Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά

Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά Facebook Twitter
0

Η μόνη διάκριση ανάμεσα στους καλλιτεχνικά σιαμαίους αδελφούς Ταβιάνι, που επιβλήθηκαν ομοούσια πολύ πριν γίνουν μόδα τα αδέλφια στην καρέκλα της σκηνοθεσίας, είναι ότι είχαν διαφορετικές συζύγους. Με τον θάνατο του Βιτόριο (1929-2018) ο Πάολο έμεινε ορφανός από το ήμισυ της φωνής και της έκφρασης μισού αιώνα ταινιών υψηλής κινηματογραφικής επίδρασης και πολιτικής σημασίας.

Με το «Πατέρας Αφέντης», το «Αλονζανφάν», τη «Νύχτα του Σαν Λορέντζο» και την τελευταία τους δημιουργία, «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», που βραβεύτηκε με τη Χρυσή Άρκτο, οι Ιταλοί κινηματογραφιστές έκαναν πράξη αυτό που δήλωσε πριν από μερικά χρόνια ο εκλιπών Βιτόριο, «το να βιώνεις την καθημερινότητα είναι τραγικό, αλλά η ζωή δεν είναι τόσο», διαφωνώντας με την παρατήρηση του Πιερ-Πάολο Παζολίνι για το έργο τους, «η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου».

Οι Ταβιάνι και ο Φόρμαν είναι σπουδαίες περιπτώσεις δημιουργών, σύγχρονων και Ευρωπαίων, που εμπνεύστηκαν και διασκεύασαν λογοτεχνία από εντελώς διαφορετική εκκίνηση και στις περισσότερες από τις ταινίες τους με άλλο προορισμό, γιατί χρησιμοποιούσαν άλλη κινηματογραφική γραμματική για να καταλήξουν πάντα στην τραγικότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Εξέφρασαν ποιητικά και ρευστά, με μεγαλύτερη συνέπεια από τον συνομήλικό τους Μπερτολούτσι και σίγουρα με λιγότερη αυτοαναφορικότητα από τον επίγονό τους Μορέτι, την κοινωνική μετατόπιση της χώρας τους μετά τον πόλεμο, περνώντας από τον νεορεαλισμό στο προσωπικό σινεμά του δημιουργού χωρίς εκπτώσεις στο έργο τους («αν δεν κάνουμε το σινεμά που θέλουμε, θα αγοράσουμε ένα όπλο και θα αυτοκτονήσουμε», είχαν πει νωρίς στην καριέρα τους) και χρησιμοποιώντας μακριά πλάνα και εσωτερικούς μονολόγους, ακόμη και μιας κατσίκας όταν τη βίαζε ο μικρός στην περίφημη σκηνή του «Πατέρα Αφέντη» κι εκείνη τον προειδοποιούσε: «Θα χέσω στο γάλα σου!».

Από την άλλη, ο Τσεχοσλοβάκος Μίλος Φόρμαν (1932-2018) ήταν το έμβλημα του νέου κύματος του σινεμά της χώρας του, ενός κινήματός που σάρωσε ολόκληρη την Ευρώπη και είχε γεννήσει νωρίτερα τους Γάλλους της nouvelle vague και σχεδόν την ίδια περίοδο τον νέο βρετανικό κινηματογράφο.

Βιτόριο Ταβιάνι, Μίλος Φόρμαν: Δύο όψεις του ευρωπαϊκού σινεμά Facebook Twitter
Ο Μίλος Φόρμαν με το Όσκαρ του για την ταινία «Amadeus» το 1985.

Λίγο μετά τον Ρόμαν Πολάνσκι μετακόμισε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, έχοντας αφήσει παρακαταθήκη δύο δυναμικά, διακριτικά, εύστοχα αριστουργήματα, το «Φωτιά... Πυροσβέστες» και τους «Έρωτες μιας Ξανθιάς» − οι υποψηφιότητες και των δύο στα ξενόγλωσσα Όσκαρ έδειξαν πως η Αμερική θα ενδιαφερόταν να τον στρατολογήσει.

Και ενώ οι Ταβιάνι δεν διέθεταν το στυλ, την προβληματική και σίγουρα την έννοια να μεταφέρουν το σινεμά τους έστω και μια ίντσα πέρα από τη Γηραιά Ήπειρο, ο Φόρμαν έσκισε διασκευάζοντας το βιβλίο του Κεν Κέισι και η «Φωλιά του Κούκου» ήταν το πρώτο αγγλόφωνο δείγμα του για το ταλέντο και τη ματιά του στο ισχυρό, αφηγηματικό δράμα και καθηλωτικές ερμηνείες.

Η αντίδρασή του για την καταπίεση στη χώρα του διαφάνηκε στην ετεροχρονισμένη διασκευή του «Hair» το 1979, μια ερωτική επιστολή στη δυτική ελευθερία και λιγότερο στον χιπισμό.

Η μεγάλη του ταινία, παρά τις συνηθισμένες αντιρρήσεις που συνοδεύουν οτιδήποτε αγαπά και ο πολύς κόσμος, παραμένει το «Amadeus», μοναδικό πάντρεμα τρομερής ακρίβειας χαρακτήρων μέσα από κινηματογραφικό πλαίσιο, διατηρώντας μια διευρυμένη θεατρικότητα (που δεν είχαν ποτέ οι Ταβιάνι), και φυσικά τη δύναμη του να αποσπά αξιοθαύμαστες ερμηνείες, κάνοντας δόκιμη και απολύτως πιστευτή τη μεγάλη χειρονομία για την κάμερα.

Οι Ταβιάνι και ο Φόρμαν είναι σπουδαίες περιπτώσεις δημιουργών, σύγχρονων και Ευρωπαίων, που εμπνεύστηκαν και διασκεύασαν λογοτεχνία από εντελώς διαφορετική εκκίνηση και στις περισσότερες από τις ταινίες τους με άλλο προορισμό, γιατί χρησιμοποιούσαν άλλη κινηματογραφική γραμματική για να καταλήξουν πάντα στην τραγικότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ