Γιώργος Κωνσταντίνου

Γιώργος Κωνσταντίνου Facebook Twitter
Φωτο: ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
0

>Γεννήθηκα στην Αθήνα, σε μια υποβαθμισμένη περιοχή: του Αγίου Παύλου στην πλατεία Βάθη. Εκεί μεγάλωσα, ανάμεσα σε καμιά 70αριά οίκους ανοχής και σε μια εκκλησία την οποία τη λατρεύαμε. Με τους γονείς μου απόντες και μια γιαγιά αυταρχική που μας βασάνιζε.

>Τα παιδικά μου χρόνια ήταν δύσκολα, φρικτά, με δεινά που με ακολούθησαν σε ολόκληρη την παιδική μου ηλικία. Ακολουθούσα τη μητέρα μου και τον πατέρα μου, σπουδαίους καλλιτέχνες της οπερέτας προπολεμικά, στις τουρνέ τους στην επαρχία (τα λεγόμενα μπουλούκια). Παρουσίαζαν σαράντα έργα, μένοντας σε κάθε πόλη για μήνες, μπορεί και έξι, παίζοντας συνέχεια. Με έναν κόσμο που ήταν ελάχιστος και συνέχεια ανακυκλωνόταν και μια ζωή που ήταν μεταξύ περιπέτειας, στέρησης και κακουχίας.

>Μια ωραία ημέρα, δεν ξέρω πώς της ήρθε της μάνας μου και με ρώτησε «θες να γίνεις ηθοποιός»; Και της είπα «ναι», χωρίς καν να έχω συνείδηση αυτού που λέω. Χωρίς να καίγομαι, να φλέγομαι, να το έχω στον νου μου, παρόλο που είχα ήδη παίξει σε ένα σωρό ερασιτεχνικούς θιάσους. Έτσι ξεκίνησα. Έδωσα εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο, αλλά με απέρριψαν ως «εντελώς ατάλαντο». Τελικά, με κράτησε ο Κουν στο Θέατρο Τέχνης.

>Το πιο δυνατό έργο που έχω κάνει στο σινεμά είναι το Η γυνή να φοβήται τον άντρα, τον ρόλο του Αντωνάκη. Τώρα που το βλέπω απορώ πώς μπόρεσα και απέδωσα έτσι όπως απέδωσα - ήμουν 28 χρόνων κι έπαιζα έναν 45άρη. Υπάρχουν φορές που ξεπερνάμε και τον εαυτό μας και νομίζω ότι αυτό που έγινε τότε το κατάφερα και τώρα με τον Αμπιγιέρ.

>Το σινεμά το έζησα για πολύ λίγο, ασχέτως προς την εντύπωση που έχουν οι περισσότεροι. Μου έλεγαν «όχι κύριε, δεν είναι παίξιμο αυτό, δεν γελάει ο κόσμος». Δεν μπορούσα όμως να κάνω μούτες. Κάτι μέσα μου μού έλεγε να μην τυποποιηθώ και νομίζω ότι αυτό ήταν προτέρημά μου. Ένας καλός συνάδελφος και φίλος μου είχε πει κάποτε ότι «αν δεν τυποποιηθείς, δεν θα κάνεις τίποτα στην καριέρα σου». Του είχα απαντήσει «αν τυποποιηθώ, τότε καλύτερα να μην κάνω καριέρα». Και πραγματικά, την απόφασή μου αυτή την πλήρωσα ακριβά, υπέφερα πάρα πολύ. Έκανα τις λιγότερες ταινίες, 14 όλες κι όλες, και με σταμάτησαν, εν αντιθέσει με άλλους συναδέλφους που έκαναν 180 και 200. Με αυτές τις ταινίες που βλέπεις σήμερα και λες είναι απ' τις καλύτερες, εγώ είχα πρόβλημα.

>Πολλοί με κατηγόρησαν ότι δεν τράβηξα μια σωστή πορεία. Έκανα πράγματα για λόγους πρακτικούς, για λόγους επιβίωσης. Αυτό ήταν κάτι το οποίο πάντα με τρόμαζε στη ζωή μου. Σκεφτόμουν «αν ακολουθήσω κάποιο μονοπάτι, μετά πώς θα φύγω απ' αυτό; Κι αν ακολουθήσω αυτό το μονοπάτι και δεν μου επιφέρει αυτά που πρέπει για να ζήσω, τι θα κάνω»; Για να κάνεις ό,τι σ' αρέσει πρέπει να έχεις πίσω σου μερικά εκατομμύρια, αλλιώς θα πρέπει να συμβιβαστείς με τα γύρω.

>Μετά από το Θέατρο Τέχνης άρχισα να ακολουθώ όλες τις κατευθύνσεις που λεγόντουσαν θέατρο: είτε επιθεώρηση λεγόταν αυτό, είτε φαρσοκωμωδία, είτε αρχαίοι συγγραφείς. Βέβαια, δεν χάραξα έναν συγκεκριμένο δρόμο, να κάνω μόνο έργα που λέμε «ποιότητας», μόνο Σαίξπηρ. Τσαλαβουτούσα παντού μέσα στο θέαμα. Έπαιζα σε έργα, έκανα one man show, stand up comedy, τραγουδούσα κιόλας και χόρευα.

>Δεν υπήρξα ποτέ προκλητικός. Ήμουν ένας άνθρωπος πάρα πολύ μυστικός, κρυφός, κάποιος που βάδιζε πάντα στα σκοτάδια και δεν δημοσιοποίησε ποτέ την προσωπική του ζωή. Δεν ξέρουν αυτήν τη στιγμή αν είμαι παντρεμένος, αν είμαι χωρισμένος, τίποτα και κανένας. Αν δεν δώσεις έναυσμα για σκάνδαλο, από κει και πέρα σε αφήνουν ήσυχο γιατί σε εκλαμβάνουν ως σοβαρό άτομο.

>Πολύ νωρίς ανακάλυψα ότι ο έρωτας είναι ένα στοιχείο πάρα πολύ εφήμερο, φευγαλέο. Και επειδή δεν μπορώ να τον διακρίνω, πολλές φορές τον ονόμαζα «σημείο έλξης», «εξάρτησης», έβαζα άλλους ορισμούς. Δεν μπορώ να πω ότι με απασχόλησε ιδιαίτερα ή ότι υπήρξα ερωτευμένος έτσι που να υποφέρω, να κλαίω, να ξενυχτάω, να μην κοιμάμαι. Όχι, αυτά δεν τα είχα. Ίσως επειδή έζησα μια τραγική παιδική ηλικία. Πέρασα εμφύλιο, μπουλούκια, κακουχίες, ανέχειες, κυνηγητό, αδικία, όλα μαζί. Ακόμα και όταν ξεκίναγα στο θέατρο αδικήθηκα. Απ' τον Κουν έφυγα κακήν κακώς. Συνέβησαν πράγματα που σημάδεψαν πάρα πολύ τη ζωή μου. Δεν μπορώ να πω ότι είχα τα περιθώρια να ασχοληθώ με τον έρωτα καθαυτόν. Δεν είχα την άνεση.

>Ο κακός χαρακτήρας ενός ηθοποιού φαίνεται όταν δεν έχει πετύχει εκείνο που θα ήθελε να είχε πετύχει. Το πρόσωπο που υποδύομαι στον Αμπιγιέρ δεν στέκεται καλά στα πόδια του, δεν έγινε ποτέ σερ, δεν έγινε ποτέ πρωταγωνιστής μες στο Λονδίνο. Αυτά μεταφράζονται σε κακία, σε αδιαφορία, και πιο πολύ σε εγωκεντρισμό. Το έργο δείχνει το τέλος της ζωής ενός ανθρώπου ο οποίος είναι μεγαλομανής, τρομερά γοητευτικός, σπουδαίος και κακός ηθοποιός μαζί. Είμαι 54 χρόνια στο θέατρο και ναι, γνώρισα τέτοιους ανθρώπους. Ανθρώπους που δεν ήταν πρωταγωνιστές, αλλά είχαν όλα αυτά τα ελαττώματα του πρωταγωνιστή, του φιλόδοξου, του μοναχοφάη, που παίζει μόνος του το έργο και θέλει οι άλλοι να μην κάνουν τίποτα, απλώς να τον κοιτάζουν.

>Δεν ασχολούμαι με την πολιτική. Καθόλου. Αν έχεις περάσει όλη αυτή τη ζωή, από τον εμφύλιο μέχρι σήμερα, ζώντας 50 διαφορετικές κυβερνήσεις και τις ίδιες σχεδόν καταστάσεις με όλους, κάνοντας μια αναδρομή θα δεις ότι δεν αξίζει και δεν λέει τίποτα. Δεν μπόρεσα ποτέ να συνταυτιστώ με κόμματα και ιδεολογίες. Καταδικάζω τη βία και τον εξαναγκασμό, πράγματα που επιφέρουν δικτατορίες, αλλά προσωπικά στο θέμα της δημοκρατίας έχω πολύ μεγάλες αμφιβολίες. Γι' αυτό δεν μπόρεσα να πιστέψω ότι δημοκρατία είναι κάτι το οποίο ψηφίζεται από μια πλειοψηφία. Τι θα πει αυτό το πράγμα; Μπορεί να είμαι στη μειοψηφία, αλλά εγώ δεν συμφωνώ.

>Είμαι ένας άνθρωπος που έχει ζήσει γύρω στους τριάντα πανικούς για κρίση και για καταστροφή. Αυτό το πράγμα το έχω ξαναζήσει και ποτέ μου δεν το κατάλαβα. Δεν λέω ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει ανέχεια και δυστυχία, υπάρχει, ποτέ μου όμως δεν θυμάμαι, ακόμα και σε τραγικές στιγμές, να μην είναι τα μπουζούκια γεμάτα, τα φαστ φουντ γεμάτα, οι κινηματογράφοι φουλ. Τα βλέπω και τώρα αυτά. Ορισμένοι κλάδοι υποφέρουν, αλλά και αυτό κάπου είναι φυσικό. Υπάρχουν γύρω στα 30 χιλιάδες καταστήματα με ρούχα, υπάρχουν τουλάχιστον 200 θέατρα. Πού να πρωτοπάει ο κόσμος; Αυτό τον πανικό και την κρίση πιο πολύ τα θεωρώ τεχνητά. Πιστεύω ότι έπρεπε να γίνει έτσι για να συγκαλύψουν όλα αυτά τα χρήματα και τα δισεκατομμύρια τα οποία φαγώθηκαν. Αυτήν τη στιγμή, λέει, τα ταμεία είναι άδεια. Ποιος τα άδειασε, εγώ;

>Με εξοργίζει η γενική αδιαφορία της εξουσίας προς τον πολίτη: οι γιατροί, η αστυνομία, οι κυβερνήσεις, οι υπηρεσίες. Εκεί βλέπω την απαράδεκτη αντιμετώπιση του. Κάθε πολίτης έχει μια προσωπικότητα, έχει μια οικογένεια, παιδιά, έχει αγωνιστεί, σηκώνεται το πρωί μέσα στο κρύο, μες στη βροχή, να πάει να δουλέψει, δεν μπορείς να του φέρεσαι και να τον αντιμετωπίζεις έτσι. Και δεν μπορώ να ζω σε μια χώρα στην οποία δεν κάνουν τίποτα άλλο απ' το να λένε ότι είμαι κλέφτης. Συνεχώς. Έβλεπα τίτλο στην τηλεόραση «κλέφτες φοροφυγάδες». Εσείς που τα φάγατε και τα εξαφανίσατε, τι είσαστε; Είναι τρελά τα πράγματα που συμβαίνουν σε αυτήν τη χώρα.

>Έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια από τότε που έκανα σινεμά και δεν έχω και ιδιαίτερη νοσταλγία, πιο πολύ μου λείπει η τηλεόραση. Τηλεόραση έκανα 30 χρόνια. Και στα 30 χρόνια αποφάσισε η τηλεόραση ν' αλλάξει σκεπτικό, και να πει ότι από δω και μπρος θέλουμε άλλου είδους παίξιμο, άλλου είδους σκηνοθεσία, άλλου είδους γράψιμο, κι άλλου είδους ηθοποιούς. Ήταν κάτι που αγαπούσα πάρα πολύ. Το έλεγα κάποιες φορές, μάλιστα, το θέατρο είναι η σύζυγός μου αλλά η ερωμένη μου είναι η τηλεόραση. Τις αγαπούσα και τις δύο.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ