ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Η Αθήνα έχει αισθητική αξία, γιατί είναι η δυστοπία του μοντερνισμού, αλλά νομίζω, αν δει κανείς τη Βηρυτό, είναι το ίδιο, σε πιο ενδιαφέρουσα εκδοχή, ας μη γελιόμαστε. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στο Παλαιό Φάληρο, ενώ αργότερα μετακομίσαμε στο Kαβούρι. Στο Φάληρο θυμάμαι την εποχή που χτιζόταν η Συγγρού: πηγαίναμε στο Δέλτα, εκεί που είναι η γέφυρα, και κάναμε skateboard. Δεν είχε ανοίξει ακόμα για τα αυτοκίνητα και ήταν σαν να μας ανήκε όλη η πόλη. Παίρναμε θρανία από το σχολείο, τα αναποδογυρίζαμε και γλιστράγαμε στις κατηφόρες. Επίσης, τον χειμώνα έσκαγαν τεράστια κύματα στον κυματοθραύστη.

• Ο πατέρας μου ήταν πολιτικός μηχανικός, έκανε δημόσια έργα και συχνά τα καλοκαίρια μέναμε μαζί του, όπου είχε εργοτάξιο. Η μητέρα μου είναι Νορβηγίδα, γνωρίστηκαν με τον πάτερα μου στη Ρόδο. Αυτός έκτιζε τον ραδιοφωνικό σταθμό «Η φωνή της Αμερικής» και η μητέρα μου εργαζόταν στην αμερικανική πρεσβεία στο Όσλο. Γνωρίστηκαν από συναδέλφους τους.

Όταν πήγα στο Λος Άντζελες ήμουν 21 χρόνων. Το πανεπιστήμιο δεν είχε συμβατικό campus και νοίκιασα ένα σπίτι στο Venice Βeach με έναν Νορβηγό. Αγόρασα ένα σαράβαλο Ford Mustang καμπριολέ, ήταν η εποχή των Nirvana και του πόλεμου στον κόλπο, πολύ εθνικοφροσύνη και αμερικανο-υστερία. Τότε άρχισε και η επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. 

• Το καλοκαίρι πηγαίναμε πάντα έναν μήνα στη Νορβηγία, καμιά φορά διασχίζαμε όλη την Ευρώπη με αυτοκίνητο. Κάναμε βόλτες στα βουνά και μέναμε στο εξοχικό του παππού μου, ένα ξύλινο σπιτάκι στο βουνό, χωρίς ρεύμα, νερό. Μετά, πηγαίναμε στην Κρήτη ή στον Βόλο, το άλλο άκρο, σε έρημες παραλίες. Οι γονείς μου δεν πήγαιναν ποτέ σε ταβέρνες, ποτέ σε ξενοδοχεία, ποτέ σε κοσμικά μέρη. Όταν λέγαμε «να φάμε έξω», συνήθως ήταν πικνίκ. Είχαμε κάνει μέχρι και κάμπινγκ στη Ρουμάνια, για να δούμε πώς ήταν η κατάσταση με το καθεστώς εκεί.

• Σπούδασα αρχιτεκτονική. Μπήκα στο ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη χωρίς να ξέρω τι κάνω. Μετά από δυο χρόνια κατάλαβα ότι δεν μου ταίριαζαν αυτές οι σπουδές, αν και υπήρχαν πολύ άξιοι καθηγητές, όπως ο Άκης Διδασκάλου που με συμβούλεψε να φύγω, μολονότι οι γονείς μου ήθελαν να τελειώσω στη Θεσσαλονίκη. Πήρα μια υποτροφία από το νορβηγικό κράτος και πήγα στο SciArc στο Λος Άντζελες. Ήταν τότε η πιο κουλ αρχιτεκτονική σχολή.

• Στο σπίτι δεν βλέπαμε ποτέ ελληνικές ταινίες, ούτε υπήρχε πολύ ελληνική μουσική - τα ανακάλυψα μονός μου αργότερα. Είχαμε άπειρα βιβλία, αλλά μάλλον μεγάλωσα με «National Geographic». Στο γυμνάσιο ανακάλυψα τα περιοδικά της εποχής «iD», «Blitz», «The Face», αυτή ήταν η επαφή μου με τον έξω κόσμο.

• Από την Αθήνα των '80s θυμάμαι να πηγαίνω κάθε μέρα στο Discobole, στη Γλυφάδα, να δω αν ήρθαν οι δίσκοι που άκουγα: Dead or Alive, Smiths, Cure, Marc Almond. Τα βράδια πήγαινα στο BBG, που στο τέλος του προγράμματος έβαζε πιο dark μουσική. Όταν πέρασα Θεσσαλονίκη, πήγαινα στο No Sense - καταπληκτικό κλαμπ, αλλά γίνονταν πάντα τσακωμοί μεταξύ ροκαμπιλάδων και πανκ. Εγώ μάλλον ήμουν new wave με καλούς τρόπους, προαστιακό πανκάκι από καλή οικογένεια.

• Όταν πήγα στο Λος Άντζελες ήμουν 21 χρόνων. Το πανεπιστήμιο δεν είχε συμβατικό campus και νοίκιασα ένα σπίτι στο Venice Βeach με έναν Νορβηγό. Αγόρασα ένα σαράβαλο Ford Mustang καμπριολέ, ήταν η εποχή των Nirvana και του πόλεμου στον κόλπο, πολύ εθνικοφροσύνη και αμερικανο-υστερία.

Τότε άρχισε και η επαφή με τη σύγχρονη τέχνη, πήγαινα στο LACE και στο Beyond Baroque, οπου εξελισσόταν η σκηνή της πόλης, είχα δει περφόρμανς των Mike Kelley, Paul McCarthy, Jim Shaw, Richard Hawkins. Κάπως γνώρισα τον καλλιτέχνη Jim Isermann και αυτός τους ήξερε όλους, έκανε παρέα με τον Dennis Cooper που μόλις είχε γράψει το Closer και είχε επαναπροσδιορίσει την γκέι κουλτούρα για πάντα. Ήταν φοβερή εποχή.

• To '94 πήγα στη Νέα Υόρκη για μεταπτυχιακό. Είχα μόλις κάνει την πρώτη μου έκθεση στο Magasin στη Γκρενόμπλ, ήταν δύσκολο να επιστρέψω στον ρόλο του φοιτητή. Τον πρώτο χρόνο έμεινα στο Chelsea Hotel που ακούγεται κάπως καλτ, αλλά ήταν χάλια -μικρά δωμάτια, ακριβά, κατσαρίδες κ.λπ.- αλλά δεν με ένοιαζε, δεν ήθελα να μένω μέσα σε πανεπιστήμια.

Αν μπορούσαμε να πούμε ότι ο περίπατος προς την Ακρόπολη που σχεδίασε ο Πικιώνης είναι κτίριο, τότε μάλλον είναι το καλύτερο στην Αθήνα. Είναι αόρατο, συνδυάζει όλες τις παραδόσεις της Ελλάδας σε ένα ισοπεδωτικά επιβλητικό έργο, με μια εκκωφαντική απλότητα.

• Από αρχιτέκτονες παλιά μου άρεσε πολύ ο Le Corbusier. Έβλεπα τη Μεσόγειο μεταμορφωμένη σε αρχιτεκτονική. Μ' αρέσει η σκέψη του Koolhaas, είναι ισοπεδωτικά εμβληματικός. Μου αρέσουν πολύ τα κολάζ του Hans Hollein από τα '60s, τα έπιπλα του Gaetano Pesce, όλο το κίνημα της Architettura Radicale.

• Ο πιο σημαντικός άνθρωπος που έχω γνωρίσει είναι ο σύντροφός μου, ο Άγγελος Πλέσσας, γιατί περνάμε ωραία ακόμα και όταν βαριόμαστε μαζί.

• Το πιο επιδραστικό κτίριο στον κόσμο είναι μάλλον το CCTV του Koolhaas, αν σκεφτώ από πρόσφατα. Είναι ενα κτίριο που καταλαβαίνει τη λογική της εικόνας και της διαφήμισης τύπου Guggenheim Bilbao, αλλά το κάνει με έναν πολύ σκοτεινό τρόπο. Όταν το βλέπεις, είναι ένα τέλειο πορτρέτο του Πεκίνου, μια σκοτεινή ουτοπία επιστημονικής φαντασίας.

• Η Αθήνα μ' αρέσει τα βράδια του Αυγούστου που έχουν φύγει όλοι. Αλλιώς, προτιμώ να μένω σπίτι μου με βιβλία και το Τwitter ή να πηγαίνω στο Feeder για φαγητό που δεν μπορείς να βρεις πουθενά αλλού.Αν μπορούσαμε να πούμε ότι ο περίπατος προς την Ακρόπολη που σχεδίασε ο Πικιώνης είναι κτίριο, τότε μάλλον είναι το καλύτερο στην Αθήνα. Είναι αόρατο, συνδυάζει όλες τις παραδόσεις της Ελλάδας σε ένα ισοπεδωτικά επιβλητικό έργο, με μια εκκωφαντική απλότητα.

• Η πόλη που με έχει εντυπωσιάσει περισσότερο είναι το Τόκυο. Είναι σαν να περπατάς μέσα σε μια μακέτα, όλη η κλίμακα της πόλης διαφορετική, σαν να έχεις ανακατέψει suburbia με μεγαλούπολη, χωριό και πρωτεύουσα, ήταν μια παραίσθηση και μ' έναν τρόπο αισθανόμουν τελείως ξένος.

• Το έργο τέχνης που θαυμάζω περισσότερο είναι το «Puppy» του Jeff Koons. Μπορεί να σταθεί σε οποιοδήποτε περιβάλλον, από λούνα παρκ μεχρι white cube, μέχρι και σε βιομηχανικό τοπίο, είναι σαν από εννοιολογικό τεφλόν, δεν κολλάει πάνω του τίποτα.

• Η Αθήνα έχει αισθητική αξία, γιατί είναι η δυστοπία του μοντερνισμού, αλλά νομίζω, αν δει κανείς τη Βηρυτό, είναι το ίδιο, σε πιο ενδιαφέρουσα εκδοχή, ας μη γελιόμαστε.

• Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξει στην Αθήνα είναι οι κάτοικοι.

• Αν υπάρχει κάτι που έχει καθορίσει την αισθητική μου, είναι η νοσταλγία.

• Η μόνη σωτηρία βρίσκεται στην Τέχνη.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ