Το μέσο, το μήνυμα και ο Κωνσταντίνος Τζούμας

Το μέσο, το μήνυμα και ο Κωνσταντίνος Τζούμας Facebook Twitter
0

ΚΑΤ' ΑΡΧΑΣ τεθήκαμε για άλλη μια φορά αντιμέτωποι (όχι ότι έχουμε και επιλογή) με την κραυγαλέα υποκρισία αγοραίων ενημερωτικών μέσων που διέρρηξαν τα ιμάτιά τους, κάνοντας λόγο στις επικεφαλίδες τους για «άγριο σεξιστικό παραλήρημα Τζούμα».

Το στομάχι στριφογυρίζει ανάστατο όταν οι τηλεπερσόνες και τα μέσα που έχουν θρέψει και έχουν συντηρήσει με κάθε τρόπο τη χειρότερη οπισθοδρόμηση, ζέχνοντας καθημερινά ρατσισμό, σεξισμό και παλαιάς κοπής βαρβατίλα, αναλαμβάνουν τον ρόλο του τιμητή και του δημόσιου κατήγορου επειδή στην ευκαιριακή τους αντίληψη περί κοινωνικής ευαισθησίας, θέματα άκρας κρισιμότητας όπως οι γυναικοκτονίες και η πατριαρχία δεν αποτελούν παρά ένα ακόμα hot και trending topic. 

Δεν «φάγαμε» άλλον έναν επιφανή και δυσώδη μπούμερ μ’ αυτό που συνέβη, όπως πολλοί έσπευσαν να πανηγυρίσουν στα σόσιαλ, φάγαμε άλλο ένα δόλωμα που σκοπό είχε να προσφέρουμε δωρεάν περιεχόμενο (ξερνώντας τα λυσσακά μας στο πληκτρολόγιο) και να νομιμοποιήσουμε σκανδαλοθηρικές μεθόδους προερχόμενες από συστήματα απαθή και παμφάγα όπως είναι τα σύγχρονα μέσα.

Έτσι έκαναν –και εξακολουθούν να κάνουν– και με το #metoo, φιμώνοντας εν τη γενέσει της κάθε φωνή που τους καλούσε να δουν και τα δικά τους χάλια στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Συγχρόνως, ανακάλυψαν νέα λαμπρά πεδία κιτρινισμού, χρησιμοποιώντας τις παλιές μεθόδους σε ανανεωμένο ρεπερτόριο – ακόμα κι αν πρόκειται για σοβαρά, κρίσιμα και επείγοντα αιτήματα ζωής και θανάτου για τα οποία βεβαίως δεν χωράνε πλάκες ή ιδιοσυγκρασιακό πνεύμα, αλλά ούτε και το είδος της ευτελούς εκμετάλλευσης στην οποία τα μέσα ειδικεύονται.

Δεν «φάγαμε» άλλον έναν επιφανή και δυσώδη μπούμερ μ’ αυτό που συνέβη, όπως πολλοί έσπευσαν να πανηγυρίσουν στα σόσιαλ, φάγαμε άλλο ένα δόλωμα που σκοπό είχε να προσφέρουμε δωρεάν περιεχόμενο (ξερνώντας τα λυσσακά μας στο πληκτρολόγιο) και να νομιμοποιήσουμε σκανδαλοθηρικές μεθόδους προερχόμενες από συστήματα απαθή και παμφάγα όπως είναι τα σύγχρονα μέσα. 

Κωμικοτραγικό ήταν επίσης το γεγονός ότι τόσοι πολλοί –και από αυτούς που του επιτέθηκαν και από αυτούς που επιχείρησαν να υπερασπιστούν τον Κωνσταντίνο Τζούμα– επικαλέστηκαν ως κριτήριο τα χρόνια του, είτε προτείνοντας να του χαριστεί ένα κάποιο ακαταλόγιστο λόγω ηλικίας είτε χαρακτηρίζοντάς τον έναν κακόβουλο και μοχθηρό γέρο που δεν θα έπρεπε καν να μιλάει (επίσης λόγω ηλικίας).

Όπως και να’ χει πάντως, έγινε γρήγορα προφανές ότι ήταν πολλοί που δικαίως ή αδίκως (με ιδεολογικούς ή αισθητικούς όρους) του την είχαν φυλαγμένη από καιρό γι’ αυτό που υποτίθεται πως εκπροσωπεί εδώ και καιρό και που δεν είναι το ίδιο μ’ αυτό που εκπροσωπούσε κάποτε. 

Ίσως θα έπρεπε όμως και ο ίδιος, ασχέτως αν «παρασύρθηκε» ή όχι, να γνωρίζει πριν ξεστομίσει on camera αυτό το τραγικό και θανατερό καλαμπούρι, ότι οι εποχές έχουν αλλάξει δραματικά, ότι έχει ξινίσει προ πολλού η γεύση του απολιτίκ εστετισμού και της αιρετικής αμετροέπειας και ότι ο σκωπτικός κυνισμός και ο υπαινικτικός σαρκασμός ηχούν όχι μόνο εντελώς ξεκούδουνοι αλλά και εγκληματικά ανάρμοστοι όταν ξεχύνονται ανέμελα στα ραδιενεργά απόνερα τόσο κρίσιμων ζητημάτων. Το γκροτέσκο γίνεται αυτομάτως μακάβριο και το «μπλακ χιούμορ» εκτός από νοσηρά κακόγουστο γίνεται άμεσα εργαλείο ξεπλύματος της πιο βαριάς παθολογίας.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

Απώλειες / Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

«Θέλω να πιστεύω ότι οι ισχυρότεροι δεσμοί διατηρούνται για πάντα, ό,τι κι αν συμβεί και όπου κι αν βρισκόμαστε», είχε πει μερικούς μήνες πριν από τον θάνατό της η γυναίκα που υπήρξε αιώνιο κι απαράμιλλο σύμβολο ομορφιάς, έκφρασης, ερμηνείας, ελευθερίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο 

Daily / Στη μνήμη της αγαπημένης μου καθηγήτριας στο Γυμνάσιο

Ένας καλός δάσκαλος –ειδικά στο εφηβικό ναρκοπέδιο της μέσης εκπαίδευσης– μεταδίδει γνώση, αλλά κυρίως μεταδίδει αντίληψη, ακόμα και στάση ζωής. Οι καλύτεροι όμως έχουν το σπάνιο και ανεξιχνίαστο χάρισμα να μεταδίδουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ