H.O.P.E.

H.O.P.E. Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Σταβέρης
0

Είμαι ένα παιδί που μεγάλωσε απότομα. Έτσι νιώθω και έτσι βλέπω τον κόσμο.

Ξεκίνησα να κάνω τέχνη κάπως περιθωριακά. Τον καιρό που σπούδαζα Νομική στην Αθήνα έβγαζα φωτογραφίες και τις κολλούσα τα βράδια στους τοίχους της πόλης. Η εικόνα με τον τύπο που μοιάζει με τον Χριστό είναι ο Efrim από τους Silver Mt. Zion. Όταν τον συνάντησα, ήξερα καλά ότι δεν φωτογραφιζόταν ποτέ. Ήμουν αρκετά θρασύς. Του έδωσα ένα χαρτόνι που έγραφε ΗΟΡΕ και του ζήτησα να τον βγάλω με αυτό μια φωτογραφία. Μου είπε αμέσως ναι. Όταν τελειώσαμε ήμουν έτοιμος να του πω ότι μοιάζει πολύ με τον Χριστό, αλλά ένα μέλος της μπάντας του με σταμάτησε. Μου είπε ότι θα θύμωνε πάρα πολύ αν το άκουγε, γιατί είναι Εβραίος. Γύρισα σπίτι μου και ζωγράφισα ένα φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του. Αυτό ακριβώς είναι που με τραβάει στην τέχνη: το ότι δεν χρειάζεσαι να δώσεις εξηγήσεις σε κανέναν για το πώς βλέπεις τον κόσμο γύρω σου.

Στην τέχνη μού αρέσουν τα πράγματα που σου δημιουργούν μια κρίση σε σχέση με όσα πίστευες ως τώρα. Τα έργα που παρουσιάζουν παράξενους ανθρώπους με όμορφο και γοητευτικό τρόπο και τα έργα που σε κάνουν να ξεροκαταπιείς. Είδα τις προάλλες το έργο Καβαλάρηδες στη θάλασσα στο Θέατρο Σφενδόνη και τη στιγμή που μια από τις πρωταγωνίστριες ούρλιαξε ένιωσα ότι βγήκε ένα τέρας και από το δικό μου στόμα.

Ο αγαπημένος μου δίσκος είναι το «Dok» των OVAL. Νομίζω με έχει επηρεάσει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο που έχω ακούσει ή έχω δει.

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα μου συνέβησαν τον χρόνο που πέρασε ήταν το ότι με κάλεσε ο καλλιτέχνης Δημοσθένης Αγραφιώτης να κάνω μια ζωντανή performance με τίτλο «Ένα λεξιλόγιο για την παρηγοριά της σάρκας» στα εγκαίνια του Athens Photo Festival. Εκεί κάρφωνα κομμάτια ωμού κρέατος στον τοίχο, ενώ στα ηχεία ακούγονταν παραμορφωμένοι ήχοι από σφυρί. Στο κεφάλι φορούσα μια μάσκα-έργο της Εtten, που μου επέτρεπε να βλέπω μόνο σκιές γύρω μου. Σχημάτισα με κρέας στον τοίχο την φράση «NO GOOD». Ο κόσμος πραγματικά νόμιζε ότι είχα τελειώσει, αλλά επέστρεψα και ξεκόλλησα με τα νύχια μου το κρέας από το ένα γράμμα, αφήνοντας στο τέλος τη λέξη «NO GOD». Μετά την performance ένας παπάς μου έστειλε ένα παράξενο σχόλιο: μου έλεγε ότι ήταν το καλύτερο πράγμα που είχε δει, γιατί κατ' αυτόν ερμήνευα το «όπου κυριαρχεί η σάρκα δεν υπάρχει Θεός».

Η μεγαλύτερη απειλή που βλέπω να υπάρχει είναι η απομόνωση. Η τεχνολογία υποκαθιστά την επικοινωνία. Φωτογραφίζουμε ή βιντεοσκοπούμε τον εαυτό μας στην πιο εξιδανικευμένη του μορφή και τoν ανεβάζουμε στα διάφορα μπλογκ. Το ίντερνετ λειτουργεί τελικά ως ανακοίνωση της μοναξιάς μας.

Αυτό που με ενδιαφέρει να εξερευνήσω μέσω αυτών που φτιάχνω είναι ο λόγος που υπάρχει αυτή η εχθρότητα ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα μας. Το σώμα μας μισεί το μυαλό μας και το μυαλό μας κάνει ό,τι μπορεί για να καταστρέψει το σώμα μας. Μου φαίνεται παράξενο, γιατί ενώ αποτελούμαστε από ένα ενιαίο σύστημα, το μυαλό μας είναι ανίκανο να ελέγξει το σώμα μας.

Η τέχνη είναι το γέμισμα του κενού. Μερικές φορές για να γεμίσει αυτό το κενό κουράζεσαι πολύ. Αλλά οι ωραιότερες εμπειρίες που έχω ζήσει δεν είναι εκεί έξω, αλλά μέσα στο σπίτι μου, γεμίζοντάς το.

Η επιτυχία είναι συνδεδεμένη στο μυαλό μου με την αλήθεια. Όσο πιο αληθινός είσαι, τόσο περισσότερο ο κόσμος μπορεί να συνδεθεί με το έργο σου, οποιασδήποτε μορφής κι αν είναι αυτό. Επειδή όλα επιτρέπονται σήμερα, το έργο τέχνης για μένα είναι το «άγνωστο». Ό,τι, δηλαδή, δεν εξηγείται με δυο λόγια. Δεν είναι σλόγκαν η τέχνη.

Δεν είναι ανάγκη να κάνεις το ίδιο πράγμα με τον άλλο για να σε καταλάβει. Λόγου χάριν, ένας μουσικός από τη Χιλή, ο élansson, μου έστειλε ένα μήνυμα στο MySpace και μου είπε ότι του αρέσουν τα σχέδιά μου και θα ήθελε να κάνω φωνητικά σε ένα του τραγούδι. Δεν είχα καταλάβει γιατί μου ζήτησε κάτι τέτοιο, αφού λειτουργούσα μόνο σαν εικαστικός. Ηχογράφησα λοιπόν τα φωνητικά με το μικρόφωνο της κάμεράς μου και του τα έστειλα. Μετά πωρωθήκαμε τόσο πολύ και οι δύο με το αποτέλεσμα, που φτιάξαμε το δικό μας σχήμα μέσω ίντερνετ, τους «A glepner for fenrir». Ευτυχώς για το συγκρότημα, ο υπολογιστής του δεν έπαθε τίποτα με τον σεισμό στη Χιλή. Έπεσε, αλλά προσγειώθηκε πάνω στα βιβλία του.

Μου αρέσει να περπατάω τα βράδια στους δρόμους της Αθήνας. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά τα βράδια νιώθεις ότι η πόλη είναι περισσότερο δική σου.

Είμαι υπέρ του να διασκεδάζεις με αυτοσχέδιο τρόπο. Από το να πίνεις την μπίρα σου καθισμένος στο πεζοδρόμιο στο Ψυρρή, μέχρι το να χοροπηδάς πάνω στα αμάξια. Ποτέ δεν έχαψα το παραμύθι της κατασκευασμένης διασκέδασης.

Ένα παιδί δεν έχει πολλές επιλογές σε σχέση με το πώς θα μεγαλώσει και πού θα βρεθεί. Από τα λίγα πράγματα που ελέγχει είναι το αν θα φάει ή όχι. Αυτή είναι η δύναμή του. Η σιωπηλή εικόνα του παιδιού που διαλέγει να πάει στο δωμάτιό του νηστικό, οι ώρες που περνάει πάνω στην καρέκλα του σκεπτόμενο όλον τον κόσμο κλεισμένο στο δωμάτιό του είναι ένας υπεραπλουστευμένος τρόπος να εξηγήσω την ψυχολογία μου και την έντασή μου την ώρα που δημιουργώ.

Ασχέτως αν μπορώ να προσδιορίσω την έννοιά του, το παράξενο με τον έρωτα είναι ότι η έλλειψή του σε κάνει δυστυχισμένο.

Μου αρέσει που σε μεγάλο βαθμό έχω κρατήσει μια ανωνυμία. Το να διατηρείς κάποια ανωνυμία είναι συνώνυμο του να φοράς μάσκα. Σου δίνει μια παράξενη αίσθηση του κινδύνου. Θα έλεγα ότι δημιουργός και έργο είναι κάτι σαν τη σχέση του κυνηγού με το θήραμα. Όταν ο κυνηγός σκοτώνει το θήραμά του, κόβει και τρώει ένα κομμάτι από την καρδιά του, για να δείξει ότι το σέβεται. Με αυτό τον τρόπο ο κυνηγός χρησιμοποιεί το θήραμά του για να έρθει σε επαφή με τον ίδιο του τον εαυτό. Το κομμάτι του εαυτού του, δηλαδή, που του είναι άγνωστο. Οπότε, στην ουσία δαγκώνει και τρώει κομμάτι της ίδιας του της καρδιάς. Αυτό είναι και το έργο του. Αλλά ο κυνηγός μπορεί να είναι κυνηγός μόνο όταν φοράει τη μάσκα.

Τι με έχει διδάξει η ζωή; Να μην κατουράω κόντρα στον άνεμο!

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT