Clark: Ο χαρισματικός ψυχοπαθής νάρκισσος και το Σύνδρομο της Στοκχόλμης

Clark: Ο χαρισματικός ψυχοπαθής νάρκισσος και το σύνδρομο της Στοκχόλμης Facebook Twitter
Το πιο φοβερό είναι ότι πολλά (τα περισσότερα) από τα εξωφρενικά σκηνικά που βλέπουμε να διαδραματίζονται στη σειρά, συνέβησαν στην πραγματικότητα.
0

Όπως αναγράφεται στην αρχή κάθε επεισοδίου, αυτή η μίνι σειρά που προσγειώθηκε σαν φλεγόμενο τζετ πριν από μερικές μέρες στην πλατφόρμα του Netflix είναι «βασισμένη σε αλήθειες και ψέματα». Και ειδικότερα στις απίστευτες αλήθειες και στα κινηματογραφικά ψέματα που απαρτίζουν την αυτοβιογραφία που έγραψε ο ίδιος ο Κλαρκ Όλοφσον, ο πιο διαβόητος ληστής - δραπέτης - σταρ που γνώρισε ποτέ η Σουηδία, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες που είχαν την τύχη να φιλοξενήσουν το χάρισμα και την παραβατική δράση του.

Η σειρά έχει βασιστεί επίσης στο σουηδικό ντοκιμαντέρ του 2020 με τον ίδιο τίτλο. Το εξάωρο όμως στυλιστικό πανηγύρι του Γιόνας Άκερλαντ (φημισμένου κυρίως για τα μουσικά βίντεο που έχει γυρίσει για τους πάντες σχεδόν εδώ και τρεις δεκαετίες) δεν μαρτυρά καμία πρόθεση νατουραλισμού ή στοιχειώδους ρεαλιστικής προσέγγισης. 

Αντιθέτως, πρόκειται για ένα εντελώς λαλημένο, συχνά ντελίριο μυθοπλασίας που ξεδιπλώνεται σε έξι ωριαία επεισόδια που τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Και επειδή η δράση εκτυλίσσεται στην δεκαετία του ’70 κυρίως, ο θεατής βομβαρδίζεται με ένα μάλλον ρηχό σε φάσεις, αλλά πάντα αμαρτωλά ψυχαγωγικό όργιο αναπαράστασης εποχής με όλα τα σχετικά φετίχ: «vintage» φακούς και φίλτρα, πυροτεχνικό μοντάζ, softcore καταστάσεις, soundtrack εποχής, περούκες και μούσια, ελεύθερο σεξ, drugs και rock & roll (και ντίσκο).

Στον κεντρικό ρόλο, φοβερός πραγματικά ο Μπιλ Σκάρσγκαρντ (γιος του Στέλαν και μικρότερος αδελφός του Αλεξάντερ) που υποδύεται τον Όλαφσον ως μια «πειραγμένη» πλην χαρισματική δύναμη της φύσης που πάσχει από έντονες ναρκισσιστικές διαταραχές και από ακραία διάσπαση προσοχής.  

Η σειρά έχει διαφημιστεί ως η ιστορία του ανθρώπου που «ευθύνεται» για τον όρο «Σύνδρομο της Στοκχόλμης», αυτό όμως είναι μόνο μια υποσημείωση στην μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του Κλάρκ Όλαφσον, ο οποίος εξακολουθούσε να μπαινοβγαίνει στις φυλακές με διάφορες κατηγορίες ως celebrity κρατούμενος μέχρι και πρόσφατα, κι ας είναι πλέον 75 χρονών.

Το πιο φοβερό όμως είναι ότι πολλά (τα περισσότερα) από τα εξωφρενικά σκηνικά που βλέπουμε να διαδραματίζονται στη σειρά συνέβησαν στην πραγματικότητα. Οι θρασύτατες ληστείες τραπεζών μέρα μεσημέρι, οι αμέτρητες απίστευτες αποδράσεις, οι τρελές περιπλανήσεις ανά την Ευρώπη κι ακόμα παραπέρα, ο μεθυσμένος διάπλους της Μεσογείου με κότερο (μετά από λίγο καιρό βαρέθηκε και πέρασε το Γιβραλτάρ, πήγε να πνιγεί αλλά κατάφερε να φτάσει τελικά στην Καραϊβική), το ντου στη θερινή κατοικία του Σουηδού πρωθυπουργού, όταν ο Κλαρκ ήταν ακόμα έφηβος, τα επεισοδιακά και αγρίως τραυματικά παιδικά χρόνια, η μαγνητική έλξη που ασκούσε ακόμα και σε γυναίκες που μπορούσαν να δουν ότι ήταν εντελώς αφερέγγυος και «σκάρτος».

Clark: Ο χαρισματικός ψυχοπαθής νάρκισσος και το σύνδρομο της Στοκχόλμης Facebook Twitter
Πρόκειται για ένα εντελώς λαλημένο συχνά ντελίριο μυθοπλασίας που ξεδιπλώνεται σε έξι ωριαία επεισόδια που τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Καραμπινάτη περίπτωση κοινωνιοπαθή (ή και ψυχοπαθή ενδεχομένως) νάρκισσου, ο «αληθινός» Κλαρκ Όλαφσον μπορεί ίσως να αναζητηθεί στους σπαρταριστά  αυτοαναφορικούς τίτλους των επεισοδίων αυτής της μίνι σειράς που δεν αφήνει κανένα τρικ αχρησιμοποίητο προκειμένου να αποδώσει το υπερδιεγερτικό προφίλ μιας εκρηκτικής προσωπικότητας: «Δεν ήταν η φάση μου να είμαι ο καλύτερος από τους καλύτερους κι έτσι αποφάσισα να γίνω ο καλύτερος από τους χειρότερους», «Αυτομάτως κάνω τα πάντα αντίθετα από τον υπόλοιπο κόσμο», «Με βλέπουν σαν ένα μίγμα Πίπης Φακιδομύτη και Αλ Καπόνε», «Έχω διαβάσει όλα τα βιβλία που έχουν γραφτεί ποτέ, και μερικά ακόμα επίσης»…   

Η σειρά έχει διαφημιστεί ως η ιστορία του ανθρώπου που «ευθύνεται» για τον όρο «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» (η συναισθηματική ταύτιση που αναπτύσσουν οι όμηροι με τους απαγωγείς τους), αυτό όμως είναι μόνο μια υποσημείωση στη μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του Κλάρκ Όλαφσον, ο οποίος εξακολουθούσε να μπαινοβγαίνει στις φυλακές με διάφορες κατηγορίες ως celebrity κρατούμενος μέχρι και πρόσφατα, κι ας είναι πλέον 75 χρονών.

Πράγματι, τον Αύγουστο του 1973, βρέθηκε να είναι πρωταγωνιστής στη ληστεία της πλατείας Norrmalmstorg, όπως έγινε γνωστή, όταν ένας θαυμαστής του μπήκε οπλισμένος στο υποκατάστημα της τράπεζας Sveriges Kreditbanken στη Στοκχόλμη, κράτησε τέσσερις ομήρους και ζήτησε από τις αρχές να του φέρουν τον Κλαρκ, ο οποίος εξέτιε ποινή φυλάκισης οκτώ ετών για ένοπλη ληστεία.

Έτσι κι έγινε, και μετά από έξι ημέρες αγωνίας, φαρσικών αιτημάτων και κωμικοτραγικών καταστάσεων, η πολιορκία έληξε αναίμακτα και οι όμηροι απελευθερώθηκαν. Κανείς (και κυρίως, καμιά) τους όμως δεν δέχθηκε να καταθέσει εναντίον των δύο ληστών, και ειδικά εναντίον του Ιησού / Τσε / Ρομπέν των δασών, Κλαρκ Όλαφσον, και κάπως έτσι προέκυψε η ονομασία για το ψυχολογικό αυτό φαινόμενο. 

Clark: Ο χαρισματικός ψυχοπαθής νάρκισσος και το σύνδρομο της Στοκχόλμης Facebook Twitter
Η σειρά έχει βασιστεί επίσης στο σουηδικό ντοκιμαντέρ του 2020 με τον ίδιο τίτλο.

Αμέσως μετά την ευτυχή έκβαση της πολυήμερης ληστείας, που μεταδιδόταν σε 24ωρη βάση από την τηλεόραση, ο πρωθυπουργός Ούλοφ Πάλμε ζήτησε να δει προσωπικά τον Κλαρκ στη θερινή κατοικία του (στο ίδιο σπίτι που είχε μπουκάρει μικρός, κατά τη θητεία του προηγούμενου πρωθυπουργού Τάγκε Ερλάντερ) πριν οδηγηθεί ξανά στην φυλακή, όπου φυσικά δεν έμελλε να παραμείνει για πολύ ακόμα.

Δεκατρία χρόνια αργότερα, όταν πληροφορήθηκε την δολοφονία του Πάλμε, ο Όλαφσον θα σχολίαζε: «Ευτυχώς που ήμουν φυλακή, αλλιώς σίγουρα θα το είχαν φορτώσει κι αυτό σε μένα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ