Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Το εικαστικό του «μανιφέστο» ήταν συνοπτικά: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».
0

Γράφοντας στον φίλο και «συνιδρυτή» της Μπιτ λογοτεχνίας και αισθητικής, Άλεν Γκίνσμπεργκ, τον Οκτώβριο του 1956 από το Μεξικό (όπου τακτικά «πεταγόταν» επ' αόριστον), ο Τζακ Κέρουακ δήλωνε με ενθουσιασμό, διακόπτοντας για λίγο τους μελαγχολικούς τόνους της επιστολής:

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Ένα χρόνο μετά περίπου κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Στο Δρόμο» που θα άλλαζε τους κανόνες της μεταπολεμικής λογοτεχνίας και θα γινόταν σύμβολο ελεύθερης γραφής και ελεύθερου πνεύματος. Ο Κέρουακ όμως δεν έπαψε να είναι ανήσυχος και να αναζητεί διόδους έκφρασης και σε άλλα καλλιτεχνικά μέσα.

«Το μόνο καλό είναι ότι άρχισα να ζωγραφίζω – χρησιμοποιώ χρώματα εσωτερικού χώρου ανακατεμένα με κόλλα. Χρησιμοποιώ και το πινέλο και τα δάχτυλά μου. Μπορώ σε λίγα χρόνια να καταφέρω να γίνω καλός ζωγράφος αν θέλω – ίσως τότε να μπορώ να πουλάω και πίνακες και να αγοράσω ένα πιάνο για να συνθέτω και μουσική – γιατί η ζωή είναι πολύ βαρετή».

Σε «λίγα χρόνια» από εκείνη τη μέρα που έγραφε το γράμμα στον Γκίνσμπεργκ είχε ήδη ολοκληρώσει μια σειρά από λάδια, ακουαρέλες και σχέδια με μολύβι, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συγκεντρωμένα στο λεύκωμα που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο «Kerouac: Beat Painting» και ουσιαστικά αποτελεί προέκταση του καταλόγου της ομώνυμης έκθεσης με τα εξπρεσιονιστικής αντίληψης άτιτλα ζωγραφικά έργα του που έγινε φέτος στη γκαλερί MAGA λίγο έξω από το Μιλάνο.

Όπως και στο συγγραφικό του έργο που χρησιμοποιούσε πραγματικούς ανθρώπους από τον περίγυρό του ως μεταποιημένους χαρακτήρες μυθοπλασίας, το ίδιο έκανε και σε αρκετούς από τους πίνακές του. Όπως το λάδι σε καμβά όπου απεικονίζεται μια γυναίκα με μπλε αμφίεση και μαύρο καπέλο που γέρνει σ' έναν τοίχο καπνίζοντας. Πρόκειται για την Τζόαν Ρόσανκς, η οποία εμφανίζεται στη νουβέλα «Οράματα του Κόντι», στον πίνακα όμως «μετενσαρκώνει» τη σταρ Τζόαν Κρόφορντ όπως την είχε δει το 1952 ο Κέρουακ κατά τη διάρκεια εξωτερικών γυρισμάτων στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο.

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας Joan Rawshanks εμφανίζεται επίσης σε ένα από τα μυθιστορήματα του Kerouac

Στέκονται όμως με αυστηρά εικαστικά κριτήρια αυτά τα ζωγραφικά έργα; Σύμφωνα με τους θεωρητικούς τέχνης που υπογράφουν τα αναλυτικά κείμενα που συνοδεύουν την έκδοση «καταρχάς θα ήταν σοβαρό λάθος να αποτιμηθούν διαχωρισμένα από τα γραπτά του και την χαρακτηριστικά παρορμητική πρόζα του – ο Κέρουακ συνολικά στο έργο του καιγόταν να δείξει ότι όλη η ζωή είναι δημιουργία, πείνα για κάτι απρόσιτο και ασταμάτητο».

'Η όπως έλεγε ο ίδιος, «η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή». Όσο για την εικαστική του προσέγγιση, το ζωγραφικό του «μανιφέστο» θα μπορούσε να είναι αυτή η φράση που είχε γράψει: «Σταμάτα όταν θέλεις να το βελτιώσεις – δεν χρειάζεται, είναι έτοιμο».

Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Sacred Heart
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
«Η τέχνη πεθαίνει όταν περιγράφει τον εαυτό της αντί για τη ζωή»: Ο Κέρουακ στα τέλη της δεκαετίας του '50.
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
"Eagle," 1959
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Άτιτλο
Οι άγνωστοι πίνακες του Τζακ Κέρουακ ξανά στο προσκήνιο Facebook Twitter
Τhe Slouch Hat

  

Με στοιχεία από το LA Review of Books

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ