Κωστής Βελώνης

Κωστής Βελώνης Facebook Twitter
0

> Μεγάλωσα στη Νέα Σμύρνη και γι’ αρκετά χρόνια την αντιμετώπιζα ως την ιδανική κηπούπολη, με τους φαρδιούς δρόμους, τις πλατείες, τα πάρκα και το πράσινο χωμένο στις νεόδμητες πολυκατοικίες. Ήταν η εποχή που η Νέα Σμύρνη ήταν το προπύργιο της πεφωτισμένης Αριστεράς, με δήμαρχο του ΚΚΕ Εσωτερικού και με τα περίφημα φεστιβάλ του Ρήγα στο Άλσος, πολύ πριν από τη μυωπική επέλαση του ΣΥΡΙΖΑ.

> Στην εφηβεία θυμάμαι ότι η διεύθυνση του σχολείου μάς προέτρεπε να συμμετέχουμε στη γιορτή του Πολυτεχνείου κι εγώ εκτελούσα τον Λοΐζο με τον τρόπο των Sonic Youth. Θυμάμαι ότι χρησιμοποιούσαμε σκέιτμπορντ για τις καθημερινές μας μετακινήσεις και πετάγαμε αμπούλες με μελάνι στις εκκλησιές. Συνεπής αναρχοαυτόνομος, διαφωνίες με το αριστερό ποίμνιο, Νίτσε, David Sylvian και ξερό ψωμί, κοπάνες στο Παλιό Φάληρο και στη Γλυφάδα. Είμαι ευγνώμων για το Λύκειο της Εστίας και την ανεκτικότητα της οικογένειάς μου.

> Μ’ ενδιαφέρει η σύγκρουση ανάμεσα στο συλλογικό και το ατομικό, το πώς επεξεργάζεται το υποκείμενο αυτό που του ορίζεται κοινωνικά και το πώς μπορεί να δραπετεύσει ή ακόμα και να εναντιωθεί. Παρόλο που οι πολιτικές ιδεολογίες αντιμετωπίζουν τους ανθρώπους ως υποκείμενα που ανήκουν σε αγέλες, η πραγματικότητα μάς σφυρίζει άλλα πράγματα. Η βουβαμάρα της μοναξιάς, οι μελαγχολικές αναπολήσεις, η επώδυνη διαδικασία του πένθους, ο φόβος του θανάτου, τα φτερά του έρωτα, η αποδοχή της ήττας, η συνθήκη της ονειροπόλησης, όλ’ αυτά είναι εμπειρίες που καλούμαστε να διαπραγματευτούμε με τον εαυτό μας.

> Στην τελευταία έκθεση που έκανα στο ΕΜΣΤ υπήρχε ένα έργο με τίτλο «Μετά το τέλος της διαδήλωσης», όπου ο διαδηλωτής μένει μόνος και θλιμμένος. Ήταν ένα σχόλιο πάνω στη ματαιότητα της επανάστασης, σαν μια διάψευση. Αυτό είναι το σημείο που μ’ ενδιαφέρει, όταν ο διαδηλωτής από την εμπειρία της αγωνιστικής επαγρύπνησης βιώνει το αίσθημα της αβεβαιότητας, τη στιγμή που συνειδητοποιεί το ρήγμα μεταξύ του φαντασιακού της αλλαγής και του πραγματικού της προσωπικής του ήττας. Αυτές ίσως είναι οι πιο δημιουργικές στιγμές, όταν είμαστε losers, κι αυτό είναι κάτι που μας συνοδεύει για πάντα. Νομίζω ότι και ο πιο άκαμπτος και ορθολογιστής νους στο βάθος έχει ν’ αντιμετωπίσει αυτό που στέκεται απέναντί του παντοτινά κι απαρηγόρητα.

> Η σημερινή καλλιτεχνική πρακτική μπορεί να χρησιμεύει ως μέσο αντίστασης στην κυρίαρχη πολιτική κουλτούρα και γι’ αυτό να προσφέρει μια γόνιμη κριτική ή, ακόμα καλύτερα, ν’ αποσαφηνίζει τους μηχανισμούς του πολιτικού πολιτισμού αλλά και ν' αφυπνίζει. Όμως, υπάρχει και η άλλη πλευρά, που εξασφαλίζει το έργο μέσα στη μορφή του εμπορεύματος και κατά κάποιον τρόπο συντηρεί το υπάρχον σύστημα. Το να έχεις τη δυνατότητα της κριτικής δεν σημαίνει ότι έχεις και την ικανότητα της ανατροπής. Η τέχνη είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να συμφιλιωθούμε με τον θάνατο κι αυτό το άγχος είναι πέρα από εποχές μεγάλης κρίσης ή διαμονής σε επίγειους παραδείσους.

> Το είχα ξεχάσει, αλλά σχετικά πρόσφατα ανακάλυψα κάποια σχέδια πάνω στην επιφάνεια της ξύλινης βάσης του κρεβατιού της γιαγιάς μου που είχα κάνει στην πρώτη δεκαετία της ζωής μου κι υποτίθεται ότι ταξινομούσαν την ιστορία του πολιτισμού, ήταν ένα είδος χειροποίητου Άτλαντα μνημοσύνης à la Warburg. Δεν ξέρω αν είχα συνείδηση ότι κάνω δημιουργικό σχέδιο, το μόνο σίγουρο είναι ότι για κάποιον λόγο από πολύ νωρίς εκδηλώθηκε η νεύρωση της ταξινόμησης και του αρχείου.

> Θεωρώ ότι η θρησκεία του χριστιανισμού είναι υπεύθυνη για πολλά απ’ τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά εσχατολογικών ουτοπιών, όπως ο κομμουνισμός κι ο ναζισμός. Με την καθαρή έκφραση της ηθικής συγκινούμαι τόσο από τους πίνακες των καταφρονημένων χωρικών στο έργο του Millet όσο και από τα γενναιόδωρα συναισθήματα που κυλούν στις ταινίες ενός Κάπρα, ενός Μπρεσόν ή και των αδελφών Νταρντέν. Τα πράγματα, όμως, με την επίσημη Εκκλησία δυστυχώς δεν περιορίζονται στον χώρο της ηθικής. Είναι υπεύθυνη για ιστορικές και κοινωνικές αλλαγές που προξένησαν μεγάλο πόνο στην ανθρωπότητα. Για μένα, η κυρίαρχη εκδοχή του χριστιανισμού και τα υβριδικά του μοντέλα, όπως ο κομμουνισμός, είναι μια δυσάρεστη εμπειρία για την ιστορία, προσφέρουν ολοκληρωτισμό, φανατισμό και μισαλλοδοξία. Έξαλλου, αν μας περισσεύει λίγη φαντασία, υπάρχουν πολυτιμότεροι αυτοαποκαλούμενοι «μεσσίες», όπως ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, που για πολλούς είναι ο αυθεντικός θεάνθρωπος, αλλά και ηγετικές μορφές που έφεραν σε πολύ δύσκολη θέση τους χριστιανούς τα πρώτα χρόνια, όπως ο Σίμων ο Μάγος.

> Στην Αθήνα μ’ ενοχλεί ο επιδειξιομανής ρατσισμός κάποιων αλλοφρόνων που κοκορεύονται στον δρόμο για την ελληνική τους καταγωγή, απειλώντας τους μετανάστες και περιμένοντας να τους χειροκροτήσουμε, όπως και η απροκάλυπτη, αγενής συμπεριφορά κάποιων αριστεριτζίδων στους χαμηλόμισθους αστυνομικούς.

> Θα σταθώ σ’ ένα σημείο από αυτά που μου προκαλούν θλίψη: στην άθλια μεταχείριση που επιφυλάσσουν οι άνθρωποι στα ζώα, με το λανθασμένο κριτήριο της ορθολογικότητας. Είναι όντα με τις ίδιες νευρικές απολήξεις, υποφέρουν όσο θα υποφέραμε κι εμείς, εάν μας έχωναν σ’ ένα στενό κλουβί καμπουριαστούς και μας έσφαζαν τον ένα μετά τον άλλο πριν από την ενηλικίωσή μας. Τα θηλαστικά έχουν το ίδιο δικαίωμα με μας σ’ έναν φυσιολογικό κύκλο ζωής. Στηριζόμαστε σ’ επιπόλαια επιχειρήματα για την αναγκαιότητα του βοδινού κρέατος κι αποφεύγουμε ν’ αποδεχτούμε την αλήθεια, ότι η κατάργηση της βιομηχανικής κτηνοτροφίας είναι το σημείο-κλειδί για την επιβίωση του είδους μας και του οικοσυστήματος. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς φιλόζωος για να συμφωνήσει, αρκεί ν’ αποδεχτεί την κοινή λογική, κι οικτίρω τον εαυτό μου για τα δεκάδες σουβλάκια που έχω καταναλώσει.

> Σε συλλογικό επίπεδο δεχόμαστε πιέσεις απ’ όλη την οικουμένη κι αυτό είναι ευχάριστο γιατί γινόμαστε δημιουργικοί. Οι μικρές κοινότη- τες αυτο-οργάνωσης είναι μια λύση εφικτή, περισσότερο μάλιστα απ’ ό,τι όταν τις υποστήριζε ο Καστοριάδης. Το κράτος κι οι αμαρτίες του είναι το πρόβλημα και δεν είναι τυχαίο ότι σ’ αυτό το σημείο αναρχικοί και φιλελεύθεροι έχουν το ίδιο αίτημα. Στην Ελλάδα, μέχρι και πρόσφατα, στις διαδηλώσεις πρωτοστατούσαν οι προύχοντες συνδικαλιστές των ΔΕΚΟ, ενώ, για παράδειγμα, στις αραβικές χώρες είδαμε να επαναστατούν οι πραγματικά αδικημένοι. Νομίζω ότι με τους «Αγανακτισμένους» αρχίζουμε, τουλάχιστον, να συμφιλιωνόμαστε με την ιδέα ότι η υπερεκτιμημένη γενιά της μεταπολίτευσης κι υπερτιμημένη γενιά του Πολυτεχνείου ανήκουν στις μαύρες σελίδες της ιστορίας.

> Μ’ αρέσουν σχεδόν τα πάντα καθώς κατεβαίνω από το Σύνταγμα, όπου βρίσκεται το σπίτι μου, προς στο εργαστήριό μου, στου Ψυρρή. Μέσα σε δέκα λεπτά διασταυρώνομαι με την άγρια όψη κάποιων εργατικών πολυκατοικιών που διακόπτεται από την ορθόδοξη βυζαντινή ναοδομία και τη γνωστή εικόνα των νεοκλασικών μονοκατοικιών. Ενώ ψηλαφώ τις επιφάνειες των βιομηχανικών κτιρίων, επιβεβαιώνω με την άκρη του ματιού μου τη σταθερή θέση του Παρθενώνα στον Βράχο. Και δεν μου προκαλεί δέος, αντίθετα ετοιμάζομαι να μειώσω την αξία του.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ