Ειρήνη Βαχλιώτη

Ειρήνη Βαχλιώτη Facebook Twitter
0

Μου αρέσει και το ντοκιμαντέρ και η μυθοπλασία.Η καρδιά μου ανήκει στη μυθοπλασία, γιατί είναι ακριβώς εκείνο το κομμάτι της καλλιτεχνικής έκφρασης του μύθου που πάντα με γοήτευε. Με γοητεύει το όνειρο, το παραμύθι. Σαν ψυχοσύνθεση μου αρέσει αυτό το είδος.

Το ντοκιμαντέρ είναι πάρα πολύ υποτιμημένο στην Ελλάδα. Η Αγγλία έχει την καλύτερη παράδοση στον κόσμο. Είναι το ίδιο το ντοκιμαντέρ. Εξαιτίας της παράδοσης και της εκπαίδευσής τους τα βλέπουνε πολύ κιόλας.

Οι δύο μου «μικρές» ταινίες πήγαν καλά (Μια μικρή ιστορία για το γέλιο, 1997 και Skipper Staad, 2002). Όταν ολοκλήρωσα την πρώτη μου ταινία, ήταν ήδη ένα πολύ μεγάλο βήμα καλλιτεχνικής ανεξαρτητοποίησης. Υπάρχω! Η ταυτότητά μου, η υπογραφή, η πρώτη μου βούλα... Και μετά λίγο λίγο παίρνει τη σκυτάλη η επόμενη γενιά και πάει, ξέρω ‘γω; Το να ορίζεις την ταυτότητά σου σημαίνει ότι δεν ακολουθείς τη μοίρα σου, αλλά ότι τη φτιάχνεις. Είναι μια ολόκληρη πορεία. Δεν την ορίζεις μόνο θεωρητικά, αλλά την αποδεικνύεις και μέσα από την πράξη.

Νιώθω οικεία με το χώρο της τέχνης και των ιδεών. Ο πατέρας μου ήταν από τους μεγαλύτερους διανοούμενους της εποχής του. Κινείτο και αυτό εξέπεμπε, τίποτα άλλο. Ένα μυαλό, πώς να σου πω. Οτιδήποτε έχει σχέση με το χώρο της τέχνης, του πνεύματος, των ιδεών μού είναι πάρα πολύ οικείο, πολύ αγαπητό, μου είναι οικογένεια. Είναι πολύ home, sweet home. Τον έχασα πριν από δέκα χρόνια.

Είχε αρρωστήσει η μητέρα μου με καρκίνο.Πέθανε πολύ γρήγορα. Έμεινα κατά κάποιο τρόπο ορφανή. Μια δύσκολη περίοδο για τη ζωή μου. Έπρεπε με κάτι να ασχοληθώ. Μόλις μου είπαν πως ξεκινά αυτή η τρελή περιπέτεια στον Αμαζόνιο, τους είπα: «Οπωσδήποτε θα 'ρθω». Θεώρησα ότι θα 'ταν καλό για μένα να φύγω. Να μπω κατευθείαν με τα μούτρα στη δουλειά. Ήταν πάρα πολύ σκληρό αυτό που έκανα στον εαυτό μου αλλά και θεραπευτικό συγχρόνως.

Με τη Λατινική Αμερική μπορεί να έχουμε μια οικειότητα με τη μουσική τους, ας πούμε, και να τη χορεύουμε επειδή και εμείς οι μεσογειακοί είμαστε αλέγροι τύποι, αλλά ουσιαστικά σαν νοοτροπία, σαν κουλτούρα, είναι πολύ ξένο πράγμα. Πολύ πιο κοντά νιώθεις στην Ανατολή. Εγώ τουλάχιστον, που έχω ταξιδέψει στην Αίγυπτο, στο Μαρόκο, στην Αλγερία, ακόμα και στο Ιράν, αισθανόμουν πολύ πιο οικείες τις φάτσες, τις συμπεριφορές, το ρυθμό, απ' αυτό τον κόσμο που λέγεται Λατινική Αμερική.

Ουσιαστικά σκηνοθέτησα όλα τα γυρίσματα για μια σειρά ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε τον Αύγουστο στο ΙTV, με θέμα ομάδες εθελοντών ιατρών που συγκεντρώνονται κάθε τρεις μήνες, κατεβαίνουν στα χωριά του Περού, στις ακτές του Αμαζονίου και παρέχουν ιατρική βοήθεια. Όλα αυτά γίνονται με δύο πλοιάρια που αγόρασε ένας τρελάρας τύπος, με φοβερό όραμα και ενθουσιασμό, ο Willie McPherson. Δύο πλοία του πολεμικού ναυτικού. Αυτή είναι και η ειρωνεία, ότι ήταν δύο πολεμικά πλοία και μετατράπηκαν ειρηνικά, πλωτά νοσοκομεία που κατεβαίνουν σε χωριά που δεν έχουν δει στη ζωή τους γιατρό.

Θα έκανα κάτι τέτοιο εθελοντικά. Αν ερχόταν η εταιρεία παραγωγής, που ξέρω ότι πληρώνεται, και μου έλεγε «θα το κάνεις δωρεάν;», επαγγελματικά θα έλεγα όχι. Αν όμως ερχόταν ο ίδιος ο Willie Mcpherson, και μου έλεγε «χρειαζόμαστε ένα σκηνοθέτη, γιατί θέλουμε να φτιάξουμε ένα ταινιάκι για να προωθήσουμε την ιδέα μας και να μαζέψουμε περισσότερους εθελοντές», θα το έκανα ευχαρίστως.

Τα παιδάκια στον Αμαζόνιο είναι τόσο αγνά,με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι νομίζει ο δυτικός πολιτισμός. Η πρώτη αυτή επαφή με το πρωτογονικό στοιχείο σου βγάζει μια παιδικότητα, έναν ενθουσιασμό. Μαθαίνεις το τι είναι σημαντικό στη ζωή, το πόσο αξίζουν τα χρήματα, η κοινωνική καταξίωση στην Αθήνα. Τι είναι η Αθήνα, μια κουκίδα στον ωκεανό που ποιος την κοιτάει;

Το ότι τα έχω δει όλα δεν το λέω. Ισχύει το εν οίδα, ότι ουδέν οίδα. Όσο πιο πολύ βλέπεις και βιώνεις πράγματα τόσο πιο πολύ αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχουν τόσο πολλά κεφάλαια στη ζωή. Ο κόσμος είναι πολυδιάστατος· από εκεί που νόμιζα ότι κάπου κατέληξα, ότι έδωσα απαντήσεις, ότι μπορώ να με ορίσω, να με βάλω σε ένα πλαίσιο, ξαφνικά ανοίγεσαι και το καταρρίπτεις. Αναρωτιέσαι, υπάρχει πλαίσιο άραγε;

Όταν είμαι πολύ μακριά από το σπίτι, από τη χώρα μου, και βρίσκομαι σε κάτι τόσο ξένο, δημιουργείται ένας περίεργος ψυχολογικός μηχανισμός. Η ταυτότητά σου είναι πολύ ξεκάθαρη. Είσαι μια μονάδα ξαφνικά σ' έναν ξένο κόσμο, οπότε επειγόντως πρέπει να την ορίσεις. Γίνεται αυτόματα αυτό. Συνειδητοποιώ πόσο μου λείπουν οι γονείς μου ή πόσο σημαντική είναι για μένα η δουλειά μου, κάποιοι άνθρωποι, ποια είμαι και τι κάνω.

Μου αρέσει πάρα πολύ η Αθήνα. Έχει μια γοητεία. Λειτουργεί ο κοινωνικός ιστός. Οι άνθρωποι κάνουν τους χώρους και όχι το αντίθετο. Εκτιμώ και το Λονδίνο. Σαν πόλη. Μπορείς να την περπατήσεις. Δεν το αντέχω όμως. Σαν κουλτούρα.

Βγαίνω, βγαίνω. Και το σινεμαδάκι και το θεατράκι και κάνα μπαράκι. Είμαι λίγο εκλεκτική τώρα πια. Περισσότερο μ' ενδιαφέρει να δω τους φίλους μου από την πρεμούρα να βγω για να βγω.

Νομίζω ότι η αθηναϊκή νοοτροπία δεν έχει τόσα πολλά ανοίγματα στον έξω κόσμο. Αν δε μπορείς να ταξιδεύεις, δες τουλάχιστον λίγο δορυφορική τηλεόραση. Τι γίνεται πέρα από τη μύτη σου, βρε αδερφέ. Να ξελαμπικάρει λίγο το μυαλό. Φαίνεται και στον εθελοντισμό αυτό. Δεν υπάρχουν οι βάσεις για ν' αναπτυχθεί το φαινόμενο. Θέλω ν' ασχοληθώ και εδώ με θέματα εθελοντικού ενδιαφέροντος και δεν βρίσκω εύκολα πάτημα.

Σοκαρίστηκα στη Λίμα, με τα παιδιά του δρόμου. Είναι σε άθλια κατάσταση. Πάμφτωχα, πεινάνε, κλέβουνε, μέσα στα ναρκωτικά. Μοιάζει σαν να τα βλέπεις όλα από παραμορφωτικό φακό. Είναι όλα πολύ μικρά. Όλος αυτός ο σκληρός κόσμος της πορνείας, το νταβατζιλίκι, τα ναρκωτικά, από παιδάκια. Αφού γύρισα από τη νυχτερινή βόλτα στο ξενοδοχείο, στο πολύ κυριλέ Sheraton,κάθισα να φάω στο εστιατόριο. Εκεί με χτύπησε. Ήταν η στιγμή, ξέρεις. Από τη μία αισθάνθηκα τυχερή που απολαμβάνω αυτό, από την άλλη το μυαλό μου ήταν βιδωμένο στο παιδάκι εκεί έξω. Δεν μπορείς να μείνεις αμέτοχος... και γαϊδούρι να 'σαι.

Γνώρισα κάποια στιγμή ένα παιδί, τον Jeffrey.Ήταν ορφανός, τον είχανε πυροβολήσει, σκοτώσανε τον καλύτερό του φίλο. Σιωπηλός, δεν μαρτυρούσε τίποτα. Με συγκίνησε η δύναμή του και αυτή η θλίψη στα μάτια του. Μετά το ορφανοτροφείο είχε το δικό του χώρο και εργαζόταν σε φούρνο. Είπα, ρε γαμώτο, θα μαζέψω λεφτά να μπορέσει να ανοίξει το δικό του μαγαζί. Όταν επέστρεψα στο Περού ήθελε να γίνει σεφ. Βρήκα μια μέρα κενό και του ψώνισα έπιπλα για το σπίτι του. Δεν το ‘χω παρατήσει το όνειρο. Εκεί που συγκινείσαι πάντα μπορείς να κάνεις κάτι.

Δεν νιώθω ένοχες για την αισθητική, για τα αγαθά που μπορεί να προσφέρει η ζωή.Αισθάνομαι άβολα όταν για ορισμένους τα αγαθά γίνονται αντικείμενο διαστροφής, ενώ άλλοι δεν έχουν καμία πρόσβαση. Η ζωή όμως είναι και όμορφη. Δεν νιώθω ενοχή που μένω στο Κολωνάκι, ενώ θα έπρεπε να μένω σε μια τρώγλη. Όλη μου η επαφή με τον Τρίτο Κόσμο κινητοποίησε το συναίσθημά μου. Από κει και πέρα, δεν έχω ακόμη ταχθεί στο να γίνω ένας φιλάνθρωπος με την έννοια του ιεραπόστολου. Ασχολούμαι με το σινεμά, που ένα μεγάλο μέρος του είναι τέχνη. Μια τέχνη που εξευγενίζει τους ανθρώπους. Με το ντοκιμαντέρ έχω την ευλογία η δουλειά μου να υπηρετεί προσπάθειες που πράγματι αξίζουν τον κόπο. Δεν σκηνοθέτησα τοBig Brotherώστε να βγάλω λεφτά. Είμαι περήφανη γι' αυτό που κάνω και μέχρι εκεί.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ