ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αναστασία Βουτυροπούλου: όχι styling, όχι επαγγελματικό μακιγιάζ, όχι photoshop Facebook Twitter
Αναστασία Βουτυροπούλου: Δεν ξέρω αν η φωτογράφιση πορτρέτου είναι πρόκληση, είναι όμως μια δουλειά που μου αρέσει πολύ. Μια ευκαιρία να γνωρίσεις ανθρώπους, που μερικές φορές μπορεί και να θαυμάζεις, να μπεις στον προσωπικό τους χώρο και να χαζέψεις χωρίς παρεξήγηση, με μια πολύ καλή δικαιολογία.

Αναστασία Βουτυροπούλου: όχι styling, όχι επαγγελματικό μακιγιάζ, όχι photoshop

0

Μου είχαν ζητήσει να φωτογραφίσω τον Μιχάλη Δ. σε μια ανοιχτή και όχι θερμαινόμενη πισίνα, σε ένα ξενοδοχείο στη Βουλιαγμένη, καταχείμωνο. Όταν φτάσαμε, έβγαλε το πανωφόρι του και τα παπούτσια του πρώτα, μετά κοίταξε το νερό, απλώς το κοίταξε και μου είπε ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μπει μέσα. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή πάτησα το κουμπί του κλείστρου της μηχανής. Ευτυχώς, τους άρεσε η φωτογραφία, την έκαναν εξώφυλλο.


• Δεν ξέρω αν η φωτογράφιση πορτρέτου είναι πρόκληση, είναι όμως μια δουλειά που μου αρέσει πολύ. Μια ευκαιρία να γνωρίσεις ανθρώπους, που μερικές φορές μπορεί και να θαυμάζεις, να μπεις στον προσωπικό τους χώρο και να χαζέψεις χωρίς παρεξήγηση, με μια πολύ καλή δικαιολογία. Η πρόκληση για μένα ίσως είναι ότι είμαι ντροπαλή στην πρώτη επαφή και, τραβώντας πορτρέτα, πας συνέχεια κόντρα σε αυτό. Αλλά είμαι και φοβερά περίεργη —με την καλή έννοια—, θέλω να γνωρίζω ανθρώπους, να βλέπω πώς ζουν, να ακούω τι έχουν να πουν. Είναι σαν να θέλεις να ταξιδέψεις, αλλά να φοβάσαι τα αεροπλάνα.


• Πάντα προτιμούσα να τους φωτογραφίζω με φυσικό φως στον προσωπικό τους χώρο, εκεί όπου ζουν ή δουλεύουν, αλλά πολλές φορές βρισκόμουν σε σκοτεινά δωμάτια. Ειδικά όταν πηγαίνεις σε έναν ζωγράφο, φαντάζεσαι ένα στούντιο με μεγάλα παράθυρα και πολύ φως και συνήθως βρίσκεις ένα σκοτεινό, κλειστό από παντού δωμάτιο, με έναν γλόμπο να κρέμεται από το ταβάνι. Όπως και να 'χει, όμως, λατρεύω το φυσικό φως. Επίσης, όχι styling, όχι επαγγελματικό μακιγιάζ, όχι photoshop.

Ένας-δύο με δυσκόλεψαν. Ο ένας βαριόταν και δεν έκανε καμιά προσπάθεια να συνεργαστεί. Τον ρώτησα αν βαριόταν, μου είπε «ναι» και του ζήτησα να συνεργαστεί μαζί μου για να τελειώσουμε γρηγορότερα.


Πάντα φωτογραφίζω με φιλμ τα πορτρέτα. Μου αρέσει που δεν βλέπεις τι κάνεις την ώρα που φωτογραφίζεις. Είσαι ελεύθερος να κάνεις λάθη που μπορούν να σε πάνε κάπου όπου δεν έχεις φανταστεί. Λατρεύω τα λάθη. Στην ψηφιακή φωτογραφία η ιδέα του λάθους δεν υπάρχει — αν το δεις, θα το διορθώσεις. Επίσης, ασχολείσαι με αυτόν που έχεις μπροστά σου, όχι με τη φωτογραφία του. Αφού εμφανιστούν τα φιλμ, μπορείς να ασχοληθείς πια με τις φωτογραφίες.

Αναστασία Βουτυροπούλου: όχι styling, όχι επαγγελματικό μακιγιάζ, όχι photoshop Facebook Twitter
Μου είχαν ζητήσει να φωτογραφίσω τον Μιχάλη Δ. σε μια ανοιχτή και όχι θερμαινόμενη πισίνα, σε ένα ξενοδοχείο στη Βουλιαγμένη, καταχείμωνο. Όταν φτάσαμε, έβγαλε το πανωφόρι του και τα παπούτσια του πρώτα, μετά κοίταξε το νερό, απλώς το κοίταξε και μου είπε ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μπει μέσα. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή πάτησα το κουμπί του κλείστρου της μηχανής. Ευτυχώς, τους άρεσε η φωτογραφία, την έκαναν εξώφυλλο.


• Ένα από τα πορτρέτα μου που μου αρέσουν πολύ είναι της Όλιας Λαζαρίδου. Πήγαμε βόλτα με τον σκύλο της στον Λυκαβηττό, ήταν χειμώνας, αλλά καταμεσήμερο, με πολύ έντονο φως. Πολλές φωτογραφίες στέκονταν, αλλά διαλέξαμε αυτήν που ήταν κόντρα στο φως. Είναι μια φωτογραφία που θα μπορούσα να 'χα βγάλει σε μια φίλη μου. Αυτό προσπαθούσα να πετύχω: φωτογραφίες που δεν ήταν στημένες, σαν snapshots, αναμνηστικές. Τα περισσότερα πρόσωπα που φωτογράφισα δεν είχαν κανένα πρόβλημα, η φωτογράφιση είναι μέρος της δουλειάς τους, κάτι που κάνουν συχνά.


• Η μηχανή μου βοηθούσε πολύ. Όλα τα πορτρέτα έχουν γίνει με μια Rolleiflex του '56, μια πολύ καλή μηχανή με ωραίο, μαλακό φακό, αλλά και ένα πολύ ωραίο αντικείμενο — έτσι διαλέγω τις φωτογραφικές μηχανές, πρέπει να 'ναι όμορφες (άλλο ένα πρόβλημα της ψηφιακής φωτογραφίας: δεν υπάρχουν όμορφες ψηφιακές μηχανές). Κανείς δεν περίμενε να δει αυτήν τη μηχανή. Χάζευαν και τα φιλμ που είναι διαφορετικά από τα συνηθισμένα και τον τρόπο που φορτώνει το φιλμ. Η μηχανή μου πάντα έσπαγε τον πάγο και λειτουργούσε σαν ηρεμιστικό.


• Ένας-δύο με δυσκόλεψαν. Ο ένας βαριόταν και δεν έκανε καμιά προσπάθεια να συνεργαστεί. Τον ρώτησα αν βαριόταν, μου είπε «ναι» και του ζήτησα να συνεργαστεί μαζί μου για να τελειώσουμε γρηγορότερα. Όταν τραβάς με φιλμ δεν θέλεις να πηγαίνουν χαμένα τα κλικ, γιατί στοιχίζουν πολύ ακριβά. Κάποιος άλλος μου είπε «φτάνει» στο δεύτερο κλικ, με το ζόρι κατάφερα να τραβήξω ένα φιλμ — το φιλμ της Rolleiflex έχει δώδεκα πόζες.


• Συνήθως η επιλογή των φωτογραφιών που θα δώσω δεν είναι δύσκολη, οι καλύτερες φωτογραφίες ξεπετάγονται ανάμεσα στις άλλες. Με τον τρόπο που τραβάω, είμαι τυχερή αν έχω περισσότερες από 3-4 φωτογραφίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Αναστασία Βουτυροπούλου: όχι styling, όχι επαγγελματικό μακιγιάζ, όχι photoshop Facebook Twitter
Ένα από τα πορτρέτα μου που μου αρέσουν πολύ είναι της Όλιας Λαζαρίδου. Φωτο: Αναστασία Βουτυροπούλου.

• Συνήθως οι διάσημοι είναι πιο εύκολοι, έχουν φωτογραφηθεί πολλές φορές, έχουν αυτοπεποίθηση και μεγάλη άνεση μπροστά στον φακό. Επίσης, όσο πιο διάσημος ήταν κάποιος, τόσο περισσότερο χρόνο μου έδινε, τόσο περισσότερο συνεργαζόταν μαζί μου. Κάθε φορά που φωτογραφίζω κάποιον είναι σαν να τον συναντάω για πρώτη φορά. Με κάποιους είναι σαν να τους ξέρεις χρόνια, με άλλους δεν υπάρχει καμία επαφή.


• Η ψηφιακή φωτογραφία άλλαξε πολύ τα πράγματα στην επαγγελματική φωτογραφία, μετά ήρθε η κρίση και τα αποτελείωσε. Δεν είμαι σίγουρη ότι η ψηφιακή φωτογραφία έκανε τα πράγματα πιο εύκολα. Οικονομικά είναι πιο εύκολα υποτίθεται, γλιτώνεις τα έξοδα του φιλμ, αλλά πρέπει να ανανεώνεις τις μηχανές σου όλη την ώρα και να 'χεις δίσκους, κι άλλους δίσκους, και γρήγορα κομπιούτερ με τα τελευταία προγράμματα κ.λπ. Από αυτή την άποψη, με δυσκόλεψε. Η αναλογική, η ψηφιακή, το κινητό, είναι η τεχνική πλευρά της φωτογραφίας, το μέσο για να βγάλεις μια φωτογραφία. Ο καθένας από μας διαλέγει αυτό που τον βολεύει για να βγάλει τις φωτογραφίες του. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ο φωτογράφος, το μάτι του και ο τρόπος που βλέπει τον κόσμο γύρω του».


— Είναι διαφορετικό να βγάζεις κάποιον φωτογραφία για προσωπική ευχαρίστηση και διαφορετικό για δουλειά;

Η μόνη διαφορά είναι ότι στη δουλειά πρέπει, μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο που σου δίνεται από τον φωτογραφιζόμενο, να βγάλεις κάποια φωτογραφία που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Όταν φωτογραφίζεις για προσωπική ευχαρίστηση, έχεις όσο χρόνο θέλεις και ατέλειωτο περιθώριο για λάθη. Αν δεν σου αρέσει κάτι, το πετάς και το ξανακάνεις, δεν έχεις κανένα άγχος.

Info

Οι Αθηναίοι της LiFO

Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι, 210 3453111)

Διάρκεια έκθεσης: 27/11/19 - 2/2/20

Φωτογραφία
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ