Αρχαιολογικό έγκλημα στη Δήλο: Το πιο σημαντικό ψηφιδωτό του Διόνυσου, με μπάζα, απροστάτευτο

Αρχαιολογικό έγκλημα στη Δήλο: Το πιο σημαντικό ψηφιδωτό του Διόνυσου, με μπάζα, απροστάτευτο Facebook Twitter
Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εντελώς λανθασμένες. Έχουν «φτύσει» το διαχρονικό αυτό αριστούργημα. ... «Ο Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης»... Φωτ.: Ευφροσύνη Δοξιάδη
0

Η Ευφροσύνη Δοξιάδη, ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο» έστειλε στη LIFO την ακόλουθη επιστολή, την οποία και δημοσιεύουμε αυτούσια.

 

Αγαπημένοι μου φίλοι της Lifo,

 

Πάει καιρός τώρα που έχω ξεκινήσει να  γράφω ένα κείμενο για τα κακώς κείμενα στην αγαπημένη μου Δήλο. Με ενδιέφερε πολύ το σπουδαίο άρθρο σας με τίτλο: «Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα», με την ημερομηνία 3.12.2017 γραμμένο από τον φίλο Χρήστο Παρίδη. Σε αυτό ανακοινώνεται η τότε έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

 

Σήμερα σας στέλνω ένα δικό μου κείμενο που ολοκληρώθηκε τώρα ως  αντίδραση στα πρόσφατα γεγονότα και συγκεκριμένα στα εγκαίνια της έκθεσης του Άγγλου γλύπτη Antony Gormley στη Δήλο. («Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου» που αναφέρετε απεικονίζει τον Διόνυσο επάνω σε Τίγρη. Είναι άλλο από το ακόμα γνωστότερο ψηφιδωτό της Οικίας των Προσωπείων το οποίο δείχνει τον Διόνυσο καβάλα σε μια Λεοπάρδαλη. Εσείς στο άρθρο σας πολύ σωστά δείχνετε φωτογραφία του Διόνυσου καβάλα πάνω σε Τίγρη, το οποίο ήταν στην έκθεση της Αθήνας. Είχα την τύχη να το δω στη Δήλο τον Ιούνιο 2018 μέσα στο μουσείο σαν μέρος της έκθεσης που είχε μόλις έρθει από την Αθήνα και επρόκειτο να ανοίξει στο μουσείο της Δήλου σε λίγες μέρες. Είχε στην επιφάνειά του ένα βερνίκι υπερβολικά γυαλιστερό αλλά το οποίο τέλος πάντων έκανε ορατά τα συγκλονιστικά του χρώματα. Για να λυθεί αυτή η παρεξήγηση των δύο Διονύσων έγραψα αυτό το κείμενο) 

Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. 

Γράφω τώρα την επιστολή αυτή σε εσάς για να σας πω ότι ένα άλλο ψηφιδωτό, ίσως και το διασημότερο ψηφιδωτό που έχει επιζήσει από την αρχαιότητα, «Ο Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» βρίσκεται ακόμα στη θέση όπου βρέθηκε, στην Οικία των Προσωπείων. Βρώμικο, σκεπασμένο με χώματα και γενικά εγκαταλελειμμένο και απροστάτευτο. Στο έλεος του Θεού μέσα στην Οικία των Προσωπείων, μερικώς ορατό πίσω από μία ξύλινη πόρτα διάτρητη που επιτρέπει περιορισμένη θέαση του έργου.



Διαπίστωσα με βεβαιότητα ότι οι φωτογραφίες που είχα τραβήξει στις 11 Ιουνίου του 2018 στην «Οικία των Προσωπείων» της Δήλου ήσαν όντως φωτογραφίες του σημαντικότερου και γνωστότερου από τα ψηφιδωτά της Δήλου. Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. Δεν είναι καν προστατευμένο από τους τοίχους του μουσείου.

Επειδή έχω θεωρήσει εγκληματική αυτή την αμέλεια εκ μέρους της πολιτείας, βγήκα από τα ρούχα μου στην κυριολεξία όταν έμαθα ότι ελικόπτερα θα φέρουν σιδερένια γλυπτά σύγχρονης τέχνης για να αναζωπυρώσουνε το ενδιαφέρουν του διεθνούς κοινού για την καημένη τη Δήλο. Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εντελώς λανθασμένες. Έχουν «φτύσει» το διαχρονικό αυτό αριστούργημα. 

 

Με αγάπη,

Ευφροσύνη Δοξιάδη

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ ΔΟΞΙΑΔΗ 

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου

 

 


 


 

 

_______________

Η Ευφροσύνη Δοξιάδη είναι ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο»

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM