Στο ΕΣΡ το τραπ, με τον κηδεμόνα του

Στο ΕΣΡ το τραπ, με τον κηδεμόνα του Facebook Twitter
Μήπως το τραπ γίνεται το βολικό εξιλαστήριο θύμα για τον πόλεμο κατά των νέων; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΠΛΗΞΗ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ πριν από μερικές ημέρες η είδηση ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) είχε σκοπό να καλέσει σήμερα τρεις ράπερ, μαζί με τις εταιρείες τους, για να απολογηθούν για όσα λένε στα τραγούδια τους και όσα παρουσιάζουν στα βιντεοκλίπ τους.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τους Toquel, Rack (Barcode Entertainment) και Snik, και τις εταιρείες Capital Music, Alphapop Records και Mad House Records που ελέγχονται για «προβολή περιεχομένου που θίγει την ηθική και πνευματική ανάπτυξη των ανηλίκων», «υποκίνηση σε βία και μίσος» μέσα από τα κανάλια τους στο YouTube και για «προβολή οπτικοακουστικού περιεχομένου χωρίς εγγραφή στο οικείο μητρώο παρόχων».

Δεν είναι η πρώτη φορά που η τραπ μουσική μπαίνει στο στόχαστρο, μια και οι τρεις ράπερ ανήκουν στο συγκεκριμένο είδος, ή που γενικότερα διώκεται με αυτόν τον τρόπο σε μια δημοκρατική χώρα.

Πρώτη φορά στα χρονικά, και ίσως σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας κρατικός φορέας προβαίνει σε τέτοια κίνηση, ενώ είναι ακόμη νωπές οι δηλώσεις του Κυριάκου Βελόπουλου για το συγκεκριμένο είδος μουσικής και οι επιθέσεις του σε γνωστούς Αφροέλληνες ράπερ.

Να θυμίσουμε τη γνωστή υπόθεση στην Αμερική το 1985(!), όταν μια επιτροπή με το όνομα Parents Music Resource Center θεώρησε σκόπιμο να λογοκρίνει την τέχνη που θεωρούσε προκλητική επειδή επηρέαζε αρνητικά τη νεολαία. Ιδρυτικό μέλος αυτής της ομάδας ήταν η Tipper Gore, σύζυγος του γερουσιαστή των Δημοκρατικών Al Gore και αντιπροέδρου των ΗΠΑ επί Μπιλ Κλίντον. H Gore είχε ακούσει τότε το ποπ κομμάτι «Darling Nikki» του Prince και είχε σοκαριστεί από τους πικάντικους και σεξουαλικούς στίχους του.

Η υπόθεση είχε φτάσει μέχρι τη Γερουσία προκειμένου να περάσει νόμος που θα επέβαλλε βαθμό καταλληλότητας σε τραγούδια, όπως στις ταινίες. Τότε, ανάμεσα στους μουσικούς που είχαν μιλήσει εναντίον αυτής της κίνησης ήταν και ο Frank Zappa.

Στην Ελλάδα, παρόμοια, αλλά άνωδυνα περιστατικά είχαμε με τις «μάνες raver» που έβγαιναν έντρομες στην τηλεόραση και έκλαιγαν για τα παιδιά τους τη δεκαετία του ’90 ή με τον εθνικό πανικό λόγω του «σατανιστικού» μέταλ.

Η διαφορά με το τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή στη χώρα είναι ότι πρώτη φορά στα χρονικά, και ίσως σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας κρατικός φορέας προβαίνει σε μια τέτοια κίνηση, ενώ είναι ακόμη νωπές οι δηλώσεις του Κυριάκου Βελόπουλου για το συγκεκριμένο είδος μουσικής και οι επιθέσεις του σε γνωστούς Αφροέλληνες ράπερ.

Ας μην ξεχνάμε ότι το τραπ, ένα υποείδος του χιπ-χοπ, βγαλμένο από το γκέτο και τις φτωχές συνοικίες της Ατλάντα, όπου τα ναρκωτικά κυριαρχούσαν, στην Ελλάδα είχε άμεση επίδραση σε παιδιά που μεγάλωσαν μέσα στην οικονομική κρίση, παιδιά μεταναστών που έβλεπαν το μέλλον τους να γκρεμίζεται και βρήκαν έναν τρόπο –υπερβολικό μεν– να εκφράσουν την απόγνωση που βίωναν στη σκληρή καθημερινότητα της ελληνικής κοινωνίας. Σε ένα τραπ κομμάτι οι αναφορές των ράπερ στον κινηματογράφο είναι άπειρες, επομένως μια λογική ερώτηση είναι γιατί δεν απαγορεύει κανείς και τις υπερβίαιες ταινίες του Κουεντίν Ταραντίνο, του Μπράιαν ντε Πάλμα ή του Μάρτιν Σκορσέζε για τους ίδιους λόγους;

Επιπλέον, ας λάβουμε υπόψη ότι το τραπ είναι μια μουσική αποκλεισμένη από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μια μουσική που παίζεται μόνο στο ίντερνετ και στις κοινωνικές πλατφόρμες. Θα είναι, επίσης, πολύ ενδιαφέρον να εξηγήσει το ΕΣΡ γιατί στοχοποιεί ειδικά το τραπ και κατ’ επεκταση τους ράπερ, ενώ υπάρχει τόσο προβληματικό περιέχομενο στο YouTube και σε διάφορα podcasts.

cover
Γιάννης-Ορέστης Παπαδημητρίου, 
δημοσιογράφος

«Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς;» λέει ο δημοσιογράφος Γιάννης-Ορέστης Παπαδημητρίου (in.gr, Stegi Radio, The Manifold). «Το γεγονός ότι το ΕΣΡ αποφάσισε να βάλει θεσμική σφραγίδα στον ηθικό πανικό πρώτα της Νίκης και μετά της Ελληνικής Λύσης; Τους πολιτικούς συμβολισμούς μιας τέτοιας κίνησης στο πλαίσιο της "δεξιάς πολυκατοικίας"; Το ερώτημα σχετικά με το πόσο ανεξάρτητες είναι όντως οι ανεξάρτητες αρχές; Το άνοιγμα της κερκόπορτας για την ποινικοποίηση της τέχνης (πράγμα που, ας μην ξεχνάμε, επιχείρησε και προ ετών η κυβέρνηση); 

Ή μήπως το ότι το τραπ γίνεται το βολικό εξιλαστήριο θύμα για τον πόλεμο κατά των νέων, στον οποίο σχεδόν ομονοεί το πολιτικό σύστημα τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζοντας ουσιαστικά τις ηλικίες που το κατακρίνουν πιο αποτελεσματικά για τις αποτυχίες του ως εγγενώς ανορθολογικές και πρωτόγονα βίαιες; Σε κάθε περίπτωση, η δικαιοδοσία μιας αρχής που εποπτεύει (έστω και αστυνομεύοντας) το περιεχόμενο έχει ένα νόημα στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, όπου οι συχνότητες είναι περιορισμένες. Στο διαδίκτυο, αυτή η αρμοδιότητα μόνο πολιτικό εργαλείο προς κατάχρηση μπορεί να αποτελέσει, πράγμα που αποδεικνύεται με το "καλημέρα" σε αυτή την περίπτωση».

cover
Δημήτρης Κανελλόπουλος,
δημοσιογράφος

Όπως γράφει στο e-tetradio.gr ο Δημήτρης Κανελλόπουλος, από τους πρώτους δημοσιογράφους που γνωστοποίησαν την είδηση, οι παραπάνω κλήσεις σε ακρόαση για περιεχόμενο στο διαδίκτυο βασίζονται στις νέες αρμοδιότητες που έχει δώσει στο ΕΣΡ ο νόμος Πέτσα - Λιβάνιου, πέρα από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, κατόπιν ευρωπαϊκής οδηγίας.

«Με την ίδια λογική, το ΕΣΡ θα έπρεπε να καλέσει και μουσικά τηλεοπτικά κανάλια όπως το MAD TV που μεταδίδει αυτά τα τα τραγούδια», σχολιάζει. «To ΕΣΡ μπορεί να εξετάσει στο διαδίκτυο μόνο τα βίντεο. Δεν έχει αρμοδιότητα σε ό,τι αφορά ήχο (web radio, podcast κ.λπ.). Και εξετάζει (YouTube, Instagram, TikTok, Twitter, Facebook κ.ο.κ.) μόνο "επαγγελματικά" βίντεο που προσομοιάζουν σε εκείνα των παραδοσιακών ΜΜΕ. Και τα εξετάζει μόνο όταν παραβιάζεται η νομοθεσία για τους ανηλίκους ή υπάρχει ρητορική μίσους και υποκίνηση βίας.  

Οι ποινές (πρόστιμα συνήθως) καταλογίζονται στα ΜΜΕ, όχι στους υπαίτιους. Δηλαδή όταν κάνει κάτι ο Γιώργος Λιάγκας δεν τιμωρείται ο ίδιος αλλά το κανάλι του, ο ΑΝΤ1. Επομένως και εδώ δεν θα τιμωρηθούν οι τράπερ αλλά οι φορείς τους, οι δισκογραφικές εταιρείες. Τον περασμένο Οκτώβριο ο Κυριάκος Βελόπουλος από το βήμα της Βουλής ανέφερε στίχους από τα τραγούδια "Mosca" του Light και "Θείος" του Thug Slime, λέγοντας αστεία πράγματα του τύπου ότι είναι "υποκίνηση σε ληστεία" ο στίχος "Στο ΠΡΟΠΟ σκάω με μάσκα και αδειάζει το ταμείο".

Για την ιστορία, στην Αμερική οι μουσικές που σόκαραν τόσο την Gore δεν λογοκρίθηκαν ακριβώς, αλλά στολίστηκαν με το γνωστό parental advisory αυτοκόλλητο που όσοι αγοράζουμε δίσκους ή CD γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει. Αυτό το αυτοκόλλητο σήμερα, στην εποχή του streaming, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Στην Ελλάδα, το ΕΣΡ μπορεί να αρχίσει να επιβάλει πρόστιμα σε όποια λέξη ή έκφραση δεν περνάει το τεστ πνεύματος και ηθικής τους.

Παρ' όλα αυτά, τα λόγια που ο συγχωρεμένος ο Zappa είχε πει τότε στη Γερουσία παραμένουν επίκαιρα: "Δεν υπάρχει αυτό που αποκαλούν "βρόμικη λέξη". Ούτε υπάρχει μια λέξη τόσο ισχυρή που να στείλει τον ακροατή στο πυρ το εξώτερον όταν την ακούσει. Πρόκειται για μια γελοιότητα η οποία δεν οφελεί καθόλου τα παιδιά, ενώ παραβιάζει τις ατομικές ελευθερίες ατόμων που δεν είναι παιδιά"».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ