«Don’t Look Up»: Άντε να έρθει το τέλος του κόσμου να ησυχάσουμε

«Don’t Look Up»: Άντε να έρθει το τέλος του κόσμου να ησυχάσουμε Facebook Twitter
Φέτος το μεγάλο εορταστικό χαρτί της πλατφόρμας είναι μια μεγαλεπήβολη φάρσα (ή κωμωδία καταστροφής) με σούπερ καστ και φιλοδοξίες επείγουσας και παρεμβατικής κοινωνικοπολιτικής σάτιρας.
0

Tείνει να εξελιχθεί σε «γιορτινό» θεσμό η χριστουγεννιάτικη ταινία του Netflix με κράχτη μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ και φόντο το τέλος του κόσμου. Κι αν πέρσι επρόκειτο για μελόδραμα (το Midnight Sky με τον Τζορτζ Κλούνι κατάμονο στο σύμπαν, αν το θυμάται κανείς), φέτος το μεγάλο εορταστικό χαρτί της πλατφόρμας είναι μια μεγαλεπήβολη φάρσα (ή κωμωδία καταστροφής) με σούπερ καστ και φιλοδοξίες επείγουσας και παρεμβατικής κοινωνικοπολιτικής σάτιρας: Ένας κομήτης απειλεί με αφανισμό τον πλανήτη, οι κρατούντες όμως κοιτάζουν μόνο το μικροπολιτικό και το μακροοικονομικό συμφέρον τους. 

Παρότι η ιδέα της ταινίας και η συμφωνία με την πλατφόρμα προϋπήρχε της πανδημίας, η πλοκή του Don’t Look Up εμφανίζεται ως εξαιρετικά επίκαιρη και κρίσιμη καθώς θίγει άλλοτε με χιουμοριστικό και άλλοτε με διδακτικό τρόπο, μια σειρά από καυτά και ακανθώδη ζητήματα των αποκαλυπτικών καιρών μας: την μισαλλοδοξία που κάνει μετάσταση σε φασισμό, την δυσπιστία προς την επιστήμη, την αμετροέπεια των ισχυρών, τις προτεραιότητες και την διαβρωτική κουλτούρα των μέσων, την ύβρη και την απληστία των πάμπλουτων βαρόνων της τεχνολογίας και του χρήματος, την κλιματική απειλή.  

Οι προφανείς στόχοι του Don’t Look Up όμως (οι ψέκες, η θρησκόληπτη δεξιά, ο τραμπισμός, οι influencers, o Μπέζος κι ο Μασκ) έχουν ήδη "σατιριστεί" μέχρι θανάτου. Το γεγονός επίσης ότι σύμφωνα με την αφήγηση της ταινίας ο πλανήτης ισούται με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την καθιστά αφόρητα παρωχημένη και ντεμοντέ.

meryl streep Facebook Twitter
Το διδακτικό ύφος όμως που γίνεται κάποιες στιγμές κραυγαλέο και υπονομεύει τις σατιρικές προθέσεις της ταινίας, ταιριάζει περισσότερο σε μια αφ’ υψηλού φιλελεύθερη θεώρηση των πραγμάτων παρά στο συμπεριληπτικό και φιλολαϊκό κήρυγμα του θείου Μπέρνι.   

Επίκαιρο όμως δεν σημαίνει καίριο, και πάνω στο άγχος της να τα πει (και να τα ξέρει) όλα, η ταινία του Άνταμ Μακ Κέι χάνει τον μπούσουλα, τρικλίζοντας αμήχανα μεταξύ χαβαλέ και καταγγελίας, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να πάρεις τοις μετρητοίς ούτε τα σοβαρά ούτε τα αστεία. Πολλές ατάκες δεν προλαβαίνουν καν να προσγειωθούν, χάνονται απλά στον αιθέρα, παρασυρμένες από τον (με το ζόρι) φρενήρη ρυθμό της ταινίας. Κρίμα, γιατί ο δημιουργός της ταινίας έχει αποδειχθεί στο παρελθόν άσσος όχι μόνο στην κωμωδία / παρωδία (Anchorman, Talladega Nights, The Step Brothers, The Other Guys) αλλά και στην πολιτική σάτιρα (ειδικά στο εντυπωσιακά ξύπνιο The Big Short, λιγότερο στο προβληματικό Vice). 

Είναι κρίμα που ο Άνταμ Μακ Κέι την είδε ξαφνικά αφ’ υψηλού δημαγωγός τύπου Άαρον Σόρκιν ή ακόμα και Πάντι Τσαγιέφσκι, όπως μαρτυρά ο πύρινος μονόλογος του Λεονάρντο Ντι Κάπριο που θυμίζει το παροιμιώδες ξέσπασμα του τραγικού πρωταγωνιστή της θρυλικής ταινίας «Το δίκτυο» (Network) του 1976. Οι προφανείς στόχοι του Don’t Look Up όμως (οι ψέκες, η θρησκόληπτη δεξιά, ο τραμπισμός, οι influencers, o Μπέζος κι ο Μασκ) έχουν ήδη "σατιριστεί" μέχρι θανάτου. Το γεγονός επίσης ότι σύμφωνα με την αφήγηση της ταινίας ο πλανήτης ισούται με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την καθιστά αφόρητα παρωχημένη και ντεμοντέ. Μαζί με τον Μακ Κέι, το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Ντέιβιντ Σιρότα, πρώην δημοσιογράφος αλλά και πρώην σύμβουλος και λογογράφος του Μπέρνι Σάντερς. Το διδακτικό ύφος όμως που γίνεται κάποιες στιγμές κραυγαλέο και υπονομεύει τις σατιρικές προθέσεις της ταινίας, ταιριάζει περισσότερο σε μια αφ’ υψηλού φιλελεύθερη θεώρηση των πραγμάτων παρά στο συμπεριληπτικό και φιλολαϊκό κήρυγμα του θείου Μπέρνι.   

don't look up Facebook Twitter
Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζένιφερ Λόρενς και Τιμοτέ Σαλαμέ είναι μερικοί μόνο από τους ηθοποιούς του καστ της ταινίας.

Τα προβλήματα τόνου, ύφους και «θερμοκρασίας» επεκτείνονται και στις ερμηνευτικές επιλογές ενός υπερ-εκλεκτού (και υπερ-σπαταλημένου) καστ που καταφεύγει, υπηρετώντας δήθεν τον σχιζοειδή φορμαλισμό της ταινίας, σε εύκολες και προβλέψιμες καρικατούρες με μεγαλύτερο (η Κέιτ Μπλάνσετ στο ρόλο μιας δημοφιλούς παρουσιάστριας πρωινάδικου) ή μικρότερο βαθμό αποτελεσματικότητας (κάποτε πρέπει να αποδεχτούμε ότι έχει και κακές στιγμές η Μέριλ Στριπ, άνθρωπος είναι). Εξαίρεση αποτελεί νομίζω ο κακομοίρης ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο - ανώτερος των περιστάσεων για μια ακόμα φορά – ο οποίος προσπαθεί να δώσει μια υπόσταση γνησιότητας στον χαρακτήρα του συνεσταλμένου επιστήμονα, ώρες- ώρες όμως μοιάζει κι αυτός σα να έχει αποδεχθεί μέσα του όμως πως είναι μάταια τελικά η προσπάθεια, όπως μάταια είναι με τις επικρατούσες αντιλήψεις και η απόπειρα σωτηρίας του πλανήτη. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο έρχεται στο Netflix –δείτε το τρέιλερ του Don’t Look Up

Πολιτισμός / Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τζένιφερ Λόρενς, Μέριλ Στριπ, Κέιτ Μπλάνσετ εντυπωσιάζουν στο τρέιλερ του «Don’t Look Up»

H ταινία θα ανέβει στην πλατφόρμα του Netflix στις 10 Δεκεμβρίου, αλλά υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να τη δούμε και στις ελληνικές αίθουσες λίγες εβδομάδες νωρίτερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ