Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.
1

Θυμάμαι πως υπήρχε μια εποχή που οι Franz Ferdinand βρίσκονταν στην κορυφή.

Το 2004 η σκηνή που αναβίωνε το post-punk και το κιθαριστικό βρετανικό indie ρεύμα διήνυαν τις πιο ένδοξες μέρες τους, το ομότιτλο ντεμπούτο των Franz Ferdinand άγγιζε τις κορυφές των charts και κέρδιζε το ένα βραβείο μετά το άλλο, ενώ το θρυλικό single τους «Take me out» έπαιζε μανιωδώς σε κάθε ενημερωμένο ραδιοφωνικό σταθμό.

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τον εμβληματικό, παρθενικό τους δίσκο και πέντε μετά την τελευταία τους μέτρια προσπάθεια, ο Alex Kapranos και το ανανεωμένο σχήμα του (αποχώρησε ο Nick McCarthy και προστέθηκαν οι Julian Corrie και Dino Bardot, στα πλήκτρα και στις κιθάρες αντίστοιχα) επιστρέφουν με την πέμπτη κυκλοφορία τους «Always Αscending».


Αν γίνεται κάτι εμφανές μετά από 2-3 ακροάσεις, είναι πως τελικά δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολλά από εκείνη την εποχή:

Tο χορευτικό post-punk και οι πιασάρικοι, sing-along στίχοι που έφτιαξαν το όνομά τους είναι ακόμη εδώ, με την προσθήκη μερικών παραπάνω πλήκτρων και κάποιων προσεκτικά επιλεγμένων κοινωνικοπολιτικών σχολίων.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Το τελευταίο στοιχείο αποτυπώνεται πολύ χαρακτηριστικά στο τραγούδι «Huck and Jim». Μέσα από την επική μελωδία του, ο Kapranos υιοθετεί έναν σουρεαλιστικό τρόπο γραφής και σχολιάζει τα κακώς κείμενα της πρωθυπουργίας της Theresa May, ταξιδεύοντας στην Αμερική και μιλώντας σε δύο φανταστικούς λογοτεχνικούς φίλους του για τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στον τομέα της δημόσιας υγείας στη χώρα του.


Ο Ελληνοβρετανός frontman σχολίασε συγκεκριμένα στο μουσικό site Consequence Of Sound πως για τον ίδιο ένδειξη πολιτισμού αποτελεί η προσπάθεια μιας κυβέρνησης να φροντίσει τους αδύναμους και από τη στιγμή που στη χώρα του δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο ένιωσε το χρέος να θίξει το ζήτημα μέσα από τη μουσική του.

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις». Φωτο: Christopher Polk/Getty Images for KROQ

Σε άλλα κομμάτια η μπάντα επιχειρεί να σχολιάσει, με μικρότερη επιτυχία, το θέμα της αγάπης την εποχή του Tinder («Glimpse οf Love»), όπως επίσης και τον ναρκισσισμό των ανθρώπων έτσι όπως αποτυπώνεται μέσα από τις selfies, τα social media και τις σκηνοθετημένες ζωές («Academy Award»).

Χωρίς να αποτυγχάνουν εντελώς, σίγουρα οι απόπειρές τους για κοινωνικό σχολιασμό κάπου σκοντάφτουν, ενώ παράλληλα γίνεται εμφανές πόσο πιο απολαυστικοί γίνονται μουσικά και στιχουργικά όταν τραγουδούν γι' αυτά που ξέρουν καλύτερα: τις σχέσεις («Slow don't kill me slow»), τους ελαττωματικούς χαρακτήρες («Lois Lane»), την αγάπη που χάνεται («Feel the love go) και την αυτοαμφισβήτηση («Lazy Boy»).

Το «Always Ascending» μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει θετικές βαθμολογίες σε γενικές γραμμές, με τα περισσότερα μέσα να τονίζουν πως είναι ό,τι καλύτερο έχουν κυκλοφορήσει αυτήν τη δεκαετία.

Πάντως, το συμπέρασμα για το πού βρίσκονται οι Franz Ferdinand μέσα στη χαοτική, μουσική πραγματικότητα του 2018 προκύπτει έμμεσα από τη συνέντευξη που έδωσε ο Alex Kapranos στο «Rolling Stone» στα τέλη Ιανουαρίου.

 

Franz Ferdinand - Always Ascending (Official Video)


Στην ερώτηση για το αν είναι από τις μπάντες που έχουν σιχαθεί το τραγούδι που τους έκανε γνωστούς, δηλαδή το «Take me out», απάντησε:

«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις. Εμένα, πάντως, το "Take me out" μου αρέσει πολύ και θα συνεχίσουμε να το παίζουμε».

Μπορεί κάποιος να τους κατηγορήσει λέγοντας ότι είναι κολλημένοι στο «χρυσό» παρελθόν τους, αλλά από αυτή την απάντηση, σε συνδυασμό με την οικειότητα που αποπνέει το νέο τους άλμπουμ, προκύπτει κάτι πιο ενδιαφέρον.

Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» −χαρακτηρισμός που είχε δώσει η ίδια η μπάντα στη μουσική της− φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Στην περίπτωση των νέων Franz Ferdinand μπορεί να γίνει και πραγματικά πολύ διασκεδαστικό.

 

Franz Ferdinand - Take Me Out (Official Video)

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ