Tι σημαίνει να είσαι μαύρος στον σημερινό δυτικό κόσμο: Το αριστουργηματικό χιπ-χοπ του Dave

Tι σημαίνει να είσαι μαύρος στον σημερινό δυτικό κόσμο: Το αριστουργηματικό χιπ-χοπ του Dave Facebook Twitter
Το ραπ ήταν η μόνη διέξοδος γι' αυτόν. Ως παιδί παραήταν σοβαρός και δεν ενδιαφερόταν ποτέ για όσα κάνουν τα άλλα παιδιά.
1

Όταν τον προηγούμενο μήνα το Radio One του BBC έβαλε στο playlist του το «Black», το νέο single του 20χρονου Dave, υπήρξε ολόκληρο κύμα διαμαρτυριών από τους ακροατές του σταθμού.

Το κομμάτι –που αισθάνθηκαν την ανάγκη να υπερασπιστούν με σχόλια και δηλώσεις οι παραγωγοί που το επιλέγουν στις εκπομπές τους– δεν έχει κανένα από τα στοιχεία που συνήθως ενοχλούν σε χιπ-χοπ κομμάτια: δεν έχει ομοφοβικούς ή σεξιστικούς στίχους, δεν μιλάει για βία και ναρκωτικά και δεν έχει ούτε μία αναφορά στο lifestyle του συνηθισμένου ράπερ.

Αντιθέτως, είναι μια αρκετά περίπλοκη αλλά και πανέξυπνη ανάλυση του τι σημαίνει να είσαι μαύρος –κάθε απόχρωσης, εθνικότητας και καταγωγής– στον σημερινό δυτικό κόσμο, με στίχους τόσο ειλικρινείς, που κάποιοι τους βρήκαν ενοχλητικούς (χαρακτηρίζοντας το κομμάτι «καταθλιπτικό»).

Είναι δομημένο σαν concept άλμπουμ, με τα κομμάτια να συνδέονται με διαλόγους με τον ψυχοθεραπευτή του, με ήχο τόσο λιτό και μελαγχολικό που δύσκολα συναντάς σε ποπ δίσκο.

«Αν προσβλήθηκες από έναν άνθρωπο που μιλάει για το χρώμα του δέρματός του και πώς αυτό διαμόρφωσε την ταυτότητά του, είναι δικό σου πρόβλημα» σχολίασε η Annie Mac, μία από τις πιο δημοφιλείς παραγωγούς του Radio One.

To κομμάτι με τους στίχους «The blacker the berry the sweeter the juice / A kid dies, the blacker the killer, the sweeter the news» («Όσο πιο μαύρο το μούρο τόσο πιο γλυκός ο χυμός / ένα παιδί πεθαίνει κι όσο πιο μαύρος ο δολοφόνος τόσο πιο γλυκιά η είδηση») είναι ένα από τα έντεκα που αποτελούν το ντεμπούτο-άλμπουμ του νεαρού ράπερ που ονομάζεται «Psychodrama» και στη Βρετανία χαρακτηρίστηκε ως το «πιο θαρραλέο και σημαντικό βρετανικό άλμπουμ αυτής της γενιάς», κάνοντας τον Alex Petridis να γράψει ενθουσιωδώς για «ένα άλμπουμ-σταθμό, τολμηρό, διεισδυτικό, με κομμάτια σαν ρεπορτάζ που περιγράφουν εν συντομία τον τρόπο που ο 20χρονος ράπερ αντιλαμβάνεται τη φυλή του, τη φυλακή και τις βίαιες σχέσεις».

Και αλήθεια, το «Psychodrama» δεν είναι το συνηθισμένο ραπ άλμπουμ. Ακόμα και η μουσική είναι θλιμμένη και υπερβολικά βαριά και «σοβαρή» για να την έχει φτιάξει ένας 20χρονος – ο οποίος έχει γνωρίσει ήδη τεράστια επιτυχία με το προηγούμενο single του, «Funky Friday», που ανέβηκε στο Νο1 στα αγγλικά charts.

«Είναι παράξενο και θλιβερό, έναν καλλιτέχνη που έχει κάτι να πει να τον βρίζουν γι' αυτό ακριβώς» γράφει ο Petridis.

«Μπορεί να ακολούθησε τον δρόμο που ακολουθούν όλοι οι Βρετανοί ράπερ τα τελευταία χρόνια (προβολή στο SBTV και στο Radio 1Xtra, μια σειρά από singles και EPs που κυκλοφόρησε μόνος του, το αναπόφευκτο συμβόλαιο με την εταιρεία του Drake και συμμετοχές των ράπερ J Hus, Burna Boy και Ruelle στα κομμάτια του άλμπουμ), αλλά με το "Psychodrama" έχει ξεφύγει πολύ μπροστά απ' όλους τους συνομηλίκους του».

Είναι δομημένο σαν concept άλμπουμ, με τα κομμάτια να συνδέονται με διαλόγους με τον ψυχοθεραπευτή του (από το πρώτο session που ξεκίνησε στις 23 Ιανουαρίου 2018 μέχρι το τέλος της χρονιάς), με ήχο τόσο λιτό και μελαγχολικό που δύσκολα συναντάς σε ποπ δίσκο, με τα beats να στολίζονται αυστηρά από το πιάνο που παίζει ο ίδιος ο Dave και μια στενόχωρη αίσθηση που προκύπτει από τους στίχους και την εκφορά του λόγου του από την αρχή μέχρι το τέλος.

 

Dave - Drama (Official Audio)

Το κομμάτι που κλείνει τον δίσκο, το «Drama», είναι μια τηλεφωνική συνομιλία του Dave με έναν από τους δύο φυλακισμένους αδερφούς του, ο οποίος είναι μέσα ισόβια για τον φόνο του Sofyen Belamouadden, μια εν ψυχρώ εκτέλεση που είχε συγκλονίσει την κοινωνία της Βρετανίας πριν από εννιά χρόνια.

Ο διάλογος είναι συγκινητικός, ο Dave του λέει «έχασα τον μόνο άνθρωπο που είχα ως είδωλο», ομολογώντας ότι το μόνο που τον ενδιαφέρει πλέον είναι η μουσική: «I don't have a vision of a marriage or a wedding ring / World domination in music or it ain't anything» («Δεν έχω όραμα να παντρευτώ ή να δώσω δαχτυλίδι αρραβώνων / θέλω παγκόσμια κυριαρχία στη μουσική, αλλιώς δεν θα είμαι τίποτα»).


Ο Dave μεγάλωσε σε ένα σπίτι χωρίς πατέρα, με μια μάνα που δούλευε το πρωί ως νοσοκόμα και το βράδυ ως καθαρίστρια για να τα βγάλει πέρα με τρία αγόρια.

Με τον μεγάλο του αδερφό έχει 8 χρόνια διαφορά και με τον μεσαίο 5, ενώ από τη στιγμή που και οι δύο είναι στη φυλακή (ο άλλος για ληστεία), έχει υποστεί τις συνέπειες και την επίδραση που είχε όλο αυτό στη μάνα του. Το ραπ ήταν η μόνη διέξοδος γι' αυτόν. Ως παιδί παραήταν σοβαρός και δεν ενδιαφερόταν ποτέ για όσα κάνουν τα άλλα παιδιά.

«Δεν είχα καν χρόνο να σκεφτώ αν θα έβαζα αφίσα στον τοίχο μου», λέει στη δημοσιογράφο που του παίρνει συνέντευξη, «απλώς υπήρχα. Ήμουν σε μια κατάσταση ύπνωσης. Ξύπναγα, πήγαινα στο σχολείο, επέστρεφα. Δεν εξωτερίκευα τίποτα, δεν έκανα ποτέ τρέλες, κατάλαβα ότι ζω όταν ήμουν 15 ή 16...». Ίσως γι' αυτό έφτιαξε τόσο νωρίς ένα αριστούργημα.


Να σημειώσω ότι στα καλοκαιρινά φεστιβάλ της Αθήνας φέρνουν ένα σωρό μουσικούς και ούτε έναν ράπερ...

 

Dave - Black

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια