Η προδοσία της κριτικής

Η προδοσία της κριτικής Facebook Twitter
0

»Πέρασα τοΣαββατοκύριακο στην Κρήτη, εκεί που οιρακές ποτέ δεν σε χτυπάνε και ταντολμαδάκια είναι πάντα πιο νόστιμα,καλεσμένος από την εξαιρετικήΚινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου, σεμια εκδήλωση-ομιλία με θέμα την κριτική.Μια κριτική για την κριτική, με εισηγητέςκριτικούς, στην Κρήτη, και με παριστάμενουςανθρώπους που εξακολουθούν ναενδιαφέρονται για αυτό το διαμεσολαβητικόσπορ, και να πιστεύουν ενδεχομένως στηχρησιμότητά του, την ίδια στιγμή πουπολλοί εκδότες και ακόμη περισσότεροιαναγνώστες αμφισβητούν την εγκυρότητάτου.

»Ειλικρινά,δεν ήξερα τι να πω. Πώς να αρχίσω. Απόπού να πιάσω ένα κοινό, που δεν γνωρίζωαν διατηρεί μια εξιδανικευμένη άποψηγια την κριτική ή αν παρακολουθεί μεκαθαρό μάτι τα κείμενα και τις ταινίεςνα χορεύουν στον ίδιο ρυθμό, να συμβαδίζουνσε μια εποχή που το σινεμά δεν είναισίγουρο αν θα πρέπει να ονομάζεταιτέχνη ή αν θα πρέπει να παραδεχθεί πωςανήκει στον θαυμαστό κόσμο μιαςφαντασμαγορικής βιομηχανίας.

»Η αλήθειαείναι στη μέση. Όπως ακριβώς και οικριτικοί πρέπει λογικά να αισθάνονταισαν μεσοαστοί, που μια ποζάρουν ωςπλούσιοι με το που πιάσουν κάποια φράγκαστα χέρια τους, και αμέσως μετά ντρέπονταιλίγο και θυμούνται πως κατά βάση είναιφτωχότεροι απ' ό,τι νομίζουν ή απ'ό,τι έχουν αφήσει στους άλλους ναδιαφανεί. Οι κριτικοί δεν είναι σίγουροιαν πρέπει να συνδιαλέγονται με τουςθεατές περισσότερο απ' ό,τι με τουςκαλλιτέχνες, πού πρέπει να ρίξουν τοβλέμμα και το ύφος της γραφής ή τουλόγου τους. Το έργο βλέπουν, αλλά αναπομονωθούν, ποιος θα τους διαβάζει;

»Έτσι, διάλεξανα ασχοληθώ με το αν υπάρχει διαφοράανάμεσα στο ιδανικό και το υπαρκτόμοντέλο της κριτικής. Ευτυχώς με πρόλαβεη εισαγωγή του Γιάννη Μπακογιαννόπουλου,μια αυστηρή και δυστυχώς σωστήπροειδοποίηση με τη μορφή διαπίστωσηςγια τον ευτελισμό της νεόκοπης κριτικής,που με έκανε να αισθάνομαι σαν τονΕφιάλτη που αποκάλυψε την Ανοπαίαατραπό στους Πέρσες. Προδότης σε σχέσημε τους παλιούς θεωρητικούς. Βιαστικόςκαι υποχωρητικός. Συμβιβασμένος με τησυνθήκη του νέου μοντέλου παραγωγήςκαι διανομής. Πηγαίνω και σε συνεντεύξειςστο εξωτερικό. Βγαίνω και στην τηλεόραση.Πρόσφατα ζήτησα και δυο τρισδιάστατεςαφίσες του SpeedRacerαπό τη Villageως δωράκι. Χέσε μέσα.

»Περίμενα τοδιάλογο με τον κόσμο. Εκεί λύνονταιόλα. Εκεί που ξεκινάει η επαφή καιθυμάμαι πως, αν δεν υπήρχε το σινεμάπου λατρεύω, για κάτι άλλο θα έγραφα.Άρα αυτήν τη δουλειά θα έκανα τελικάκαι δεν θα εξαφανιζόμουν επειδή δεν θαζούσα μέσα στο σινεμά ή δευτερογενώςαπό αυτό. Και ο κόσμος που μας τίμησεήταν ζεστός και καίριος και κριτικός.Και ενθαρρυντικός και σκεπτικός με τιςπολλές τάσεις και τις ενστάσεις γύρωαπό ένα θέμα που είναι δαιδαλώδες καιφυσικά η επιτομή της θεωρίας γύρω απόμια θεωρία. Σαν τη δουλειά ενός κριτικού:το σημείο συνάντησης του συναισθήματοςμε το μυαλό του. Όπως είπε και ο ΧρήστοςΜήτσης, ο κινηματογράφος είναι πλέονμια βρόμικη τέχνη. Εμείς ζούμε στο τώρα,καθρεφτιζόμαστε μέσα της και καλούμαστεπιο συχνά από το αντίθετο να δούμε καινα γράψουμε για (πολλά) σύγχρονα έργαπου δεν έχουν σχέση με την τέχνη. Υπάρχειλόγος να τα αντιμετωπίζουμε σαν γλυπτάτου Ροντέν ή σαν τον Ανδαλουσιανό Σκύλο;

»Το ίδιο βράδυσε ένα μπαρ ένα παιδί με ρώτησε γιατίαντιμετωπίζουμε το ελληνικό εμπορικόσινεμά με τόση επιείκεια. Είναι αλήθειααυτό; Οι σύγχρονες κωμωδίες δεν ξεπερνάνετη βάση στην κριτική τους αποτίμηση,αλλά συχνά ο κόσμος μπερδεύει τη θεμιτήπροωθητική τους καμπάνια με τη γνώμητων «προηγμένων θεατών-γραφιάδων».Στην «Ελευθεροτυπία» της Κυριακής,ο Λουκάς Κατσίκας αναρωτήθηκε αν αυτότο σινεμά είναι το σινεμά που μας αξίζει,προφανώς εννοώντας πως εντέλει βλάπτειτις καλλιτεχνικές ταινίες, όπως τηνΙστορία 52, που εξωθείται ακόμη περισσότεροστο περιθώριο. Κάνοντας μια αναγωγή,κατά τον ίδιο τρόπο, οι κριτικοί πουεγκωμίασαν το νέο ελληνικό σινεμά τηςδεκαετίας του '80, παρομοιάζοντάς τοούτε λίγο ούτε πολύ με μια αναγέννησηπου όμως δεν συνέβη παρά μόνο μεταφυσικά,εξόργισαν τους αναγνώστες σε τέτοιοβαθμό που έχασαν την εμπιστοσύνη τουςστα θεωρητικά κείμενα και τα τοποθέτησανστη σφαίρα μιας φανταστικής και ίσωςεγκάθετης υπερβολής. Σε εκείνη τηνπερίπτωση, οι κριτικοί νομίζω πως είχανπαρασυρθεί από μια αλαζονική αυταπάτη.Πως δηλαδή μπορούσαν με τη διανοητικήτους κατάρτιση και την ανατρεπτικήτους διάθεση να ανακηρύξουν ένα αυτόνομοκρατίδιο στη μέση του πουθενά. Κάτιτέτοιο δεν υπάρχει πια. Δεν είναιαυτολογοκρισία ή ανικανότητα η αυτογνωσίακαι η λογική εκτίμηση των φαινομένων.Η ομοβροντία των εγχώριων κωμωδιώνείναι ένα φαινόμενο που κι αυτό αντανακλάμια ανάγκη διασκέδασης. Κανείς δεν λέειπως είναι σημαντικό. Ας μην ανησυχούνοι σκληροπυρηνικοί. Άλλωστε το νέοελληνικό σινεμά, ό,τι κι αν σημαίνειαυτό, γεννήθηκε ως αντίδραση στο παλιόεμπορικό. Τώρα, γιατί να γεννηθεί κάτιαν δεν έχει ένα μικρό δέος για ναπολεμήσει; Τουλάχιστον, με τη δημιουργίαενός πόλου έλξης, μπορεί και να αντιμιλήσειένας πιθανός εχθρός που μέχρι στιγμήςκοιμάται και δεν έχει λεφτά και κίνητρανα ξυπνήσει. Αν βέβαια υπάρχει. 

Pulp Fiction
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ