Απ’ όπου πέρασε ο Έρωτας

Απ’ όπου πέρασε ο Έρωτας Facebook Twitter
0

Νυχτερινή προσωπογραφία, η Τάνια κλείνει το μάτι στο άγνωστο και τραγουδά στα σημεία απ' όπου πέρασε ο έρωτας. Εκεί, σε όσα έχει η μνήμη θηλάσει, αγκαλιά με το πληγωμένο παιδί που λέγεται σκοτάδι, η φωνή της ακούγεται όπως ακριβώς και η αλήθεια.

Έντεκα εξαιρετικά τραγούδια νέων και παλιότερων δημιουργών, που μοιάζουν με περιπλανήσεις σε θολά τοπία της Νέας Ορλεάνης, με αγκαλιές ανθρώπων που γυρνούν από την κόλαση, συντροφιά με ό,τι έχουν διαφυλάξει και υπερασπιστεί.

Φωνάζει από μακριά πως όλοι όσοι έγραψαν, ενορχήστρωσαν, έπαιξαν και συνεργάστηκαν μαζί της γι' αυτήν τη δουλειά είναι καλλιτέχνες οι οποίοι αγαπούν την Τάνια και τη ζωή.

Ο Δημήτρης Μπαρμπαγάλας, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, ο Παναγιώτης Τσεβάς, η Ελεάνα Βραχάλη, ο Άκης Δήμου, ο Θέμης Καραμουρατίδης, ο Γιάννης Μαύρος, ο Θοδωρής Οικονόμου, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ο Σταύρος Σταύρου, ο Δέλτα... τόσο διαφορετικοί όλοι μεταξύ τους, μοιάζουν εδώ σαν δυο σταγόνες νερό, γιατί έτσι συμβαίνει κάθε φορά· όταν ξεχνάμε «ποιοι είμαστε» τότε στεκόμαστε παραδομένοι «σε αυτό» που είμαστε.

Η Τσανακλίδου δεν ακολουθεί τη διαδικασία μιας καινούργιας παραγωγής. «Αν δεν με παρασύρει μια ιδέα, δεν μπαίνω σε κανένα στούντιο!» λέει και η ίδια. Ναι, έχει απόλυτο δίκιο, γι' αυτόν το λόγο πέρασαν και δέκα περίπου χρόνια από την τελευταία δουλειά της.

Αλλά έτσι συμβαίνει στην τέχνη, απαιτείται χρόνος μέχρι να ξαναβρεί κανείς το εγκαταλελειμμένο φως του.

Γουστάρω τώρα περισσότερο από ποτέ τη φωνή της επειδή δεν ωραιοποιεί με λυρικά βιμπράτο, ούτε εξυπηρετεί τις ικανότητες, αντιθέτως απογυμνώνει τα νοήματα και κάνει τα τραγούδια να μοιάζουν άλλες φορές με εκστατικούς ερωτικούς χορούς και άλλες σαν σώμα που πέφτει στο κενό.

Δεν είναι θέμα θεατρικότητας, που ακούω συχνά να λένε, είναι η αισθαντικότητα και η συγκίνηση του ίδιου του καλλιτέχνη όταν παθιάζεται με αυτό που κάνει.

Αυτό είναι ένα χάρισμα που κανείς δεν μπορεί να αντιγράψει ή να κατακρίνει.

Η Τάνια υπήρξε ανέκαθεν έντονα ερωτική και θηλυκή, παράλληλα όμως είχε και μια αρσενική αίσθηση της ελευθερίας. Το πληγωμένο ερωτικό της κομμάτι της διασφαλίζει με έναν μυστήριο τρόπο την ανεξαρτησία της. Δεν φοβάται τον έρωτα επειδή τον έχει ξεχρεώσει, επειδή δεν ξεγελιέται από τη λέξη «μόνη».

«Όμορφη η νύχτα που έρχεται κι ο κόσμος γύρω μου, έτοιμος μου μοιάζει για γιορτή, μα δε συμμετέχω από παιδί...» λέει σε μια στροφή ενός couple.

Ανέκαθεν στην τέχνη ο έρωτας υπήρξε η βασική τροφή των καλλιτεχνών και όχι μόνο. Αυτού του είδους η πείνα να κατασπαραχτεί κανείς από έρωτα είναι αδιανόητο να μην τον οδηγήσει κάποια στιγμή στη βαθύτερη ουσία του.

Σε αυτή λοιπόν τη συμβολική προσωπογραφία έρωτα-θανάτου η Τάνια στέκεται λιγότερο δραματική και περισσότερο παρατηρητής, εξυμνώντας - τραγουδώντας την ομορφιά της θνητότητας, των όσων είμαστε, με ποιητική απλότητα.

«Αυτός ο δρόμος μου ποτέ δεν είχε φως, και πάντα πίστευα στο τέλος θα 'ναι αλλιώς, μα πάντα ο έρωτας, ο ίδιος δρόμος...» τραγουδά σε κάποιο refrain, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι αυτά τα λόγια προτού τα ερμηνεύσει τα έχει περασμένα πριν από χρόνια μέσα στις φλέβες της και όταν κάποιες στιγμές απομονώνεται στο καταφύγιο του Πηλίου, εκεί όπου το φως είναι αλλιώς... κάποια μεσημέρια που την παίρνει ο ύπνος, ασυναίσθητα πιάνει τον σφυγμό της και ξυπνά περισσότερο δυνατή.

Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο την εκτιμώ βαθύτατα και την αγαπώ αληθινά. Η συναισθηματική της ευφυΐα αρκεί για να σε εμπνεύσει, αλλά και η μανία της για την μπιρίμπα σε κάνει να πιστεύεις μέσα σε ελάχιστα λεπτά ότι είσαι τυχερός που έχεις κερδίσει μια τέτοια φίλη.

Αυτό το διάστημα ετοιμάζει πυρετωδώς την καινούργια της μουσική παράσταση. Το Σάββατο που μιλήσαμε στο τηλέφωνο μου είπε, φανερά ενθουσιασμένη και γεμάτη αγωνία: «Η παράσταση έχει τον τίτλο "Απ' το Άλφα να αρχίσω", εφτά μουσικοί επί σκηνής, όπως επίσης συνεργάζομαι με τον ξεχωριστό Blaine Reininger των Tuxedomoon! O κορμός του προγράμματος στηρίζεται ουσιαστικά στον καινούργιο δίσκο, αλλά θα παίξουμε και όλα τα κομμάτια τα όποια είναι συγγενικά μαζί του!».

Τώρα θα τη δώσω στεγνά, μια και απ' ό,τι ξέρω θα διασκευάσει και τραγούδια (όχι ελληνικά), τα οποία δεν έχει πει ποτέ στο παρελθόν!

Αυτά είναι τα ωραία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ