Ραψωδός Φιλόλογος

Ραψωδός Φιλόλογος Facebook Twitter
Φωτο : Photoharrie
0

> Γεννήθηκα στον Χολαργό. Μέχρι να γίνω τεσσάρων χρόνων μέναμε στη Δροσοπούλου, κοντά στο Πεδίον του Άρεως. Θυμάμαι πολύ έντονα ένα «μουσικό κουτί» δίπλα στη λίμνη με τις πάπιες, που με πέντε δραχμές έπαιζε ένα παιδικό τραγουδάκι. Ήθελα να το ακούω συνέχεια. Από τότε, εκτός από τα χρόνια που σπούδαζα, έζησα και μεγάλωσα στο Γαλάτσι και εκεί μένω ακόμα.

> Η μητέρα μου δούλευε γραμματέας σε εταιρεία υγραερίων, ο πατέρας μου σε γκαράζ. Βινύλια στο σπίτι υπήρχαν πολλά, κυρίως ελληνικά, αλλά δεν θυμάμαι από ποιους καλλιτέχνες, για να είμαι ειλικρινής. Οι δικοί μου δούλευαν πολλές ώρες κι εγώ έμενα κυρίως στο σπίτι του παππού και της γιαγιάς. Ο παππούς μου άκουγε πολύ κλασική μουσική κι έτσι άρχισα να ακούω κι εγώ.

> Έκανα πιάνο για λίγο καιρό. Με τρέλαινε το να μπορώ να βγάζω μελωδίες που άκουγα. Είχα αυτό που λένε «μουσικό αυτί». Όμως, δεν έμαθα ποτέ να διαβάζω νότες. Έγραφα «ντο», «ρε», «μι» πάνω από τις νότες και μάθαινα το κομμάτι απ’ έξω.

> Το πρώτο μου τραγούδι το έγραψα το 1996 με τους Διαρρήκτες, το πρώτο μου συγκρότημα, που υπάρχει μέχρι και σήμερα. Στην πρώτη μας ηχογράφηση, όταν ήμασταν ακόμα πιτσιρίκια, είχα ηχογραφήσει τις μουσικές με δυναμικό μικρόφωνο των 1.200 δραχμών σε κασέτα από ένα μικρό πιανάκι Yamaha, που το έχω ακόμα. Έπειτα, σε διπλό κασετόφωνο έπαιζαν οι μουσικές από τη μία κασέτα και με το ίδιο μικρόφωνο ηχογραφούσαμε στην άλλη. Βρισκόμασταν μια ολόκληρη μέρα και στο τέλος της είχαμε έτοιμη μια κασέτα. Ηχογραφούσαμε κάθε Ιούνιο μόλις τέλειωνε το σχολείο και όλη τη χρονιά δουλεύαμε γι’ αυτήν τη μέρα. Είναι από τις πιο όμορφες αναμνήσεις που έχω.

> Εκτός από τους Διαρρήκτες, συμμετέχω και σε ένα ακόμα συγκρότημα, τους Ladose. Εκεί είμαστε ο Κριτής, ο Λόγος Απειλή, ο Μπούκλας, ο Wester κι εγώ. Η ιδέα είναι διαφορετικές φωνές και απόψεις, από διαφορετικές περιοχές, με διαφορετικές νοοτροπίες και κουλτούρες, να συνυπάρξουν μουσικά, με τα θετικά και τα αρνητικά που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο. Δεν θέλουμε κανένας δίσκος να μοιάζει με τον προηγούμενο. Στα σόλο άλμπουμ του ο καθένας έχει την ευκαιρία να ξεδιπλώσει την προσωπικότητά του και τις σκέψεις του. Στους Ladose είναι σαν να αναμειγνύεις διαφορετικά χημικά στοιχεία. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα προκύψει από την ένωση.

> Το ψευδώνυμο «Ραψωδός Φιλόλογος» μου το κόλλησαν κάποιοι από την παρέα μου γιατί το είχα πει σε κάποιους στίχους, σε κάποια παλιά κομμάτια. Ε, μετά μού έμεινε. Αλλά ποτέ δεν κάθισα πραγματικά να σκεφτώ καλλιτεχνικό ψευδώνυμο. Ήταν επιλογή νοοτροπίας fast food. Πήρα από τα έτοιμα.

> Ήμουν στη Φιλοσοφική Ιωαννίνων, αλλά η αλήθεια είναι πως παραμέλησα πολύ τις σπουδές μου για χάρη της ραπ. Μονοπώλησε και μονοπωλεί τον χρόνο και τη σκέψη μου εδώ και πολλά χρόνια. Δυστυχώς, επιλέγοντας, ως έφηβος τότε, ποια επαγγελματική πορεία θα ακολουθούσα, περίμενα άλλα πράγματα από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και άλλα συνάντησα. Ενώ θεωρώ υπέροχο το αντικείμενο και τις δυνατότητες που σου ξεκλειδώνει στην κλασική σκέψη, διανόηση και γραμματεία, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, κανείς δεν κατάφερε να με εμπνεύσει. Ο άνθρωπος που θα μπει σε μια αίθουσα να διδάξει πρέπει να είναι ερωτευμένος με αυτό που κάνει για να μπορεί να το εξασκεί ως λειτούργημα. Νιώθω mc, όχι καθηγητής. Δεν θα ήμουν ο κατάλληλος άνθρωπος γι’ αυτό.

> Η ελληνική χιπ-χοπ σκηνή δεν έχει μόνο νόημα ύπαρξης, έχει θέση, πολυδιάστατο λόγο και άποψη. Αλλά έχει και μια τεράστια βιτρίνα που αποτελείται από άριστους επαγγελματίες μεν, οφθαλμοφανώς ατάλαντους δε, που βρέθηκαν στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και δυστυχώς η άποψη του κόσμου για τη μουσική μας είναι λανθασμένη εξαιτίας αυτών των ανθρώπων. Ελάχιστες εξαιρέσεις, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, υπήρξαν τόσα χρόνια. Όχι ότι στο underground η κατάσταση είναι καλύτερη, αλλά τουλάχιστον εκεί οι καλοί ξεχωρίζουν. Ο πραγματικός πυρήνας των Ελλήνων χιπ-χοπ ακροατών είναι πάρα πολύ αυστηρός και δεν συγχωρεί την ξεφτίλα.

> Ο καινούργιος δίσκος μου έχει τον τίτλο «Ακρωτηριασμένος Αχιλλέας». Τον ονόμασα έτσι γιατί ο φόβος για κάτι είναι συνήθως μεγαλύτερος από αυτό το ίδιο το κάτι. Γιατί η ανάγκη του να εξαρτάσαι από κάτι είναι πιο επικίνδυνη από αυτό που σε εξαρτά. Γιατί για να ακρωτηριάσεις τις αδυναμίες σου πρέπει πρώτα να τις εντοπίσεις, να τις αποδεχτείς και να είσαι προετοιμασμένος για το πώς θα αντιδράσει ο οργανισμός σου σε περίπτωση απώλειάς τους.

> Δεν χρησιμοποιώ πολλές βρισιές στα τραγούδια μου. Βρίζω εκεί που θα έβριζα και στην κανονική μου ζωή. Ό,τι λέω με τους φίλους μου, δηλαδή. Το θέμα είναι να σου βγαίνει φυσικά και να το νιώθεις. Δεν θα πεις ποτέ, ας πούμε, «α, ρε, ιερόδουλη ζωή».

> Δεν μου αρέσει να κρίνω ανθρώπους από την εμφάνιση, γιατί είναι το πιο παραπλανητικό ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Μπορεί να ντύνεσαι σαν καραγκιόζης και να έχεις περιεχόμενο ή να είσαι κομψός και να μην έχεις τίποτα να προσφέρεις. Πάντως, αισθητικά δεν μου άρεσε ποτέ όλη αυτή η υπερβολή των περισσότερων ράπερ. Ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν ποιους προσπαθούν να μιμηθούν.

> Το τελευταίο βιβλίο που διάβασα είναι το Κάθε μέρα πιο κοντά, Μια ψυχοθεραπεία ειπωμένη δυο φορές του Ίρβιν Γιάλομ. Αποτυπώνει απίστευτα τον τρόπο που δύο άτομα που ζουν ακριβώς τις ίδιες καταστάσεις, τις αντιλαμβάνονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

> Η χιπ-χοπ είναι μια μουσική με αστικές ρίζες κι αυτό φαίνεται στα τραγούδια, αλλά είναι χαζό να πιστεύει κάποιος ότι τελειώνει εκεί. Για μένα πηγή έμπνευσης αποτελούν οι άνθρωποι και οι καταστάσεις. Τα περισσότερα τραγούδια μου τα έχω γράψει μακριά από την Αθήνα.

> Στην Αθήνα μού αρέσει να κάνω τεράστιες βραδινές βόλτες με το αμάξι, όταν η πόλη είναι άδεια. Επίσης, να πηγαίνω σε μεταμεσονύχτιες προβολές στον κινηματογράφο και να περπατάω ακούγοντας μουσική με τις ώρες, όταν έχει καλό καιρό.

> Περιμένω πάντα την έμπνευση κι αυτή πάντα με κάνει να περιμένω περισσότερο, πιστεύοντας ότι δεν θα ξαναέρθει. Αλλά πάντοτε επιστρέφει, σε ανύποπτες στιγμές. Τουλάχιστον, ως τώρα.

> Αυτό που έχει καθορίσει απόλυτα την αισθητική μου είναι το χιπ-χοπ. Μεγάλωσα διαμορφώνοντας άποψη μαζί του. Έχω μάθει να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο μέσα από αυτό.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ