Ο μύθος του «if you can make it here, you can make it anywhere» που συνδέεται με τη Νέα Υόρκη, μάλλον δεν είναι και τόσο μύθος. Όσοι μεταναστεύουν εκεί για να αναδειχθούν επαγγελματικά, συμφωνούν όλοι στο εξής: Χρειάζεται να λιώσεις πολλές σόλες και να προσπαθήσεις πολύ σκληρά, αν όμως τα καταφέρεις τότε «sky is the limit»!
Η φωτογράφιση του Μέριλιν Μάνσον και του πατέρα του, Χιου Γουόρνερ από τον Τέρι Ρίτσαρντσον για το εξώφυλλο του τελευταίου τεύχους του PAPER μου άρεσε πολύ. Το κόνσεπτ της τοποθέτησης ενός τόσο εκκεντρικού σταρ δίπλα στον πατέρα του, που στο μυαλό των περισσότερων θα φάνταζε μάλλον εξίσου περίεργος, θα μπορούσε να υλοποιηθεί τόσο επιτυχημένα ίσως μόνο από τον μεγάλο προβοκάτορα της εικόνας των ημερών μας. Κάπου χαμηλά, στα credits, αναγραφόταν και το όνομα μιας Ελληνίδας, της make-up artist και hair stylist Έλενας Περδικομάτη. Της ζήτησα να μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία της από τη συγκεκριμένη δουλειά και από τις μέρες της στην πόλη που ποτέ δεν κοιμάται.
Νομίζω ότι ως προσωπικότητες είναι σχεδόν ίδιοι. «Κατά μάνα, κατά κύρη», όπως λέμε. Η, δε, επικοινωνία μεταξύ τους ήταν καταπληκτική, με πειράγματα και πολύ χιούμορ. Πέρασα υπέροχα μαζί τους.
Πόσα χρόνια δουλεύεις ως make-up artist και πώς βρέθηκες στη Νέα Υόρκη;
Ξεκίνησα να εργάζομαι ως make-up artist το 2001 και ως hair stylist πριν 10 χρόνια περίπου. Η καριέρα μου άρχισε στην Αθήνα όπου συνεργαζόμουν ως ελεύθερη επαγγελματίας με ομίλους περιοδικών κάνοντας μόδα και διαφήμιση, και με celebrities και καλλιτέχνες όπως η Τάμτα, με την οποία μας συνδέει ακόμα μια στενή σχέση φιλίας. Όλες αυτές οι συνεργασίες μαζί με την εμπειρία που απέκτησα με το χρόνο με βοήθησαν να εξελιχθώ όχι μόνο σε επαγγελματικό, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Το 2011, νιώθοντας πλέον έτοιμη για το επόμενο βήμα, μετακόμισα στη Νέα Υόρκη για να επιδιώξω αναγνώριση στο διεθνή χώρο . Έτσι άρχισα να κάνω δουλειές στη διαφήμιση και μόδα για την αμερικάνικη και διεθνή αγορά. Η διπλή μου ιδιότητα ως make-up artist και hair stylist μου έδωσε τη δυνατότητα αφενός να ανταποκριθώ στις εμπορικές απαιτήσεις της αγοράς, μια και το «δύο σε ένα» είναι προτιμότερο, αφετέρου να είμαι η μοναδική υπεύθυνη για το αισθητικό αποτέλεσμα της κάθε φωτογράφισης. Επίσης, αυτός ο συνδυασμός δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στην τέχνη μου καθώς με κάνει απαραίτητη για τους πελάτες μου, πράγμα πολύ σημαντικό σε μια ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά σαν της Νέας Υόρκης.
Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Τέρι Ρίτσαρντσον και το PAPER;
Ο ατζέντης μου επικοινώνησε μαζί μου και με ρώτησε αν ήθελα να συνεργαστώ με τον Τέρι και με μια μεγάλη διασημότητα. Όταν έμαθα ότι πρόκειται για τον Μέριλιν Μάνσον χάρηκα ιδιαίτερα, διότι είναι πρόκληση να μακιγιάρεις έναν άνθρωπο που μεταμορφώνεται συνεχώς μέσω του μακιγιάζ. Πιστεύω ότι η εμπειρία που απέκτησα μέσα από συνεργασίες με κορυφαίους εκδοτικούς οίκους καθώς και με πολύ απαιτητικές διασημότητες σε όλο τον κόσμο ήταν αυτό που έκανε τη διαφορά ώστε να με επιλέξουν για τη συγκεκριμένη συνέντευξη του PAPER. Σ' αυτό τον χώρο οι πελάτες θέλουν να γνωρίζουν ότι τα μέλη της ομάδας τους είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν οτιδήποτε προκύπτει. Φυσικά αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι πάντα εύκολοι, αλλά τα οφέλη που αποκομίζει κανείς από τη συνεργασία μαζί τους είναι πολύ περισσότερα από τις δυσκολίες.
Πόσο παράξενος και απαιτητικός ήταν ο Τέρι σε αυτή τη δουλειά; Συζητήσατε; Σου έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες γι' αυτό που είχε στο μυαλό του ή σου άφησε περιθώρια αυτοσχεδιασμού;
Ο Τέρι ήταν πολύ ανοιχτός και προσιτός. Τον γνώρισα την ημέρα της φωτογράφισης λίγο πριν φτάσει ο Μάνσον και είχαμε μια πολύ δημιουργική συζήτηση για το πώς να προσεγγίσουμε το αισθητικό θέμα του shooting. Μου έδωσε τις απαραίτητες πληροφορίες για τη φωτογράφιση και για τον καλλιτέχνη τονίζοντας ότι έχει το δικό του στυλ στο μακιγιάζ και στην εμφάνιση. Βέβαια πολύ εύστοχα με παρότρυνε να ακολουθήσω το δημιουργικό μου ένστικτο και να αναδείξω τη λάμψη του.
Βάλε μας λίγο στο κλίμα μιας τόσο σημαντικής φωτογράφισης, όπου εκτός από τον φωτογραφιζόμενο είναι μεγάλος σταρ και ο ίδιος ο φωτογράφος.
Ο Τέρι και ο Μέριλιν είχαν είδη συνεργαστεί μαζί στο παρελθόν και αυτό δημιούργησε μια πραγματικά χαλαρωτική και φιλική ατμόσφαιρα. Γενικά η επικοινωνία μεταξύ τους και με όλη την ομάδα ήταν άψογη. Σε αντίθεση με ό, τι σκέφτονται οι περισσότεροι άνθρωποι για αυτά τα μεγάλα ονόματα, η προσέγγιση του Τέρι ήταν επαγγελματική και στην πραγματικότητα πολύ ταπεινή και προσιτή.
Πώς ήταν η γνωριμία σου με τον Μέριλιν Μάνσον; Μιλήσατε; Σου πέταξε κάποια «ατάκα» που σου έχει μείνει αξέχαστη;
Πριν μιλήσουμε πίστευα πως δεν θα ήταν και ο πιο εύκολος καλλιτέχνης που έχω γνωρίσει, αλλά στην πραγματικότητα όταν τον γνώρισα άλλαξα γνώμη. Αν και κουρασμένος από το προηγούμενο βράδυ που είχε συναυλία στη Νέα Υόρκη ήταν προσεγγίσιμος, φιλικός και με καλή διάθεση. Μιλήσαμε περισσότερο για το look του αλλά μπορώ να πω ότι ήταν και ο πιο πολυλογάς σε όλο το set.
Ήταν μεγάλη η έκπληξή μου όταν έμαθα ότι επρόκειτο να μακιγιάρω και τον μπαμπά του. Μπορώ να πω ότι πατέρας και γιος μοιάζουν πολύ, μόνο που ο μπαμπάς Μάνσον εχει κλασικό αμερικανικό look. Είναι πολύ γλυκός άνθρωπος και ήταν εντελώς ανοικτός στο να συνεργαστεί μαζί μου για οτιδήποτε έπρεπε να κάνω. Μάλιστα κατά τη διάρκεια του μακιγιάζ τον ρωτούσα συνέχεια αν ένιωθε εντάξει ή αν χρειαζόταν τίποτα άλλο κι εκείνος απαντούσε «you are the boss». Πολύ cool προσωπικότητα.
Ο Μάνσον είναι ένας καλλιτέχνης που έχει βασίσει την επιτυχία του σε μεγάλο βαθμό στην εικόνα του. Πόσο δύσκολο ήταν για σένα να αναλάβεις make-up και μαλλιά για αυτόν και μάλιστα για εξώφυλλο περιοδικού;
Αυτό συμβαίνει σχεδόν πάντα με τις διασημότητες, διότι υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη εικόνα. Συνεπώς, εννοείται ότι όταν έχω να κάνω με τέτοια πρόσωπα, η νούμερο ένα προτεραιότητά μου είναι η κατάλληλη προσέγγιση της εικόνας τους. Συγκεκριμένα, στόχος μου είναι οι δικοί μου καλλιτεχνικοί οραματισμοί να μην αποκλίνουν από τις προσδοκίες και κατευθύνσεις αυτών των ανθρώπων, ώστε η αυτοπεποίθησή τους και η ακτινοβολία τους να αποτυπώνονται στις φωτογραφίες.
Πώς επέλεξες τα προϊόντα που θα χρησιμοποιήσεις;
Παίρνω πάντα μαζί μου περισσότερα προϊόντα απ' όσα χρειάζονται για να βεβαιωθώ ότι θα καλύψω όλες τις πιθανές ανάγκες του καθενός. Στην περίπτωση του Μάνσον, χρησιμοποίησα προϊόντα υψηλής κάλυψης για το δέρμα του και black pigments για τα μάτια του. Η όλη διαδικασία του μακιγιάζ ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, αλλά και πρόκληση, γιατί η εικόνα του δεν είναι απλώς ασυνήθιστη. Είναι μοναδική.
Στόχος μου είναι οι δικοί μου καλλιτεχνικοί οραματισμοί να μην αποκλίνουν από τις προσδοκίες και κατευθύνσεις αυτών των ανθρώπων, ώστε η αυτοπεποίθησή τους και η ακτινοβολία τους να αποτυπώνονται στις φωτογραφίες.
Πώς σου φάνηκε η σχέση του με τον πατέρα του;
Νομίζω ότι ως προσωπικότητες είναι σχεδόν ίδιοι. «Κατά μάνα, κατά κύρη», όπως λέμε. Η, δε, επικοινωνία μεταξύ τους ήταν καταπληκτική, με πειράγματα και πολύ χιούμορ. Πέρασα υπέροχα μαζί τους.
Έχεις κάνει άλλες παρόμοιες δουλειές με τόσο μεγάλα ονόματα;
Νιώθω πολύ τυχερή που έχω συνεργαστεί με ευρύ φάσμα καλλιτεχνών – μουσικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες και μοντέλα. Ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω, μεταξύ άλλων, τους Bree Blair, Run DMC, Olivier Theysken, Elsa Hosk.
Πες μου κάποιους σταρ που θα ήθελες να αναλάβεις δημιουργικά στο μέλλον.
Είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι που θαυμάζω και που θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί τους. Θα μου άρεσε πολύ να μακιγιάρω σταρ όπως η Μέριλ Στριπ, η Κέιτ Μπλάνσετ, ο Έντι Ρεντμέιν, επειδή τους θεωρώ χαρισματικούς και θα ήθελα πολύ να τους γνωρίσω. Επίσης θα μου άρεσε να δουλέψω για κάποια ταινία, για designers ή ακόμα και για κάποιους τραγουδιστές. Όλα αυτά βέβαια έχουν να κάνουν με τις επιθυμίες μου και μπορεί να μην είναι πραγματοποιήσιμα. Ποιος ξέρει, όμως; Η Νέα Υόρκη είναι γεμάτη εκπλήξεις και αναπάντεχες συναντήσεις. Ίδωμεν!
Πόσο διαφορετική είναι μια παραγωγή για ένα έντυπο του μεγέθους του PAPER από μια αντίστοιχη στην Ελλάδα για κάποιο πρωτοκλασάτο μέσο;
Η παραγωγή είχε εντυπωσιακά ονόματα αλλά το team της φωτογράφισης ήταν ολιγομελές και εξαιρετικά οργανωμένο, γεγονός που δημιούργησε χαλαρή ατμόσφαιρα. Έχω λάβει μέρος σε μεγαλύτερες παραγωγές και εδώ και όταν δούλευα στην Ελλάδα για περιοδικά όπως η Vogue, το Harper's Bazaar, το Elle, το Marie Claire και άλλα, όπως και σε διαφημιστικά. Μπορώ να πω ότι η συγκεκριμένη φωτογράφιση βασίστηκε περισσότερο στο μεγαλείο των ανθρώπων παρά στο μέγεθος της παραγωγής.
Πόσο δύσκολο είναι να αναδειχθεί κάποιος ξένος εκεί στον τομέα σου; Εσύ ποιες κινήσεις έκανες για να βρεις δουλειές;
Σε όποιο σημείο του κόσμου κι αν βρεθούμε πρέπει να δουλέψουμε σκληρά για να φτάσουμε στην κορυφή. Τίποτα δεν γίνεται σε μια νύχτα. Ειδικά αν είσαι ξένος σε μια χώρα, έχεις να αντιμετωπίσεις περισσότερα εμπόδια και δέχεσαι μεγαλύτερη πίεση γιατί έχεις αφήσει πίσω οικογένεια, σπίτι, φίλους και ξαφνικά βρίσκεσαι στο πουθενά. Χρειάζεται μεγάλο σθένος και αποφασιστικότητα για να μην πανικοβληθείς όταν προσγειωθείς σε έναν άγνωστο τόπο. Εγώ είχα κάνει κάποιες επαφές πριν φύγω από την Ελλάδα κι έκλεισα συνεργασία με πρακτορείο άμεσα. Βέβαια μέχρι να βρω τις ισορροπίες μου κουράστηκα αρκετά, αλλά δεν μετανιώνω για την επιλογή μου.
Θα επέστρεφες στην Ελλάδα για να δημιουργήσεις ή θα το θεωρούσες πισωγύρισμα;
Το να γυρίσω πίσω στην πατρίδα μου για μένα δεν είναι πισωγύρισμα. Μου λείπουν πάρα πολύ οι δικοί μου άνθρωποι και λατρεύω τον τόπο μου. Νιώθω ότι ακόμα δεν έχει έρθει η ώρα, όμως. Αυτή τη στιγμή εδώ υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες να εξελιχθώ στο επάγγελμά μου. Πιστεύω ότι το καμπανάκι για την επιστροφή θα χτυπήσει όταν θα είμαι έτοιμη. Εξάλλου, η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις και μου αρέσει αυτό.
σχόλια