ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ζάφος Ξαγοράρης

Ζάφος Ξαγοράρης Facebook Twitter
ΕΝΤΟΣ ΟΡΙΩΝ Δράση του Ζάφου Ξαγοράρη στο Μέτσοβο. Ο καλλιτέχνης βρίσκεται στο κέντρο ενός πεδίου που ορίζεται από τα βέλη που έχει τοποθετήσει στο χώρο.
0

Τα εικαστικά είναι μια περιοχή συνολικά αντιφατική. Από τη μια μπορεί να είναι μια τέχνη που εμφανίζεται στο δημόσιο χώρο -όπως στη δική μου δουλειά- από την άλλη μπορεί να είναι δυσπρόσιτη, επειδή περνά από πολλά στάδια ανάλυσης και σκέψης. Έτσι γίνεται απόμακρη. Δεν έχει ως στόχο κατευθείαν το κοινό, όπως έχουν άλλες μορφές που βρίσκονται κοντά στις εικαστικές τέχνες, για παράδειγμα η διαφήμιση.

Αν βάλεις δίπλα τη video art και το ΜΤV, θα διαπιστώσεις ότι έχουν πολλά κοινά.Αλλά ο στόχος των δυο μέσων είναι διαφορετικός. Τα εικαστικά κρατάνε ένα προνόμιο πειραματισμού ακριβώς επειδή παραμένουν στο περιθώριο.

Στα έργα μου με απασχολεί η συνάντηση του δημόσιου με το ιδιωτικό.Υπάρχουν θέματα εισβολής του δημόσιου στο ιδιωτικό και αντίστοιχα έχουμε την επιβολή της μοναξιάς στον υπαίθριο χώρο. Όταν μιλάμε για δημόσια σφαίρα δεν εννοούμε μόνο μια κατάσταση που περπατάς στους δρόμους της πόλης, αλλά και για την τηλεόραση, για θέματα κοινής λήψης δηλαδή.

Με ενδιαφέρει όχι μόνο να απεικονίσω αυτήν τη σχέση, αλλά και να παρέμβω, να τη μεταμορφώσω. Το στοιχείο της συμμετοχικότητας υπήρχε παλαιότερα στα πανηγύρια και στις γιορτές, μόνο που δεν το λέγαμε «τέχνη». Τώρα ο καλλιτέχνης συχνά κάνει μια μικρή παρέμβαση, αφήνει το ίχνος του και αφήνει τους περαστικούς να δημιουργήσουν το τελικό αποτέλεσμα.

Δεν κάνω μνημειακά έργα. Θέλω να ενσωματώνονται στην πόλη, να γίνονται κατανοητά από το κοινό, να μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Έχω κάνει πολλά έργα με ήχο: σε έρημα χωριά της Κύπρου όπου πήρα το θρόισμα του αέρα και το μεγέθυνα, το μετέτρεψα σε δυνατό ήχο, στο Σάο Πάολο, και το τελευταίο στο Ροβερέτo στη Manifesta. Πηγαίνω συνήθως σε μέρη απομακρυσμένα, εγκαταλελειμμένα, σε μεταβατική κατάσταση, και μεταφέρω τους ήχους τους.

Στο Σάο Πάολο έβαλα απλά ηχεία με σημαιούλες σε έναν πολυσύχναστο δρόμο - τύπου «Αθηνάς».Πήγα στην Άκρη, μια απομακρυσμένη περιοχή του Αμαζονίου, και έκανα ηχογραφήσεις. Για τους Βραζιλιάνους η περιοχή είναι εξαιρετικά σημαντική γιατί εκεί ήταν ο Τσίκο Μέντες, ένα πρόσωπο ηρωικό, αν και τώρα είναι μια περιοχή κάπως εγκαταλελειμμένη. Προσπάθησα να μεγαλώσω την ένταση αυτού του τόπου και ένας τρόπος που σκέφτηκα για να το κάνω ήταν να πάρω ήχους από την περιοχή αλλά και από ραδιοφωνικούς σταθμούς (ως σύμβολο της Άκρης) και να τους μεταφέρω στην καρδιά του Σάο Πάολο.

Δεν είναι πολιτικοποιημένα τα έργα μου με την έννοια μιας πολιτικής στάσης που ακολουθώ κατά γράμμα και την εικονογραφώ με τα έργα μου. Περισσότερο βάζω ερωτήματα, από τη στιγμή που και εγώ δεν έχω έτοιμες απαντήσεις.

Ελπίζω να είναι και το αίσθημα αυτό που με οδηγεί στα έργα μου.Στην περίπτωση της Κύπρου, σίγουρα υπήρχε. Μου φαίνεται συγκινητικό να ακούς ένα δυνατό ήχο σε ένα άδειο χωριό. Ήταν ένας τρόπος να εμψυχώσω το χωριό.

Τα έργα που κάνω τώρα με τους ήχους είναι απλά στη σύλληψη και στην κατασκευή τους, έτσι ώστε να μπαίνουν μέσα στο αστικό τοπίο, να ενσωματώνονται σε αυτό. Θέλω να περνάνε λίγο απαρατήρητα, να μην έχει ο άλλος την αίσθηση ότι ο καλλιτέχνης πάει να επιβληθεί στο μέρος.

Με ενδιαφέρει η αντίθεση.Το δημόσιο με το ιδιωτικό, ο θόρυβος μέσα στην απόλυτη ερημιά. Είναι όπως στη ζωγραφική που θες να κάνεις κοντράστο με το χρώμα - αυτό κάνω με τον ήχο.

Το διδακτορικό μου αφορούσε την κατασκευή του θαύματος από τον Ήρωνα Αλεξανδρέα. Συγκεκριμένα, τους μηχανισμούς που περιέγραψε ο Ήρωνας και είναι είτε παιχνίδια που υπάρχουν μέσα στην πόλη είτε μηχανισμοί με καθρέφτες, σαν μικρά θαύματα. Τα συνόδευε όμως με κείμενα στα οποία εξηγούσε πώς γίνονταν. Ουσιαστικά, με αυτά τα κείμενα αναιρούσε τη μαγεία, το ανεξήγητο του θαύματος και το μετέτρεπε σε ένα είδος έκπληξης. Αναιρούσε την ίδια τη λογική του θαύματος και αυτό είναι σαφώς μια καλλιτεχνική πρακτική.

Όταν το έργο προσπαθεί να ενσωματωθεί στο αστικό περιβάλλον, το στοιχείο της παραίσθησης λειτουργεί καλύτερα γιατί το κοινό μπερδεύεται περισσότερο. Με ένα μεγάλο ηχείο θα καταλάβαινε ότι είναι κάτι το εργώδες και δεν θα είχε το στοιχείο της έκπληξης που οδηγεί και στη συγκίνηση.

Σίγουρα με ενδιαφέρει το κοινό, και μάλιστα όσο μεγαλώνω και γίνομαι περισσότερο έμπειρος, το υπολογίζω. Μπορώ να το σταθμίσω. Μπορεί να μου φαίνεται σημαντικό να συγκινηθεί από τους ήχους που ακούει -να είναι στην πόλη και να ακούει ήχους ζώου από το Αμαζόνιο- αλλά μου φαίνεται εξίσου σημαντικό το να σκεφθεί γιατί γίνεται αυτό, πώς σκέφτηκα και γιατί το έκανα.

Η πόλη είναι από τα πεδία που επιλέγω, αλλά σε σχέση με το πώς μπορεί να υπάρχει μια κατοίκηση των εξωτερικών χώρων της. Μια ιδιωτικοποίηση των χώρων αυτών. Στην Ελλάδα δεν είναι σαφείς οι κανονισμοί των δημόσιων χώρων, υπάρχει μια παραβατικότητα. Ειδικά στους άδειους, κενούς χώρους υπάρχει και κάτι που θα έλεγα «κενό εξουσίας». Μπορεί κανείς να σκεφθεί ότι η πόλη είναι ζωντανή ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι χρήσης και ζωής σε αυτές τις περιοχές.

Η κοινή ζωή των μεταναστών σε μια πόλη δημιουργεί και πάλι ένα έρημο μέρος. Η συνύπαρξη των διαφορετικών εθνοτήτων δημιουργεί κενά γιατί υπάρχει μια άγνοια καταγωγής και κουλτούρας του ενός για τον άλλο.

Μου αρέσουν οι δρόμοι να περπατώ, οι ταράτσες να κάθομαι, οι παραλίες το βράδυ. Όλα τα ανοιχτά μέρη, τα εποπτικά σημεία της πόλης που σου προσφέρουν μεγάλη δυνατότητα θέασης..

Τα πρώτα έργα τέχνης που θυμάμαι είναι των γονιών μου. Θυμάμαι κάτι έργα που έφτιαχνε ο πατέρας μου, για τα οποία έψηνε πλεξιγκλάς στο φούρνο. Κάτι τοξικό οπωσδήποτε. Αλλά αυτά είναι θέματα προσωπικά...

Οι Αθηναίοι
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT