμένα πιάτα καθώς και φωτογραφίες της ζωής του ζευγαριού. 

Ο σκοπός της συλλέκτριας είναι να αφιερώσει το μουσείο στον ζωγράφο αλλά και τη μητέρα της, με την οποία σύναψε τον τελευταίο του γάμο που διήρκεσε 11 χρόνια. Το ζευγάρι έχει ταφεί μαζί στο Château de Vauvenargues, το οποίο βρίσκεται κοντά στον χώρο όπου πρόκειται να στεγαστεί και να λειτουργήσει το μουσείο.

Είναι άξιον αναφοράς πως κατά την διάρκεια του γάμου τους ο Πικάσο φιλοτέχνησε πάνω από 400 προσωπογραφίες της Ζακλίν Ροκ.

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Το νέο μουσείο θα στεγαστεί εντός του χώρου της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη της Aix-en-Provence. Το δημοτικό συμβούλιο έχει στην κυριότητά του το κτίριο που οικοδομήθηκε τον 13ο μ. Χ. αιώνα και ενέκρινε την πώλησή του καθώς και του περιβάλλοντα χώρου, προς 11,5 εκατομμύρια ευρώ, στην εταιρεία κυριότητας της Υτέν-Μπλε, «Madame Z».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Το νέο μουσείο θα φιλοξενείται στους χώρους της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη Νοτίου Γαλλίας, Aix-en-Provence.

Η εταιρεία αντλεί την ονομασία της από την ομώνυμη βίλα της Ζακλίν Ροκ στη Γαλλική Ριβιέρα αλλά και από τον τίτλο ενός από τα πιο διάσημα πορτρέτα της, που φυσικά είχε φιλοτεχνήσει ο Πικάσο. Σύμφωνα με το καταστατικό της, ο σκοπός της Madame Z, η οποία ιδρύθηκε μόλις πέρυσι, είναι «η δημιουργία και η εμπορική εκμετάλλευση μουσείων».

Η εταιρεία θα επιβλέψει την ανάπτυξη του Μusée Jacqueline et Pablo Picasso, καθώς και τις εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου του Κολεγίου και της Μονής με το υπέροχο περιστύλιο. 

Η συμφωνία με τις τοπικές αρχές για την πώληση των κτιρίων προβλέπει το μουσείο να ανοίξει τις πόρτες του μέσα σε τρία χρόνια το αργότερο, δηλαδή το 2021.

Το μουσείο θα διαθέτει τρία επίπεδα και οι μόνιμες συλλογές θα εκτίθενται σε χώρους συνολικής επιφάνειας 1.000 τ.μ. ενώ οι περιοδικές εκθέσεις θα παρουσιάζονται σε χώρους που θα ξεπερνούν τα 500 τ.μ.

Προβλέπεται επίσης η λειτουργία ερευνητικού κέντρου, εργαστηρίων κεραμικής και χαρακτικής καθώς και η κατασκευή ενός αμφιθεάτρου χωρητικότητας 200 θέσεων. 

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Η Ζακλίν με λουλούδια, Πάμπλο Πικάσο, λάδι σε καμβά, 1954.

«Το μουσείο θα εκθέσει πίνακες που δεν έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν» λέει η Οντίλ Μποντού, δημοτική σύμβουλος και εκπρόσωπος τύπου για τη συνεργασία των τοπικών αρχών με την Υτέν-Μπλε. «Κάποια πορτρέτα της Ζακλίν Ροκ είχαν ήδη εκτεθεί στο Λαντερνό στη Βρετάνη τον περασμένο Αύγουστο και προσέλκυσαν 250.000 επισκέπτες. Είναι θείο δώρο για την Aix-en-Provence».

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Η ίδια η Υτέν-Μπλε, σταθερή στη συνήθειά της να αποφεύγει τον Τύπο δεν έχει προχωρήσει σε δημόσιες δηλώσεις μετά την ανακοίνωση της υπογραφής της πώλησης τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά είχε μιλήσει πριν από έναν χρόνο στην τοπική εφημερίδα La Provence σχετικά με το συγκεκριμένο έργο:

«Η μητέρα μου απεβίωσε το 1986. Μου πήρε αρκετό χρόνο να καταβάλω τον φόρο κληρονομιάς. Έκτοτε δεν έχω σταματήσει να δανείζω και να εκθέτω σε περιοδείες την κληρονομιά μου. Αυτή είναι η αποστολή που μου έχω αναθέσει. Και δεν έχει οικονομικό όφελος, δεν προσπαθώ να πλουτίσω αλλά να μοιραστώ εκείνα που μου προσφέρθηκαν».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πικάσο διορθώνει ένα κολιέ που έφτιαξε για την τελευταία σύζυγο του Ζακλίν. Φωτογραφία του David Douglas Duncan, 1957.

Η Υτέν-Μπλε έχει επίσης ανακοινώσει πως θα δανείσει σημαντικό αριθμό έργων για μία τεράστιας έκτασης έκθεση Πικάσο που θα πραγματοποιηθεί στο Βερολίνο το επόμενο έτος. Τον Μάρτιο του 2019 στο Μουσείο Barberini θα εκτεθούν έργα επιλεγμένα από τον προσκεκλημένο επιμελητή Μπρενάρντο Λανιάντο-Ρομέρο και ανήκουν στα έργα από τη συλλογή της, που σπάνια έχουν παρουσιαστεί στο κοινό. Μάλιστα κάποια θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά δημόσια σε μουσείο. 

Τον Ιούνιο του 2018 το μουσείο θα διοργανώσει και ένα ανοιχτό συνέδριο όπου εμπειρογνώμονες στο έργο του Πικάσο θα εστιάσουν μεταξύ άλλων στον κομβικό ρόλο της Ζακλίν Ροκ για τη διατήρηση του κληροδοτήματος του καλλιτέχνη. 

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που η Κατρίν Υτέν-Μπλε ενισχύει τη μνήμη του καλλιτέχνη και του έργου του στην περιοχή της Aix. Στην πραγματικότητα, σε εκείνη οφείλεται το ότι άνοιξε για το κοινό το Château de Vauvenargues το 2009.

Πρόκειται για τον χώρο όπου έζησε ο Πικάσο και ετάφη μαζί με την τελευταία σύζυγο του. Επίσης η κληρονόμος έχει ήδη δανείσει ένα γλυπτό του Πικάσο στο Musée Granet, όπως είχε κάνει και με 45 κεραμικά του για την έκθεση «Πικάσο, κεραμίστας της Μεσογείου» που πραγματοποιήθηκε το 2013 στην Aubagne.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ