Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης: Η ιστορία ενός από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα μουσεία τέχνης στον κόσμο

LIFO Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια από την ίδρυσή του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Το ΜΕΤ εδώ και 151 χρόνια δε σταματά να προκαλεί συζητήσεις, να δημιουργεί μεγάλες εκθέσεις-γεγονότα που επηρεάζουν την παγκόσμια μουσειακή πολιτική. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York
0

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης (Metropolitan Museum of Art, γνωστό και ως The Met) είναι ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα μουσεία τέχνης στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 1872 και βρίσκεται στην 5η Λεωφόρο στο Μανχάταν. Οι συλλογές του περιλαμβάνουν  περισσότερα από δύο εκατομμύρια έργα τέχνης και ξεχωριστούς τομείς Ελληνορωμαϊκής, Μεσαιωνικής, Ισλαμικής, Ασιατικής και σύγχρονης τέχνης, καθώς και φωτογραφιών, ενδυμάτων, όπλων και πανοπλιών και μουσικών οργάνων.

Αυτή είναι η πιο συνοπτική περιγραφή του σημαντικότερου μουσείου στον κόσμο, ενός πολιτισμικού και τουριστικού πόλου έλξης για την πόλη της Νέας Υόρκης που εδώ και 152 χρόνια, από το 1870 που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό, δε σταματά να προκαλεί συζητήσεις, να δημιουργεί μεγάλες εκθέσεις-γεγονότα που επηρεάζουν την παγκόσμια μουσειακή πολιτική. Περισσότερα από 5.000 χρόνια τέχνης βρίσκονται στις αίθουσες του, ενώ οι περιοδικές εκθέσεις του, σπάνε η μια μετά την άλλη ρεκόρ επισκεψιμότητας. Το αποτύπωμά του στη σύγχρονη πολιτιστική ζωή μέσα από τις εκθέσεις και τα γεγονότα που δημιουργεί, αποκαλύπτει τόσο νέες ιδέες όσο και απροσδόκητες συνδέσεις στο χρόνο και τους πολιτισμούς σε περισσότερα από δύο εκατομμύρια τετραγωνικά πόδια που καλύπτει η έκτασή του.

Το αποτύπωμά του στη σύγχρονη πολιτιστική ζωή μέσα από τις εκθέσεις και τα γεγονότα που δημιουργεί, αποκαλύπτει τόσο νέες ιδέες όσο και απροσδόκητες συνδέσεις στο χρόνο και τους πολιτισμούς σε περισσότερα από δύο εκατομμύρια τετραγωνικά πόδια που καλύπτει η έκτασή του.

Η ίδρυσή του, το 1870 είχε σαν σκοπό να φέρει την τέχνη και την εκπαίδευση γύρω από την τέχνη στον αμερικανικό λαό. Άνοιξε στις 20 Φεβρουαρίου 1872 και βρισκόταν αρχικά στο 681 της Πέμπτης Λεωφόρου. Ο σκοπός του όπως αναγράφεται στο καταστατικό του είναι «η ίδρυση και διατήρηση στην εν λόγω πόλη (τη Νέα Υόρκη) ενός Μουσείου και Βιβλιοθήκης Τέχνης, για την ενθάρρυνση και την ανάπτυξη της Μελέτης των Καλών Τεχνών και την εφαρμογή της τέχνης στην παραγωγή και τη φυσική ζωή, την προαγωγή της γενικής γνώσης και  των συγγενικών υποκειμένων και με αυτό τον σκοπό την παροχή λαϊκής διδασκαλίας και αναψυχής». Η νομοθεσία αυτή συμπληρώθηκε αργότερα με το νόμο του 1893, Κεφάλαιο 476, το οποίο προέβλεπε ότι οι συλλογές του «θα παραμένουν ανοιχτές και προσιτές στο κοινό, δωρεάν από όλο το χρόνο». Το 1880 το ΜΕΤ μετακόμισε εκεί όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα στο Σέντραλ Παρκ. Η είσοδός του (5η Λεωφόρο) πήρε την τελική της μορφή το 1926.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια από την ίδρυσή του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Το αρχικό κτήριο του ΜΕΤ το 1880. Credits: The Metropolitan Museum of Art Archives
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια από την ίδρυσή του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Το Met Cloisters, 1938. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York

Αυτό εν μέρει άλλαξε από την 1η Μαρτίου του 2018, όπως εξηγούσε τότε στην μακροσκελή ανακοίνωση που ανάρτησε το μουσείο στην ιστοσελίδα του. Το ΜΕΤ, γράφει η ανακοίνωση, πρέπει να το κάνει προκειμένου να διατηρηθεί η αποστολή του για τις μελλοντικές γενιές και να παραμείνει μια προσιτή πηγή έμπνευσης για όλους. Θα εξακολουθήσει να είναι δωρεάν για τους κατοίκους της Νέας Υόρκης, τους φοιτητές και τα παιδιά έως 12 ετών, ενώ οι επισκέπτες εκτός της Νέας Υόρκης θα υποχρεωθούν να πληρώσουν είσοδο. Καθώς το Μητροπολιτικό Μουσείο της Πέμπτης Λεωφόρου βρίσκεται σε δημόσια γη, η απόφαση έπρεπε να παρθεί από κοινού με το Τμήμα Πολιτιστικών Υποθέσεων της Νέας Υόρκης. Ο ηγετικός του ρόλος στο πολιτιστικό τοπίο της πόλης συμπληρώνεται από εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία παρακολουθούν περισσότεροι από 200.000 μαθητές.

Η ζωγραφική συλλογή ξεκίνησε παράλληλα με τα εγκαίνια του Μουσείου, όταν τρεις ευρωπαϊκές συλλογές με 174 έργα, γέμισαν τις αίθουσές του. Μια ποικιλία φλαμανδικών και δανέζικων πινάκων συμπληρώθηκε από έργα Ευρωπαίων ζωγράφων και αποτέλεσαν τα πρώτα εκθέματα του Μουσείου. Οι συλλογές συνέχισαν να εμπλουτίζονται και τον 19ο αιώνα, όμως ήταν τον 20ο που το Μουσείο γνώρισε την πραγματική του άνθηση. Γρήγορα έγινε ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου και αποτέλεσε κέντρο των τεχνών για τους ανήσυχους του χώρου.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια δημιουργίας του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Επισκέπτες μπροστά στον πίνακα George Washington Crossing the Delaware (1851) του Emanuel Leutze, 1910. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York

Η επισκεψιμότητα του μουσείου έχει αυξηθεί τα τελευταία δέκα χρόνια στις συνολικά τρεις τοποθεσίες του περισσότερο από σαράντα τοις εκατό, αγγίζοντας τους επτά εκατομμύρια επισκέπτες. Το ΜΕΤ είναι το μοναδικό σημαντικό μουσείο στον κόσμο που βασίζεται αποκλειστικά σε ένα καθαρό σύστημα εσόδων και δε λαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησής του από την κυβέρνηση.

Ο John Taylor Johnston, του οποίου η συλλογή έργων τέχνης πλούτισε αρχικά το μουσείο, διετέλεσε πρώτος πρόεδρός του, ενώ πλαισιώθηκε από μια ομάδα βιομηχάνων της εποχής που θεωρούνται σήμερα συνιδρυτές του μουσείου. Το μουσείο πολύ γρήγορα άρχισε να ξεπερνά τον διαθέσιμο χώρο του, ενώ από το 1879 και 1895, το Μουσείο δημιούργησε και λειτούργησε μια σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων, γνωστά ως Μητροπολιτικό Μουσείο Σχολών Τέχνης, με σκοπό την παροχή επαγγελματικής κατάρτισης και μαθήματα για τις καλές τέχνες. Το μουσείο γιόρτασε την 75η επέτειό του με μια εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων για την υποστήριξη μιας προγραμματισμένης ανακαίνισης και επέκτασης του κτιρίου του Central Park υπό την προεδρία του αντιπροέδρου του μουσείου Thomas J. Watson. Τα αρχικά σχέδια, τα οποία δεν πραγματοποιήθηκαν, περιελάμβαναν τη συγχώνευση του Μουσείου Αμερικανικής Τέχνης Whitney στο Μητροπολιτικό Μουσείο.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια από την ίδρυσή του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Η επισκεψιμότητα του μουσείου έχει αυξηθεί τα τελευταία δέκα χρόνια στις συνολικά τρεις τοποθεσίες του περισσότερο από σαράντα τοις εκατό. Στη φωτογραφία το The Great Hall.

Το 1954, για να γιορτάσει το άνοιγμα της συναυλιακής αίθουσας Grace Rainey Rogers, το μουσείο εγκαινίασε μια σειρά συναυλιών. Το πρόγραμμα “Concerts & Lectures”  παρουσίασε τέτοιους καλλιτέχνες όπως ο Marian Anderson, η Cecilia Bartoli, η Judy Collins, η Marilyn Horne, η Burl Ives, τα Κουαρτέτα του Juilliard String, οι Yo-Yo Ma, Itzhak Perlman, Artur Rubinstein, András Schiff, Nina Simone, Joan Sutherland και André Watts και διαλέξεις για την ιστορία της τέχνης, τη μουσική, το χορό, το θέατρο και την κοινωνική ιστορία.

Στη δεκαετία του 1960, το ΜΕΤ συμπεριέλαβε στις συλλογές του το μεγάλο κληροδότημα του Robert Lehman, «μία από τις πιο εξαιρετικές ιδιωτικές συλλογές τέχνης που συνγκροτήθηκαν ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες». Για έξι δεκαετίες, ο Lehman οικοδόμησε μια συλλογή έργων τέχνης που άρχισε ο πατέρας του το 1911 και αφιέρωσε στο Met, πολύ καιρό πριν τελικά γίνει ο πρώτος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Μητροπολιτικού στη δεκαετία του 1960. Μετά το θάνατό του, το 1969, το Ίδρυμα Robert Lehman δωρίζει περίπου 3.000 έργα τέχνης στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης.

Μετά από διαπραγματεύσεις με τον Δήμο Νέας Υόρκης το 1871, το Μητροπολιτικό Μουσείο ανεγέρθηκε μεταξύ του East Park Drive, της Πέμπτης Λεωφόρου και των 79ων και 85ων οδών στο Central Park. Ένα μαυσωλείο από κόκκινο τούβλο και πέτρα σχεδιάστηκε από τον Αμερικανό αρχιτέκτονα Calvert Vaux και τον συνεργάτη του Jacob Wrey Mold.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια δημιουργίας του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης “Yves Saint Laurent”, 1983. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York

Το κτίριο ήδη θεωρήθηκε παλιό πριν την αποπεράτωσή του καθώς το γοτθικό βικτωριανό στιλ του δεν άρεσε καθόλου. Από τότε έχει υποστεί πολλές προσθήκες, συμπεριλαμβανομένης της χαρακτηριστικής πρόσοψης του Beaux-Arts Fifth Avenue, του Great Hall και της Grand Stairway. Αυτά σχεδιάστηκαν από τον αρχιτέκτονα Richard Morris Hunt, αλλά ολοκληρώθηκαν από τον γιο του Richard Howland Hunt το 1902, μετά το θάνατο του πατέρα του. Οι πτέρυγες που ολοκλήρωσαν την πρόσοψη της Fifth Avenue στη δεκαετία του 1910 σχεδιάστηκαν από την εταιρεία McKim, Mead & White. Οι νεωτεριστικές γυάλινες πλευρές και το πίσω μέρος του μουσείου είναι έργο της Roche-Dinkeloo. Ο Kevin Roche είναι ο αρχιτέκτονας που επιμελείται το γενικό σχέδιο και την επέκταση του μουσείου για τα τελευταία 42 χρόνια.

Σήμερα το ΜΕΤ είναι περισσότερο από 20 φορές μεγαλύτερο από το αρχικό του σχέδιο με προσθήκη τουλάχιστον 20 δομών που δεν είναι ορατές από το δρόμο. Έχει χαρακτηρισθεί Εθνικό Ιστορικό Ορόσημο το 1986, για τη σημασία του ως πολιτιστικού θεσμού.

Στις 7 Φεβρουαρίου 2017, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε ότι όλες οι εικόνες έργων των συλλογών του που ανήκουν στο κοινό κτήμα, θα διατίθενται με την άδεια CC0, επεκτείνοντας έτσι την ελεύθερη ψηφιακή συλλογή του με πάνω από 375.000 εικόνες, καθώς και την παροχή δεδομένων για πάνω από 500.000 μουσειακά αντικείμενα. Η CC0 επιτρέπει σε οποιονδήποτε να χρησιμοποιήσει, και επαναχρησιμοποιήσει ένα έργο χωρίς κανέναν περιορισμό. Αυτή η ανακοίνωση έχει διαμορφώσει το μέλλον των public domain εικόνων στο διαδίκτυο και υπογραμμίζει τον ηγετικό ρόλο του μουσείου, ως μία από τις πιο σημαντικές ανοιχτές συλλογές στον κόσμο.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια δημιουργίας του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
The Seated II, 2019. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια δημιουργίας του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Άποψη της 18th Century Gallery. Φωτό: Richard Lee, 2020. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης γιορτάζει τα 151 χρόνια δημιουργίας του - Μια συναρπαστική ιστορία Facebook Twitter
Imran Qureshi. Άποψη του And How Many Rains Must Fall Before the Stains Are Washed Clean (2013) για το The Roof Garden Commission. Φωτο: Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York

O Στιβ Μάρτιν μας ξεναγεί στο ΜΕΤ.

Βίντεο του 1941 από την κατασκευή του The MET Cloisters, του τμήματος που φιλοξενεί έργα μεσαιωνικής τέχνης

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ