Με σκότωσε γιατί με αγαπούσε

Με σκότωσε γιατί με αγαπούσε Facebook Twitter
Φαίνεται ότι τους καλύπτει, παρ’ όλα αυτά, η βολική αοριστία και ο νοσηρός και φτηνιάρικος ρομαντισμός που αναδύει ο όρος «έγκλημα πάθους». Τη σκότωσε γιατί την αγαπούσε. Η κακιά η ώρα. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΚI OMΩΣ, παρά τα διαρκή φρικιαστικά περιστατικά που στοιχειώνουν την επικαιρότητα και αφυπνίζουν (θέλει να πιστεύει κανείς) με τον πιο ανατριχιαστικό τρόπο το κοινό αίσθημα, είναι πολλοί –η σιωπηρή «ηθική πλειοψηφία» ίσως–  αυτοί που εξακολουθούν να αμφισβητούν την ίδια την υπόσταση και το κύρος του όρου γυναικοκτονία. Σα να πρόκειται για κάποια αδόκιμη έκφραση του συρμού ή για τυπικό δείγμα ενός υπερβάλλοντος και μονοδιάστατου δικαιωματισμού που δεν ανταποκρίνεται στη σύνθετη υφή της πραγματικότητας.

Φαίνεται ότι τους καλύπτει, παρ’ όλα αυτά, η βολική αοριστία και ο νοσηρός και φτηνιάρικος ρομαντισμός που αναδύει ο όρος «έγκλημα πάθους». Τη σκότωσε γιατί την αγαπούσε. Η κακιά η ώρα. Αυτό είναι που μας μένει από την υπόθεση του έργου, καθώς ακούγεται ένα δραματικό μουσικό κρεσέντο και πέφτουν οι τίτλοι τέλους.

Υπάρχει στη χώρα μας ένα είδος εγγενούς, ασυμμάζευτης, ανεξέλεγκτης και αγρίως νοσηρής ματσίλας και επιθετικότητας εις βάρος των γυναικών (από τον ίδιο τον «άνθρωπό» τους μάλιστα), που πρέπει να χαλιναγωγηθεί και να παταχθεί, πάση θυσία, πολιτισμικά και θεσμικά, πριν εξελιχθεί σε ειδησιογραφία ρουτίνας στο κεντρικό δελτίο και σε μόνιμο περιεχόμενο στα μεσημεριανάδικα.

«Ανδροκτονία δηλαδή δεν υπάρχει;» ερωτούν μορφάζοντας. Υπάρχει, αν το ζητάς σώνει και καλά, και μάλιστα είναι ακόμα πιο παραδοσιακής και συστηματικής μορφής ίσως από τη γυναικοκτονία. Είναι ο πόλεμος ή και ο στρατός ακόμα, που οδηγεί στην αυτοχειρία «αδύναμους» και «υπερευαίσθητους» νεαρούς άνδρες που δεν μπορούν να διαχειριστούν το έμφυλο υπόδειγμα και τον ρόλο που τους κληροδότησε η πατριαρχία.

Ιδού άλλη μια λέξη που κάνει πολλούς να ξινίζουν, παρότι, όπως και το ξεπάστρεμα γυναικών με συνοπτικές διαδικασίες και συχνά χωρίς συνέπειες, συμβαίνει από το ξεκίνημα του είδους μας στον ταλαίπωρο αυτό πλανήτη.

Το γεγονός ότι παραδοσιακά η πατριαρχία δεν υπονομεύει και δεν δηλητηριάζει την ύπαρξη μόνο των γυναικών, αλλά και των ανδρών, θα έπρεπε να είναι πασιφανές το 2021, δεν είναι όμως, όπως και πολλές άλλες κατοχυρωμένες μάστιγες της ανθρωπότητας. 

   

Ακόμα και η αυτοκτονία είναι μια μορφή έμμεσης έστω ανδροκτονίας, από τη στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοχείρων είναι άνδρες, οι οποίοι είναι επίσης πιο επιρρεπείς από τις γυναίκες στους πάσης φύσεως εθισμούς, στην οργή, στη χολή, στο δηλητήριο, επειδή δεν παλεύεται αλλιώς, ρε φίλε, η πουτάνα (ρουφιάνα, καργιόλα, σκρόφα κ.λπ.) η κοινωνία / η δουλειά / η ζωή. Άνδρες που αρνούνται να διαχειριστούν ή να εξημερώσουν τον θυμό τους, αλλά και ακόμα πιο σοβαρές διαταραχές και παθογένειες, επειδή έτσι τους έμαθαν. 

Μας αρέσει να λέμε ότι στην Ελλάδα δεν συναντάς το είδος της αγελαίας βίαιης συμπεριφοράς που συμβαίνει κατά την άγρια εκτόνωση του Σαββατοκύριακου σε άλλες πιο βόρειες και πιο «πολιτισμένες» χώρες, και εν μέρει ίσως ισχύει κάτι τέτοιο (όποιος έχει θητεύσει στη Βρετανία ή και αλλού και δεν καθόταν μέσα τις νύχτες, μπορεί να το επιβεβαιώσει).

Προφανώς όμως, υπάρχει στη χώρα μας ένα είδος εγγενούς, ασυμμάζευτης, ανεξέλεγκτης και αγρίως νοσηρής ματσίλας και επιθετικότητας εις βάρος των γυναικών (από τον ίδιο τον «άνθρωπό» τους μάλιστα), που πρέπει να χαλιναγωγηθεί και να παταχθεί, πάση θυσία, πολιτισμικά και θεσμικά, πριν εξελιχθεί σε ειδησιογραφία ρουτίνας στο κεντρικό δελτίο και σε μόνιμο περιεχόμενο στα μεσημεριανάδικα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

femicide

Οπτική Γωνία / Γιατί αρνούμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για τις γυναικοκτονίες;

Η δολοφονία της νεαρής Καρολάιν από τον σύζυγό της στα Γλυκά Νερά αποτελεί μια τυπική περίπτωση γυναικοκτονίας. Υπό αυτή την έννοια, το παρόν άρθρο, σε μια άλλη κοινωνία, κανονικά θα ήταν περιττό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ