Τάσος Παπαϊωάννου

Τάσος Παπαϊωάννου Facebook Twitter
Illustration: One Man Show
0

Θα πρέπει να ήμουν γύρω στα τρία, όταν η γιαγιά μου με είχε πάει να δω τον Πινόκιο της Nτίσνεϊ σε ένα θερινό σινεμά της Λούτσας. Ακόμα σκάνε εικόνες στο κεφάλι μου με τον Πινόκιο στο εσωτερικό της φάλαινας που τον είχε καταπιεί. Δεν έχω ξαναδεί την ταινία από τότε.

Στο σχολείο δεν ήμουν ποτέ δημοφιλής αλλά ούτε και μοναχικός. Ίσως ήμουν λίγο ντροπαλός, ιδίως απέναντι στα κορίτσια. Μου πήρε καιρό να συνειδητοποιήσω ότι ο έρωτας είναι μια λειτουργία αμφίδρομη. Με άλλα λόγια, είχα φάει πολλές χυλόπιτες.

Διαβάζω κόμικς από πολύ μικρός, μικρόβιο που «κόλλησα» από τον ξάδερφό μου. Κάθε εβδομάδα έκανα επίσκεψη στο περίπτερο της γειτονιάς και αγόραζα όσα κόμικ μου επέτρεπε το χαρτζιλίκι μου.

Όσο μεγάλωνα, τόσο άλλαζε και το γούστο μου στα κόμικ. Άρχισα να διαβάζω Μίκι Μάους, Ποπάι και Τιραμόλα, μετά Βαβούρα και κόμικ με σούπερ ήρωες. Λίγο αργότερα έμαθα και τις αυθεντικές, αμερικανικές εκδόσεις. Έπαιρνα το λεωφορείο και πήγαινα στην Αγία Παρασκευή, τον Χολαργό ή τους Αμπελόκηπους μόνο και μόνο για να πάω σε περίπτερα που είχαν τέτοιες εκδόσεις της Marvel. Κάπου στα τέλη του Λυκείου σιχάθηκα τους σούπερ ήρωες. Γύρω στα 23, μέσω φίλων, ήρθα σε επαφή με τον κόσμο των ανεξάρτητων αμερικανικών εκδόσεων που άλλαξαν τον κόσμο μου.

Η εκδοτική μου εταιρεία Giganto Books σχηματίστηκε πριν 6 χρόνια και εκδίδει κόμικ από Έλληνες, κυρίως, δημιουργούς. Έχω εκδώσει κάτι λιγότερο από 30 τίτλους όλα αυτά τα χρόνια. Αποτελεί κάτι ως side project - όσο έχω χρήματα επενδύω σε αυτήν. Οι πωλήσεις έχουν πέσει πολύ τον τελευταίο χρόνο και η εταιρεία θ' αναπτύξει μια νέα στρατηγική από τον επόμενο χρόνο. Θα περιοριστεί το τιράζ των αντιτύπων και θα γίνει προσπάθεια ώστε να πωλούνται οι νέοι τίτλοι μόνο ηλεκτρονικά. Θα δούμε πώς θα κυλίσει το πράγμα με τη νέα στρατηγική.

Η αισθητική μου σε ό,τι κάνω έχει διαμορφωθεί από την παρατήρηση των έργων πολλών δημιουργικών ανθρώπων που εκτιμώ βαθύτατα. Φιλτράρω συναισθήματα και προσπαθώ να τα μεταφέρω κι εγώ μέσα από τα έργα μου.

Από τη φύση μου είμαι άνθρωπος που βαριέται εύκολα, κάτι που παρατήρησα από μικρός. Θέλω να ασχολούμαι συνεχώς με νέα πράγματα και να είμαι όσο πιο ανοιχτόμυαλος μπορώ σε νέα ερεθίσματα. Το 2008 θέλησα να δώσω ένα όνομα σε όλα αυτά που κάνω -εικονογραφήσεις, κόμικ, γραφιστική, εκδόσεις, φωτογραφία- και έτσι ονόμασα το προσωπικό μου στούντιο One Man Show.

Με την εταιρεία Plisskenlab έχουμε συνεργασία τα τελευταία 2 χρόνια. Τους άρεσαν οι αφίσες για την Sonic Playground και για τα Disco Pogo parties που είχα σχεδιάσει και ήρθαν σε επαφή μαζί μου. Έχω σχεδιάσει για την εταιρεία αφίσες για τους Silversun Pickups, Ρούφους Ουέινραϊτ και Βιμ Μέρτενς και αυτήν τη στιγμή σχεδιάζω όλο το promo υλικό για το επερχόμενο Plissken Festival 2010 που θα γίνει στις 4 Δεκεμβρίου στο κτίριο «Ελληνικού Κόσμου» και στο οποίο παίζουν μερικά από τα καλύτερα νέα συγκροτήματα και καλλιτέχνες (These New Puritans, The Handsome Furs, Chew Lips, Danger κ.ά.).

Όπως και πολλά που έχουν συμβεί στη ζωή μου, έτσι και το να γίνω μουσικός παραγωγός στον poplie.eu έγινε κατά τύχη. Η αλήθεια είναι πως κυνηγάω κι εγώ την τύχη μου. Είδα ένα blog post που έλεγε ότι ένα νέο ψηφιακό ραδιόφωνο ψάχνει νέους παραγωγούς, οπότε έστειλα email στους υπεύθυνους. Παίζω μουσική για τον σταθμό εδώ και 1 χρόνο και το διασκεδάζω πολύ. Έχω τρέλα με τη μουσική.

Πάντα έχω μέσα στην καρδιά μου το βιβλίο Φράνι και Ζούι του Σάλιντζερ. Λατρεύω τα πάντα γύρω από αυτό το βιβλίο: τη θεατρικότητά του, τους δυσλειτουργικούς του ήρωες, την έννοια του Θεού που προσδίδει στο τέλος του, την ίδια τη γραφή του Σάλιντζερ.

Παρόλο που δεν έχω μείνει ποτέ μου στο κέντρο της Αθήνας, το έχω φάει με το κουτάλι. Το κέντρο μ' αρέσει όταν το επισκέπτομαι για βόλτα και όχι καθημερινά για δουλειά. Σε λίγες μέρες ξεκινάνε οι δωρεάν, κυριακάτικες ξεναγήσεις του Δήμου Αθηναίων και ανυπομονώ γι' αυτές. Είναι όμορφο να ανακαλύπτεις πράγματα για την Αθήνα, κάνοντας αυτές τις διαδρομές.

Από δημιουργούς κόμικ θαυμάζω περισσότερο από όλους τον Chris Ware, γιατί κάνει το δικό του και παραμένει ακόμα πιστός στο όραμά του και το προσωπικό του στυλ.

Το «Mellon collie & the infinite sadness» των Smashing Pumpkins είναι ο δίσκος που μου άλλαξε τη ζωή. Ακόμα και τώρα μου είναι πολύ δύσκολο να τον ακούσω ολόκληρο, από την αρχή μέχρι το τέλος του. Φοβάμαι πως αν το κάνω αυτό θα με επαναπροσδιορίσει ξανά.

Το ίντερνετ έχει αλλάξει εντελώς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ζωή μας σε σχέση με 10 χρόνια πριν, για παράδειγμα. Για μένα αποτελεί και το καλύτερο μέσο προώθησης της δουλειάς μου. Περνάω αρκετές ώρες on-line. Τώρα τελευταία προσπαθώ να τις περιορίσω σε 1-2 ώρες στο σύνολό τους, καθημερινά.

Η χειρότερη στιγμή της ζωής μου ήταν οι τελευταίες μέρες του πατέρα μου πριν τον θανατό του. Τις θυμάμαι ως πανικό συναισθηματικής φόρτισης.

Δεν θα ξεχάσω ποτέ μου τη στιγμή που μου ανακοινώθηκε ότι δουλειά μου ως εικονογράφου δημοσιεύτηκε σε βιβλίο της Taschen (Ιllustration now! Vol.2). Αυτό συνέβη πριν τρία χρόνια, ενώ πριν λίγες μέρες μού ανακοινώθηκε ότι δουλειά μου ως γραφίστα δημοσιεύτηκε σε άλλο ένα βιβλίο της Taschen (Stationery design now!). Δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα απ' όταν αναγνωρίζεται η δουλειά σου και αποδίδουν οι κόποι τόσων χρόνων από μία τόσο μεγάλη, παγκόσμια εταιρεία. Πετάω από χαρά κάθε φορά που συμβαίνει αυτό.

Το 2007, στο Mουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Κοπεγχάγης είχα παρακολουθήσει μια έκθεση με το σύνολο του έργου του Lucian Freud. Θυμάμαι να δακρύζω μπροστά σε κάθε πίνακά του, σχεδόν.

Το μότο μου τα τελευταία χρόνια είναι ένα στίχος από τους Franz Ferdinand: «I 'll never be anything I hate». Δεν το ξεχνάω ποτέ αυτό και μέχρι στιγμής το έχω ακολουθήσει ρητά.

Τα τελευταία δέκα χρόνια μένω στα Σπάτα. Μένω στο ρετιρέ μιας τριώροφης πολυκατοικίας και από το μπαλκόνι μου βλέπω ολόκληρο το αεροδρόμιο. Γενικά, είναι μια ήσυχη γειτονιά και είναι όμορφα που ενώ δεν είναι μακριά από το κέντρο της Αθήνας, παραμένει εξοχή.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ