To νήμα της ιστορίας

To νήμα της ιστορίας Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
0

Αφού πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα με το Νησί διεθνώς και η ομώνυμη τηλεοπτική σειρά έγινε το εμπορικότερο σίριαλ της περσινής χρονιάς, η Βικτόρια Χίσλοπ επιστρέφει με μια ιστορία που εκτυλίσσεται στην πιο γοητευτική ελληνική πόλη, τη Θεσσαλονίκη. Η συγγραφέας, στο νέο της βιβλίο με τίτλο Το Νήμα και μέσα απ’ τους δυο πρωταγωνιστές της, τον εύπορο Δημήτρη Κομνηνό και την Κατερίνα Σαράφογλου, ξετυλίγει την ελληνική ιστορία. Οι ήρωες ξεκινούν παιδιά στη Θεσσαλονίκη του ’20 και βιώνουν από τη Μικρασιατική Καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών, μέχρι τον Εμφύλιο και τη χούντα, κι όλα αυτά μέσα απ’ τις σελίδες ενός φιλόδοξου βιβλίου.  

 

Πώς προέκυψε η ιδέα να γράψετε ένα βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη;

Πήγα εκεί για μια ομιλία και την πρώτη μέρα δεν μου άρεσε καθόλου. Ήταν μια φριχτή, γκρίζα μέρα. Πήγα στο Αριστοτέλειο, έκανα την ομιλία και μετά επέστρεψα στο ξενοδοχείο μου και είπα «χαίρομαι που πάω σπίτι μου αύριο». Όμως, την επόμενη μέρα ήταν λες κι είχα ξυπνήσει σε άλλη πόλη. Βγήκα για μια βόλτα και σκέφτηκα «τι ξεχωριστό μέρος». Έμενα κοντά στη Ρωμαϊκή Αγορά, είδα τη Ροτόντα και όλα αυτά μου προκάλεσαν έκπληξη. Τότε αναρωτήθηκα γιατί αυτό το μέρος έχει μιναρέ. Οπότε, όταν γύρισα στη Βρετανία, άρχισα το διάβασμα και η ανταλλαγή των πληθυσμών ήταν κατά κάποιο τρόπο η αφετηρία του βιβλίου και της ιστορίας. Μου φάνηκε απίστευτη και παράξενη αυτή η είσοδος προσφύγων και η απουσία των Μουσουλμάνων που ξαφνικά έφυγαν.

 

Μα είναι ένα απίστευτο και παράξενο πράγμα.

Ναι. Όλη αυτή η οργανωμένη ανταλλαγή μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, το ότι η Θεσσαλονίκη ήταν το μέρος όπου είχε γεννηθεί ο Ατατούρκ, ο ιδρυτής του μοντέρνου τουρκικού κράτους. Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. Σκεφτόμουν όλους αυτούς τους μετανάστες, πώς έφτασαν εδώ απ’ το πουθενά, χωρίς να γνωρίζουν κανέναν, και αυτό το πράγμα ερέθισε τη φαντασία μου. Διάβασα για όλ’ αυτά τα ιστορικά γεγονότα… δεν ήξερα πού να σταματήσω πια. Την τελευταία φορά που ήμουν εδώ, μιλούσα για τον Γυρισμό, ένα βιβλίο για τον Ισπανικό Εμφύλιο, κι έτσι διάβασα και για τον δικό σας. Δεν είχα, όμως, συνειδητοποιήσει ότι είχε αρχίσει σχεδόν αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ούτε και ήξερα τι συνέβη στους Αριστερούς μετά τον Εμφύλιο, αν και το βασικό κομμάτι του βιβλίου ξεκινά τη δεκαετία του ‘20 και φτάνει μέχρι το τέλος του ’50. Σκεφτόμουν πόσο αξιοσημείωτη είναι αυτή η πόλη. Όλα αυτά, μέσα στα οποία μεγαλώνουν κι επιζούν οι χαρακτήρες μου, ούτε απ’ το μυαλό μου δεν θα μπορούσα να τα βγάλω.

Ως ταξιδιωτική συγγραφέας, νιώθετε ενστικτωδώς αν σας ενδιαφέρει ένα μέρος από την αρχή;

Ναι, υποθέτω ότι μου έχει μείνει κάτι από εκείνη την εποχή. Δεν νομίζω ότι έχουν πάει στη Θεσσαλονίκη πολλοί Βρετανοί, τουλάχιστον όχι όσοι έχουν πάει στην Αθήνα ή στα νησιά. Είναι όλες αυτές οι διαφορετικές ιστορικές περίοδοι που σε τραβάνε απ’ το χέρι. Την αγαπώ αυτή την πόλη. Είναι και κάπως συμμαζεμένη, μπορείς να την περπατήσεις, και όσο περπατάς βρίσκεσαι και σε διαφορετική περίοδο. Είναι σαν τις στρώσεις μιας τούρτας.

Το περίεργο με το βιβλίο σας είναι ότι οι χαρακτήρες είναι μαζί στην αρχή του βιβλίου. Οπότε, κατά κάποιον τρόπο, προδίδετε το τέλος.

Ναι. Ως έναν βαθμό ήθελα να πω μια ιστορία με τον ίδιο τρόπο που το έκανα στο παρελθόν. Ήθελα ένα πιο ηλικιωμένο πρόσωπο να κάνει την αφήγηση -όπως η Φωτεινή στο Νησί ή το γκαρσόνι στον Γυρισμό-, γιατί αυτό δίνει στο βιβλίο ένα άλλο στυλ γραφής. Έτσι όπως το έχω συνθέσει, υποθέτει κανείς ότι οι πρωταγωνιστές είναι ζευγάρι, αλλά όχι πολύ περισσότερα. Θέλω πάντα ο αφηγητής μου να είναι μέσα στην ιστορία. Θα έπρεπε να κάνω κάτι λίγο τεχνητό για να κρύψω το τέλος.

Άκουγα μια συνέντευξή σας που λέγατε ότι δεν νιώθετε συγγραφέας και δεν περιγράφετε τον εαυτό σας ως συγγραφέα. Θέλετε, δηλώσατε, να γράψετε 5 βιβλία πρώτα.

Νιώθω σαν εκπαιδευομένη. Γράφω μόλις 5 χρόνια .

 

Ναι, αλλά έχετε πουλήσει πάνω από 1 εκατ. αντίτυπα.

Μα, δεν έχει σχέση με τις πωλήσεις αυτό. Υπάρχει μια συγγραφέας στην Αγγλία που έχει πουλήσει 5 βιβλία, τα οποία έχουν επίσης πουλήσει χιλιάδες αντίτυπα. Δεν τα γράφει μόνη της, δεν είναι συγγραφέας, κι ας έχει το όνομά της στο εξώφυλλο αυτών των μπεστ σέλερ. Νομίζω ότι έχω κάνει μεγάλη πρόοδο, πάντως. Είμαι πολύ πιο περήφανη γι’ αυτό το βιβλίο απ’ ό,τι για το Νησί.

Γιατί;

Πιστεύω ότι οι χαρακτήρες είναι πιο πολύπλοκοι, το ίδιο και η ιστορία. Το γράψιμο είναι καλύτερο. Διαβάζω το Νησί στα ελληνικά και σκέφτομαι «δεν θα το ’γραφα αυτό τώρα». Είμαι πολύ περήφανη κι έχω κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσα. Ακούγεται απλοϊκό, αλλά δεν νομίζω ότι το κάνουν όλοι.

 

Σκεφτήκατε ότι αυτό το βιβλίο μπορεί να γίνει τηλεοπτική σειρά;

Ναι, θα μπορούσε εύκολα να μεταφερθεί στην τηλεόραση, μόνο που θα ήταν πολύ ακριβό. Το Νησί γυρίστηκε σε μια μικρή περιοχή της Κρήτης, ενώ αυτό θα έπρεπε να γυριστεί στη Θεσσαλονίκη. Θα ήταν κάπως πιο ακριβό.

Είναι λες κι έχετε ερωτική σχέση με την Ελλάδα. Μιλάτε και καλά τη γλώσσα. Πότε ξεκινήσατε να μαθαίνετε ελληνικά;

Την ημέρα που σταμάτησα να γράφω τον Γυρισμό, πριν από 3,5 χρόνια. Νομίζω ότι το να μαθαίνεις μια γλώσσα είναι λίγο σαν δώρο στον εαυτό σου - ήθελα να μάθω κάτι. Εξάλλου, αν δεν κάνεις πρακτική, η γλώσσα γίνεται ένας φίλος που έχεις παραμελήσει. Τα ελληνικά δεν είναι εύκολη γλώσσα, έκλαιγα στα μαθήματα, ένιωθα ότι δεν αντέχω άλλο. Εάν επιμείνεις, τα καταφέρνεις. Μάλιστα, έχω αφιερώσει αυτό το βιβλίο στον καθηγητή μου, τον Θωμά Βογιατζή.

Πόσες φορές πήγατε στη Θεσσαλονίκη;

Πολλές. Μερικές φορές έμενα σ’ ένα ξενοδοχείο μόνη μου κι έγραφα. Ώρες ώρες νιώθω λίγο περίεργα, γιατί έγραψα αυτό το βιβλίο κυρίως για το αγγλικό ακροατήριο. Το 99,9% δεν θα ξέρει τίποτα για την ελληνική ανταλλαγή πληθυσμών.

Θα σας έκανε έκπληξη, όμως, πόσοι Έλληνες υπάρχουν που δεν ξέρουν για την ανταλλαγή πληθυσμών. Δεν γνωρίζουμε καθόλου καλά τη σύγχρονη ιστορία. Κάποια θέματα είναι ταμπού στην Ελλάδα.

Υποθέτω ότι και η ιστορία που μάθαιναν τα παιδιά την εποχή της χούντας πρέπει να ήταν πολύ ενδιαφέρουσα.

Έχουμε μανία με την ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας. Δεν μας αρέσει καθόλου, ας πούμε, οτιδήποτε μας θυμίζει ότι η Ακρόπολη κάποτε χρησιμοποιούνταν ως χριστιανική εκκλησία και μιναρές.

Ακόμα και στη Σπιναλόγκα, η έμφαση δινόταν στο ότι ήταν ένα βενετικό κάστρο αντί στο ότι ήταν μια αποικία των λεπρών. Θέλω να πω, υπάρχουν άπειρα βενετικά κάστρα, αλλά πόσες αποικίες λεπρών συναντάει κανείς; Δεν είναι παράξενο πράγμα η ιστορία; Οι άνθρωποι σού λένε μόνο αυτό που θέλουν.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ