Ο Θανάσης Παπαγεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Μου αρέσει πάρα πολύ να βλέπω το κοινό. Να βλέπω με ποιους ανθρώπους θα έρθω σε επαφή μετά από λίγο. Δεν μου αρέσει η απομακρυσμένη σχέση ηθοποιού και θεατή. Φωτο: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Καισαριανή και έζησα εκεί μέχρι το 1943. Τα παιδικά μου χρόνια ήταν μέσα στην Κατοχή. Θυμάμαι τα μπλόκα, τους τσολιάδες, τους ταγματασφαλίτες. Γεγονότα όπως η Κατοχή σε σφραγίζουν. Δεν έχει τόσο ενδιαφέρον να θυμηθείς τι έγινε εκείνη τη μέρα ή εκείνο τον χρόνο. Σε σφραγίζει στον χαρακτήρα σου. Είμαστε παιδιά της Κατοχής, παιδιά του πολέμου. Κυριολεκτικά μεγαλώσαμε μέσα στο σκοτάδι, αφού βάζαμε κόλλες στα παράθυρα γιατί δεν έπρεπε να φαίνεται προς τα έξω πως έχουμε φως μέσα στο σπίτι.

• Τώρα, καμιά φορά λέω μη μιλάτε για κρίση γιατί κρίση περνάμε μια ζωή ολόκληρη όλοι μας. Αυτό που έχει καθορίσει τη γενιά μου είναι η σχέση της με τον θάνατο. Τον ζούσαμε τον θάνατο στο πεζοδρόμιο. Κάθε μέρα μαθαίναμε για κάποιον φίλο ή κάποιον γνωστό που πέθανε από ασιτία ή από εκτέλεση. Έχουμε μια άλλη σχέση με τον θάνατο. Τον αντιλαμβανόμαστε ως μια πολύ φυσική κατάσταση.

• Μένω στην Αγία Παρασκευή, αλλά πιο πολύ ζω στου Ζωγράφου. Αγαπημένη είναι η Αθήνα τη νύχτα που είναι έρημη. Αγαπημένη είναι η Αθήνα τον Δεκαπενταύγουστο που είναι άδεια. Από εκεί και πέρα η αγάπη για την Αθήνα είναι η αγάπη για τον τόπο σου. Εδώ ριζώσαμε. Τα στενά της τα ξέρω απέξω πια. Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι, θα γκρέμιζα το 80% των κτιρίων της.

• Αν δεν γινόμουνα ηθοποιός, θα γινόμουνα γιατρός. Αυτό ήταν το σχέδιό μου και το όνειρό μου. Απλώς, δεν υπήρχαν τα λεφτά. Δεν μπορώ να απαντήσω γιατί έγινα ηθοποιός. Πήρα κάποια στιγμή την απόφαση όταν αποφοίτησα από το γυμνάσιο να γραφτώ σε μια δραματική σχολή. Οι γονείς μου ήταν πάρα πολύ λαϊκοί άνθρωποι και μικροαστοί. Γι' αυτούς, ηθοποιός σήμαινε ένας που θα γίνει ομοφυλόφιλος ή κάποια που θα γίνει πουτάνα.

Αν είσαι συνειδητός καλλιτέχνης, δεν σταματάς να επαναστατείς. Θέατρο χωρίς κρίση δεν υπάρχει, δεν πρέπει να υπάρχει. Δεν μπορεί να υπάρξει θέατρο που να απευθύνεται σε κόσμο που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα. Ακόμα και το τσίρκο, που είναι μια καθαρά μια προσωπική ικανότητα του ζογκλέρ και του ταχυδακτυλουργού, θέλει ανθρώπους που να έχουν ανάγκη να το δούνε.

• Έφτιαξα τον δικό μου χώρο γιατί αηδίασα με όλα αυτά που έκανα. Δεν μου άρεσαν καθόλου. Εγκατέλειψα το θέατρο το '68 και πήγα στη Ρώμη να σπουδάσω κινηματογράφο. Απογοητεύτηκα και από αυτό και βρέθηκα μ' έναν συνάδελφο και τη Λήδα (Πρωτοψάλτη), που ήδη είχαμε παντρευτεί, και είπαμε να κάνουμε μια δική μας δουλειά.

Τα «Βήματα» στην Κοκκινιά έγιναν για να κάνουμε κάτι μόνοι μας, να ανεβάσουμε τα έργα που αγαπάμε, που μιλάνε στον κόσμο και δεν είναι φαρσοκωμωδίες. Γι' αυτό ξεκινήσαμε με την Αυλή των Θαυμάτων, αναζητήσαμε νέους συγγραφείς, ανακαλύψαμε το Μάριο Χάκκα και παίξαμε το μοναδικό του έργο.

• Τα «Βήματα» πέτυχαν γιατί ο κόσμος είχε ανάγκη από νέες δυνάμεις στην εποχή της δικτατορίας. Κάναμε και πολύ καλή δουλειά. Τώρα, τα 40 χρόνια της Στοάς αποδεικνύουν ότι πέτυχε και αυτή. Δεν θα άντεχε σαράντα χρόνια, αν δεν πετύχαινε. Ό,τι κάναμε το κάναμε μόνοι μας με τα χέρια μας και το θεωρώ επίτευγμα ότι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Στο θέατρο δεν έχεις να περιμένεις και πολύ για να δεις αν θα πετύχεις, η πορεία σε σταματάει. Αν είσαι οξυδερκής, καταλαβαίνεις αμέσως αν αξίζει τον κόπο να συνεχίσεις.

• Όταν έχεις τον δικό σου χώρο, έχεις την ελευθερία να κάνεις ό,τι θέλεις. Ότι σε περιορίζει ο χώρος, σε περιορίζει. Αν έχεις τη Λυρική Σκηνή, σε περιορίζει η Λυρική Σκηνή, αν έχεις ένα δωμάτιο, σε περιορίζει το δωμάτιο. Και μόνο η ελευθερία που νιώθεις ότι μπορώ να κάνω ό,τι γουστάρω είναι μεγάλο πράγμα.

• Το 1965 τα θέατρα ήταν 18, σε τρία χρόνια έγιναν 38. Βέβαια και είναι πολλά τα 200 θέατρα που έχουμε τώρα, αλλά μπήκαμε σε μια εποχή τα τελευταία 40-50 χρόνια που αν έκανες εσύ ένα μαγαζί που είχε επιτυχία, αμέσως θα έκαναν ένα δίπλα σου. Έτσι γεμίσαμε περίπτερα, σουβλατζίδικα, προποτζίδικα και ταξί. Χρειάζεται τόσα ταξί η Αθήνα; Ο καθένας αντιγράφει τον άλλον, γιατί έτσι νομίζει πως πετυχαίνει. Έτσι κλείνουν τα μαγαζιά τώρα. Όταν σ' ένα οικοδομικό τετράγωνο έχει τρεις φούρνους, βεβαίως και θα κλείσει ο ένας.

• Δεν θα μπορούσα να δουλέψω, αν δεν είχα την ευθύνη ολόκληρου του θεάτρου. Επίσης, πολλές φορές με βρίσκει κανείς στο φουαγιέ πριν την παράσταση. Μου αρέσει πάρα πολύ να βλέπω το κοινό. Να βλέπω με ποιους ανθρώπους θα έρθω σε επαφή μετά από λίγο. Δεν μου αρέσει η απομακρυσμένη σχέση ηθοποιού και θεατή. Θέλω να είμαστε κοντά. Νιώθω ότι κάνω μια δουλειά σε άμεση σχέση με τον άλλον.

Παλιά οι ηθοποιοί είχαν μπροστά τους έναν τεράστιο τοίχο. Για να τους πλησιάσεις έπρεπε να περάσεις από σαράντα κύματα. Θυμάμαι έναν ηθοποιό που για να βγει να υποκλιθεί έβαζε μια βελούδινη ρόμπα. Πράγματα που θάμπωναν τον θεατή και έκαναν τον ηθοποιό να μοιάζει απλησίαστο. Απλησίαστο είναι το καθετί που κάνει ο καθένας ως επάγγελμα και δεν χρειάζεται να το εντείνεις.

• Πολλές φορές έφτασα σε μια ψυχική υπερκόπωση και σκέφτηκα να το κλείσω το μαγαζί. Αυτό το αίσθημα κρατάει για λίγα εικοσιτετράωρα. Δεν μπορεί να κρατήσει παραπάνω. Είναι σαράκι το θέατρο. Έτσι και βγεις στη σκηνή θα ζητήσεις πολύ γρήγορα να ξαναγευτείς αυτό το πράγμα. Η σωστή έκφραση είναι ότι «την ψωνίζεις». Το γουστάρεις. Θες να ξαναζήσεις αυτό που νιώθεις όταν ανεβαίνεις στη σκηνή και έχεις κάτι με κάποιους θεατές από κάτω.

• Θυμάμαι έντονα την εποχή της δικτατορίας γιατί ήταν συνέχεια η αστυνομία μέσα στο θέατρο. Κάναμε την επανάστασή μας τότε. Αν είσαι συνειδητός καλλιτέχνης, δεν σταματάς να επαναστατείς. Θέατρο χωρίς κρίση δεν υπάρχει, δεν πρέπει να υπάρχει. Δεν μπορεί να υπάρξει θέατρο που να απευθύνεται σε κόσμο που έχει λύσει όλα του τα προβλήματα. Ακόμα και το τσίρκο, που είναι μια καθαρά μια προσωπική ικανότητα του ζογκλέρ και του ταχυδακτυλουργού, θέλει ανθρώπους που να έχουν ανάγκη να το δούνε.

• Ίσως να έκανα πιο καλά πράγματα, αν είχα έναν σκηνοθέτη. Ήταν δύσκολα τα πράγματα σε όσες συνεργασίες έκανα με άλλους σκηνοθέτες. Μπορεί να το λένε και για μένα αυτό άλλοι ηθοποιοί. Δεν θα μου κάνει εντύπωση. Ήθελα να είμαι ανεξάρτητος. Έχω, όμως, ανθρώπους που με βοηθάνε σε αυτό που κάνω. Στο κάτω κάτω, είναι και η Λήδα Πρωτοψάλτη που έχουμε φάει ψωμί κι αλάτι μαζί στο θέατρο. Θα μου πει πέντε πράγματα σκηνοθετικά. Ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν έχουμε βαρεθεί ο ένας τον άλλον.

• Για τη Στοά έχουν πει πως έφτιαξε μια υποκριτική σχολή γιατί είδε τον Έλληνα με κάποιον τρόπο. Η Στοά, επίσης, βοήθησε πάρα πολύ ώστε να αποκτήσει το ελληνικό κοινό εμπιστοσύνη στο ελληνικό έργο. Ο Έλληνας, από την άλλη, έχει αλλάξει προς το χειρότερο τα τελευταία σαράντα χρόνια. Δεν ήταν τόσο βολεψάκιας. Δεν υπήρχε τόσο έντονα το κυνήγι του ρουσφετιού, ούτε υπήρχε η διαφθορά.

Κακά τα ψέματα, ο σημερινός Έλληνας είναι διεφθαρμένος. Από την άλλη, ο Έλληνας είναι Έλληνας. Δεν υπάρχει επίθετο να του κολλήσεις. Είναι πανεύκολος στην ερμηνεία, ανοικτό βιβλίο. Γι' αυτό μπορούμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ