Καλό ταξίδι και εις το επανιδείν

Καλό ταξίδι και εις το επανιδείν Facebook Twitter
Η γιγαντιαία φωτογραφία του εκλιπόντος εφοπλιστή για δεύτερη σεζόν προκαλεί επίμονα ή φευγαλέα ερωτηματικά πάνω από τα κεφάλια των ταξιδιωτών, συνοδεύοντάς τους μέχρι και την έξοδό τους από το λιμάνι.  
0


«ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ σύντομο ανέκδοτο;», ρωτούσαμε κάποτε –όχι και τόσο πολλά χρόνια πριν– για να απαντήσουμε μόνοι μας, χαχανίζοντας αυτάρεσκα: «Αλβανός τουρίστας». Ήταν οι εποχές της λεγόμενης επίπλαστης ευδαιμονίας που την είχαμε δει βαλκανάρχες πολυτελείας και επιζητούσαμε μετά μανίας τον «υψηλό τουρισμό» που θα μας γλίτωνε από τους γραφικούς μπατιροτουρίστες. Και το κατορθώσαμε. Η χώρα τους καλοκαιρινούς μήνες  μοιάζει με μια ατέλειωτη παιδική χαρά υπερπλουσίων και πάσης φύσεως ολιγαρχών. Μόνο που πλέον οι μπατιροτουρίστες είμαστε εμείς.

Αυτά αναλογιζόμουν –για πολλοστή φορά– καθώς βρισκόμουν στο λιμάνι του Πειραιά, στην Πύλη Ε4 (στη σέντρα της τουριστικής κίνησης δηλαδή), όταν έπιασα την κουβέντα με ξένο τουρίστα, περιμένοντας να μπω στο πλοίο.

Άντε τώρα να του εξηγήσεις του τουρίστα ότι δεν πρόκειται για κάποια υπερμεγέθη κορύφωση της προεκλογικής καμπάνιας μιας επιφανούς πολιτικής προσωπικότητας, αλλά για την εικόνα του εφοπλιστή Παναγιώτη Ηλιόπουλου.

«Έχετε εκλογές;», με ρώτησε και, βλέποντας την απορία στο βλέμμα μου, μού έδειξε πίσω μου το τεράστιο πανό που καλύπτει ένα ολόκληρο πολυώροφο κτίριο (όπου βρίσκονται τα γραφεία της εταιρείας ακτοπλοϊκών μεταφορών Seajets) και δεσπόζει ως ιδιοσυγκρασιακό τοπόσημο πλέον εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου στο λιμάνι, απεικονίζοντας έναν ηλικιωμένο κύριο με λευκό πουκάμισο που μοιάζει να απευθύνεται στα πλήθη με ανοιχτά τα χέρια.

Κάτω από τη μορφή του υπάρχει η φράση «καλό ταξίδι», αλλά ο τουρίστας δεν θα μπορούσε να ξέρει τι σημαίνει, εκτός αν επρόκειτο για κάποιον ελληνολάτρη περιηγητή παλαιάς κοπής, είδος που επίσης βρίσκεται πλέον περίπου στα αζήτητα.

Άντε τώρα να του εξηγήσεις του τουρίστα ότι δεν πρόκειται για κάποια υπερμεγέθη κορύφωση της προεκλογικής καμπάνιας μιας επιφανούς πολιτικής προσωπικότητας, αλλά για την εικόνα του εφοπλιστή Παναγιώτη Ηλιόπουλου (πατέρα του νέου ιδιοκτήτη της ΠΑΕ ΑΕΚ, Μάριου Ηλιόπουλου), ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον Νοέμβριο του 2022, όμως θα «ζει» για πάντα –όπως φαίνεται– στο πιο κεντρικό σημείο του Μεγάλου Λιμανιού, ευχόμενος από ψηλά, ως από μηχανής θεός, καλό ταξίδι στους επιβάτες.

Σε πλήρη αντίθεση –ή σε πλήρη αντιστοιχία, δεν είμαι σίγουρος ακριβώς– με αυτή την παλιομοδίτικα μεγαλοπρεπή, και με έναν τρόπο ίσως και χαριτωμένη στην έλλειψη κάθε μέτρου που τη διακρίνει, επιμνημόσυνη χειρονομία, βρίσκεται λίγο πιο κει ο πολυτελώς ανακατασκευασμένος «Πύργος του Πειραιά», που για δεκαετίες στοίχειωνε με την ερημιά του το λιμάνι αλλά τώρα εκπροσωπεί την exclusive ανάπτυξη της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, όπως συχνά αποκαλείται ο τουρισμός.

Κανείς τουρίστας όμως δεν πρόκειται να ρωτήσει για την ταυτότητα ή την ιστορία του μαύρου ουρανοξύστη, αντίθετα με τη γιγαντιαία φωτογραφία του εκλιπόντος εφοπλιστή που για δεύτερη σεζόν προκαλεί επίμονα ή φευγαλέα ερωτηματικά πάνω από τα κεφάλια των ταξιδιωτών, συνοδεύοντάς τους μέχρι και την έξοδό τους από το λιμάνι.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ