Προμηθέας (Prometheus)

Προμηθέας (Prometheus) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ

Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Πάτρικ Γουίλσον, Σαρλίζ Θίρον, Ίντρις Έλμπα, Γκάι Πιρς, Νούμι Ράπας

Βαθμολογία: 3,5/5

Prequel του Alien, χωρίς ωστόσο να συνδέεται άμεσα με την πλοκή του αριστουργήματος τρόμου και επιστημονικής φαντασίας του 1979, ο Προμηθέας του Βρετανού Ρίντλεϊ Σκοτ είναι μια σύνθετη και φιλόδοξα αφαιρετική ματιά πάνω στα αιώνια ερωτήματα του είδους: ποιος είναι ο κατασκευαστής του ανθρώπινου είδους και ποιο είναι το τίμημα της απάντησης στη θεμελιώδη αυτή απορία.

Ο «Προμηθέας», δηλαδή το σκάφος που μεταφέρει μια αποστολή αξίας ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων (αλλά και ο Τιτάνας που κατά τη μυθολογία θέλησε να εξισώσει του θεούς με τους ανθρώπους, κλέβοντας τη φωτιά απο τον Δία και πληρώνοντας την πράξη αυτή με αιώνια, επαχθή τιμωρία), αντιπροσωπεύει την προσπάθεια της επιστήμης να εντοπίσει το γενετικό μας DNA, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της τεράστιας εταιρείας Γουέιλαντ αλλά και το όραμα του ιδρυτή αυτής της πολυεθνικής του μέλλοντος - μιλάμε για τα τέλη του 21ου αιώνα. Η κλασική σύγκρουση της έρευνας με τη θρησκεία πέφτει στο τραπέζι των επιχειρημάτων, καθώς η αρχαιολόγος και ψυχή της αποστολής δόκτωρ Ελίζαμπεθ Σο δεν αποχωρίζεται τον σταυρό από το στήθος της και αγωνιά να διαπιστώσει αν έχει δίκιο να πιστεύει σ' έναν ανώτερο μηχανικό του ανθρώπινου είδους, σε αντίθεση με τη θεωρία της τυχαιότητας και τον δαρβινισμό, όπως τον γνωρίζαμε. Το θρησκευτικό στοιχείο δεν παίρνει περαιτέρω διαστάσεις, σε μια ταινία όπου ο συνδυασμός μεταφυσικής και υπαρξιακής ατμόσφαιρας του πρώτου μέρους δίνει τη θέση του σε μια διαστημική περιπέτεια τρόμου και φρίκης. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ ανοίγει διάλογο, όχι μόνο με τις δύο πιο γνωστές ταινίες του από την πρώτη περίοδο της καριέρας του, δηλαδή το Alien και το Blade Runner, αλλά κυρίως με την Οδύσσεια του Διαστήματος. Το σκάφος είναι εξαιρετικά σχεδιασμένο, ένα ψυχρό και απειλητικό όχημα μιας αποστολής που αναγκαστικά ακροβατεί ανάμεσα στον θρίαμβο της τεράστιας ανακάλυψης και του φριχτού θανάτου. Ένα ρομπότ (ο Μάικλ Φασμπέντερ σε έξοχα ευνουχισμένο διπλό ρόλο πράκτορα και υπηρέτη που ξεσηκώνει την εκφορά του Πίτερ Ο' Τουλ από την αγαπημένη του ταινία, Ο Λόρενς της Αραβίας) παραπέμπει στον Χαλ, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή-προδότη του διαστημοπλοίου στο 2001 με τη μονότονη φωνή και τις corporate εντολές. Αλλά και η αρχική σεκάνς, με την Ελίζαμπεθ Σο και τον σύντροφό της Τσάρλι Χόλογουεϊ να ανακαλύπτουν πανάρχαια ευρήματα που οδηγούν σε μοτίβα και συσχετισμούς στη μακρινή σελήνη LV-223, μας φέρνει στη μνήμη την ανατριχιαστική αποκάλυψη του γιγαντιαίου, τέλειου μονόλιθου στη δική μας Σελήνη, και πάλι στο 2001. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν είναι Στάνλεϊ Κιούμπρικ -και ευτυχώς το γνωρίζει- κι έτσι δεν μπαίνει σε ελλειπτικές φαντασμαγορίες του πνεύματος, που μάλλον δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει και ο ίδιος - διότι το 2001 είναι, εκτός από στοχασμός πάνω στα ανθρώπινα επιτεύγματα, μια ειρωνεία για την περιορισμένη φόρμα της τεχνολογίας. Αντανακλαστικά, ο Σκοτ επαναφέρει την ταινία σε μια απτή, λαϊκότερη αποτύπωση του ερωτήματος «είμαστε μόνοι στο σύμπαν;». Επιδιώκει τη δράση κι εμπιστεύεται το σενάριο οδεύοντας σε μια περιπετειώδη λύση, έστω κι αν στο φινάλε τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται και μετατίθενται σε ένα ή περισσοτερα sequels του prequel. Αντίθετα από το Alien, όπου οι μεταλλωρύχοι ήρθαν αντιμέτωποι έξαφνα με κάτι τρομακτικό (το οποίο αποκαλύφθηκε μαεστρικά σε θραύσματα), εδώ έχουμε μια πιο προσηλωμένη αποστολή, που καλείται να φέρει στο φως ενδεχομένως κάτι πιο ευγενές, ν' αντεπεξέλθει σε μια αναζήτηση σχεδόν φιλοσοφική. Το πλήρωμα έχει επιστημονικές ιδιότητες και καθορισμένους ρόλους, έστω κι αν κάποιοι από αυτούς φαίνεται από την αρχή ότι θα αποτελέσουν αναλώσιμα θύματα. Ο κεντρικός ρόλος της Ρίπλεϊ, αλλά και η διττή ευθύνη, έχει διασπαστεί στις δύο γυναίκες αρχηγούς: εκτός απο τη φυγόκεντρη Σο υπάρχει και η ψυχρή, αινιγματική, συγκεντρωτική, αρχομανής και κεντρομόλος Μέρεντιθ Βίκερς, η διευθύντρια της αποστολής και δεξί χέρι του Γουέιλαντ, η οποία έχει την εντολή να επιστρέψει μόλις βρεθούν εξωγήινοι.

Αυτό που απασχολεί δραματουργικά τον Σκοτ είναι οι συνέπειες που έχουν οι άνθρωποι όταν χάνουν τον έλεγχο που νομίζουν πως έχουν. Με τον δυναμισμό της σκηνογραφίας και του μοντάζ καταφέρνει να αναπληρώσει με μεγαλοπρεπές θέαμα, όσους σπόρους μεταφυσικής ανησυχίας σκόρπισε στην αρχή, αλλά δεν θεώρησε σκόπιμο να θερίσει στη συνέχεια. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που επικρέμεται στον απόηχο της κόλασης στον εχθρικό πλανήτη είναι η αμφιβολία γύρω από το αν το ανθρώπινο προϊόν είναι μια ασαφής γενετική μνήμη (κάτι που έχει θιγεί και στο Blade Runner, ψήγματα του οποίου βρίσκονται στον Προμηθέα) ή προϊόν μηχανικής και μετάλλαξης. Τα συμπεράσματα παραμένουν ανοιχτά, όχι επειδή ο Ρίντλεϊ Σκοτ είναι ένας ποιητής των εικόνων στη φλέβα του Κιούμπρικ ή του Ταρκόφσκι αλλά χάρη στο ταλέντο του να μη διστάζει μπροστά στο υλικό του, σαν τον ζηλωτή που καλείται να αποδείξει την πίστη με όλα του τα όπλα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM