Ένα soundtrack ευφορικής απελευθέρωσης για την εξέγερση στο Ιράν

Ένα soundtrack ευφορικής απελευθέρωσης για την εξέγερση στο Ιράν Facebook Twitter
Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στις αρχές αυτού του μήνα, σ’ ένα απίστευτα κρίσιμο και ιδανικό timing.
0



ΘΥΜΗΘΗΚΑ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ με τις εξεγέρσεις στο Ιράν ένα ντοκιμαντέρ που είχα δει πριν από χρόνια στο οποίο μιλούσαν μεσήλικες Ιρανοί (αυτοεξόριστοι στην πλειονότητά τους) οι οποίοι δεκαετίες πριν συμμετείχαν ως αριστεροί φοιτητές στην πρώτη γραμμή της Επανάστασης του 1979 που σήμανε το τέλος της εξουσίας του Σάχη, το καθεστώς του οποίου ήταν στυγνά δικτατορικό, μην το ξεχνάμε, κι ας μπορούσαν να φοράνε μίνι οι γυναίκες. 

Οι αφηγήσεις τους παρουσίαζαν ποικίλες αποχρώσεις εκείνης της εκρηκτικής περιόδου που έστρωσε τον δρόμο για τη θεοκρατία του Χομεϊνί, οι περισσότεροι όμως κατέληγαν στην ίδια μελαγχολική διαπίστωση: «Ήμασταν τόσο αφελείς που πιστεύαμε ότι μπορούσαμε εμείς να χειραγωγήσουμε τους μουλάδες, ενώ προφανώς συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο».

Τα τρία άλμπουμ της, στα οποία συμμετέχουν νεαροί μουσικοί και καλλιτέχνες από την Τεχεράνη με ρίσκο την ελευθερία και τη σωματική τους ακεραιότητα, έχουν ηχογραφηθεί υπό ηρωικές συνθήκες. 

Σαράντα τρία χρόνια αργότερα, μια άλλη επανάσταση σαρώνει το Ιράν και οι αρχές της χώρας κατηγορούν για την υποκίνησή της τους συνήθεις υπόπτους: τους Αμερικανούς και Ισραηλινούς πράκτορες, τους Κούρδους αντιφρονούντες και τους «προδότες Ιρανούς του εξωτερικού».

Η 44χρονη Ιρανο-ισραηλινή μουσικός και ηθοποιός (έχει περάσει κι από το Χόλιγουντ) Liraz Charhi, ή σκέτο Liraz, θα μπορούσε να εκπροσωπεί, έμμεσα ή άμεσα, δύο τουλάχιστον από τις παραπάνω κατηγορίες. Η ίδια γεννήθηκε στο Ισραήλ από Ιρανούς γονείς που είχαν εγκαταλείψει τη χώρα τους μερικά χρόνια πριν από την Επανάσταση. Πέρα από την ιρανικής επιρροής μουσική της, είναι επίσης διάσημη στο Ισραήλ από την τηλεοπτική σειρά σύγχρονης κατασκοπίας «Τεχεράνη» στην οποία πρωταγωνιστεί, στον ρόλο μιας δυναμικής πράκτορα της Μοσάντ.

Δεν έχω άποψη για τις υποκριτικές της ικανότητες, η μουσική της όμως –ένα εκλεκτικό χαρμάνι σύγχρονων ψαγμένων ηλεκτροχορευτικών ευαισθησιών και παραδοσιακών μοτίβων με έντονες αναφορές στη χρυσή εποχή της ιρανικής ποπ του ’60 και του ’70– μπορεί να γίνει άκρως εθιστική και είναι αυτή που δρομολόγησε τις συνδέσεις της με την τωρινή εξέγερση. Όχι μόνο επειδή τα κορίτσια που καίνε τις μαντίλες και κόβουν τα μαλλιά τους έχουν οικειοποιηθεί διάφορα τραγούδια της ως ύμνους για ένα διαφορετικό αύριο πέρα από το θεοκρατικό / πατριαρχικό έρεβος, αλλά και εξαιτίας των ηρωικών συνθηκών υπό τις οποίες έχουν ηχογραφηθεί τα τρία άλμπουμ της, στα οποία συμμετέχουν νεαροί μουσικοί και καλλιτέχνες από την Τεχεράνη με ρίσκο την ελευθερία και τη σωματική τους ακεραιότητα. 

Κι αν στα δύο προηγούμενα άλμπουμ της η συνεργασία έγινε εξ αποστάσεως και μέσω ενός περίτεχνου δικτύου κρυπτογραφικής επικοινωνίας (και με τη διαβεβαίωση ότι δεν θα αναφερθούν στο τελικό προϊόν τα ονόματα των Ιρανών συνεργατών), για το τρίτο το ρίσκο έγινε πολύ πιο πραγματικό.

Μετά από διάφορες μυστικές διαβουλεύσεις, η Liraz κανόνισε μια κρυφή συνάντηση με τους Ιρανούς καλλιτέχνες στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο Φλεβάρη (η Τουρκία είναι μια από τις ελάχιστες χώρες στις οποίες οι Ιρανοί μπορούν να ταξιδέψουν χωρίς βίζα) για την ηχογράφηση του άλμπουμ που φέρει τον τίτλο «Roya» (φαντασία στα περσικά).

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στις αρχές αυτού του μήνα, σ’ ένα απίστευτα κρίσιμο και ιδανικό timing. «Επιτέλους συμβαίνει», γράφει η Lariz στο επίσημο κανάλι της στο YouTube. «Πάντα πίστευα ότι οι γυναίκες θα ηγηθούν της επανάστασης στο Ιράν. Παρακολουθώ με θαυμασμό αυτές τις θαρραλέες γυναίκες που αγωνίζονται τώρα για την ελευθερία τους. Κάποιες από αυτές συνεργάστηκαν μαζί μου πριν από μερικούς μήνες σ’ ένα υπόγειο στούντιο ηχογραφήσεων της Κωνσταντινούπολης. Η ROYA / φαντασία ήταν το μυστικό μας. Τώρα μπορούμε να το φωνάξουμε στον κόσμο».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ