Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα Facebook Twitter
Ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό (αριστ.) όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί, δίπλα στο γνωστό πορτρέτο του από το στούντιο Carjat.
2

Ιδιοφυής, ονειροπόλος, ανυπότακτος, οραματιστής, ταξιδευτής, ο Αρτίρ Ρεμπό, ο ποιητής που «ταρακούνησε» τα γαλλικά γράμματα και καθόρισε την ποίηση του 20ού αι. με το ελάχιστο σε όγκο έργο του, είχε από πολύ νωρίς μια εξαιρετικά περιπετειώδη ζωή. Μέχρι τα 19 του είχε σταματήσει να γράφει ποίηση, αν και ποιήματά του δεν έπαψαν να αναδημοσιεύονται, συχνά εν αγνοία του, μέχρι και τα 37 του, οπότε και πέθανε πρόωρα μετά από μια μυθιστορηματική περιδιάβαση στον κόσμο.

Η άκρως αυστηρή μητέρα –ο πατέρας τούς εγκατέλειψε πολύ νωρίς‒ δεν του είχε αφήσει περιθώρια να ζήσει και να δημιουργήσει παρά με τον δικό του, πολύ ιδιόρρυθμο τρόπο. Και, βέβαια, η μικρή αγροτική του πόλη Σαρλβίλ, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, δεν θα μπορούσε να τον κρατήσει, αν κρίνει κανείς από τη μετέπειτα διαδρομή του.


Έτσι, στα 16 του απέδρασε για το Παρίσι, όπου, αν και σύντομα έγινε «αντιληπτός» από την αστυνομία, του δόθηκε το λάκτισμα για μια σειρά από μεγάλες περιπέτειες και ταξίδια, στα οποία, ως ενήλικας πια, θα περιλάμβανε κάθε γωνιά της Γαλλίας, της Ευρώπης και αργότερα της Μεσογείου και της Αφρικής.

Η σχέση του με την παρισινή Κομμούνα αποτελεί αμφιλεγόμενο γεγονός στο οποίο επανέρχονται οι μελετητές και θαυμαστές του έργου του, για να διαπιστώσουν όχι τόσο αν ισχύει όσο το αν ήταν πολιτικοί οι λόγοι που τον οδήγησαν να ενταχθεί σε αυτήν ή συγκυριακοί.


Ο Ρεμπό επέστρεψε στη Σαρλβίλ για ένα σύντομο διάστημα, για να την εγκαταλείψει εκ νέου, με προορισμό αυτήν τη φορά το Βέλγιο. Περιπλανήθηκε σε διάφορες πόλεις για να καταλήξει στο Ντουέ, όπου βρισκόταν το σπίτι του αγαπημένου του δασκάλου από το Κολέγιο της Σαρλβίλ και μέντορά του, Ζορζ Ιζαμπάρ.

Στο Παρίσι πιθανολογείται ότι επέστρεψε τέλος του Μαΐου του 1871, κατά τη διάρκεια των γεγονότων της Κομμούνας, όπου και συμμετείχε έμπρακτα, όπως αρκετές πηγές πιστοποιούν. Η σχέση του με την παρισινή Κομμούνα αποτελεί αμφιλεγόμενο γεγονός στο οποίο επανέρχονται οι μελετητές και θαυμαστές του έργου του, για να διαπιστώσουν όχι τόσο αν ισχύει όσο το αν ήταν πολιτικοί οι λόγοι που τον οδήγησαν να ενταχθεί σε αυτήν ή συγκυριακοί.

 
Λίγες μέρες πριν από την εξέγερση είχε πέσει θύμα ομαδικού βιασμού από αγωνιστές της Κομμούνας στα οδοφράγματα της Rue de Babylone. Πρόκειται για κάτι που θεωρείται πια βέβαιο, σύμφωνα με όσα ισχυρίζεται ακόμα και ο Βερλέν, μετέπειτα εραστής του, αλλά και σύμφωνα με αστυνομική έκθεση της εποχής, όπου γίνεται σαφές ότι ήταν «μέλος των ατάκτων της Κομμούνας».

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα Facebook Twitter
Μεγεθύνοντας τις πλάκες o Aidan Andrew Dun βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.


Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun, κάνοντας έρευνα στο Λονδίνο σχετικά με τον επαναστατημένο και εξόριστο κύκλο νεαρών Γάλλων του 19ου αιώνα, έπεσε σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, ακριβώς την περίοδο της πιο βίαιης εξέγερσης. Μεγεθύνοντας τις πλάκες, βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.


Στις δύο φωτογραφίες που έχει τραβήξει ο Bruno Braquehais εμφανίζεται με ανάλογη περιβολή και τουφέκι ανά χείρας ανάμεσα σε επαναστάτες, αποδεικνύοντας πια περίτρανα ότι συμμετείχε ενεργά στην παρισινή Κομμούνα. Κι ενώ όλοι όσοι τον πλαισιώνουν χαμογελούν στον φακό, είναι ο μόνος που δεν το κάνει. Αντιθέτως, έχοντας τα χείλη του ερμητικά κλειστά, επιβεβαιώνει τη μορφή του όπως τον γνωρίζουμε από τη διάσημη και μοναδική νεανική φωτογραφία του με το κορδόνι αντί του παπιγιόν.

Με έντονο και στιβαρό –σχεδόν οργισμένο‒ ύφος αντανακλά όλο τον τρόμο και την πολεμική διάθεση των ημερών. Στέκει θριαμβευτής, σε απόσταση από τους υπόλοιπους, χαρισματικός και αποφασιστικός, σαν ένας ακόμα Μπάιρον, ατενίζοντας όχι την Ελληνική Επανάσταση αλλά μία από τις σημαντικότερες στιγμές της γαλλικής και ευρωπαϊκής ιστορίας.

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα Facebook Twitter
Στις δύο φωτογραφίες που έχει τραβήξει στα μέσα Μαίου του 1871 ο Bruno Braquehais, ο Ρεμπό εμφανίζεται με ανάλογη περιβολή και τουφέκι ανά χείρας ανάμεσα σε επαναστάτες, αποδεικνύοντας πια περίτρανα ότι συμμετείχε ενεργά στην παρισινή Κομμούνα.


Πού κρυβόντουσαν αυτές οι δύο φωτογραφίες, ξεχασμένες περισσότερο από έναν αιώνα; Είναι αυθεντικές; Είναι πράγματι ο Ρεμπό ο νέος που απεικονίζεται σε αυτές; Κατά τον Dun δεν χωράει αμφιβολία ότι πρόκειται για τον Ρεμπό, τον «ποιητή της εξέγερσης», όπως τον αποκάλεσε ο Αλμπέρ Καμί. Η ομοιότητα είναι τεράστια, και, όπως λέει ο μπλόγκερ, αναγνωρίζεις το πηγούνι και οπωσδήποτε το στόμα, κλειστό, με μια αδιόρατη θλιμμένη, εφηβική, ελαφρώς ανδρόγυνη έκφραση ‒ η χαρακτηριστική έκφραση του ποιητή.


Η μύτη όντως φαίνεται διαφορετική, πιο πλατιά, αλλά με μια πιο προσεκτική ματιά διαπιστώνεις ότι μάλλον φταίει ένα τετράγωνο φωτός που απλώνεται, αλλοιώνοντας τις διαστάσεις της. Κάτι τέτοιο θα χρειαζόταν έρευνα από ειδικούς. Ένας άντρας του 88ου τάγματος τον αγκαλιάζει φιλικά και ίσως προστατευτικά, απλώνοντας το αριστερό του χέρι στον ώμο του. Πιθανόν είναι συναγωνιστής στο ελπιδοφόρο μέλλον του σοσιαλιστικού ονείρου που ανατέλλει. Στη δεύτερη ομαδική φωτογραφία είναι πέμπτος από δεξιά.

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα Facebook Twitter
Πού κρυβόντουσαν αυτές οι δύο φωτογραφίες, ξεχασμένες περισσότερο από έναν αιώνα; Στην φωτογραφία ο Ρεμπό εμφανίζεται τέταρτος από δεξιά.


Αν όλα αυτά αποδειχτούν, δηλαδή ότι πρόκειται για σπάνια και χαμένη εδώ και πάνω από έναν αιώνα φωτογραφία του Ρεμπό, οι μαρξιστές διανοούμενοι θα έχουν κάθε λόγο να θριαμβολογούν για την ανακάλυψη. Αλλά η αλήθεια είναι ότι μετά τα γεγονότα που ακολούθησαν την Κομμούνα, ο ίδιος, ένας αναμφίβολα οργισμένος επαναστάτης έφηβος, μεθυσμένος από το ουτοπικό όραμα της εποχής, έχοντας κατά πάσα πιθανότητα ‒οι φωτογραφίες το επιβεβαιώνουν‒ πολεμήσει στο πρώτο μεγάλο πείραμα μιας προ-κομμουνιστικής επανάστασης, εξελίχθηκε σε μια σχεδόν απολιτίκ προσωπικότητα ή μάλλον μια ιδιοφυΐα που φλέρταρε αθεράπευτα με τη μεταφυσική φιλοσοφία, πιστεύοντας ακράδαντα ότι η ποίησή του θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.

Βιβλίο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM

σχόλια

2 σχόλια
Ήμαρτον... Ούτε η φωτογραφία μοιάζει στον Ρεμπό ούτε ο ποιητής ήταν στο Παρίσι στα "μέσα Μαΐου" 1871, αφού τότε έστελνε από την Σαρλβίλ μερικά από τα πιο διάσημα γράμματά του (https://fr.wikisource.org/wiki/Correspondance_de_Rimbaud#1871). Ο δε περίφημος βιασμός στο στρατώνα της rue de Babylon ποτέ δεν αναφέρθηκε από τον Βερλέν και μόνο "βέβαιος" δεν είναι. Πρόκειται πιθανότητα για συκοφαντία που ξεκίνησε από αντικομμουνιστές και ομοφοβικούς φευτο-λόγιους (κάπως σαν τις πικάντικες φανταστικές ιστορίες με ερωτομανείς ΕΛΑΣίτισσες που διηγούνται χουντόγεροι στα καφενεία) και που δυστυχώς υιοθετήθηκε άκριτα από μέρος του κουίρ κινήματος. Βλ. https://books.openedition.org/pul/1668?lang=fr#tocfrom1n5
Λυπάμαι, δεν μου μοιάζει με τον δεκαπτάχρονο Ρεμπώ--αλλά μπορεί να κάνω λάθος. Ειδικά αν την συγκρίνει κανείς με την γνωστή του φωτογραφία με τον Βερλαίν, τρία χρόνια αργότερα. https://tinyurl.com/y7tem777Η δε λεπτή, κάπως μυτερή μύτη είναι χαρακτηριστική σε όλες της γνωστές φωτογραφίες του:https://tinyurl.com/ya4n8bglΌμως οι φωτογραφίες έχουν ενδιαφέρον. Είναι από την Place Vendôme, το πεσμένο άγαλμα είναι του Ναπολέοντα Βοναπάρτη που βρισκόταν πάνω στην κολόνα, η καταστροφή της οποίας από τους communards κατόπιν παραινέσεως του Gustave Courbet έγινε αιτία ο τελευταίος να πεθάνει στην εξορία όταν η Κομμούνα κατεπνίγη: The original column was started in 1806 at Napoleon's direction and completed in 1810. It was modelled after Trajan's Column, to celebrate the victory of Austerlitz. [...] During the Paris Commune in 1871, the painter Gustave Courbet, president of the Federation of Artists and elected member of the Commune, who had previously expressed his dismay that this monument to war was located on the rue de la Paix, proposed that the column be disassembled and preserved at the Hôtel des Invalides.After employing a series of ropes and quarry workers, observers saw that the statue... ...fell over on the heap of sand prepared for it, with a mighty crash. There was no concussion on the ground, the column broke up almost before it reached its bed, and lay on the ground, a huge mass of ruin. […] Αn instant after a crowd of men, National Guards, Communards, and a sight-seeing Englishman flew upon it, and commenced to get bits of it as remembrance, but the excitement was so intense that people moved about as in a dream. After the suppression of the Paris Commune by Adolphe Thiers, the decision was made to rebuild the column with the statue of Napoléon restored at its apex. For his role in the Commune, Courbet was condemned to pay the costs of rebuilding the monument […]. Unable to pay, Courbet went into self-imposed exile in Switzerland, the French government seized and sold the artist's paintings for a minor amount, and Courbet died in exile in December 1877. In 1874, the column was re-erected at the center of Place Vendôme with a copy of the original statue on top Ο στρατιώτης που υποτίθεται πως είναι ο Ρεμπώ είναι κομμουνάρος μέλος των "Τirailleurs de la Commune" ("Ακροβολιστών της Κομμούνας"). Φοράει παντελόνι ζουάβου (zouave, σώμα Αλγερινών—αρχικώς--στρατιωτών) και καπέλο τύπου kepi. Εάν βάλετε στο Google "pantalon "zouave" commune" θα εμφανιστούν βιβλία για την Κομμούνα που περιγράφουν μία παρόμοια στολή στο επεισόδιο της Place Vendome: "...vêtus d'une espèce de pantalon de zouave en drap gros bleu, de guêtres blanches, de ceintures blanches et de vestes bleues..." ("μπλε παντελόνια ζουάβου, άσπρες γκέτες, άσπρες ζώνες, μπλε σακάκια").