Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Πριν κλείσει τα έντεκα η Chandra Oppenheim ήταν ήδη πρώην εικαστικός η ίδια και νυν σταρ της post-punk / no wave σκηνής της Νέας Υόρκης ως ηγέτιδα του γκρουπ που είχε πάρει το μικρό της όνομα.
0

Πριν κλείσει τα οκτώ της χρόνια, η Chandra Oppenheim τα είχε δει όλα. Ή τουλάχιστον όλα όσα θα ήθελαν να έχουν δει (ή ισχυρίζονται ότι είδαν τότε) όλοι οι αμέτρητοι θαυμαστές του απείρως και διηνεκώς επιδραστικού ως τις μέρες μας νεοϋρκέζικου underground από τα μέση των '70s ως την αυγή των '80s: την γέννηση του πανκ, τους New York Dolls και τα άλλα θρυλικά γκρουπ του «βομβαρδισμένου» downtown σε μέρη όπως το Max's Kansas City, το Mudd Club και το CBGB, τον δημιουργικό οργασμό στους επικίνδυνους δρόμους, την εικαστική πρωτοπορία στις γκαλερί.

Πριν κλείσει τα έντεκα ήταν ήδη πρώην εικαστικός η ίδια και νυν σταρ της post-punk / no wave σκηνής της Νέας Υόρκης ως ηγέτιδα του γκρουπ που είχε πάρει το μικρό της όνομα. Στα 13 της όλα αυτά είχαν τελειώσει.

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Με τον πατέρα της, τον εικαστικό Dennis Oppenheim, στο εξώφυλλο της εφημερίδας για την art σκηνή της Νέας Υόρκης, Soho News

Και τώρα, στα 50 της, επιχειρεί εδώ και κάποιο καιρό, να ξαναπιάσει το νήμα από εκεί που έμεινε μετέωρο. Είχε αποπειραθεί κάποιες επανεμφανίσεις από το 2014 ήδη, το ανανεωμένο και έντονο ενδιαφέρον όμως για την περίπτωσή και για το (μικρό αλλά άξιο) έργο της πραγματικά ξεκίνησε πριν δύο χρόνια όταν το κομμάτι της «Subways» απετέλεσε ως sample τη βάση της ομώνυμης επιτυχίας των Avalanches. Τον ερχόμενο μήνα θα επανακυκλοφορήσει επίσης το EP «Transporation» που κυκλοφόρησε το γκρουπ της το 1980, ένα εξαιρετικό δείγμα μελωδικού μετα-πανκ (ποπ-φανκ ουσιαστικά) στο ύφος των ESG και της Lizzy Mercier Descloux.

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Φωτογραφίες και πολαρόιντ από τα τέλη των '70s

Η Chandra Oppenheim δεν είχε βρεθεί τυχαία στον πυρήνα τόσο δημιουργικών εξελίξεων ούτε το είχε σκάσει από κάποιο ορφανοτροφείο. Είναι κόρη του γνωστού εννοιακού καλλιτέχνη, γλύπτη, φωτογράφου Dennis Oppenheim (απεβίωσε το 2011) και από μωρό είχε γαλουχηθεί με την αισθητικές αναζητήσεις του πατέρα της που χρησιμοποιούσε τακτικά και την ίδια στα έργα του, και με του ήχους των Velvet Underground, της Patti Smith, των Television.

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η μικρή Chandra από τη σειρά έργων του πατέρα της με μαριονέτες.

Επτά χρονών μόλις, και βαθιά μπολιασμένη με τις εικαστικές ευαισθησίες του πατέρα της, παρουσίαζε και η ίδια ως παιδί-θαύμα δείγματα performance art σε μέρη όπως το Kitchen and Franklin Furnace, μια θρυλική avant-garde «τρύπα» όπου μουσικός διευθυντής ήταν ο πρόωρα χαμένος πρωτοπόρος της μετα-πανκ σκηνής Arthur Russell. Σταδιακά, η μικρή Chandra κατευθύνθηκε προς τη μουσική και τη δημιουργία ενός γκρουπ, τα τραγούδια του οποίου βασίζονταν στους «ημερολογιακού» τύπου στίχους της και μια επαγγελματική σχεδόν ερμηνεία που δεν πρόδιδε την ηλικία της.

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Με τη μητέρα της και τη φίλη της (και "μούσα" του ομώνυμου τραγουδιού της) Kate στο Hot Club, Φιλαδέλφεια, 1980.

Υπήρξαν κολακευτικά δημοσιεύματα σε έντυπα κύρους όπως οι New York Times και η βρετανική μουσική εφημερίδα NME, καθώς και εμφανίσεις στην τηλεόραση. Όταν όμως έφτασε στα 13, αντί να κυνηγήσει πιο εστιασμένα το όνειρο, επέλεξε να πάει στο γυμνάσιο και εύλογα αναρωτιέται κανείς ποια θα ήταν η εξέλιξη ενός τόσο προφανούς ταλέντου αν είχε συνεχίσει την πορεία της στο ροκ κύκλωμα ανάμεσα στα πλοκάμια της κραταιής τότε μουσικής βιομηχανίας.

Chandra: Η απίστευτη περίπτωση της 11χρονης σταρ της θρυλικής (μετα)πανκ σκηνής στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η Chandra Oppenheim σήμερα.

Ή πώς θα ήταν αν έβγαινε σήμερα, στην εποχή του YouTube μια χαρισματική δεκάχρονη αρχηγός μια μπάντας μελωδικού post-punk, είδος που ακούγεται «φρέσκο» και ζωντανό στις μέρες μας, πιο πολύ από ποτέ ίσως. Το αποτέλεσμα θα έμοιαζε ίσως (και πιθανότατα θα ήταν) «μαγειρεμένο», προμελετημένο, φτιαχτό, ύποπτο.

 

Με στοιχεία από τον The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ