Τα λόγια και τα χρόνια τα χαμένα

Τα λόγια και τα χρόνια τα χαμένα Facebook Twitter
Δεν είναι ποίηση, δεν είναι πρόζα, και σίγουρα δεν είναι δασκάλεμα. Είναι αυτό που λέει ο ίδιος ο ΛΕΞ στο κομμάτι «Graffiti», «ραπ για τον λαό, όχι λαϊκό (ραπ)». Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ τα σαράντα που έκλεισε φέτος ο ΛΕΞ (στους καιρούς αναπτυξιακής καθήλωσης που ζούμε, είναι «τα νέα τριάντα»), είναι όμως αρκετά μεγάλος –μεσήλικας τεχνικά– ώστε να τον έχει αγγίξει κι αυτόν, με κάποιον τρόπο, το σαράκι της νοσταλγίας. Όχι με την έννοια ενός εξιδανικευμένου παρελθόντος, αλλά ως αναφορά, ως μπούσουλας και ως στίγμα.

«Ήμασταν έφηβοι στα '90s / ρώτησε τον μπαμπά σου / οι μεγαλύτεροι σου παίρνανε και το μπουφάν σου», λέει στο κομμάτι «Η χειρότερη γενιά», στο οποίο κάποια στιγμή ακούγεται σαν δυσοίωνο ιντερλούδιο και η φωνή του Άρη Πορτοσάλτε να σχολιάζει την «ιστορική» (για το πέρασμα της δημοτικότητάς του σε ένα άλλο επίπεδο) συναυλία του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη το καλοκαίρι του 2022: Γενικότερα, έχουμε ένα πολύ σοβαρό θέμα, κυρίες και κύριοι, αν προστρέξω και στο ότι πήγαν τριάντα χιλιάδες νέοι και άκουγαν κάτι αθλίους στίχους ενός υποτιθέμενου καλλιτέχνη που υποτίθεται ότι χτυπάει το σύστημα...

Η δύναμη του event παρέσυρε πολλούς στην τροχιά του, ειδικά όσους είναι προγραμματισμένοι να αποθεώσουν το κοινωνικοπολιτικό στοιχείο (και την «αλήθεια») στα λόγια του, σε αντίθεση με τον αριβιστικό ατομικισμό άλλων επιφανών εγχώριων ράπερ.

Ακόμα και το γεγονός ότι έκανε τόσο κόσμο να στηθεί με προσμονή την ίδια ώρα στις οθόνες του, μετρώντας αντίστροφα ως τα μεσάνυχτα μέχρι να γεμίσει τον αέρα η νέα δουλειά του, είχε κάτι από τις εποχές που περίμεναν οι άνθρωποι να δουν όλοι μαζί συγχρόνως το αγαπημένο τους σίριαλ. Ήταν σαν παραμονή πρωτοχρονιάς για τους πιστούς του.

Μόνο που οι «πιστοί» πλέον φαίνονται να ανήκουν σε ένα ευρύτατο φάσμα περιστασιακών ακροατών, όπως φάνηκε από τον κατακλυσμό ενθουσιωδών αναρτήσεων στα social media, από ανθρώπους που θα έβαζε κανείς στοίχημα (και θα το κέρδιζε) ότι στην πραγματικότητα δεν ακούνε ποτέ ή σχεδόν ποτέ το είδος που υπηρετεί ο ΛΕΞ. Η δύναμη του event παρέσυρε πολλούς στην τροχιά του, ειδικά όσους είναι προγραμματισμένοι να αποθεώσουν το κοινωνικοπολιτικό στοιχείο (και την «αλήθεια») στα λόγια του, σε αντίθεση με τον αριβιστικό ατομικισμό άλλων επιφανών εγχώριων ράπερ.

Κάποιοι το ομολογούσαν κιόλας: «Δεν ακούω ραπ, αλλά αυτός είναι ποιητής…κάνει ρίμα αυτά που νιώθουμε», «Καμιά σχέση με τα τραπ σκουπίδια», και ούτω καθεξής. Άλλοι πάλι, οι οποίοι ανήκουν μάλλον στους πιο αυθεντικούς πιστούς, βγήκαν να καταγγείλουν τους «εντεχνοκουλτουριάρηδες» και τους «φασέους» που μαγάρισαν τη σκηνή, με δούρειο ίππο τον ΛΕΞ, τα «εξωτικά» του βιώματα και τις «λούμπεν» ευαισθησίες του.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει εκεί έξω μια ανάγκη για ένα σύγχρονο τραγούδι διαμαρτυρίας, που υπερβαίνει τα όρια και τους κώδικες ενός συγκεκριμένου μουσικού είδους. Γέμισαν τα social media τσιτάτα από τα νέα τραγούδια του ΛΕΞ, ως τεκμήρια αυθεντικής έκφρασης και ως κραυγές στη σιωπή. Αλλά η στεγνή κειμενική ανάλυση δεν είναι το πιο κατάλληλο εργαλείο εξέτασης ενός τραγουδιού, ακόμα και ενός ραπ τραγουδιού. Δεν είναι ποίηση, δεν είναι πρόζα, και σίγουρα δεν είναι δασκάλεμα. Είναι αυτό που λέει ο ίδιος ο ΛΕΞ στο κομμάτι Graffiti, «ραπ για τον λαό, όχι λαϊκό (ραπ)».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ