Αγέλαστη ευτυχία

Αγέλαστη ευτυχία Facebook Twitter
Sentimental Journey, 1971 by Nobuyoshi Araki © Nobuyoshi Araki, Courtesy of Taka Ishii Gallery
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ που μπορεί να δει κανείς σε διάφορες αναφορές στη φωτογραφική έκθεση με τίτλο Love Songs: Photography and Intimacy («Τραγούδια Αγάπης: Φωτογραφία και Οικειότητα» στο International Center of Photography στη Νέα Υόρκη, μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου), στάθηκα για αρκετή ώρα σε δύο που είχα ξαναδεί παλιότερα αλλά τώρα πλέον αντίκριζα με διαφορετικό βλέμμα.

Είναι αυτές οι σκυθρωπές και «αφηρημένες» πόζες, ακόμα και στις ερασιτεχνικές φωτογραφίες που τραβάμε όλοι, ως ενθύμια αναψυχής, που διατηρούν μια περίεργη ισχύ, ένα είδος αδιαπέραστης γνησιότητας, στο πέρασμα του χρόνου.

Πρόκειται για δύο φωτογραφίες του διάσημου και σπουδαίου (και «αμφιλεγόμενου») Ιάπωνα φωτογράφου Νομπουγιόσι Αράκι. Και στις δύο, όπως και σε τόσες άλλες, το αντικείμενο (ή το εργαλείο) του φακού είναι η Γιόκο, σύζυγος και αιώνια μούσα του (ο όρος έχει εκπέσει στην εποχή μας και δικαίως, πολλά χρόνια αργότερα εξάλλου, μια άλλη, ύστερη «μούσα» του Αράκι, το μοντέλο Kaori, θα τον κατηγορούσε για εκμετάλλευση και εκφοβισμό) μέχρι και τον θάνατό της το 1994 από καρκίνο στις ωοθήκες. «Χάρη στη Γιόκο έγινα φωτογράφος», έλεγε πάντα ο Αράκι.

Αγέλαστη ευτυχία Facebook Twitter
Sentimental Journey, 1971 by Nobuyoshi Araki © Nobuyoshi Araki, Courtesy of Taka Ishii Gallery

Και οι δύο φωτογραφίες αποτελούν στιγμιότυπα ταξιδιού και αναψυχής, λείπει όμως το χαμόγελο ή έστω το μειδίαμα, η ενορχηστρωμένη ανεμελιά που συνοδεύει συνήθως τέτοιες σκηνές, ειδικά στην εποχή του Instagram.

Στη μία, η Γιόκο στο κάθισμα του τρένου μοιάζει απόμακρη και αποτραβηγμένη, και σκεφτόμουν ότι τελικά είναι αυτές οι σκυθρωπές και «αφηρημένες» πόζες, ακόμα και στις ερασιτεχνικές φωτογραφίες που τραβάμε όλοι, ως ενθύμια αναψυχής, που διατηρούν μια περίεργη ισχύ, ένα είδος αδιαπέραστης γνησιότητας, στο πέρασμα του χρόνου.

Στην άλλη την βλέπουμε να κοιμάται κουλουριασμένη μέσα σε μια βάρκα, πλάι της ένας κατάλογος (;) της Sisheido και κάτι που με ένα σύγχρονο βλέμμα μοιάζει με κινητό. Παρότι είναι λίγο σα να «κλέβεις», μερικές από τις πιο όμορφες φωτογραφίες διακοπών είναι ανθρώπων (φίλων, εραστών) την ώρα που έχουν παραδοθεί στη λήθη.

Ο ίδιος ο Αράκι, εισηγητής του αξιώματος σύμφωνα με το οποίο «κάθε εικόνα πρέπει να περιέχει μια αίσθηση νοσταλγίας», είχε πει εκ των υστέρων γι’ αυτή την εικόνα: «Είναι σα να διασχίζεις τον ποταμό Sanzu [ο Αχέρων της Ιαπωνίας] για τον άλλο κόσμο, δεν είναι; Είναι κι αυτή η κάπως εμβρυακή στάση. Υπάρχει ένα μυστήριο – δεν ήταν αυτή η πρόθεσή μου. Είναι απλά ένα κομμάτι καθημερινής ζωής. Μπορεί να πει κανείς ότι είναι ένα μίγμα της χαράς της ζωής και της προαίσθησης του θανάτου».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ