Ραψωδός Φιλόλογος

Ραψωδός Φιλόλογος Facebook Twitter
Φωτο : Photoharrie
0

> Γεννήθηκα στον Χολαργό. Μέχρι να γίνω τεσσάρων χρόνων μέναμε στη Δροσοπούλου, κοντά στο Πεδίον του Άρεως. Θυμάμαι πολύ έντονα ένα «μουσικό κουτί» δίπλα στη λίμνη με τις πάπιες, που με πέντε δραχμές έπαιζε ένα παιδικό τραγουδάκι. Ήθελα να το ακούω συνέχεια. Από τότε, εκτός από τα χρόνια που σπούδαζα, έζησα και μεγάλωσα στο Γαλάτσι και εκεί μένω ακόμα.

> Η μητέρα μου δούλευε γραμματέας σε εταιρεία υγραερίων, ο πατέρας μου σε γκαράζ. Βινύλια στο σπίτι υπήρχαν πολλά, κυρίως ελληνικά, αλλά δεν θυμάμαι από ποιους καλλιτέχνες, για να είμαι ειλικρινής. Οι δικοί μου δούλευαν πολλές ώρες κι εγώ έμενα κυρίως στο σπίτι του παππού και της γιαγιάς. Ο παππούς μου άκουγε πολύ κλασική μουσική κι έτσι άρχισα να ακούω κι εγώ.

> Έκανα πιάνο για λίγο καιρό. Με τρέλαινε το να μπορώ να βγάζω μελωδίες που άκουγα. Είχα αυτό που λένε «μουσικό αυτί». Όμως, δεν έμαθα ποτέ να διαβάζω νότες. Έγραφα «ντο», «ρε», «μι» πάνω από τις νότες και μάθαινα το κομμάτι απ’ έξω.

> Το πρώτο μου τραγούδι το έγραψα το 1996 με τους Διαρρήκτες, το πρώτο μου συγκρότημα, που υπάρχει μέχρι και σήμερα. Στην πρώτη μας ηχογράφηση, όταν ήμασταν ακόμα πιτσιρίκια, είχα ηχογραφήσει τις μουσικές με δυναμικό μικρόφωνο των 1.200 δραχμών σε κασέτα από ένα μικρό πιανάκι Yamaha, που το έχω ακόμα. Έπειτα, σε διπλό κασετόφωνο έπαιζαν οι μουσικές από τη μία κασέτα και με το ίδιο μικρόφωνο ηχογραφούσαμε στην άλλη. Βρισκόμασταν μια ολόκληρη μέρα και στο τέλος της είχαμε έτοιμη μια κασέτα. Ηχογραφούσαμε κάθε Ιούνιο μόλις τέλειωνε το σχολείο και όλη τη χρονιά δουλεύαμε γι’ αυτήν τη μέρα. Είναι από τις πιο όμορφες αναμνήσεις που έχω.

> Εκτός από τους Διαρρήκτες, συμμετέχω και σε ένα ακόμα συγκρότημα, τους Ladose. Εκεί είμαστε ο Κριτής, ο Λόγος Απειλή, ο Μπούκλας, ο Wester κι εγώ. Η ιδέα είναι διαφορετικές φωνές και απόψεις, από διαφορετικές περιοχές, με διαφορετικές νοοτροπίες και κουλτούρες, να συνυπάρξουν μουσικά, με τα θετικά και τα αρνητικά που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο. Δεν θέλουμε κανένας δίσκος να μοιάζει με τον προηγούμενο. Στα σόλο άλμπουμ του ο καθένας έχει την ευκαιρία να ξεδιπλώσει την προσωπικότητά του και τις σκέψεις του. Στους Ladose είναι σαν να αναμειγνύεις διαφορετικά χημικά στοιχεία. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα προκύψει από την ένωση.

> Το ψευδώνυμο «Ραψωδός Φιλόλογος» μου το κόλλησαν κάποιοι από την παρέα μου γιατί το είχα πει σε κάποιους στίχους, σε κάποια παλιά κομμάτια. Ε, μετά μού έμεινε. Αλλά ποτέ δεν κάθισα πραγματικά να σκεφτώ καλλιτεχνικό ψευδώνυμο. Ήταν επιλογή νοοτροπίας fast food. Πήρα από τα έτοιμα.

> Ήμουν στη Φιλοσοφική Ιωαννίνων, αλλά η αλήθεια είναι πως παραμέλησα πολύ τις σπουδές μου για χάρη της ραπ. Μονοπώλησε και μονοπωλεί τον χρόνο και τη σκέψη μου εδώ και πολλά χρόνια. Δυστυχώς, επιλέγοντας, ως έφηβος τότε, ποια επαγγελματική πορεία θα ακολουθούσα, περίμενα άλλα πράγματα από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και άλλα συνάντησα. Ενώ θεωρώ υπέροχο το αντικείμενο και τις δυνατότητες που σου ξεκλειδώνει στην κλασική σκέψη, διανόηση και γραμματεία, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, κανείς δεν κατάφερε να με εμπνεύσει. Ο άνθρωπος που θα μπει σε μια αίθουσα να διδάξει πρέπει να είναι ερωτευμένος με αυτό που κάνει για να μπορεί να το εξασκεί ως λειτούργημα. Νιώθω mc, όχι καθηγητής. Δεν θα ήμουν ο κατάλληλος άνθρωπος γι’ αυτό.

> Η ελληνική χιπ-χοπ σκηνή δεν έχει μόνο νόημα ύπαρξης, έχει θέση, πολυδιάστατο λόγο και άποψη. Αλλά έχει και μια τεράστια βιτρίνα που αποτελείται από άριστους επαγγελματίες μεν, οφθαλμοφανώς ατάλαντους δε, που βρέθηκαν στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και δυστυχώς η άποψη του κόσμου για τη μουσική μας είναι λανθασμένη εξαιτίας αυτών των ανθρώπων. Ελάχιστες εξαιρέσεις, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, υπήρξαν τόσα χρόνια. Όχι ότι στο underground η κατάσταση είναι καλύτερη, αλλά τουλάχιστον εκεί οι καλοί ξεχωρίζουν. Ο πραγματικός πυρήνας των Ελλήνων χιπ-χοπ ακροατών είναι πάρα πολύ αυστηρός και δεν συγχωρεί την ξεφτίλα.

> Ο καινούργιος δίσκος μου έχει τον τίτλο «Ακρωτηριασμένος Αχιλλέας». Τον ονόμασα έτσι γιατί ο φόβος για κάτι είναι συνήθως μεγαλύτερος από αυτό το ίδιο το κάτι. Γιατί η ανάγκη του να εξαρτάσαι από κάτι είναι πιο επικίνδυνη από αυτό που σε εξαρτά. Γιατί για να ακρωτηριάσεις τις αδυναμίες σου πρέπει πρώτα να τις εντοπίσεις, να τις αποδεχτείς και να είσαι προετοιμασμένος για το πώς θα αντιδράσει ο οργανισμός σου σε περίπτωση απώλειάς τους.

> Δεν χρησιμοποιώ πολλές βρισιές στα τραγούδια μου. Βρίζω εκεί που θα έβριζα και στην κανονική μου ζωή. Ό,τι λέω με τους φίλους μου, δηλαδή. Το θέμα είναι να σου βγαίνει φυσικά και να το νιώθεις. Δεν θα πεις ποτέ, ας πούμε, «α, ρε, ιερόδουλη ζωή».

> Δεν μου αρέσει να κρίνω ανθρώπους από την εμφάνιση, γιατί είναι το πιο παραπλανητικό ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Μπορεί να ντύνεσαι σαν καραγκιόζης και να έχεις περιεχόμενο ή να είσαι κομψός και να μην έχεις τίποτα να προσφέρεις. Πάντως, αισθητικά δεν μου άρεσε ποτέ όλη αυτή η υπερβολή των περισσότερων ράπερ. Ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν ποιους προσπαθούν να μιμηθούν.

> Το τελευταίο βιβλίο που διάβασα είναι το Κάθε μέρα πιο κοντά, Μια ψυχοθεραπεία ειπωμένη δυο φορές του Ίρβιν Γιάλομ. Αποτυπώνει απίστευτα τον τρόπο που δύο άτομα που ζουν ακριβώς τις ίδιες καταστάσεις, τις αντιλαμβάνονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

> Η χιπ-χοπ είναι μια μουσική με αστικές ρίζες κι αυτό φαίνεται στα τραγούδια, αλλά είναι χαζό να πιστεύει κάποιος ότι τελειώνει εκεί. Για μένα πηγή έμπνευσης αποτελούν οι άνθρωποι και οι καταστάσεις. Τα περισσότερα τραγούδια μου τα έχω γράψει μακριά από την Αθήνα.

> Στην Αθήνα μού αρέσει να κάνω τεράστιες βραδινές βόλτες με το αμάξι, όταν η πόλη είναι άδεια. Επίσης, να πηγαίνω σε μεταμεσονύχτιες προβολές στον κινηματογράφο και να περπατάω ακούγοντας μουσική με τις ώρες, όταν έχει καλό καιρό.

> Περιμένω πάντα την έμπνευση κι αυτή πάντα με κάνει να περιμένω περισσότερο, πιστεύοντας ότι δεν θα ξαναέρθει. Αλλά πάντοτε επιστρέφει, σε ανύποπτες στιγμές. Τουλάχιστον, ως τώρα.

> Αυτό που έχει καθορίσει απόλυτα την αισθητική μου είναι το χιπ-χοπ. Μεγάλωσα διαμορφώνοντας άποψη μαζί του. Έχω μάθει να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο μέσα από αυτό.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ