Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά

Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά Facebook Twitter
0

Η μόνη διάκριση ανάμεσα στους καλλιτεχνικά σιαμαίους αδελφούς Ταβιάνι, που επιβλήθηκαν ομοούσια πολύ πριν γίνουν μόδα τα αδέλφια στην καρέκλα της σκηνοθεσίας, είναι ότι είχαν διαφορετικές συζύγους. Με τον θάνατο του Βιτόριο (1929-2018) ο Πάολο έμεινε ορφανός από το ήμισυ της φωνής και της έκφρασης μισού αιώνα ταινιών υψηλής κινηματογραφικής επίδρασης και πολιτικής σημασίας.

Με το «Πατέρας Αφέντης», το «Αλονζανφάν», τη «Νύχτα του Σαν Λορέντζο» και την τελευταία τους δημιουργία, «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», που βραβεύτηκε με τη Χρυσή Άρκτο, οι Ιταλοί κινηματογραφιστές έκαναν πράξη αυτό που δήλωσε πριν από μερικά χρόνια ο εκλιπών Βιτόριο, «το να βιώνεις την καθημερινότητα είναι τραγικό, αλλά η ζωή δεν είναι τόσο», διαφωνώντας με την παρατήρηση του Πιερ-Πάολο Παζολίνι για το έργο τους, «η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου».

Οι Ταβιάνι και ο Φόρμαν είναι σπουδαίες περιπτώσεις δημιουργών, σύγχρονων και Ευρωπαίων, που εμπνεύστηκαν και διασκεύασαν λογοτεχνία από εντελώς διαφορετική εκκίνηση και στις περισσότερες από τις ταινίες τους με άλλο προορισμό, γιατί χρησιμοποιούσαν άλλη κινηματογραφική γραμματική για να καταλήξουν πάντα στην τραγικότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Εξέφρασαν ποιητικά και ρευστά, με μεγαλύτερη συνέπεια από τον συνομήλικό τους Μπερτολούτσι και σίγουρα με λιγότερη αυτοαναφορικότητα από τον επίγονό τους Μορέτι, την κοινωνική μετατόπιση της χώρας τους μετά τον πόλεμο, περνώντας από τον νεορεαλισμό στο προσωπικό σινεμά του δημιουργού χωρίς εκπτώσεις στο έργο τους («αν δεν κάνουμε το σινεμά που θέλουμε, θα αγοράσουμε ένα όπλο και θα αυτοκτονήσουμε», είχαν πει νωρίς στην καριέρα τους) και χρησιμοποιώντας μακριά πλάνα και εσωτερικούς μονολόγους, ακόμη και μιας κατσίκας όταν τη βίαζε ο μικρός στην περίφημη σκηνή του «Πατέρα Αφέντη» κι εκείνη τον προειδοποιούσε: «Θα χέσω στο γάλα σου!».

Από την άλλη, ο Τσεχοσλοβάκος Μίλος Φόρμαν (1932-2018) ήταν το έμβλημα του νέου κύματος του σινεμά της χώρας του, ενός κινήματός που σάρωσε ολόκληρη την Ευρώπη και είχε γεννήσει νωρίτερα τους Γάλλους της nouvelle vague και σχεδόν την ίδια περίοδο τον νέο βρετανικό κινηματογράφο.

Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά Facebook Twitter
Ο Μίλος Φόρμαν με το Όσκαρ του για την ταινία «Amadeus» το 1985.

Λίγο μετά τον Ρόμαν Πολάνσκι μετακόμισε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, έχοντας αφήσει παρακαταθήκη δύο δυναμικά, διακριτικά, εύστοχα αριστουργήματα, το «Φωτιά... Πυροσβέστες» και τους «Έρωτες μιας Ξανθιάς» − οι υποψηφιότητες και των δύο στα ξενόγλωσσα Όσκαρ έδειξαν πως η Αμερική θα ενδιαφερόταν να τον στρατολογήσει.

Και ενώ οι Ταβιάνι δεν διέθεταν το στυλ, την προβληματική και σίγουρα την έννοια να μεταφέρουν το σινεμά τους έστω και μια ίντσα πέρα από τη Γηραιά Ήπειρο, ο Φόρμαν έσκισε διασκευάζοντας το βιβλίο του Κεν Κέισι και η «Φωλιά του Κούκου» ήταν το πρώτο αγγλόφωνο δείγμα του για το ταλέντο και τη ματιά του στο ισχυρό, αφηγηματικό δράμα και καθηλωτικές ερμηνείες.

Η αντίδρασή του για την καταπίεση στη χώρα του διαφάνηκε στην ετεροχρονισμένη διασκευή του «Hair» το 1979, μια ερωτική επιστολή στη δυτική ελευθερία και λιγότερο στον χιπισμό.

Η μεγάλη του ταινία, παρά τις συνηθισμένες αντιρρήσεις που συνοδεύουν οτιδήποτε αγαπά και ο πολύς κόσμος, παραμένει το «Amadeus», μοναδικό πάντρεμα τρομερής ακρίβειας χαρακτήρων μέσα από κινηματογραφικό πλαίσιο, διατηρώντας μια διευρυμένη θεατρικότητα (που δεν είχαν ποτέ οι Ταβιάνι), και φυσικά τη δύναμη του να αποσπά αξιοθαύμαστες ερμηνείες, κάνοντας δόκιμη και απολύτως πιστευτή τη μεγάλη χειρονομία για την κάμερα.

Οι Ταβιάνι και ο Φόρμαν είναι σπουδαίες περιπτώσεις δημιουργών, σύγχρονων και Ευρωπαίων, που εμπνεύστηκαν και διασκεύασαν λογοτεχνία από εντελώς διαφορετική εκκίνηση και στις περισσότερες από τις ταινίες τους με άλλο προορισμό, γιατί χρησιμοποιούσαν άλλη κινηματογραφική γραμματική για να καταλήξουν πάντα στην τραγικότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM