«Μαραίνονται» τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ;

«Μαραίνονται» τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ; Facebook Twitter
Το ασταθές κίτρινο του χρωμίου βρίσκεται στο απαλό φόντο και στα λαμπερά πέταλα, αλλά υπάρχει και στα πράσινα κοτσάνια και στις καρδιές των λουλουδιών, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο για να σκοτεινιάσει ο πίνακας.
0

Τα κίτρινα πέταλα και τα κοτσάνια στα διάσημα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ έχουν αρχίσει να «μαραίνονται», σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας στο Βέλγιο και το Πολυτεχνείο του Ντελφτ στην Ολλανδία.

Έπειτα από μικροσκοπική εξέταση στην μπογιά του διάσημου πίνακα (συγκεκριμένα της βερσιόν που ο Ολλανδός ζωγράφος φιλοτέχνησε τον Ιανουάριο του 1889) που εκτίθεται στο Μουσείο Βαν Γκογκ του Άμστερνταμ, οι ερευνητές κατέληξαν πως ένα από τα δύο κίτρινα του χρωμίου που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος είναι φωτοευαίσθητο και έχει τάση να μετατρέπεται, με την πάροδο του χρόνου, από πολύ απαλό κίτρινο σε ώχρα ή σε πράσινο της ελιάς.

Το αποτέλεσμα δεν είναι ακόμα ορατό με γυμνό μάτι, σύμφωνα με τον Frederik Vanmeert, ερευνητή και υποψήφιο διδάκτορα χημείας στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας, αλλά θα είναι πιο έντονο όσο περνάνε τα χρόνια. Ο Vanmeert υπογράφει τη σχετική τεχνική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Angewandte Chemie πριν από λίγες μέρες.

Οι ερευνητές εξέτασαν τα «Ηλιοτρόπια» στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2016, χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική χημικής χαρτογράφησης που ονομάζεται Μακροσκοπική Διάθλαση με Ακτίνες Χ, η οποία τους επιτρέπει να εντοπίσουν υλικά ανάμεσα στις χρώσεις του πίνακα, χωρίς καν να τον ακουμπήσουν.

Το ασταθές κίτρινο του χρωμίου βρίσκεται στο απαλό φόντο και στα λαμπερά πέταλα, αλλά υπάρχει και στα πράσινα κοτσάνια και στις καρδιές των λουλουδιών, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο για να σκοτεινιάσει ο πίνακας, αναφέρει η μελέτη. 

Οι ερευνητές εξέτασαν τα «Ηλιοτρόπια» στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2016, χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική χημικής χαρτογράφησης που ονομάζεται Μακροσκοπική Διάθλαση με Ακτίνες Χ, η οποία τους επιτρέπει να εντοπίσουν υλικά ανάμεσα στις χρώσεις του πίνακα, χωρίς καν να τον ακουμπήσουν. Έλαβαν επίσημη άδεια από το μουσείο για τη μελέτη και συνεργάστηκαν μαζί του για τα αποτελέσματα.

Ο σπουδαίος μετα-ιμπρεσιονιστής του 19ου αιώνα χρησιμοποιούσε συνθετικά χρώματα σε σωληνάρια, που ήταν καινούρια στην αγορά εκείνη την εποχή, μεταξύ άλλων τρία είδη κίτρινου του χρωμίου, δύο εκ των οποίων φαίνεται πως έχουν τάση να ξεθωριάζουν με το φως. Στα «Ηλιοτρόπια», χρησιμοποίησε δύο χρώματα, ένα από τα οποία είναι φωτοευαίσθητο. 

Ο Ολλανδός ζωγράφος και οι σύγχρονοί του χρησιμοποίησαν το κίτρινο του χρωμίου στη σειρά των «Ηλιοτροπίων» και σε άλλους πίνακες, αλλά είναι άγνωστο προς το παρόν πόσοι από αυτούς θα επηρεαστούν ποιοτικά, σύμφωνα με τον Vanmeert. 

Διεξάγεται ήδη συγκριτική μελέτη, γι' αυτό τον λόγο, στα «Ηλιοτρόπια» που εκτίθενται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, καθώς, σύμφωνα με τον ερευνητή, αναμένεται να διαπιστωθεί το ίδιο πρόβλημα κι εκεί.

Το 2013, οι ερευνητές στο Μουσείο Βαν Γκογκ ανακάλυψαν ότι ένα από τα κόκκινα χρώματα που είχε χρησιμοποιήσει ο Βαν Γκογκ σε πολλές από τις δουλειές του είχε επίσης την τάση να ξεθωριάζει. Η διάσημη «Κρεβατοκάμαρα» του 1888, από την περίοδο παραμονής του στην Αρλ της Γαλλίας, έχει πλέον μπλε τοίχους, ενώ αρχικά το χρώμα ήταν μοβ, προτού η κόκκινη μπογιά ξεθωριάσει.

Η Marije Vellekoop, επικεφαλής της συλλογής και της έρευνας του Μουσείου Βαν Γκογκ, δήλωσε ότι ο καλλιτέχνης χρησιμοποιούσε συχνά το κίτρινο του χρωμίου στα έργα του και πως το μουσείο εξετάζει το αποτέλεσμα και αναζητά τρόπους επίλυσης του προβλήματος.

«Η πρόσφατη έρευνα μας βοήθησε να καταλάβουμε σε ποια σημεία του πίνακα είναι παρών αυτός ο τύπος κίτρινου του χρωμίου, οπότε γνωρίζουμε σε ποια σημεία να εστιάσουμε».

Με πληροφορίες από τους New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ