«Βαθύ κάλυμμα»: Μια illegal στο Παγκράτι

«Βαθύ κάλυμμα»: Μια illegal στο Παγκράτι Facebook Twitter
«Στην πραγματικότητα είναι η ξένη υπήκοος “Irina A.S.” που δρούσε στη χώρα μας υπό “βαθύ κάλυμμα”», σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΕΥΠ.
0

ΔΙΠΛΟ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΜΑΣ ως πολίτες και ως φιλοθεάμον κοινό από τη χθεσινή ανακοίνωση της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών μέσω της οποίας πληροφορηθήκαμε την ύπαρξη Ρωσίδας κατασκόπου στο Παγκράτι (αφού είχε γίνει καπνός βέβαια, αλλά αυτό δεν χαλάει απαραίτητα το στόρι), η οποία κυκλοφορούσε με το ψευδώνυμο «Μαρία Τσάλλα» και έλεγε ότι ήταν από τη Βραζιλία.

Πιθανόν επειδή μπορεί να αντιλήφθηκε ότι στα δικά μας αυτιά μοιάζουν να μοιράζονται κάτι αφηρημένα κοινό, βαρύ και «βλάχικο» στην εκφορά τους, τα πορτογαλικά με τα ρωσικά. 

Το όνομα παραπέμπει στους παράνομους μετανάστες, οι «illegals» όμως είναι συγχρόνως και παράνομοι κατάσκοποι που δρουν χωρίς την πολυτέλεια της διπλωματικής ασυλίας που απολαμβάνουν οι νόμιμοι κατάσκοποι που απασχολούνται επισήμως σε προξενεία, πρεσβείες και μορφωτικά ιδρύματα. 

«Στην πραγματικότητα είναι η ξένη υπήκοος “Irina A.S.” που δρούσε στη χώρα μας υπό “βαθύ κάλυμμα”», σημειώνεται στην ανακοίνωση η οποία δεν περιέχει μόνο στοιχεία ψυχαγωγικού αντιπερισπασμού (ως κατασκοπικό θρίλερ, αν και όχι ακριβώς κοσμοπολίτικο, και μάλλον χαμηλού προϋπολογισμού) αλλά και μαζικής επιμόρφωσης, εξοικειώνοντας το ευρύ κοινό με τη συναρπαστικά σκιώδη ιδιότητα των λεγόμενων «illegals»:

«Η αντίστροφη μέτρηση για την αποκάλυψη ξεκίνησε με τον εντοπισμό απόπειρας πρόσβασης τρίτης χώρας σε στοιχεία Ελλήνων πολιτών που έχουν αποβιώσει, μια διεθνώς διαπιστωμένη πρακτική των Υπηρεσιών Πληροφοριών συγκεκριμένης χώρας για τη δημιουργία της ειδικής κατηγορίας κατασκόπων με το προσωνύμιο “illegals”».

Καιρό είχα να πετύχω τον συγκεκριμένο όρο, ο οποίος είχε «παίξει» πολύ την προηγούμενη δεκαετία, αρχικά από την εξάρθρωση ενός δικτύου Ρώσων illegals στην Αμερική το 2010, ανάμεσά τους και η περιβόητη (για το «σεξ απίλ» της, μεταξύ άλλων) Άννα Τσάπμαν, ο Βρετανός καλλιτέχνης και σύζυγος της οποίας είχε πεθάνει από υπερβολική δόση ναρκωτικών, ενισχύοντας έτσι το μυστήριο, ενώ η ίδια έγινε ένα είδος ποπ σταρ τόσο κατά τη θητεία της στις ΗΠΑ όσο και μετά την επιστροφή της (μέσω ανταλλαγής) στην πατρίδα της, με δόξα και τιμή. Και με μια θέση CEO που της εξασφάλισε ο Πούτιν για τις υπηρεσίες της. 

«Operation Ghost Stories» («Επιχείρηση Ιστορίες Φαντασμάτων) ήταν η γλαφυρή ονομασία που είχαν δώσει οι αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες σ’ εκείνη την υπόθεση, τίτλος απολύτως ταιριαστός με τη μυθολογία των «εμφυτευμένων» σε ξένες χώρες και κουλτούρες illegals, που ζουν και λειτουργούν σαν «φαντάσματα» με σύμβαση απεριόριστου χρόνου.

Το όνομα παραπέμπει στους παράνομους μετανάστες, οι «illegals» όμως είναι συγχρόνως και παράνομοι κατάσκοποι που δρουν χωρίς την πολυτέλεια της διπλωματικής ασυλίας που απολαμβάνουν οι νόμιμοι κατάσκοποι που απασχολούνται επισήμως σε προξενεία, πρεσβείες και μορφωτικά ιδρύματα. 

Κυρίως όμως, ο όρος «illegals» είχε γίνει οικείος (σε μένα τουλάχιστον) από τη σειρά The Americans (2013 - 2018), αναμφισβήτητα μία από τις καλύτερες όλων των εποχών, στην οποία πρωταγωνιστούσαν ο Μάθιου Ρις και η Κέρι Ράσελ –οι οποίοι κατέληξαν να είναι ζευγάρι και στην πραγματική ζωή–  και είχε ως θέμα ακριβώς τη «διπολική» ζωή τέτοιων ανθρώπων στην Αμερική της δεκαετίας του ’80.

Μόνο κατά το 20, άντε το 30 τοις εκατό, είναι κατασκοπικό θρίλερ το The Americans. Το υπόλοιπο είναι ένα υψηλότατου επίπεδου υπαρξιακό, υποβλητικό, συναισθηματικό (και ρομαντικό), συνειδησιακό, οικογενειακό, πολιτικό δράμα «εποχής» και αξίζει οπωσδήποτε να το δει κανείς έστω και εκ των υστέρων, έστω και με αφορμή την υπόθεση αυτής της illegal από το Παγκράτι.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ