Τεράστια πορεία και καριέρα για την Ιταλίδα τραγουδίστρια, show-woman και άλλα πολλά Raffaella Carrà ή Ραφαέλα Καρά, που έφυγε από τη ζωή στα 78 χρόνια της, κατά πρώτον σε χρονική έκταση – μιας και η Καρά εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην οθόνη το 1952 σε ηλικία εννέα ετών! Αν σκεφθούμε πως ηχογράφησε καινούρια τραγούδια το 2018 και πως ουσιαστικά δεν έλειψε ποτέ από τα φώτα, λέμε για μια καλλιτεχνική διαδρομή που αγγίζει τα 70 χρόνια!
Με μεγάλη επιτυχία στην Ιταλία ήδη από τις αρχές του ’70 η Ραφαέλα Καρά έγινε γνωστή στους πάντες μέσα από το τηλεοπτικό σόου τής RAI 1 “Canzonissima”, το οποίο παρουσίαζε εκείνη την εποχή, σπάζοντας τα κοντέρ ακροαματικότητας με τις τολμηρές εμφανίσεις και τις ανάλογες χορογραφίες της.
Ήταν θέμα χρόνου για την Ραφαέλα Καρά να περάσει την Αδριατική, σκάζοντας σαν βόμβα στην Ελλάδα λίγο μετά τα μέσα του ’70. Υπεύθυνος γι’ αυτό; Ο αείμνηστος παραγωγός Τάσος Φαληρέας (1940-2000), σοβαρός παράγοντας τότε της δισκογραφίας (δούλευε για την CBS) και με μάτι ανοιχτό στο εμπορικό κομμάτι της. Όπως είχε πει και ο ίδιος, σε μιαν αφήγησή του στο περιοδικό Ήχος & Hi-Fi (τεύχος #243, Ιούνιος 1993), με κάποια δόση δικαιολογημένης, ίσως, αυταρέσκειας:
«Εγώ ίδρυσα την CBS στην Ελλάδα με δύο Εβραίους. Ύστερα έφερα διευθυντή τον Ραμπίνοβιτς.(...) Ο Ραμπίνοβιτς με ενδιέφερε γιατί τον είχα γνωρίσει στον Τσιτσάνη και οι αντιδράσεις του, απέναντί του, μου άρεσαν. Είχα σχέδιο τότε να πάρω τον Τσιτσάνη κοντά μου, στην CBS.(…) Έτσι με τον Ραμπίνοβιτς ξεκινήσαμε καλά, του έδωσα την ιδέα της Ραφαέλλα Καρρά, που πούλησε τότε ούτε κι εγώ ξέρω πόσες χιλιάδες δίσκους».
Ναι, πούλησε πολύ τότε η Ραφαέλα Καρά, σπάζοντας τα ταμεία και εκτοξεύοντας όχι μόνον τις ακροαματικότητες, αλλά και τις αδρεναλίνες του αντρικού πληθυσμού της εποχής, με το αχαλίνωτο, για τα... χρηστά μέτρα και ήθη εκείνων των χρόνων, σόου της. Σόου, τα οποία παρήγαγε και μετέδιδε η κρατική τηλεόραση.
Ναι, πούλησε πολύ τότε η Ραφαέλα Καρά, σπάζοντας τα ταμεία και εκτοξεύοντας όχι μόνον τις ακροαματικότητες, αλλά και τις αδρεναλίνες του αντρικού πληθυσμού της εποχής, με το αχαλίνωτο, για τα... χρηστά μέτρα και ήθη εκείνων των χρόνων, σόου της. Σόου, τα οποία παρήγαγε και μετέδιδε η κρατική τηλεόραση.
Το πρώτο LP τής Καρά, που τυπώνει η ελληνική CBS τότε ήταν το “Forte Forte Forte” (1976), που περιείχε και τις πρώτες πολύ μεγάλες επιτυχίες της στην χώρα μας, όπως ήταν το ομώνυμο τραγούδι και κυρίως το “A far l'amore comincia tu” – με τα τραγούδια να «κόβονται» και στις 45 στροφές, και με το δισκάκι να ακούγεται ανελλιπώς στα τζουκ-μποξ, μαζί με τα άλλα hits της περιόδου (ελληνικά και «ξένα»).
Raffaella Carra' / A far l'amore comincia tu (original version)
Οι παραγωγοί τής Ραφαέλα Καρά στην Ελλάδα (ο Τάσος Φαληρέας και ο Μίλτος Καρατζάς βασικά) είχαν τότε τις... καλύτερες ιδέες. Ζωγράφιζαν στο μάρκετιν. Τι κάνουν λοιπόν, για να «πιάσει» ακόμη περισσότερο η Ραφαέλα Καρά στην Ελλάδα;
Εκμεταλλεύονται την μεγάλη επιτυχία του σίριαλ «Εκείνες Κι Εγώ», σε σενάριο Κώστα Πρετεντέρη, με πρωταγωνιστή τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, που είχε ξεκινήσει να προβάλλεται τον Μάιο του 1976 από το κανάλι της ΥΕΝΕΔ, ενσωματώνοντας την ιταλίδα show-woman σ’ ένα από τα επεισόδια!
Το σίριαλ το ξέρουν όλοι, σήμερα, βασικά μέσα από την μεταγενέστερη παρουσίασή του με τον Γιάννη Μπέζο στον ANT1 – οπότε αντιλαμβάνεστε ποιος ήταν και ο ρόλος τής Ραφαέλα Καρά σ’ αυτό. Ήταν μία από τις γνωριμίες τού... Λάμπρου Δόγγανου, μία από τις «Εκείνες» τέλος πάντων, που είχαν αναστατώσει, στο παρελθόν, την ζωή του.
Η δημοφιλία τής Ραφαέλα Καρά εκτοξεύεται με μιας στο άπειρο. Μπαίνει με το «έτσι θέλω» σε κάθε ελληνικό σπίτι, δημιουργώντας μια τρέλα. Την ιστορία την περιγράφει ο ίδιος ο Μίλτος Καρατζάς στο οπισθόφυλλο του ελληνικού LP της «Σώου», που θα κυκλοφορούσε την επόμενη χρονιά (1977).
«Πριν ένα χρόνο λίγοι Έλληνες γνώριζαν την Ραφαέλλα Καρρά. Όμως ξαφνικά μάς ήρθε στην Ελλάδα και γύρισε δύο σώου για την τηλεόραση της ΕΡΤ. Και το ίδιο ξαφνικά έγινε μία από εμάς. Τα δύο σώου της την έκαναν πλατιά γνωστή στο ελληνικό κοινό. Και το ελληνικό κοινό την αγάπησε, όχι μόνο για τα ωραία τραγούδια και το ωραίο σώου που έκανε με τους χορευτές της, αλλά και για το γλυκό της χαμόγελο και την ανθρωπιά της, που σκλάβωσε τους πάντες, από τους τηλεθεατές μέχρι τους τεχνικούς του στούντιο, αλλά και όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί της. Την επιτυχία του σώου ακολούθησε και η επιτυχία των τραγουδιών “A far l'amore”, “Forte, forte, forte” και “Bobo step” που περιέχονται στον δίσκο “Forte, Forte, Forte”.
Μετά από την μεγάλη της επιτυχία η Ραφαέλλα ξαναήρθε, τραγούδησε σε κέντρο τής Αθήνας και εμφανίστηκε δίπλα στον δημοφιλή Λάμπρο Κωνσταντάρα στο σήριαλ “Εκείνες Κι Εγώ”. Έτσι αγαπήθηκε ακόμα περισσότερο.
Κατά την διάρκεια της παραμονής της στην Ελλάδα ηχογράφησε και ένα τραγούδι στα ελληνικά, το “68 68 357”, που όλοι αγαπήσατε και που περιλαμβάνεται στον δίσκο που κρατάτε στα χέρια σας.
Στον ίδιο δίσκο θα βρήτε πολλές ανέκδοτες μέχρι σήμερα στην Ελλάδα επιτυχίες της, που αποτελούν βασικό μέρος από το σώου που παρουσιάζει στην τηλεόραση ή σε συναυλίες. Επιτυχίες όπως τα “Rumore”, “Felicita’ta’ta” και “Il guerriero”, που έκαναν το σώου της αλλά και την ίδια δημοφιλή όχι μόνον στην Ιταλία, αλλά και σε πολλές χώρες του κόσμου, και φυσικά και στην Ελλάδα».
Ορίστε πως παρουσίαζε ο Γιώργος Πολυχρονίου, τότε, στο ραδιόφωνο, στην εκπομπή της CBS, την Ραφαέλα Καρά...
Raffaella Carrà in Grecia
Η Ραφαέλα Καρά γίνεται εξώφυλλο σε πάμπολλα περιοδικά της εποχής, οι φωτογραφίες της είναι παντού, τα τραγούδια της είναι σε κάθε νεανικό στόμα, δημιουργώντας ως γυναικεία pop-icon ένα μη-προηγούμενο.
Το περιοδικό «Μοντέρνο Τραγούδι» κυκλοφορεί τον Νοέμβριο του 1977 (τεύχος #389) με «Ραφαέλλα Καρρά» στο εξώφυλλο και με έρευνα-ρεπορτάζ εντός «Γιατί αρέσει η Ραφαέλλα;». Μέσα γνώμες... γνωστών και αγνώστων. Να μερικές:
Λάμπρος Κωνσταντάρας (ηθοποιός): «Αυτή η γυναίκα μπορεί να ξετρελάνει τον καθένα από μας. Είναι φινετσάτη, μπριόζα, έχει ένα γλυκύτατο χαμόγελο και με την ανθρωπιά της σκλαβώνει τους πάντες, από τηλεθεατές μέχρι τους τεχνικούς του στούντιο, που συνεργάζονται μαζί της. Ήταν φανταστική».
Έφη Μάνου (τραγουδίστρια): «Θαυμάζω άλλες καλύτερες τραγουδίστριες, αλλά η Ραφαέλλα μου αρέσει επειδή προσφέρει σώου. Το μπαλέτο, που έχει μαζί της, είναι θαυμάσιο και δένεται ωραία, έτσι που το αποτέλεσμα να είναι αμίμητο».
Τζο Ουίλλιαμς (μανεκέν): «Μου αρέσει πραγματικά η Ραφαέλλα για πολλά πράγματα. Το κυριότερο που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η μεγάλη φωτογένειά της. Ξέρει να ποζάρει, χωρίς να βεντετίζει μπροστά στον φακό».
Κώστας Νταντινάκης (φοιτητής): «Μου αρέσει υπερβολικά, γιατί είναι απίθανη γυναίκα, τραγουδίστρια, χορεύτρια, αλλά και σαν τύπος. Έχει πολύ ωραία και ζεστή φωνή, σε κατακτά αμέσως με το αυθόρμητο χαμόγελό της».
Υπάρχουν, όμως και τα συνολικά συμπεράσματα της έρευνας: Το 80% από τους ερωτηθέντες είχαν απαντήσει καταφατικά, πως τους άρεσε η Ραφαέλα Καρά. Μια μεγάλη, επίσης, πλειοψηφία είχε δικαιολογήσει το γιατί. Οφειλόταν στα προσόντα της (χορός, τραγούδι, σόου). Σε πολλούς, επίσης, άρεσε για τον «μεσογειακό χαρακτήρα» της (γελαστή, φινετσάτη, καλοσυνάτη). Το 90% των ανδρών είχαν απαντήσει πως η Ραφαέλα τους άρεσε. Από τις γυναίκες το 60% είχε δώσει την ίδιαν απάντηση. Στο 40% των γυναικών δεν άρεσε ως τραγουδίστρια – αν και δεν απέρριπταν τα άλλα της χαρίσματα.
Η τρέλα για την Ραφαέλα Καρά ήταν τόσο μεγάλη που περνάει και στο θέατρο φυσικά, για παράδειγμα στην επιθεώρηση των Γιώργου Οικονομίδη-Φώντα Βουγά «Πού θα πάει η τρέλλα; Στη Χονολουλού» (1977), που ανεβαίνει στο Άλσος (Πεδίον του Άρεως), εκεί όπου ο ηθοποιός Γιάννης Φέρμης παρουσιάζει το σκετς «Η Ραφαέλα (φου)Καρά», ενώ και η ηθοποιός, τραγουδίστρια και επίσης show-woman Νέλλη Γκίνη βάδιζε τότε στα χνάρια της.
Η Ραφαέλα Καρά δεν θα ξεχαστεί τόσο γρήγορα, φυσικά. Την ευνοεί εξάλλου και το κλίμα της disco. Το 1979 επανέρχεται για ένα νέο σόου στην ΕΡΤ, όπως βλέπουμε σ’ ένα εξώφυλλο του περιοδικού «ΡαδιοΤηλεόραση» (#473, 3-9 Μαρτίου 1979), με τα άλμπουμ της “Raffaella” [CBS, 1978], “Applauso” [CBS, 1979], “Raffaella Carrà” [Hispavox, 1981] και ξανά “Raffaella” [CBS, 1988] να κυκλοφορούν κανονικά στη χώρα μας και να γνωρίζουν σχετική επιτυχία. Όχι εκείνη των ετών 1976-1978, αλλά όχι και ασήμαντη.
Πάντα αγαπητή από τον κόσμο, ο οποίος της αναγνώριζε πολλά –την ικανότητά της στην άδολη διασκέδαση κατ’ αρχάς, την εκρηκτικότητά της πάνω στη σκηνή, με την ταυτόχρονη έκλυση όλων αυτών των απελευθερωτικών vibes και βεβαίως την απενοχοποίηση των σωμάτων (και του γυναικείου και του αντρικού), που προσέφεραν τα σόου της– η Ραφαέλα Καρά, που θα αναδεικνυόταν και ως μια ξεχωριστή gay icon στην διαδρομή, θα μείνει στη μνήμη όλων μας.
Και σ’ εκείνους που την «έζησαν» στην καλύτερη εποχή της και σε όλους τους υπολοίπους, που απολαμβάνουν τα τραγούδια και τα σόου της, σήμερα, από το ΥοuTube…
Fiesta