Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού»

Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
25

Μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα, το δέσιμο των γυναικείων ποδιών στην Κίνα, ήταν μια από τις πιο σημαντικές παραδόσεις.

Ήταν όμως και μια βασανιστική και επίπονη διαδικασία.

Εκτός από τα μικροσκοπικά πόδια σε σχήμα λωτού, οι γυναίκες θα «κληρονομούσαν» μολυσματικές ασθένειες, ακρωτηριασμούς και αναπηρίες.

Το δέσιμο είχε σκοπό να προσελκύσει μνηστήρες αλλά και να αναδείξει το κοινωνικό στάτους κάθε οικογένειας.

Η διαδικασία ήταν ιδιαίτερη. Στην τρυφερή νηπιακή τους ηλικία, ένας «ακροδέτης» μούλιαζε τα πόδια των κοριτσιών μέσα σε ειδικό διάλυμα και στη συνέχεια έκανε μασάζ ώστε να μαλακώσει τελείως τα πέλματα και να χαλαρώσει τους μύες. 

Αργότερα, «γύριζε» τα δάχτυλα των ποδιών πολύ περισσότερο από ότι επέτρεπαν τα οστά, προσπαθώντας να φτάσει το μπροστινό μέρος, στη φτέρνα.

Οι σπαρακτικές κραυγές των νηπίων δε συγκινούσαν ούτε τον ειδικό αλλά ούτε και τις οικογένειές τους.

Λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία και το πόδι δεθεί σφιχτά, ο «ακροδέτης» έσπαγε την καμάρα του ποδιού.

Πολλές γυναίκες υπέστησαν ακρωτηριασμούς στα κάτω άκρα, καθώς οι μολύνσεις θα μπορούσαν να τους κοστίσουν τη ζωή.

Όταν το πόδι έφτανε τα 7,5 εκατοστά, οι επίδεσμοι έβγαιναν και τη θέση τους έπαιρναν χρυσοκέντητες παντόφλες. Η περιζήτητη νύφη ήταν έτοιμη.

Oι τελευταίες γυναίκες που βίωσαν αυτή τη βασανιστική παράδοση, φωτογραφίζονται ως μέρος ενός project της Αγγλίδας φωτογράφου και ανθρωπολόγου Jo Farrel, που ζει τα τελευταία χρόνια στο Χονγκ Κονγκ.

Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Οι τελευταίες Κινέζες με τα «πόδια του λωτού» Facebook Twitter
© Jo Farrell
Αρχαιολογία & Ιστορία
25

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM

σχόλια

17 σχόλια
Ωρες ωρες ειναι τοσο δυσκολο να ανηκει μια γυναικα στο "ωραιο φυλο"... Ειδικα αν δε θεωρειται ομορφη απο φυσικου. Η κοινωνια παντα κοιταει με καπως στραβο ματι τις γυναικες που δεν προσπαθουν να ενσωματωθουν εμφανισιακα στο συνολο και ακολουθουν τους δικους τους κανονες. Και σημερα γινεται αυτο. Η γυναικα σχεδον παντα κρινεται απο το πως δειχνει.... Οχι γι αυτο που ειναι ουτε για τις πραξεις τις. Αν δεν εχει τελειο σωμα, τελεια ισιωμενα μαλλια, τελειο μανικιουρ, τελειο μακιγιαζ, δε θεωρειται αρκετα "γυναικα". Αυτο πρεπει να σταματησει. Οι γυναικες δεν ειμαστε αντικειμενα που πρεπει να ειναι κατασκευασμενα με συγκεκριμενο τροπο, ειμαστε ανθρωποι.
Κάποιος μπαίνει στη LIFO το 2120 σε ένα άρθρο που αναφέρει ότι κάποτε οι γυναίκες φορούσαν 12ποντες γόβες και πως ήταν σύμβολο θηλυκότητας και σχολιάζει "Δείτε τι τις ανάγκαζαν να κάνουν"
Ο σύγχρονος πόλεμος εναντίον των (δυτικών) γυναικών είναι πλέον ψυχολογικός. Από τη μια τα ξερακιανά μοντέλα, από την άλλη το photoshop, βάλε κάτι αμερικανιές τύπου "thigh gap", και να το αποτέλεσμα: οι περισσότερες γυναίκες τρωγόμαστε με τα ρούχα μας.
Η πατριαρχική παράδοση θέλει τη γυναίκα σχεδόν, ή και κανονικότατα ανάπηρη σωματικά, για να ανήκει στον άντρα της, να είναι πλήρως υποταγμενη και εξαρτημένη. Αυτά κυρίως στους εύπορους, μιας και οι φτωχοί ήθελαν τη γυναίκα στο χωράφι. Στη Δύση, μέχρι το 19ο αιώνα έσπαγαν ή αφαιριούσαν τις δύο τελευταίες, (νόθες ή ασύντακτες) πλευρές, για να είναι πιο στενή η μέση. Πάλι στα πλουσιοκόριτσα. Οι γυναικείες φορεσιές ήταν παντελώς άβολες και δύσκολες στο βάλε-βγάλε. Νεωτερισμός vs Παράδοση... μην τρελαθούμε, ψηφίσατε 1!!!
H παράδοση ξεκίνησε σε μια προσπάθεια να αποτρέπουν τις γυναικες από το το το σκασουν από το συζυγό τους. Οι γαμοι μεχρι και πρόσφατα ήταν αποτέλεσμα προσεκτικά κανονισμένου συνοικεσίου, τηρούσαν αυστηρά κριτηρια τάξης και ήταν ΠΟΛΥ δυσκολο να τελεστεί γάμος αναμεσα σε τάξεις. Το κοριτσάκι που καταφερνε κάτι τέτοιο θεωρούνταν εξαιρετικά τυχερό. Στην πορεία τα μικρά πόδια έγιναν σύμβολο ανωτερης κοινωνικής ταξης, η γυναικα που είχε δεμενα πόδια δεν εργαζόταν και άρα ειχε αρκετά μέσα για να συντηρηθεί. Αρα είχε και αρκετά μεγάλη προίκα. Επίσης αν ειχε περάσει τη διαδικασία ήταν μία ένεδειξη ότι είναι "υπάκουη". Πολυ χαμηλης κοινωνικής ταξης χωριατησες, υπηρέτριες και παμφτωχες γυναικες δεν εδεναν τα πόδια τους, γενικά θεωρούνταν τιμη για τα κοριτσάκια. Οι γυναικες που είχαν το πελμα τους αδετο χαρακτηριζονταν με διαφορα προσβλητικά επίθετα και δεν ειχαν καμια τυχη κοινωνικής ανόδου. Ο μνηστηρας δεν νομιζω οτι έβλεπε ποτε τα ποδια της γυναικας του εξω από τα πασουμακια οι κανονες για το σεξ και το πόσα ρουχα θα εβγαζαν κλπ ηταν το ίδιο αυστηροί με την γραφειοκρατία. Αλλα και να μην ηταν.... ουτε ο συζυγος ειχε λόγο στο ποια θα παντρευόταν, οι συζητησεις γίνονταν με τις οικογενειες από ειδικές προξενητρες. Αν κάποιος ενδιαφερεται στο βιβλίο snow flower and the secret fan της lisa See περιγραφεται με λεπτομέρειες η πρακτική, οι λόγοι που γινόταν όπως και πως γίνονταν οι γάμοι και οι σχεσεις αναμεσα στα ζευγαρια.
Είναι πραγματικά απίστευτο τι τρόπους έχει επινοήσει ο άνθρωπος για να βασανίζει το είδος του. Τα ζώα επιτίθενται και σκοτώνουν για λόγους επιβίωσης και μόνο. Και στο κάτω-κάτω είναι ζώα, άλογα. Έμείς, τα έλλογα όντα, πόσο οργιάζουσα φαντασία μπορούμε να έχουμε για να αφανίσουμε το είδος;
Ανά τον κόσμο υπάρχουν εξίσου βάρβαρα έθιμα και παραδόσεις που αφορούν και τους άντρες, ειδικά σε ό,τι αφορά την περίοδο και σηματοδότηση της ενηλικίωσης τους (που ανά λαό και κουλτούρα διαφέρει). Δεν τα γνωρίζουμε και τόσο καλά γιατί οι άντρες... δεν κλαίνε...
απ οσο γνωριζω, απο καποιον κινεζο αυτοκρατορα που ειχε βαλει τη γυναικα του να περπαταει πανω σε χρυσο μηχανισμο σε σχημα λωτου για να δινει το περπατημα της την εντυπωση λουλουδιων που ανθιζουν.. επειτα το εξελιξε αλλος αυτοκρατορας βασισμένος σε εναν μύθο για μια γυναικα με ποδια ελαφιου, που οταν περπαταγε αφηνε αποτυπωμα λωτου. εβαζε τις χορευτριες να δεσουν τα ποδια τους για να τονισουν τη γοητεια της ελαφοποδης ομορφιας, και καπως ετσι περασε στα υπολοιπα στρωματα ο συσχετισμος δεμενα ποδια-θηλυκοτητα..