Η Αλεξία Καλτσίκη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Κάποιος έγραψε σε μια κριτική πως ήμουν «αξιοπρεπής». Δεν μου άρεσε. Όταν κάποιος είναι αξιοπρεπής στην τέχνη, σημαίνει πως λαμβάνει περισσότερο υπόψη του τους άλλους. Φωτο: Charlie Makkos / LIFO

Η Αλεξία Καλτσίκη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Ξεκινήσαμε να κάνουμε πρόβες για τη Μήδεια του Βασίλιεφ με τα χιόνια του Φεβρουαρίου και έχουμε πια φτάσει στο φθινοπωρινό καύσωνα. 

• Μου έκανε εντύπωση ότι τα γιουχαΐσματα στην Επίδαυρο εκδηλώθηκαν τόσο αυθόρμητα και την ίδια στιγμή τόσο βίαια. Σίγουρα ήταν μια αποκαλυπτική εμπειρία και για τις δυο πλευρές, και για την κερκίδα και για την αρένα. Από 'κει και πέρα, όλους αυτούς τους μήνες είχε γίνει μια βασική και πολύ συγκεκριμένη δουλειά, την οποία εμείς οι ηθοποιοί ενστερνιστήκαμε και εφαρμόσαμε. Προχτές στο Ηρώδειο, στην ίδια σκηνή, μας χειροκρότησαν. Δεν παίρνω προσωπικά ούτε τα χειροκροτήματα ούτε τα γιουχαΐσματα.

Η πρώτη μου μεγάλη ταινία ήταν το Delivery του Παναγιωτόπουλου - εκεί έκανα το πρεζόνι. Όταν με είχε πρωτοδεί ο Παναγιωτόπουλος μου είπε «Μου αρέσει η φάτσα σου πάρα πολύ, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι είναι αυτό που θέλω για την ταινία μου».

• Από τη στιγμή που θα αποφασίσεις να μη φύγεις από μια παράσταση ως θεατής αλλά να μείνεις και να βρίσεις, αυτό είναι μια πολιτική πράξη.

• Γεννήθηκα στις 9 Σεπτεμβρίου του 1976 στην Καλλιθέα. Οι γονείς μου είχαν έρθει από τη Θεσσαλονίκη πολύ πριν γεννηθώ, αλλά είχαν έρθει μαζικά - η μαμά της μαμάς μου, η θεία μου... Η Καλλιθέα ήταν σαν οικογενειακή περιοχή πλέον.

• Πήγα σχολείο στις Ουρσουλίνες - ναι, υπάρχουν ακόμα. Τα βγάζαμε πέρα δύσκολα, η μητέρα μου δούλευε σε δικηγορικά γραφεία ως δακτυλογράφος, ο πατέρας μου είναι ηλεκτρονικός. Παρ' όλα αυτά, μας έστειλαν σε ιδιωτικά σχολεία, σε ωδεία, σε μπαλέτα. Έκαναν ό,τι ήταν δυνατόν για να μας δώσουν αυτά που είχαν ονειρευτεί.

• Δούλεψα και ως μοντέλο σε ζωγράφο. Ήταν πολύ ενδιαφέρον, λόγω της ακινησίας. Ήταν τρομερή εμπειρία η πρώτη πινελιά, δεν φανταζόμουνα πως θα μπορούσε να σωματοποιηθεί τόσο έντονα όλο αυτό.

• Η πρώτη μου δουλειά ήταν στο θέατρο Χώρα. Έπαιζα μια Φιλιππινέζα καλόγρια, η οποία βοηθάει Φιλιππινέζες ιερόδουλες να ξεφύγουν από τη γιαπωνέζικη μαφία.

Η Αλεξία Καλτσίκη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Η Αθήνα μου αρέσει πολύ. Είναι πολύ διαφορετική από γειτονιά σε γειτονιά: Διαφορετική αίσθηση μου δίνει η Καλλιθέα, διαφορετική ο Βύρωνας. Φωτο: Charlie Makkos / LIFO

• Κάπου εκεί, όταν πια κατάφερα να βρίσκω δουλειές συνεχόμενες τη μία μετά την άλλη, νοίκιασα ένα σπίτι στη Νεάπολη, στα Εξάρχεια. Ήθελα χρόνια να το κάνω, αλλά δεν τα κατάφερνα λόγω οικονομικής δυσκολίας. Ήταν πάρα πολύ δύσκολα οικονομικά, αλλά μου άρεσε πολύ που είχα επιτέλους το δικό μου σπίτι και ήμουν στη Νεάπολη και μπορούσα να πάω παντού με τα πόδια.

• Η πρώτη μου μεγάλη ταινία ήταν το Delivery του Παναγιωτόπουλου - εκεί έκανα το πρεζόνι. Όταν με είχε πρωτοδεί ο Παναγιωτόπουλος μου είπε «Μου αρέσει η φάτσα σου πάρα πολύ, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι είναι αυτό που θέλω για την ταινία μου».

• Το Delivery το γυρίσαμε στη Σοφοκλέους και στην Ευριπίδου, εκεί κοντά κάναμε λίγο αργότερα και τις πρόβες για την Αντιγόνη του Βογιατζή, στην πλατεία Κουμουνδούρου. Μου άρεσαν η γειτονιά, οι μετανάστες, η αγορά τους, να πηγαίνω τις Κυριακές και να χαζεύω. Αυτό το πράγμα που συμβαίνει εκεί τώρα είναι εξωφρενικό, να είναι 12 η ώρα, να φοβάσαι να βγεις από το αυτοκίνητό σου κι ο άλλος να βαράει δίπλα σου ενέσεις. Την τελευταία φορά που πήγα στενοχωρήθηκα πάρα πολύ.

• Το Αθήνα-Κωνσταντινούπολη, η τελευταία ταινία που γύρισα με τον Παναγιωτόπουλο, ήταν μια περίεργη εμπειρία, ήταν ένα πολύ ωραίο ταξίδι, που μετά το πεθύμησα. Κάναμε όλη αυτή την περιπλάνηση μέχρι την Κωνσταντινούπολη, ο Λευτέρης Βογιατζής, ο Δημήτρης ο Πουλικάκος, ο Νίκος ο Παναγιωτόπουλος κι εγώ. Εάν δεν ήταν ο Παναγιωτόπουλος θα μου ήταν δύσκολο - είναι ο συγκεκριμένος ρόλος που παίζω, η Γλύκα, δύσκολος, γιατί δεν μπορείς να την πιάσεις από πουθενά.

Μου 'χαν στείλει ένα μήνυμα για ένα φυτό που λέγεται «ο τσιγγάνος της ερήμου», το οποίο βγάζει ρίζες κοντά στο νερό, κι όταν τελειώνει το νερό γίνεται μια μπάλα και φεύγει με τον αέρα κι όπου βρίσκει νερό, ριζώνει. Κάπως έτσι είναι κι αυτή. Έχει μια άτυπη ελευθερία, μια δική της ηθική. Δεν μπορείς εύκολα να το προσεγγίσεις αυτό, γιατί και η ίδια η ταινία κινείται στο μεταίχμιο μεταξύ ρεαλιστικού και ονειρικού.

Η Αλεξία Καλτσίκη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Από τη στιγμή που θα αποφασίσεις να μη φύγεις από μια παράσταση ως θεατής αλλά να μείνεις και να βρίσεις, αυτό είναι μια πολιτική πράξη. Φωτο: Charlie Makkos / LIFO

• Κάποιος έγραψε σε μια κριτική πως ήμουν «αξιοπρεπής». Δεν μου άρεσε. Όταν κάποιος είναι αξιοπρεπής στην τέχνη, σημαίνει πως λαμβάνει περισσότερο υπόψη του τους άλλους. Στην τέχνη δεν γίνεται να μην είσαι τολμηρός, να μη χάνεις τη γη κάτω από τα πόδια σου. Σημαίνει ότι φοβήθηκα παραπάνω απ' όσο έπρεπε, πως στη συγκεκριμένη δουλειά ντάντεψα περισσότερο τον εαυτό μου απ' ό,τι χρειαζόταν.

• Η Αθήνα μου αρέσει πολύ. Είναι πολύ διαφορετική από γειτονιά σε γειτονιά: Διαφορετική αίσθηση μου δίνει η Καλλιθέα, διαφορετική ο Βύρωνας. Ίσως να 'ναι κι εμπειρικό το θέμα.

• Τώρα ζω με το φίλο μου στο Βύρωνα, μ' αρέσει που είναι γειτονιά, αλλά αισθητικά είναι πολύ φορτωμένη, ένα χάος με κάτι τούρτες-πολυκατοικίες.

• Περνάω περιόδους που βγαίνω πολύ και περιόδους που δεν βγαίνω καθόλου. Μια εποχή πήγαινα πολύ στο «Νηπιαγωγείο», στο Γκάζι. Μου αρέσει να πηγαίνω κάπου που να μπορώ να χορέψω. Δεν ντρέπομαι να χορέψω, αν δεν χορεύει κανένας άλλος.

• Mιλάω πολύ ε; Το 'χω αυτό.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ