ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

«Ίλιγγος» στην εποχή του #metoo

6

Εξήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το Vertigo (Δεσμώτης του Ιλίγγου), την πιο κλασική από τις κλασικές ταινίες του Χίτσκοκ, έργο που πάντα δέσποζε στις πρώτες θέσεις σ' αυτές τις λίστες/μαυσωλεία πρεστίζ κανονικοποίησης με τις κορυφαίες ταινίες όλων των εποχών, μαζί με τον Πολίτη Κέιν, το Tokyo Story του Όζου, τους Νονούς (τον δεύτερο βασικά), κάτι από Φελίνι, κάτι από Αντονιόνι, Κουροσάβα, Μπουνιουέλ, Κιούμπρικ και ούτω καθεξής.

Στo πλαίσιo των επίσημων εορτασμών, η ταινία θα προβληθεί πανηγυρικά και στην Αθήνα αμέσως μετά την πρεμιέρα της στο 71ο Φεστιβάλ Καννών σε μια ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια στην ανακαινισμένη ταράτσα του κινηματογράφου «Άνεσις» την ερχόμενη Δευτέρα.

Κάποιοι καλούν όχι μόνο σε μποϊκοτάρισμα (έλα, Χριστέ και Παναγία) αλλά σε οριστική έξωση της ταινίας στη λήθη, λόγω των βαριά παθολογικών ζητημάτων του Χίτσκοκ με τις πρωταγωνίστριές του αλλά και με το «αρπακτικό», αντρικό, φαλλοκρατικό βλέμμα της ταινίας

Αν και δεν είναι η αγαπημένη μου, ούτε καν από τις ταινίες του σκηνοθέτη της (τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί στο διαταραγμένο ενδεχομένως μυαλό μου με τη διαχρονική –και ασπρόμαυρη– εκλεκτική αρρώστια του Ψυχώ, που, εκτός των άλλων, αποτελεί και την πιο ιδιοφυή απόδοση ξένου τίτλου ταινίας στα ελληνικά – αυτό το ωμέγα, ουάου!), ανυπομονώ να την ξαναδώ όχι μόνο ως κορυφαίο κινηματογραφικό επίτευγμα, αισθητικά και τεχνικά, αλλά μήπως και βγάλω καμιά άκρη από την παροιμιακά περίεργη και ιδιοσυγκρασιακή πλοκή του.

Εν αναμονή της προβολής, όμως, και με αφορμή την επέτειο διαβάζω ότι έχει γίνει ο κακός χαμός στα διάφορα μέσα σχετικά με την τρέχουσα υπόσταση της ταινίας στην εποχή του #metoo και του Γουάινστιν.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, κάποιοι καλούν όχι μόνο σε μποϊκοτάρισμα (έλα, Χριστέ και Παναγία) αλλά σε οριστική έξωση της ταινίας στη λήθη, λόγω των βαριά παθολογικών ζητημάτων του Χίτσκοκ με τις πρωταγωνίστριές του αλλά και με το «αρπακτικό», αντρικό, φαλλοκρατικό βλέμμα της ταινίας, όπως αυτό καταγράφεται από την εμμονή του πρωταγωνιστή Τζέιμς Στιούαρτ με την Κιμ Νόβακ που τον «γέλασε», αλλά, όχι, ήταν δύο διαφορετικές γυναίκες και τελικά πυρ, γυνή και θάλασσα και τρέχα-γύρευε σε μια εξωφρενική πλοκή που ποτέ δεν είχε νόημα να την παρακολουθείς ασθμαίνων, παρά μόνο ως μεταφορά για κάτι άλλο, βαθύ και, ναι, ενδεχομένως περί σύνθετης παθολογίας του θεατή, όχι όμως μόνο του άντρα.

«Ίλιγγος» στην εποχή του #metoo Facebook Twitter
Η Κιμ Νόβακ στα γυρίσματα της ταινίας

Σ' αυτό το πανηγύρι αντικρουόμενων απόψεων που καταλήγει στο (λάθος νομίζω) ερώτημα σχετικά με το τι κρατάμε, τι απωθούμε και τι στέλνουμε για πάντα στο πυρ το εξώτερο από την αμαρτωλή, πατριαρχική ιστορία του σινεμά (και της καλλιτεχνικής/δημιουργικής έκφρασης γενικώς), μπλέχτηκε και ο διάσημος κριτικός και συγγραφέας του σινεμά David Thomson, ο οποίος, σε πρόσφατο κείμενό του, ενώ αναγνώρισε τη βαθιά επίδραση του έργου σε πλήθος άλλων αριστουργημάτων, από την Ωραία της Ημέρας και το Blow Up μέχρι το Μπλε Βελούδο και τη Δασκάλα του Πιάνου, θεώρησε σωστό να καταθέσει και τις σοβαρές αναστολές του:

«... Οφείλουμε να έχουμε καθαρό βλέμμα σχετικά με το Vertigo και με αυτό που μας υποδηλώνει η δύναμη και η επίδρασή του. Δεν είναι ότι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ ήταν δόλιος, φαντασιόπληκτος, ηδονοβλεψίας, αρπακτικός θηρευτής. Δεν είναι ότι όσοι Χάρβεϊ Γουάινστιν και να αποκαλυφθούν ποτέ δεν θα απονεμηθεί η δικαιοσύνη που αρμόζει στα τόσα θύματα αδικίας, εκμετάλλευσης και κακοποίησης. Δεν είναι καν το ότι οι άντρες εφηύραν και κυριάρχησαν στον μηχανισμό παραγωγής και ελέγχου του σινεμά, τόσο ως τέχνης όσο και ως επιχείρησης: ότι αποτελούσαν τη συντριπτική πλειοψηφία των παραγωγών, σκηνοθετών και τεχνικών του μέσου στο πέρασμα του χρόνου, ενώ στο κοινό αποτελούσαν τη μειοψηφία.

»Μήπως, τελικά, αυτό είναι που μας λέει το Vertigo, πέρα από την ιστορία του αντρικού ελέγχου; Ότι δηλαδή υπάρχει κάτι στο σινεμά που ενισχύει τη θέση του αρπακτικού στο σκοτάδι καθώς παρακολουθεί απαγορευμένα αντικείμενα του πόθου; Κάτι απειλητικά αντρικό που τοποθετεί μια ηθοποιό στη θέση της σε ένα όμορφα φωτισμένο και προβοκατόρικα φορτισμένο ερωτικά κοντινό πλάνο, έτσι ώστε να ξεκινήσουμε τη ραψωδία περί της σαγήνης που μας προκαλεί;...»

 
Αυτά από έναν άντρα που έγραψε πριν από μερικά χρόνια ολόκληρη μονογραφία περί της «ανομολόγητης» ερωτικής εμμονής του με τη Νικόλ Κίντμαν και διαβάζοντάς την ήταν σαν να προσπαθείς να διασχίσεις ρυάκι από τρεχούμενα σάλια πορνόγερου.

Νομίζω πιο χρήσιμο είναι να μείνουμε στις μεγαλειώδεις αντιφάσεις της ταινίας, όπως τις είχε αποδεχτεί η επίσης επιφανής θεωρητικός του σινεμά Molly Haskell, γράφοντας για την ταινία το μακρινό 1971, προσκαλώντας μας να εστιάσουμε στο ερώτημα που θέτει το Vertigo περί ψευδαίσθησης και πραγματικότητας:

«... ένα ερώτημα που θα βρίσκεται μαζί μας όσο υπάρχει ακόμα η οποιαδήποτε έννοια δυαδικότητας – ήλιος και φεγγάρι, σώμα και μυαλό, άντρας και γυναίκα. Αυτό ακριβώς το παράδοξο, που προκαλεί βαριά ζάλη όταν επιχειρεί κάποιος να το αναλογιστεί, αποτελεί την ουσία πολλών μεγάλων έργων τέχνης και αναδεικνύεται στην πιο οριστική έκφρασή του στην ταινία του Χίτσκοκ.

»Είναι αυτό που κάνει τόσο "ιλιγγιώδη" την εμπειρία παρακολούθησης του φιλμ, μια κυκλοθυμική κάθοδο σε μια δίνη από αντικρουόμενες αποκρίσεις, μια τρελή πτήση σ' ένα διανοητικό πεδίο όπου προσπαθείς να πιαστείς από κάποια θεμελιώδη δίπολα, όπως θετικό και αρνητικό, υγιές και άρρωστο, και συγχρόνως συνειδητοποιείς πόσο άκυρες είναι τέτοιες ταμπέλες έξω από ένα "νορμάλ" πλαίσιο αναφορών...».

Info

Flix it στη Στέγη - Vertigo

Cine Άνεσις Θερινός, Λ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι

Δευτέρα 9 Ιουλίου | 21:00

Shortcut
6

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Έλεος.Να μας που για το Ai No Corrida-Η Αυτοκρατορία των Αισθήσεων αν θα πρέπει να εστιάζουμε στη σκηνή με το αυγό και να μην το δούμε ή στη σκηνή που τον ευνουχίζει και να το δούμε.
Άλλο η σεξουαλική παρενόχληση και η βία και η κακοποίηση που πρέπει να τιμωρούνται με τη μέγιστη ποινή κι άλλο η τέχνη.Ειλικρινά βλέπω να οδηγούμαστε σε περίεργα μονοπάτια με όλα αυτά τα πράγματα.Στο τέλος θα βλέπουμε ένα γυμνό σώμα σε μια ταινία, θα μας αρέσει και θα κατηγορούμαστε ως σεξιστές.Ή θα βλέπουμε μια ταινία όπου θα δείχνει με τολμηρό τρόπο τις ερωτικές σχέσεις, θα μας αρέσει και θα καταντήσει ποινικό αδίκημα.Θα πάρει η μπάλα και πολλά κλασσικά αριστουργήματα όπως το συγκεκριμένο κι είναι πραγματικά θλιβερό.
Μαλλον δεν εχεις ακουσει για την πατριαρχικη σεξουαλικη αντικειμενοποιηση του γυναικειου σωματος...ΗΔΗ για μια μειοψηφικη ομαδα νεο-πουριτανων η αισθησιακη θεαση του γυναικειου σωματος ( απο αρρενες) είναι επιληψημη.
δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα κομμάτι του αγγλοσαξωνικού (κυρίως αμερικανικού) φεμινιστικού κινήματος διακατέχεται (συνειδητά ή μη) από απόψεις που προέρχονται, έμμεσα ή άμεσα, από τον πουριτανισμό και την ατσάλινη προτεσταντική ηθική. Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε πάντα ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην πετάξουμε το νερό (φεμινιστικές ιδέες και αγώνα για την ισότητα των γυναικών) μαζί με τα βρωμόνερα του μπάνιου (σεκταριστικό πουριτανισμό ενός τμήματος του φεμινιστικού κινήματος).Εξάλλου, και ένα κομμάτι του χορτοφαγικού vegan κινήματος αντλεί την έμπνευσή του από πουριτανικές και ευαγγελικές αμερικανικές σέκτες που θεωρούσαν ότι με την εξάλειψη της κρεοφαγίας «θα νικήσουν τη σάρκα και θα επιτύχουν τον θρίαμβο του πνεύματος"
Το θέμα ειναι οτι ακόμα δεν έχουμε καταλάβει πόσο ασήμαντα πλέον είναι τα «μέσα». Τα μέχρι πριν πολύ λίγα χρόνια σοβαρά ΝΥΤ, Graun κτλ αφορούν πλέον μικρές άμαδες κόσμου που ούτως ή άλλως είναι αποσυρμένες στο ψηφιακό τους safe space και ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιός είναι πιο woke. Μέσα σ’αυτο το γενικευμένο «masturbation intellectuel» όλα και όλοι ειναι ρατσιτές, σεξιστές, dead white men κτλ οπότε γιατί όχι και ο Hitchcock?Ευτυχώς η σάτιρα υπάρχει και καλά κρατεί: https://twitter.com/bbccomedy/status/1010189882503950336