Προμηθέας (Prometheus)

Προμηθέας (Prometheus) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ

Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Πάτρικ Γουίλσον, Σαρλίζ Θίρον, Ίντρις Έλμπα, Γκάι Πιρς, Νούμι Ράπας

Βαθμολογία: 3,5/5

Prequel του Alien, χωρίς ωστόσο να συνδέεται άμεσα με την πλοκή του αριστουργήματος τρόμου και επιστημονικής φαντασίας του 1979, ο Προμηθέας του Βρετανού Ρίντλεϊ Σκοτ είναι μια σύνθετη και φιλόδοξα αφαιρετική ματιά πάνω στα αιώνια ερωτήματα του είδους: ποιος είναι ο κατασκευαστής του ανθρώπινου είδους και ποιο είναι το τίμημα της απάντησης στη θεμελιώδη αυτή απορία.

Ο «Προμηθέας», δηλαδή το σκάφος που μεταφέρει μια αποστολή αξίας ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων (αλλά και ο Τιτάνας που κατά τη μυθολογία θέλησε να εξισώσει του θεούς με τους ανθρώπους, κλέβοντας τη φωτιά απο τον Δία και πληρώνοντας την πράξη αυτή με αιώνια, επαχθή τιμωρία), αντιπροσωπεύει την προσπάθεια της επιστήμης να εντοπίσει το γενετικό μας DNA, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της τεράστιας εταιρείας Γουέιλαντ αλλά και το όραμα του ιδρυτή αυτής της πολυεθνικής του μέλλοντος - μιλάμε για τα τέλη του 21ου αιώνα. Η κλασική σύγκρουση της έρευνας με τη θρησκεία πέφτει στο τραπέζι των επιχειρημάτων, καθώς η αρχαιολόγος και ψυχή της αποστολής δόκτωρ Ελίζαμπεθ Σο δεν αποχωρίζεται τον σταυρό από το στήθος της και αγωνιά να διαπιστώσει αν έχει δίκιο να πιστεύει σ' έναν ανώτερο μηχανικό του ανθρώπινου είδους, σε αντίθεση με τη θεωρία της τυχαιότητας και τον δαρβινισμό, όπως τον γνωρίζαμε. Το θρησκευτικό στοιχείο δεν παίρνει περαιτέρω διαστάσεις, σε μια ταινία όπου ο συνδυασμός μεταφυσικής και υπαρξιακής ατμόσφαιρας του πρώτου μέρους δίνει τη θέση του σε μια διαστημική περιπέτεια τρόμου και φρίκης. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ ανοίγει διάλογο, όχι μόνο με τις δύο πιο γνωστές ταινίες του από την πρώτη περίοδο της καριέρας του, δηλαδή το Alien και το Blade Runner, αλλά κυρίως με την Οδύσσεια του Διαστήματος. Το σκάφος είναι εξαιρετικά σχεδιασμένο, ένα ψυχρό και απειλητικό όχημα μιας αποστολής που αναγκαστικά ακροβατεί ανάμεσα στον θρίαμβο της τεράστιας ανακάλυψης και του φριχτού θανάτου. Ένα ρομπότ (ο Μάικλ Φασμπέντερ σε έξοχα ευνουχισμένο διπλό ρόλο πράκτορα και υπηρέτη που ξεσηκώνει την εκφορά του Πίτερ Ο' Τουλ από την αγαπημένη του ταινία, Ο Λόρενς της Αραβίας) παραπέμπει στον Χαλ, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή-προδότη του διαστημοπλοίου στο 2001 με τη μονότονη φωνή και τις corporate εντολές. Αλλά και η αρχική σεκάνς, με την Ελίζαμπεθ Σο και τον σύντροφό της Τσάρλι Χόλογουεϊ να ανακαλύπτουν πανάρχαια ευρήματα που οδηγούν σε μοτίβα και συσχετισμούς στη μακρινή σελήνη LV-223, μας φέρνει στη μνήμη την ανατριχιαστική αποκάλυψη του γιγαντιαίου, τέλειου μονόλιθου στη δική μας Σελήνη, και πάλι στο 2001. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν είναι Στάνλεϊ Κιούμπρικ -και ευτυχώς το γνωρίζει- κι έτσι δεν μπαίνει σε ελλειπτικές φαντασμαγορίες του πνεύματος, που μάλλον δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει και ο ίδιος - διότι το 2001 είναι, εκτός από στοχασμός πάνω στα ανθρώπινα επιτεύγματα, μια ειρωνεία για την περιορισμένη φόρμα της τεχνολογίας. Αντανακλαστικά, ο Σκοτ επαναφέρει την ταινία σε μια απτή, λαϊκότερη αποτύπωση του ερωτήματος «είμαστε μόνοι στο σύμπαν;». Επιδιώκει τη δράση κι εμπιστεύεται το σενάριο οδεύοντας σε μια περιπετειώδη λύση, έστω κι αν στο φινάλε τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται και μετατίθενται σε ένα ή περισσοτερα sequels του prequel. Αντίθετα από το Alien, όπου οι μεταλλωρύχοι ήρθαν αντιμέτωποι έξαφνα με κάτι τρομακτικό (το οποίο αποκαλύφθηκε μαεστρικά σε θραύσματα), εδώ έχουμε μια πιο προσηλωμένη αποστολή, που καλείται να φέρει στο φως ενδεχομένως κάτι πιο ευγενές, ν' αντεπεξέλθει σε μια αναζήτηση σχεδόν φιλοσοφική. Το πλήρωμα έχει επιστημονικές ιδιότητες και καθορισμένους ρόλους, έστω κι αν κάποιοι από αυτούς φαίνεται από την αρχή ότι θα αποτελέσουν αναλώσιμα θύματα. Ο κεντρικός ρόλος της Ρίπλεϊ, αλλά και η διττή ευθύνη, έχει διασπαστεί στις δύο γυναίκες αρχηγούς: εκτός απο τη φυγόκεντρη Σο υπάρχει και η ψυχρή, αινιγματική, συγκεντρωτική, αρχομανής και κεντρομόλος Μέρεντιθ Βίκερς, η διευθύντρια της αποστολής και δεξί χέρι του Γουέιλαντ, η οποία έχει την εντολή να επιστρέψει μόλις βρεθούν εξωγήινοι.

Αυτό που απασχολεί δραματουργικά τον Σκοτ είναι οι συνέπειες που έχουν οι άνθρωποι όταν χάνουν τον έλεγχο που νομίζουν πως έχουν. Με τον δυναμισμό της σκηνογραφίας και του μοντάζ καταφέρνει να αναπληρώσει με μεγαλοπρεπές θέαμα, όσους σπόρους μεταφυσικής ανησυχίας σκόρπισε στην αρχή, αλλά δεν θεώρησε σκόπιμο να θερίσει στη συνέχεια. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που επικρέμεται στον απόηχο της κόλασης στον εχθρικό πλανήτη είναι η αμφιβολία γύρω από το αν το ανθρώπινο προϊόν είναι μια ασαφής γενετική μνήμη (κάτι που έχει θιγεί και στο Blade Runner, ψήγματα του οποίου βρίσκονται στον Προμηθέα) ή προϊόν μηχανικής και μετάλλαξης. Τα συμπεράσματα παραμένουν ανοιχτά, όχι επειδή ο Ρίντλεϊ Σκοτ είναι ένας ποιητής των εικόνων στη φλέβα του Κιούμπρικ ή του Ταρκόφσκι αλλά χάρη στο ταλέντο του να μη διστάζει μπροστά στο υλικό του, σαν τον ζηλωτή που καλείται να αποδείξει την πίστη με όλα του τα όπλα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ