Memories are made of this. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Memories are made of this. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Tο βιβλίο του μεγαλοπρεπούς «ροκ» γραφιά Nick Tosches με τίτλο "Dino: Living high in the dirty business of dreams" είναι μια εξονυχιστικού ρεπορτάζ συναρπαστική βιογραφία του μέγιστου γκουρού του ζαμανφουτισμού Ντιν Μάρτιν.
1

«Τα γηρατειά δεν είναι μάχη, είναι σφαγή» γράφει στον Καθένα ο Φίλιπ Ροθ, ο οποίος στα 83 του, εκτός των άλλων δεινών, πρέπει να παρακολουθεί κάθε χρόνο που περνά και τους στοιχηματζήδες να τον μοστράρουν στα ακλόνητα, αιώνια φαβορί (με χαμηλή απόδοση δηλαδή) για το επόμενο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Η μαμά μου –τη γράφω όπως τη φωνάζω, ούτε μάνα ούτε μητέρα– βρίσκεται στην ίδια ακριβώς ηλικία και θα επιβεβαίωνε του λόγου το αληθές έτσι κι αλλιώς, ειδικότερα όμως από τη στιγμή πλέον που έχει αποχαιρετήσει όλους σχεδόν τους άμεσα οικείους της αυτό τον κωλο-αιώνα. Το τελευταίο πλήγμα είναι πολύ πρόσφατο κι ακόμα η διαχείριση βρίσκεται στο στάδιο της παραλυτικής δυσπιστίας, συναίσθημα που μπορώ κι εγώ να συμμεριστώ από το κατώφλι της μέσης ηλικίας (Πότε ξεκινά είπαμε; Α, έχει ξεκινήσει τεχνικά; Προ πολλού κιόλας; Έλεος). Η μνήμη μου συνεπώς δεν είναι αυτή που ήταν, μου σκάνε όμως με τη μορφή φευγαλέας φλασιάς πολύ συγκεκριμένα αποσπάσματα από ταινίες και βιβλία που έχω αγαπήσει και μου μοιάζουν απόκοσμα ταιριαστά στις εκάστοτε έντονες και δύσκολες περιστάσεις. Ακόμα κι αν εκ πρώτης όψεως φαίνονται εντελώς άσχετα, κάτι σε σπρώχνει υπνωτικά στο συγκεκριμένο ράφι μιας εντελώς ατακτοποίητης βιβλιοθήκης. Εννοώ, εν προκειμένω, το βιβλίο του μεγαλοπρεπούς «ροκ» γραφιά Nick Tosches με τίτλο Dino: Living high in the dirty business of dreams, σε πρώτο επίπεδο μια εξονυχιστικού ρεπορτάζ συναρπαστική βιογραφία του μέγιστου γκουρού του ζαμανφουτισμού Ντιν Μάρτιν, σε όλα τα άλλα επίπεδα όμως μια απόκοσμης πρόζας πραγματεία για την ελαφρότητα, το βάρος, τη ματαιότητα, τη χαρά, τη λάμψη και τη θολούρα της ύπαρξης με σκηνικό το παράλληλο σύμπαν της σόουμπιζ.

Η μνήμη μου δεν είναι αυτή που ήταν, μου σκάνε όμως με τη μορφή φευγαλέας φλασιάς πολύ συγκεκριμένα αποσπάσματα από ταινίες και βιβλία που έχω αγαπήσει και μου μοιάζουν απόκοσμα ταιριαστά στις εκάστοτε έντονες και δύσκολες περιστάσεις.

Ιδού μια απόπειρα απόδοσης του αποσπάσματος που επανέρχεται στο μυαλό μου όλο και πιο τακτικά, και είναι η πρώτη παράγραφος στο προοίμιο του βιβλίου, όπου ο συγγραφέας φαντάζεται τον «ήρωά» του να κυριεύεται από το «κουφάρι των γηρατειών», ως μεσήλικας ακόμα, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ενός ακόμα ρουτινιάρικου γουέστερν στην έρημο του Νιου Μέξικο: «Είναι αυτό που έλεγαν κάποτε οι δικοί του από την άλλη πλευρά: La vecchiaia è una carogna. Δίκιο είχαν: τα γηρατειά είναι ένα κουφάρι, μια καριόλα. Ήταν μόνο πενήντα τέσσερα. Θα έκλεινε τα πενήντα πέντε σ' έναν μήνα ακριβώς. Αλλά ένιωθε σαν γέρος, σαν το κουφάρι για το οποίο μιλούσαν οι παλιοί τις μέρες εκείνες της σκιάς και του ήλιου. Ένιωθε σαν να έχει παραμονεύσει, σκοντάψει και δρασκελίσει τρεις ολόκληρες ζωές, που τον είχαν αφήσει διαλυμένο και κενό. Κάποιες φορές εκείνες οι μέρες της σκιάς και του ήλιου επέστρεφαν σ' αυτόν, μεταφέροντας μια ψυχρή ηρεμία, σαν νυχτερινό νερό λίμνης πλάι στο δάσος ενός ονείρου. Μαζί επέστρεφαν και οι φωνές των γέρων από εκείνες τις μέρες, σαν στοιχειωμένη αύρα που κάνει τα νερά της ονειρικής λίμνης να ρυτιδώνουν. Πιο συχνά όμως, καθώς περνούσαν τα χρόνια, τίποτα δεν ερχόταν, τίποτα δεν επέστρεφε σ' αυτόν, και η ψυχρή ηρεμία και η στοιχειωμένη αύρα, σιωπηρές και άφωνες, έμοιαζαν να αναδύονται όχι τόσο από τον παλιό καιρό, από τη σκιά και τις ηλιαχτίδες της μνήμης, αλλά από κάποιο απόμακρο μέρος, εκεί πέρα όπου οι σκιές βαθαίνουν και το φως του ήλιου σιγοσβήνει. Από κάποιο απειλητικό αλλά μαγευτικό πράγμα, από κάποια οριστική σκοτεινή αποπλάνηση: ένας τρόμος, μια υποψία θανάτου, τυλιγμένα με το πέπλο νανουρίσματος. Μπορούσε να το νιώσει τώρα, καθώς στεκόταν εκεί μόνος, χωρίς τίποτα μέσα του. Μουρμούρισε φωναχτά τα λόγια: "La vecchiaia è una carogna". Μισοκλείνοντας τα μάτια, ανασήκωσε το βλέμμα προς τον ουρανό της ερήμου, που δεν είχε χρώμα και δεν ήταν παρά μια απέραντη, κενή λάμψη. Από το στόμα του ξεφύσησε το φάντασμα ένα ζοφερού, πικρού γέλιου...».

Διάβασα πρόσφατα ότι ο Αϊνστάιν είχε γράψει κάποτε, σε μια συλλυπητήρια επιστολή προς τη χήρα ενός συναδέλφου και φίλου: «Τώρα αναχώρησε από αυτό τον παράξενο κόσμο λίγο πριν από μένα. Αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Οι άνθρωποι σαν κι εμάς, που πιστεύουν στη Φυσική, γνωρίζουν ότι ο διαχωρισμός μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος δεν είναι παρά μια ξεροκέφαλη, επίμονη ψευδαίσθηση». Ωραίος, αλλά δεν είμαστε όλοι Αϊνστάιν. Και κάποιοι από μας ήταν εντελώς σκράπες στη Φυσική.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια