Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής.
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ έναν δημιουργό –τραγουδοποιό, συνθέτη, παραγωγό, ερμηνευτή– του μεγέθους, του εύρους και της κλίμακας του Πολ Σάιμον, υποτιμημένο;

Κι όμως, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, το πρώτο μισό του οποίου (γύρω στη μιάμιση ώρα) υπάρχει ήδη διαθέσιμο, ενώ το δεύτερο θα «ανέβει» την επόμενη εβδομάδα, και ακούγοντας ξανά όλα αυτά τα φοβερά τραγούδια, μπορεί να αναρωτηθεί ίσως κανείς μήπως o 82χρονος πλέον μουσικός δεν έχει, για κάποιο λόγο, τη φήμη ή και το κύρος που του αναλογεί, ειδικά στις νεότερες γενιές. 

Η ταινία αποτελεί έργο του Άλεξ Γκίμπνι, ενός από τους πιο ευέλικτους και εκλεκτικούς μετρ της σύγχρονης ταινίας τεκμηρίωσης, με ντοκιμαντέρ για τη Σαϊεντολογία, τη λεγόμενη κρίση των οπιοειδών στην Αμερική, τον Τζούλιαν Ασάνζ και τον Χάντερ Τόμσον, μεταξύ διάφορων άλλων.

Τα μουσικά του ντοκιμαντέρ αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία και περιλαμβάνουν δύο τουλάχιστον εξαιρετικές δουλειές για δύο τεράστιες μορφές της αμερικανικής μουσικής κουλτούρας: το Mr. Dynamite: The Rise of James Brown και το Sinatra: All or Nothing at All

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός.

Η ταινία ξεκινάει (και επιστρέφει διαρκώς) στο βουκολικό στούντιο που έχει στήσει ο 82χρονος πλέον Σάιμον στην ύπαιθρο του Τέξας, και είναι άκρως διαφωτιστικές αλλά και συγκινητικές οι σκηνές που τον δείχνουν απορροφημένο, μ’ έναν μυστικιστικό σχεδόν τρόπο, στη δημιουργική διαδικασία κατά την ηχογράφηση του τελευταίου του άλμπουμ του (Seven Psalms), ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων οξύνθηκε ακόμα περισσότερο το πρόβλημα ακοής του – η απώλεια είναι ολοκληρωτική στο αριστερό αυτί του, γεγονός που αρχικά, όπως λέει, του προξένησε έντονη κατάθλιψη, αλλά τελικά βρήκε έναν φιλοσοφικό τρόπο να συμφιλιωθεί με το βαρύ πλήγμα. 

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του Facebook Twitter
Ο Πολ Σάιμον με τον Αρτ Γκαρφάνκελ.

Γεμάτη από πλούσιο και πολύτιμο αρχειακό υλικό, η ταινία καλύπτει τις περισσότερες στάσεις μιας μακράς και πολυκύμαντης διαδρομής. Τη γνωριμία του στο σχολείο με τον Αρτ Γκαρφάνκελ (το ντουέτο τους ονομαζόταν αρχικά Tom και Jerry), την πρώτη απογοήτευση όταν η αρχική εκδοχή του The Sounds of Silence (από έναν στίχο του οποίου προκύπτει και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ) συνάντησε τη γενική αδιαφορία, την «εξορία» του στο Λονδίνο, τη θριαμβευτική επιστροφή, την τεράστια επιτυχία του «Πρωτάρη» με τα τραγούδια των Simon & Garfunkel να αποτελούν την ψυχή και τη συνείδηση της ταινίας, τον πικρόχολο χωρισμό του ντουέτου μέχρι τη θρυλική τους επανασύνδεση τρόπον τινά, με τη συναυλία του 1981 στο Σέντραλ Παρκ που συγκέντρωσε πάνω από μισό εκατομμύριο κόσμο, τη σόλο καριέρα του που κορυφώθηκε με την «αμφιλεγόμενη» ηχογράφηση του δίσκου Graceland στη Νότιο Αφρική, τις συζυγικές του σχέσεις, τα καπρίτσια του, τις εμμονές του, τα ζητήματά του. 

Η φωνή του πάντως έχει ακόμα αυτήν τη χαρακτηριστική και απόκοσμη απαλότητα και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία της ζωής του και της σχέσης του με τη μουσική είναι συχνά καθηλωτικός. Όπως, για παράδειγμα, όταν θυμάται που ήταν ακόμα παιδί και πήγε με τη συγκοινωνία από τη μία άκρη της Νέας Υόρκης στην άλλη για να αγοράσει το δισκάκι Bye Bye Love των Everly Brothers. Επιστρέφοντας μετά από δυο ώρες στο δωμάτιό του, το έβαλε με τρεμάμενα από τον ενθουσιασμό χέρια στο πικάπ αλλά η βελόνα το χάραξε λίγο. Χωρίς να το σκεφτεί καθόλου, έκανε αμέσως την ίδια διαδρομή για να το αγοράσει ξανά.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ