Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Το εικαστικό του «μανιφέστο» ήταν συνοπτικά: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».
0

Γράφοντας στον φίλο και «συνιδρυτή» της Μπιτ λογοτεχνίας και αισθητικής, Άλεν Γκίνσμπεργκ, τον Οκτώβριο του 1956 από το Μεξικό (όπου τακτικά «πεταγόταν» επ' αόριστον), ο Τζακ Κέρουακ δήλωνε με ενθουσιασμό, διακόπτοντας για λίγο τους μελαγχολικούς τόνους της επιστολής:

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Ένα χρόνο μετά περίπου κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Στο Δρόμο» που θα άλλαζε τους κανόνες της μεταπολεμικής λογοτεχνίας και θα γινόταν σύμβολο ελεύθερης γραφής και ελεύθερου πνεύματος. Ο Κέρουακ όμως δεν έπαψε να είναι ανήσυχος και να αναζητεί διόδους έκφρασης και σε άλλα καλλιτεχνικά μέσα.

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Σε «λίγα χρόνια» από εκείνη τη μέρα που έγραφε το γράμμα στον Γκίνσμπεργκ είχε ήδη ολοκληρώσει μια σειρά από λάδια, ακουαρέλες και σχέδια με μολύβι, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συγκεντρωμένα στο λεύκωμα που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο «Kerouac: Beat Painting» και ουσιαστικά αποτελεί προέκταση του καταλόγου της ομώνυμης έκθεσης με τα εξπρεσιονιστικής αντίληψης άτιτλα ζωγραφικά έργα του που έγινε φέτος στη γκαλερί MAGA λίγο έξω από το Μιλάνο.

Όπως και στο συγγραφικό του έργο που χρησιμοποιούσε πραγματικούς ανθρώπους από τον περίγυρό του ως μεταποιημένους χαρακτήρες μυθοπλασίας, το ίδιο έκανε και σε αρκετούς από τους πίνακές του. Όπως το λάδι σε καμβά όπου απεικονίζεται μια γυναίκα με μπλε αμφίεση και μαύρο καπέλο που γέρνει σ' έναν τοίχο καπνίζοντας. Πρόκειται για την Τζόαν Ρόσανκς, η οποία εμφανίζεται στη νουβέλα «Οράματα του Κόντι», στον πίνακα όμως «μετενσαρκώνει» τη σταρ Τζόαν Κρόφορντ όπως την είχε δει το 1952 ο Κέρουακ κατά τη διάρκεια εξωτερικών γυρισμάτων στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο.

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας Joan Rawshanks εμφανίζεται επίσης σε ένα από τα μυθιστορήματα του Kerouac

Στέκονται όμως με αυστηρά εικαστικά κριτήρια αυτά τα ζωγραφικά έργα; Σύμφωνα με τους θεωρητικούς τέχνης που υπογράφουν τα αναλυτικά κείμενα που συνοδεύουν την έκδοση «καταρχάς θα ήταν σοβαρό λάθος να αποτιμηθούν διαχωρισμένα από τα γραπτά του και την χαρακτηριστικά παρορμητική πρόζα του – ο Κέρουακ συνολικά στο έργο του καιγόταν να δείξει ότι όλη η ζωή είναι δημιουργία, πείνα για κάτι απρόσιτο και ασταμάτητο».

'Η όπως έλεγε ο ίδιος, «η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή». Όσο για την εικαστική του προσέγγιση, το ζωγραφικό του «μανιφέστο» θα μπορούσε να είναι αυτή η φράση που είχε γράψει: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Sacred Heart
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
«Η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή»: Ο Κέρουακ στα τέλη της δεκαετίας του '50.
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
"Eagle," 1959
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Τhe Slouch Hat

  

Με στοιχεία από το LA Review of Books

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα με βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ