Planet Terror

Planet Terror Facebook Twitter
0
Planet Terror Facebook Twitter

Διάβασα ότι σ’ αυτήν τη δουλειά έχεις εμπνευστεί από ανεξάρτητες αμερικανικές ταινίες τρόμου της δεκαετίας του ‘70.

Αυτές οι ταινίες πάντα μού άρεσαν πολύ ως θέαμα. Μιλάμε κυρίως για σπλάτερ και αμερικανικά b-movies. Για μένα αυτές οι ταινίες έχουν το εξής καλό: οι χαρακτήρες που οργανώνονται δραματουργικά μέσα στο σενάριο και στην πλοκή λειτουργούν κριτικά ως προς το κατεστημένο εκείνης της εποχής, μ’ έναν πολύ ακατέργαστο, αλλά στοχευμένο τρόπο. Ήταν μια κριτική στον συντηρητισμό του ‘70 και του ’80, που ήταν αρκετά ισχυρός ως συνθήκη. Αργότερα, αυτά γίνανε κλισέ: το τέρας, το ζόμπι. Εμένα μ’ ενδιαφέρουν γιατί θεωρώ ότι έχουν περάσει σε ‘μας μ’ έναν αρκετά σκοτεινό τρόπο. Σήμερα έχει ενδιαφέρον, πιστεύω, να ξαναδεί κανείς αυτές τις ταινίες σε επίπεδο ηθικών δομών, δηλαδή τι μπορεί να πρεσβεύσει στο ηθικό πλαίσιο η αισθητική αυτών των πραγμάτων, στον τρόπο που εμείς αντιλαμβανόμαστε το καλό, το κακό, το καθωσπρέπει, τις κοινωνικές νόρμες.

Άλλη μια επιρροή σου σ’ αυτήν τη δουλειά είναι και τα παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα της ίδιας περιόδου.

Είναι, επίσης, κάτι που μου αρέσει πάρα πολύ να βλέπω. Υπήρχαν κάτι παιδικές εκπομπές που κράταγαν συνήθως μισή σεζόν κι ήταν γυρισμένες ζωντανά, σε στούντιο, με ηθοποιούς ντυμένους αρκούδες ή διάφορα πλάσματα, και από πίσω ήταν παιδάκια που έπαιζαν διάφορα παιχνίδια. Θεωρώ ότι όλο αυτό έχει μια περίεργη, υποβόσκουσα κριτική για τα πράγματα της εποχής. Ήταν τελείως εξωπραγματικό και αλλοπρόσαλλο. Σαν μια Ντίσνεϊλαντ με πολύ ιδιόρρυθμη αισθητική, η οποία μ’ ενδιαφέρει πολύ και, κατά κάποιον τρόπο, την υιοθέτησα. Έχω γυρίσει μαζι μ’ έναν φίλο μου ένα φιλμάκι στο οποίο φοράμε μάσκες βασισμένες στις φιγούρες αυτών των εκπομπών και χορεύουμε σ’ ένα σετ που είναι ακριβώς ίδιο με αυτό που είχαν τότε.

Εσένα, δηλαδή, αυτές οι εκπομπές σ’ ενδιαφέρουν καθαρά αισθητικά κι όχι από πλευράς περιεχομένου.

Για μένα αυτή η αισθητική εμπεριέχει μια κριτική πάνω στους τότε κοινωνικούς κώδικες. Αν δεις ξανά αυτές τις εκπομπές, παρατηρείς ότι ήταν φτιαγμένες μ’ έναν αρκετά ψεύτικο και DIY τρόπο κι ότι σου έδιναν μια ιδέα για το πώς είναι και πρέπει να είναι τα πράγματα. Νομίζω πως έχει ενδιαφέρον αυτή η οπτική. Επίσης, έχουν σκληρότητα κι αμεσότητα. Η αμεσότητα του φοβιστικού ή του άγριου μ’ ενδιαφέρει ως εργαλείο επικοινωνίας με τον θεατή.

Όλη αυτή η έμπνευση από τα ‘70s και τα ‘80s έχει κάποια σχέση με την αποδόμηση αυτής της φάσης; Ως γενιά έχουμε μανία με όλο αυτό.

Η δικιά μας γενιά έχει και μια αποξένωση, λόγω των ταχυτήτων με τις οποίες εναλλάσσονται οι τεχνολογικές ιστορίες της καθημερινότητάς μας. Βέβαια, εγώ δεν αποδομώ αυτή την περίοδο, τη θυμάμαι μόνο και την ανασυντάσσω. Ήταν έντονες δεκαετίες, όσον αφορά την αισθητική τους, κραυγαλέες. Νομίζω ότι τότε ήταν ξεκάθαρα τα πράγματα και πολύ έντονα. Είναι μια αισθητική συγκεκριμένη, η οποία διαχέεται παντού και είναι ισχυρή. Νομίζω πως αυτή η εμμονή μου πηγάζει απ’ το γεγονός ότι ήταν οι ίδιες οι φόρμες έτσι, ενώ, ας πούμε, στα ‘90s δεν ήταν τόσο. Υπήρχαν μόδες στην αρχή, τη μέση και το τέλος της δεκαετίας.

Οι δουλειές σου είναι πάντα πολύ ανθρωπομορφικές.

Ξεκινάω πάντα με φιγούρες που είναι γιγαντιαίες κι έχουν να κάνουν με το άτομο μέσα σε καταστάσεις ή συνθήκες. Μπορεί να είναι πορτρέτα, δεν κάνω όμως άμεσες αναφορές σε πρόσωπα. Είναι ένα συνονθύλευμα λίγο πιο αφηρημένο. Eίναι πολλά χρόνια που δουλεύω έτσι. Ξεκινάω απ’ το άτομο μέσα στις καταστάσεις και μετά το σκηνοθετώ, κατά κάποιον τρόπο.

Δεν έχεις δουλέψει ποτέ με κάτι άλλο, ώστε να κάνεις κάτι τελείως διαφορετικό;

Έχω κάνει κάποια τελείως διαφορετικά πράγματα, αλλά στο ενδιάμεσο διάστημα από άλλες δουλειές. Πάντα ξεκίναγα με μια μέθοδο περίπου κλασική για τη δική μου τη δουλειά, αλλά κάπου εκεί την έσπαγα με κάτι άλλο. Τώρα, αυτήν τη στιγμή κάνω video art με μαριονέτες. Yπάρχει ένα βίντεο που «τρέχει» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και άλλο ένα στην έκθεση στην Kunsthalle.

 

Γιατί διάλεξες τη Βιέννη ως τόπο κατοικίας;

Πιο πριν ήμουν στο Λονδίνο, μέχρι που με κάλεσε μια βιεννέζικη γκαλερί για να κάνω ένα πρότζεκτ εκεί και μου πρόσφεραν ένα διαμέρισμα για 4-5 μήνες για να δουλέψω. Πήγα και μου άρεσε πάρα πολύ. Ήταν τελείως διαφορετικά σε σχέση με ό,τι είχα στο μυαλό μου για την αστική ζωή. Είναι μια μικρή πόλη, αλλά πολύ διεθνής. Έχει πολύ καλά μουσεία και γκαλερί και μια «δεμένη» καλλιτεχνική σκηνή. Αυτό είναι κάτι που δεν υπάρχει καθόλου στην Αθήνα ή στο Λονδίνο, όπου είναι όλα διάσπαρτα.

 

Με τι σκεπτικό κάνεις κάθε φορά μια ατομική έκθεση στην Ελλάδα; Θυμάμαι ότι πριν απ’ το 2009 είχες τέσσερα χρόνια να κάνεις ατομική έκθεση;

Επειδή έλειπα πολλά χρόνια. Έκτοτε είθισται να κάνει κάποιος μια έκθεση κάθε δυο με τρία χρόνια. Ειδικά τώρα, μ’ ενδιαφέρει τρομακτικά η Αθήνα. Όσο θλιβερό κι αν είναι αυτό που συμβαίνει, είναι συγχρόνως και αφορμή για να επαναπροσδιορίσεις καταστάσεις και στάσεις ζωής. Η ανοχή που υπήρχε, ας πούμε, την προηγούμενη δεκαετία δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει. Πρέπει να οι καταστάσεις να βρεθούν αντιμέτωπες, να συγκρουστούν και να βγει κάτι.

 

Το περίμενες ότι τα έργα σου θα πωλούνταν τόσο ακριβά; 

Με νοιάζει, γιατί είναι τα έργα μου. Οι τιμές καθορίζονται μέσα από ένα πλαίσιο αγοράς που είναι απόλυτα συνυφασμένο με το τι έχεις κάνει ως εκείνη τη στιγμή στην καριέρα σου. Έχει μια λογική αυτό. Εγώ είμαι τυχερός επειδή η γκαλερί με την οποία συνεργάζομαι δουλεύει πολύ με το εξωτερικό, οπότε πρέπει ν’ ακολουθήσεις το pattern της αγοράς, γιατί αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείσαι ουσιαστικά. Δεν εννοώ ως καλλιτέχνης, αλλά ως brand.

To λες κάπως απολογητικά αυτό.

Είναι αναγκαίο κακό, κατά την άποψή μου. Η τέχνη, αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι πρέπει να εξασφαλίσουμε στον καλλιτέχνη τα προς το ζην, δεν ξέρω πόσο και πώς κοστολογείται τελικά. Ο καφές που πίνω τώρα κάνει δύο ευρώ, αλλά ξέρω γιατί - ξέρω πόσο κάνει ο καφές, το μεροκάματο αυτού που τον σερβίρει και όλα τα υπόλοιπα. Ένα έργο μπορεί να σου πω ότι κοστίζει 10.000 ευρώ και να σου φανεί ακριβό, μπορεί να κάνει 100.000 ευρώ και να μου πεις ότι είναι φτηνό. Δεν υπάρχουν παρά μόνο η αγορά κι η ιστορική διάσταση των συνθηκών.

 Θεωρείς ότι λόγω κρίσης ευνοείται η τέχνη στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή;

Πιστεύω ότι οι κρίσεις δημιουργούν συνθήκες που ταλαιπωρούν τους ανθρώπους και μέσα από αυτή την τριβή η τέχνη μας βοηθάει να κατανοήσουμε καλύτερα τι μας συμβαίνει. Είναι γόνιμη και η περίοδος για να παραχθεί ουσιαστική τέχνη που να μιλάει για τις συνθήκες και τις καταστάσεις, όπως συμβαίνουν, όπως τις αντιλαμβάνεται ο καθένας, είτε με πολιτικές αναφορές είτε με οτιδήποτε άλλο. Δεν είναι απαραίτητο να είναι πολιτικά στρατευμένη η τέχνη για να συνάδει με την εποχή της. Η κρίση, όμως, αποτελεί πάντα προσοδοφόρο έδαφος για να δουλέψει ένας καλλιτέχνης, προκαλώντας του και μια ανάγκη να κάνει και να δείξει πράγματα. Επίσης, η κρίση γεννάει καινούργιους τρόπους έκφρασης, συλλογικότητες εξ ανάγκης ή πεποιθήσεως - ωραία πράγματα και τα δυο όταν συμβαίνουν. Επίσης, η τέχνη γυμνάζει τη φαντασιακή διάσταση του εαυτού μας. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν έννοιες, όπως η ευτυχία, που φαντάζεσαι πώς θα είναι ή πώς θα ήταν για σένα. Και όταν έχεις καλλιεργημένο φαντασιακό κατευθύνεσαι ευκολότερα σε πιο δόκιμες εκφάνσεις των concept αυτών που είναι φαντασιακά. Αν για σένα ευτυχία είναι το χρήμα, θα πατήσεις επί πτωμάτων για να φτάσεις εκεί. Αν είναι κάτι άλλο, θα πας αλλού. Και το πώς τα βλέπεις όλα αυτά είναι θέμα φαντασιακού. Σε καιρούς κρίσης το φαντασιακό πρέπει να είναι πολύ καλλιεργημένο και γυμνασμένο για να μπορεί να οδηγήσει σε σωστές λύσεις κι όχι σε παρεξηγήσεις, όπως αυτές που γίνανε το ‘90 ή το ’80, όταν κυριαρχούσαν το κέρδος, τα λεφτά κι η δόξα. Εάν μπορούμε να φανταστούμε τον εαυτό μας μελλοντικά σε σωστό πλαίσιο, θα πορευτούμε μ’ ένα πιο ενδιαφέρον σκεπτικό απ’ το να τα κονομήσουμε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ