Γρηγόρης Σεμιτέκολο (1935 - 2014)

Γρηγόρης Σεμιτέκολο (1935 - 2014) Facebook Twitter
0

Γρηγόρης Σεμιτέκολο (1935 - 2014) Facebook Twitter

 

Στο χθεσινό χριστουγεννιάτικο μίνι ρεβεγιόν της πιανίστριας Ντόρας Μπακοπούλου, την κουβέντα μονοπώλησε μοιραία το δυσάρεστο συμβάν της απώλειας ενός σπουδαίου φίλου της: Αναφέρομαι στον θάνατο του εικαστικού και performer Γρηγόρη Σεμιτέκολο, 79 ετών, συζύγου της πιανίστριας Νέλλης Σεμιτέκολο και στενού συνεργάτη του συνθέτη Γιάννη Χρήστου. Στην παρέα ήταν και η Λένα Πλάτωνος, που ο Σεμιτέκολο αγαπούσε πολύ επίσης, άρα είχα την ευκαιρία να ακούσω καταπληκτικές ιστορίες από τις δύο γυναίκες.

 

Στο post αυτό δε θα γράψω για τον Γρηγόρη Σεμιτέκολο του Γιάννη Χρήστου - υπάρχουν άλλοι πιο αρμόδιοι από μένα να το κάνουν. Κρίμα μόνο που δεν υπάρχει στο youtube το βίντεο με ολόκληρη την εκπληκτική performance του Σεμιτέκολο στον ''Πιανίστα'' του Χρήστου. Νομίζω επίσης πως η συγκεκριμένη art performance υπάρχει ένθετη στο ντοκιμαντέρ για τον Χρήστου που έκανε ο Κωστής Ζουλιάτης και που από αρχές Ιανουαρίου θα ξεκινήσει νέο κύκλο προβολών στο Τριανόν. Ευκαιρία να πάτε να το δείτε, όσοι δεν πετύχατε κάποια προβολή του. Βρήκα παρ'όλα αυτά ένα μέρος του ''Πιανίστα'' με τον Σεμιτέκολο από τηλεοπτικό αφιέρωμα. Το βλέπετε στο παρακάτω βίντεο από το 9.25 μέχρι το 11.38:

 

 

Ούτε για τον εικαστικό Σεμιτέκολο θα γράψω - με ένα γκουγκλάρισμα βρίσκει κανείς αρκετά πράγματα για τη ζωγραφική και τη γλυπτική του.

 

Γρηγόρης Σεμιτέκολο (1935 - 2014) Facebook Twitter

Εγκατάσταση με τις κούκλες του Γρηγόρη Σεμιτέκολο στη γκαλερί ''Νέες Μορφές'', Σεπτέμβριος 2009

 

Λέω λοιπόν να μεταφέρω μερικές ιστορίες για το χιούμορ του ανθρώπου αυτού που, σύμφωνα με τη Μπακοπούλου, τον έχρησαν αυθεντικό σουρεαλιστή και, σύμφωνα με την Πλάτωνος, αναρχικό καλλιτέχνη με τα όλα του!

 

Ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο κυκλοφορούσε πάντα με τις τσέπες του γεμάτες στραγάλια και ένα φυσοκάλαμο. Αγαπημένη του συνήθεια όποτε παρευρισκόταν σε κοσμικές συγκεντρώσεις ήταν να φυσάει και να στέλνει στραγάλια στα ξώπλατα κυριών μεγαλοαστών. Το ίδιο έκανε και σε συναυλίες που δεν του άρεσαν. Ένας μαέστρος που διηύθυνε κάποτε ένα κονσέρτο κλασικής μουσικής είδε κι έπαθε να τελειώσει τη δουλειά του, καθώς κάθε λίγο και λιγάκι στραγάλια εκσφενδονίζονταν στο σβέρκο του...

 

Γρηγόρης Σεμιτέκολο (1935 - 2014) Facebook Twitter

 

Είναι γνωστά τα άφυλα ανθρώπινα ομοιώματα που έφτιαχνε ο Σεμιτέκολο και διατηρούσε στο μπαλκόνι της οικίας του. Σε ένα άλλο χριστουγεννιάτικο πάρτι της Ντόρας Μπακοπούλου, τέτοιες μέρες του 1985, πήρε αυτές τις κούκλες, τις έντυσε και τις έστησε στην Κηφισίας. Τα διερχόμενα αυτοκίνητα σταματούσαν για να δουν οι οδηγοί τους τι συμβαίνει μ'αυτή την αναπάντεχη επιδρομή...εξωγήινων όντων!

 

Το 1978 το ζεύγος Σεμιτέκολο πήγε στις Μυκήνες για να δει την παράσταση του πρωτοπορικού έργου του Ιάννη Ξενάκη ''Μυθότοπος των Μυκηνών''. Στην παρέα ήταν ακόμη η Λένα Πλάτωνος με τον Δημήτρη Μαραγκόπουλο και η Ελένη Καραΐνδρου με τον Δημήτρη Δανίκα. Μέρος της performance ήταν πρόβατα αφημένα ελεύθερα. Ο Γρηγόρης αγανακτισμένος σηκώθηκε κι έδωσε τη δική του παράσταση. Άρχισε να φωνάζει και να βρίζει: ''Δώστε λεφτά για την παιδεία!'' ''Δεν ήταν ότι δεν εκτιμούσε τον Ξενάκη, κάθε άλλο'' θυμάται η Πλάτωνος ''απλά τον είχε ενοχλήσει πως ο Ξενάκης ήρθε να παρουσιάσει το έργο του στην Ελλάδα της δεξιάς κυβέρνησης του Καραμανλή''. Το θέμα είναι πως η θερμόαιμη συμπεριφορά του Σεμιτέκολο προξένησε τις αντιδράσεις του φιλότεχνου κοινού που άρχισε να πετάει πέτρες στη φασαριόζικη παρέα. ''Μία απ' αυτές με βρήκε στο μάτι'' συνεχίζει η Πλάτωνος ''και αν δε φορούσα γυαλιά θά'χα τραυματιστεί σοβαρά''...

 

Λίγα χρόνια μετά, αρχές του 1980, γινόταν μία σειρά διαλέξεων στο κτίριο της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Ομιλήτρια ήταν η Νέλλη Σεμιτέκολο. Ξαφνικά μπαίνει στην αίθουσα ο Γρηγόρης φορώντας πλαστικά γάντια κουζίνας και κρατώντας κρινάκια, τα οποία πρόσφερε στη γυναίκα του, διακόπτοντας μ' αυτό τον αντισυμβατικά κωμικό τρόπο την ομιλία της.

 

Αυτή ακριβώς η αντισυμβατικότητα, η ανατρεπτική διάθεση και το χιούμορ ήταν τα μόνιμα χαρακτηριστικά του ιδιοσυγκρασιακού εικαστικού και performer Γρηγόρη Σεμιτέκολο, καθώς επίσης και η θέληση του να προκαλεί τις αντιδράσεις του εκάστοτε κοινού. 

 

Ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο πέθανε στο νοσοκομείο ''Ευαγγελισμός'', στην εντατική του οποίου νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα. Αφήνει πίσω του την πολυαγαπημένη του σύντροφο, Νέλλη Σεμιτέκολο. Η κηδεία του γίνεται σήμερα στις 16.00 στον Προφήτη Ηλία της Αγ. Παρασκευής. Η Ελλάδα στερήθηκε έναν πραγματικά σπουδαίο καλλιτέχνη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ