Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός συμμετέχει στην Τριενάλε με το έργο «dusk and dawn look just the same (riot tourism)».
0

To New Museum είναι το μόνο μουσείο στο Μανχάταν αφιερωμένο αποκλειστικά και μόνο στη σύγχρονη τέχνη.

Ιδρύθηκε το 1977 και ανήκει στον κύκλο των λίγων εκείνων μουσείων παγκοσμίως που η επιρροή τους θεωρείται μεγάλη, επειδή καθοδηγούν τις εξελίξεις στη σύγχρονη τέχνη.


Ο στόχος του είναι να αναζητά και να παρουσιάζει νεότερους καλλιτέχνες των οποίων η δουλειά δεν έχει τύχει ακόμη ευρύτερης παρουσίασης στο κοινό, παρ' ότι θα την άξιζε.


Από το 2007 το New Museum στεγάζεται σε ένα αυτόνομο κτίριο που σχεδιάστηκε από τους Ιάπωνες αρχιτέκτονες Kazuyo Sejima και Ryue Nishizawa (του γραφείου SANAA, που το 2010 τιμήθηκε με το αρχιτεκτονικό βραβείο Pritzker).


Ο σχεδιασμός του μουσείου είναι φαινομενικά πολύ απλός και αναγνωρίσιμος. Θα περιγραφόταν ως μια στήλη από παραλληλεπίπεδους όγκους, χωρίς «στοίχιση και ζύγιση» ως προς τον κάθετο άξονα. Οι μορφές αυτές και η διάταξή τους θεωρείται ότι εκφράζουν πλήρως τη «φιλοσοφία» και τις αξίες του μουσείου, οι οποίες είναι η ευθύτητα, η δεκτικότητα, η γενναιότητα και το ανοιχτό πνεύμα απέναντι στο νέο.


Και όταν οι βασικές αξίες ενός πολιτιστικού ιδρύματος είναι οι προαναφερόμενες, ο στόχος του δεν μπορεί να είναι παρά το να καλλιεργεί την καινοτομία, τις συνεργασίες και το πνεύμα δημιουργίας κοινών αντιλήψεων.

Ο σκοπός της έκθεσης «Τραγούδια για σαμποτάζ» είναι να καταγράψει δομές που αδιόρατα συνδέονται με τις σκοτεινές δυνάμεις που οξύνουν τις κοινωνικές ανισότητες καθώς και με τις λανθάνουσες, αλλά στέρεες και σταθερές δυνάμεις του «αποικιοκρατικού» πνεύματος και τον «θεσμοθετημένο» ρατσισμό.


Σήμερα, 13 Φεβρουαρίου 2018, εγκαινιάζεται στο New Museum η Τριενάλε του 2018, με τον τίτλο «Songs for Sabotage» («Τραγούδια για σαμποτάζ»). Είναι μια έκθεση που φέρνει κοντά 26 καλλιτέχνες, ομάδες καλλιτεχνών και συλλογικότητες από 19 χώρες. Οι περισσότεροι από αυτούς εκθέτουν για πρώτη φορά σε αμερικανικό έδαφος.


Μια ευχάριστη είδηση είναι ότι μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται δύο ελληνικές συμμετοχές: η ομάδα KERNEL (η οποία ιδρύθηκε το 2009 από τους Πέγκυ Ζάλη, Πέτρο Μώρη και Θεόδωρο Γιαννάκη) και ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός.


Δύο συμμετοχές από την Ελλάδα επί συνόλου 26 καλλιτεχνών είναι ένα ευπρόσδεκτο εθνικό ρεκόρ.


Ο σκοπός της έκθεσης «Τραγούδια για σαμποτάζ» είναι να καταγράψει δομές που αδιόρατα συνδέονται με τις σκοτεινές δυνάμεις που οξύνουν τις κοινωνικές ανισότητες καθώς και με τις λανθάνουσες, αλλά στέρεες και σταθερές δυνάμεις του «αποικιοκρατικού» πνεύματος και τον «θεσμοθετημένο» ρατσισμό.


Ξεκινώντας από τον υπερτονισμένο ρόλο της ταυτότητας (εθνικής και ατομικής) στην κουλτούρα μας σήμερα, ανιχνεύει ό,τι στέκεται εμπόδιο στην πορεία προς την επίτευξη της συλλογικότητας.

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Manolis D. Lemos, dusk and dawn look just the same (riot tourism) video still, 2017. Mixed media installation, video, and score by Julien Perez; installation: dimensions variable; Video: 3 min. Courtesy the artist and CAN Christina Androulidaki gallery, Athens

Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989 και αποφοίτησε από την ΑΣΚΤ το 2012. Έκτοτε έχει κάνει δύο ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί CAN – Christina Androulidaki και έχει λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές.


Το έργο με το οποίο συμμετέχει στην Τριενάλε έχει τίτλο «dusk and dawn look just the same (riot tourism)» [σε ελεύθερη απόδοση: «το σούρουπο και η αυγή μοιάζουν σαν να είναι το ίδιο (τουρισμός της κοινωνικής αναταραχής)»].

Πρόκειται για ένα βίντεο στο οποίο εμφανίζονται 24 άνθρωποι οι οποίοι φορούν μπουφάν βαμμένα στην πλάτη από τον ίδιο με σπρέι και εικονίζουν έναν ορίζοντα που είναι διφορούμενο αν πρόκειται για αυγή ή σούρουπο.

Η ομάδα αυτών των 24 ανθρώπων περπατά στο οδόστρωμα της οδού Αθηνάς με κατεύθυνση προς την πλατεία Ομονοίας. Αρχικά κινούνται σαν να πρόκειται για μια συσπειρωμένη και συντονισμένη ομάδα. Κάποια στιγμή όμως διαλύονται από αυτή την παράταξή τους και τρέχουν πλέον άτακτα προς όλες τις κατευθύνσεις.


Είναι ασαφές αν πρόκειται για ταραξίες, αν κάτι κυνηγούν, αν τρέχουν για να γλιτώσουν ή αν απλώς διαλύονται στον ορίζοντα όπως θα συνέβαινε με ένα σμήνος πουλιών που κάτι τα τρόμαξε.

Στο σημείο αυτό διαλύεται και η αίσθηση της ομάδας που δημιουργούσαν τα ομοιόμορφα ζωγραφισμένα μπουφάν τους.


Το γύρισμα του βίντεο έγινε αρχικά σε υψηλή ανάλυση, αλλά στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε VHS.

Έτσι, η τελική εικόνα διατηρεί μεν την ακρίβεια του ρυθμού των κινήσεων των ατόμων, αλλά ως προς την ευκρίνειά της γίνεται πιο αφαιρετική, με «θόρυβο», κάπως σαν να υποφέρει από τηλεοπτικό «χιόνι». Όσο για τη μουσική υπόκρουση, είναι μια διασκευή του γνωστού τραγουδιού «Το μινόρε της αυγής» σε κάπως ambient ρυθμό.

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Η συμμετοχή της ομάδας KERNEL (Πέγκυ Ζάλη, Πέτρος Μώρης, Θεόδωρος Γιαννάκης) έχει τίτλο: «As you said, things resist and things are resistant», 2018 (που σε απολύτως ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά σημαίνει «Όπως το είπες, τα πράγματα αντιστέκονται και τα πράγματα έχουν αντοχές») και είναι μια κατασκευή από παλέτες αλουμινίου, επιχαλκωμένη ακρυλική ρητίνη, ατσάλι, μονωτικά λάστιχα καλωδιώσεων, μονωτική ταινία και ρομποτικό μηχανισμό.


Το έργο της ομάδας KERNEL έχει τίτλο «Torrent» (που σημαίνει «χείμαρρος») και έχει επιλεγεί ως «φωτογραφία εξωφύλλου» όλης της Τριενάλε.

Είναι ένα έργο που εντάσσεται στο σώμα της δουλειάς που η ομάδα αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια ως μια διερεύνηση τοπικών και διεθνών φαινομένων που σχετίζονται με τις εξελίξεις στους τομείς των παγκόσμιων μεταφορών και των υποδομών τους και με τα αναδυόμενα πρωτόκολλα αυτοματισμού και μετασχηματισμού του ανθρώπινου χρόνου και βίου.


Με το έργο αυτό ακολουθούν τα ίχνη μιας αφήγησης στην οποία περιέχονται στιγμές κατάφασης και αντίστασης που σχετίζονται με την εξέλιξη αυτής της συνθήκης.

Πρόκειται για μια διαδικασία κατά την οποία επιχειρούν την κωδικοποίηση υλικών και μορφών που συναντούν στην έρευνά τους (κυρίως βιομηχανικά υπολείμματα, όπως τα πλαστικά καλύμματα καλωδίων, ο ανακυκλωμένος χαλκός κ. ά.). Πρόκειται για υλικά και μορφές που συνιστούν χαρακτήρες μια αφηρημένης γλυπτικής «σκηνής».


Η ευχή είναι μία: Καλή επιτυχία και στις δύο συμμετοχές!

Αυτές είναι οι ελληνικές συμμετοχές στην Τριενάλε του New Museum στο Μανχάταν Facebook Twitter
Το έργο της ομάδας KERNEL που έχει τίτλο «Torrent» (που σημαίνει «χείμαρρος») έχει επιλεγεί ως «φωτογραφία εξωφύλλου» όλης της Τριενάλε.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ