«Η Αγία Γραφή είναι το προσπέκτους μου»

«Η Αγία Γραφή είναι το προσπέκτους μου» Facebook Twitter
0

Κυριακή μεσημέρι στο Κύτταρο. Στη σκηνή ετοιμάζονται για την πρόβα κι ο Κώστας Χατζής σχολιάζει την παρατεταμένη ξηρασία και τις υπέρογκες αμοιβές των καλλιτεχνών, που το έχουν παρακάνει. Αρχίζοντας η συνέντευξη, ξεκαθαρίζει πως προτιμάει να μιλήσει μόνο για το πρόγραμμα που έχουν ετοιμάσει με την Τζούλι Μασίνο και το γιο του Αλέξανδρο, με ελληνικά και ξένα κομμάτια, το οποίο ονομάζουν «Αντιθέσεις».

Τα καταφέρατε να αλλάξετε κάτι;

Όχι ότι έχω κάνει κάποιον αγώνα, θα ήμουν αστείος άμα το έλεγα. Μια ζωή τραγουδάω αυτό το είδος μπαλάντας που ξέρω. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα διορθώσω εγώ το σύστημα ή ότι θα κάνω κάτι. Και η ζωή μου όλη ήταν σύμφωνα με αυτά που πίστευα. Ήθελα να αναφέρομαι σε αυτά στα παιδιά μου και στη γυναίκα μου. Σε αυτούς έκανα τον καμπόσο και συνεχίζω να τον κάνω. Γι' αυτούς ήθελα να πετύχω και κατ' επέκταση για τους συνανθρώπους μου - εάν αυτό ήταν κάτι υγιές.

Στην παράσταση θα έρθουν και νέοι άνθρωποι που πιθανόν δεν σας ξέρουν. Τι θέλετε να μάθουν για σας;

Οπωσδήποτε, τα νέα παιδιά δεν με ξέρουν. Υπηρέτησα την μπαλάντα -αυτό το είδος που τραγουδάω- προσπαθώντας να καταγγείλω την πολιτεία με σεβασμό. Και το ερωτικό τραγούδι, όχι όμως μιλώντας για μοιχείες και δράματα. Γιατί ο έρωτας είναι η επέκταση της αγάπης και η αγάπη είναι το πιο σπουδαίο πράγμα για να μπορούμε να συνυπάρχουμε. Βοηθάει να έχουμε μια καλή επικοινωνία. Οποιοδήποτε φιλοσοφικό βιβλίο κι αν διαβάσεις των αρχαίων υμών προγόνων -το υμών με υ, γιατί οι δικοί σας πρόγονοι ήταν, εγώ είμαι γύφτος- μιλάει για την αγάπη. Η αγάπη δεν αυθαδιάζει, δεν ζητάει ανταπόδοση. Το έχει γράψει ο Απόστολος Παύλος στη ΙΓ' προς Κορινθίους επιστολή...Με αυτή την άποψη και αυτές τις ιδέες μπήκα στο χώρο και μου αρέσει να επιμένω.

Έχετε συνεργαστεί με μεγάλους συνθέτες: Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο... Υπάρχουν σήμερα μεγάλοι συνθέτες από τη νέα γενιά;

Υπάρχουν. Και μεγάλοι συνθέτες και μεγάλοι τραγουδιστές, αλλά το σύστημα έχει διαφθείρει το χώρο. Όλο το χώρο της τέχνης. Βλέπουμε μια τραγουδίστρια που έχει καταπληκτική φωνή, αλλά αντί να παρουσιάζει τα φωνητικά της προσόντα, παρουσιάζει τα σωματικά. Δεν φταίει αυτή, φταίει το σύστημα που την αναγκάζει.

Στο βιογραφικό σας αναφέρετε ότι έχετε περάσει μεγάλες πίκρες και απογοητεύσεις. Συντελούν οι κακουχίες στο να γίνεις καλύτερος άνθρωπος;

Δεν νομίζω. Πάρε δέκα άτομα. Μπορεί και οι δέκα να περάσουν δυσκολίες, αλλά ένας θα πετύχει. Οι υπόλοιποι εννέα μπορεί να χαθούν από τις απογοητεύσεις. Δεν μπορείς να πεις ότι πέτυχα επειδή πέρασα κακουχίες. Πρέπει να το 'χει η κούτρα σου να κατεβάζεις ψείρες. Είναι η διαπαιδαγώγηση, το πόσο επιμένεις να είναι υγιές το περιβάλλον σου - έχουν πάρα πολύ μεγάλη σημασία αυτά. Το δικό μου προσπέκτους της ζωής είναι η Γραφή. Όταν κάποιος υιοθετήσει τις αρχές της -δεν εννοώ το θρησκόληπτο άνθρωπο- κάνει ποιοτική ζωή, έχει καλές σχέσεις με τους άλλους και είναι χρήσιμος. Αυτό μου αρκεί. Δεν μου αρέσουν οι θρησκευτικές οργανώσεις, αυτές είναι που κάνουν κακό.

Τραγουδάτε τόσα χρόνια. Είναι τα πράγματα καλύτερα σήμερα ή χειρότερα;

Δεν κρατήσαμε τίποτα. Έχει χαθεί η λεβεντιά, η μπέσα. Δεν βλέπετε τι γίνεται; Είμαι από μια εποχή που δικαιολογημένα τα βλέπω όλα διαβρωμένα. Έχει ανέβει το επίπεδο το βιοτικό, το πνευματικό, υπάρχει γνώση, αλλά δεν υπάρχει επίγνωση και εφαρμογή. Γίνεται πολύ ακαδημαϊκή όμως η κουβέντα και δεν το θέλω...

Σας απασχολούσε περισσότερο η μουσική ή ο λόγος;

Θα ήταν αστείο να έλεγα ότι έγραψα ωραία μουσική. Όχι. Έγραψα μουσική για το λόγο μου. Να τον εξυπηρετεί. Εκεί ήταν η τέχνη μου. Στη μουσική μου κρυβόταν πάντα το δημοτικό. Ακόμα κι όταν άκουγες φλαμέγκο ήταν ¾ τσάμικο, συρτό ή καλαματιανό που δεν φαινόταν. Κρατάω το ρυθμό μέσα μου και δίνω τις τονικές αλλού. Δεν μπόρεσα ποτέ να ξεφύγω από τη μουσική του πατέρα μου και του παππού μου. Όπως δεν μπορεί και ο Αλέξανδρος.

Λόγο έχετε γράψει;

Έχω γράψει λίγο, αλλά ποτέ δεν ήταν δικός μου. Πάντοτε έκλεβα. Είχα γράψει το Δωδεκάλογο του Γύφτου, αλλά μεγαλώνοντας είδα αυτοί οι 12 λόγοι δεν με κάλυπταν. Μου άρεσε πάρα πολύ ο Σικελιανός, αυτός όμως που με ακούμπησε και πήρα ιδέες ήταν ο Βάρναλης. Μπορώ να σου πω επιτυχίες μου που δανείστηκα φράσεις του. Άρα δεν είμαι αυτόφωτος, είμαι ετερόφωτος. Γιατί να κάνω τον Μπετόβεν ενώ δεν είμαι;

Όλοι δανείζονταν όμως, κι ο Χατζιδάκις ακόμα...

Ο Χατζιδάκις ήξερε. Μη με βάζεις δίπλα του ούτε γι' αστείο. Αυτός ήταν μουσουργός, ο Θεοδωράκης. Εγώ είμαι συνθέτης. Υπηρέτησα αυτόν το χώρο ως προπαγανδιστής. Υπήρχε αυθορμητισμός στην τέχνη μου, το ίδιο και στη ζωή μου. Δεν πρόδωσα κανέναν, παρ' όλα αυτά. Δεν σου λέω ότι όσα τραγουδάω τα πιστεύω, πρέπει να δείχνω όμως ότι τα πιστεύω και να τα τηρώ. Για μένα η ζωή δεν έχει νόημα χωρίς αυτά. Θέλω όσο γίνεται να είμαι ειλικρινής. Δεν πιστεύω στα πολιτικά συστήματα, θεωρώ ότι είναι προδομένα εξαρχής...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM