Ο Dior, η Chanel και τα φαντάσματα της Κατοχής

The New Look: Ο Dior, η Chanel και τα φαντάσματα της Κατοχής Facebook Twitter
Αξίζει πάντως να ακολουθήσει κανείς τη διαδρομή της σειράς, έστω και με μέτριο ενθουσιασμό, για την ερμηνεία της Μπινός.
0

Η ΑΦΗΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΤΟ 1955 με την επιστροφή της Κοκό Σανέλ στο Παρίσι μετά από χρόνια παραμονής στην Ελβετία, προκειμένου να διεκδικήσει εκ νέου τον θρόνο της στην υψηλή ραπτική.

Την ίδια στιγμή, σ’ ένα κατάμεστο αμφιθέατρο στη Σορβόνη, ο Κριστιάν Ντιορ αποθεώνεται από ένα ενθουσιώδες κοινό. Κάποια στιγμή, μια νεαρή φοιτήτρια παίρνει τον λόγο και τον ρωτά για την Κατοχή, όταν η Σανέλ είχε αναγκαστεί να κλείσει τον διάσημο ήδη Οίκο της ενώ εκείνος, άσημος ακόμα, δούλευε για τον μόδιστρο Λισιέν Λελόνγκ, φτιάχνοντας τουαλέτες για τις συζύγους και τις ερωμένες των Ναζί. Ο Ντιορ (με τη μορφή του πάντα εξαίρετου Μπεν Μέντελσον) κάτι ψελλίζει περί επιβίωσης σε τρομακτικές περιστάσεις και μ’ αυτή την αφορμή, η σειρά μάς γυρίζει πίσω, στο 1943, για να μας δείξει με δραματικό τρόπο πώς πραγματικά κύλησε η ζωή στην Κατοχή για τα δύο αυτά τεράστια ονόματα της μόδας, που εδώ ελάχιστα συναντιούνται.  

Παρά τους δύο ογκόλιθους της υψηλής ραπτικής που αποτελούν τις κεντρικές φιγούρες της σειράς, λίγο έχει να κάνει η αργόσυρτη ομολογουμένως αφήγηση με τη μόδα ή με τη δημιουργική διαδικασία εν γένει, και πολύ περισσότερο με τα τραύματα, τις ενοχές και τις επιλογές που βαραίνουν την συνείδηση.

Ο Ντιόρ δούλευε στην Κατοχή για να επιβιώσει αλλά και για να στηρίξει την αδελφή του Κατρίν, που συμμετείχε ενεργά στην Αντίσταση και συνελήφθη λίγες μέρες πριν από την αποχώρηση των Γερμανών (η τρομακτική της οδύσσεια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης αποτελεί έναν από τους κεντρικούς αφηγηματικούς άξονες της σειράς). Τον βλέπουμε, μελαγχολικό και καταβεβλημένο, να τα πίνει σ’ ένα μπιστρό για να βγει «άλλη μια νύχτα κατοχικής μιζέριας», όπως λέει ο συνάδελφος και φίλος του Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα, που κάθεται πλάι του και του υπενθυμίζει ότι «οι επιλογές μας έχουν σημασία, πίστεψέ με».

The New Look: Ο Dior, η Chanel και τα φαντάσματα της Κατοχής Facebook Twitter
Τον Ντιόρ υποδύεται ο πάντα εξαίρετος Μπεν Μέντελσον.

Την ίδια στιγμή, η Σανέλ (με τη μορφή της Ζιλιέτ Μπινός, κλονισμένη και αδίστακτη συγχρόνως) διέμενε σε πολυτελή σουίτα του ξενοδοχείου Ritz και ξάπλωνε (κυριολεκτικά και μεταφορικά) με τους Ναζί, ελπίζοντας να τη βοηθήσουν να πάρει πίσω τα κεφάλαια που της είχαν αφαιρέσει οι Εβραίοι πρώην συνεργάτες της.

Παρά τους δύο ογκόλιθους της υψηλής ραπτικής που αποτελούν τις κεντρικές φιγούρες της σειράς (η οποία παίρνει τον τίτλο της από την ατάκα «η μόδα χρειάζεται ένα νέο look», που εκστομίζει λίγο μετά τον πόλεμο η διευθύντρια του Harper’s Bazaar Κάρμελ Σνόου, που την υποδύεται η Γκλεν Κλόουζ), λίγο έχει να κάνει η αργόσυρτη ομολογουμένως αφήγηση με τη μόδα ή με τη δημιουργική διαδικασία εν γένει, και πολύ περισσότερο με τα τραύματα, τις ενοχές και τις επιλογές που βαραίνουν την συνείδηση.

Αξίζει πάντως να ακολουθήσει κανείς τη διαδρομή της σειράς, έστω και με μέτριο ενθουσιασμό, για την ερμηνεία της Μπινός, η Σανέλ της οποίας δεν είναι ούτε τέρας ούτε θύμα των περιστάσεων, αλλά κάτι περίεργο ανάμεσα, και ταυτόχρονα ανησυχητικά αναγνωρίσιμο.  

The New Look — Official Trailer | Apple TV+

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ