Ο Τσιτσιπάς και η μοναξιά του ατομικού σπορ

Ο Τσιτσιπάς και η μοναξιά του ατομικού σπορ Facebook Twitter
Η Κυριακή σημαδεύτηκε από την ηρωική και πολύ πικρή (ό,τι και να λέμε) ήττα του Έλληνα τενίστα στο Παρίσι. Φωτ.: GETTY
0

ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΣΟΙ ΧΑΘΗΚΑΝ το συννεφιασμένο ΠΣΚ σε βουνά, παραλίες και απομονωμένους προορισμούς, μακριά από οθόνες και αλλεπάλληλες αθλητικές μεταδόσεις ασυνήθιστης κρισιμότητας που παγίδεψαν εμάς τους υπόλοιπους σε μια διαρκή υπερδιέγερση και σε μια σχιζοειδή εναλλαγή έντονων και αλληλοσυγκρουόμενων συναισθημάτων.

Πριν κοπάσουν οι απόηχοι από τον δραματικό αποκλεισμό της Σάκκαρη, ήρθε την Παρασκευή η θριαμβευτική πρόκριση του Τσιτσιπά στον τελικό του Ρολάν Γκαρός, ενώ την επόμενη μέρα συνέβη το τραγικό (αλλά ευτυχώς όχι αμετάκλητο) περιστατικό με τον Έρικσεν στο Euro όταν η υφήλιος είδε έναν ποδοσφαιριστή να πέφτει σαν κομμένο δέντρο, και να σωριάζεται αναίσθητος και άψυχος στο χορτάρι, για να ακολουθήσουν σκηνές απίστευτης αγωνίας, φόρτισης και υπέρβασης μέχρι να διαδοθούν τα ανακουφιστικά νέα. 

Η Κυριακή σημαδεύτηκε από την ηρωική και πολύ πικρή (ό,τι και να λέμε) ήττα του Έλληνα τενίστα στο Παρίσι ενώ αργότερα το ίδιο βράδυ ο έτερος σύγχρονος διεθνής σούπερ σταρ από τα μέρη μας (ξεχνάμε εύκολα ότι μέχρι και πολύ πρόσφατα δεν υπήρχε ποτέ κανένας), ο Γιάννης Αντετοκούνμπο, ήταν, ως συνήθως, ο πρωταγωνιστής της νίκης των Μιλγουόκι Μπακς που έφεραν στα ίσια τους ημιτελικούς της Ανατολής στα playoffs του NBA.

Μιλάμε για πλήρη συναισθηματική εξάντληση. Τουλάχιστον, με όλα αυτά, δεν υπήρξε χρόνος για την ομφαλοσκόπηση και εσωστρέφεια που σέρνει συνήθως η «Κυριακίλα» όταν απλώνεται στην πόλη μετά το σούρουπο. 

Θυμήθηκα μια ατάκα του αείμνηστου Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, ο οποίος είχε γράψει τόνους κειμένων γύρω από το τένις: «Σας προκαλώ να προσπαθήσετε να φανταστείτε πώς μπορεί να είναι το να βρίσκεσαι ανάμεσα στους εκατό καλύτερους στον κόσμο σε κάτι. Σε οτιδήποτε». Ο Τσιτσιπάς είναι σαφώς στην πεντάδα κι ακόμα πιο πάνω.

Η πιο ισχυρή εικόνα αυτού του τριημέρου μεγάλων προσδοκιών και αναπάντεχων δραμάτων ήταν βεβαίως εκείνη με τον προστατευτικό κλοιό που δημιούργησαν με δάκρυα στα μάτια και κάπου μεταξύ απόγνωσης και ελπίδας, οι συμπαίκτες του γύρω από τον Έρικσεν για να τον προστατεύσουν από το αδιάκριτο, αδηφάγο και κανιβαλικό βλέμμα της κάμερας, των μέσων, των θεατών, όλων μας.

Την ξανασκέφτηκα αυτήν την πολυδιάστατη εικόνα που μεταξύ άλλων λειτουργεί και ως σύμβολο ομαδικής αλληλεγγύης, την Κυριακή το βράδυ όταν μέρος της ντόπιας «δημοκρατίας του διαδικτύου» είχε αρχίσει ήδη να ξερνά σαρκασμό, χαιρεκακία και αγνή, αμόλυντη σκατοψυχία εις βάρος του Τσιτσιπά. Οι πρωταθλητές των ατομικών αθλημάτων, ειδικά του τένις που απαιτεί πολύωρο και αλύπητο performance, είναι διαρκώς εκτεθειμένοι και δεν μπορούν να κρυφτούν μέσα σε κάποια ομάδα. 

Θυμήθηκα μια ατάκα του αείμνηστου Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, ο οποίος είχε γράψει τόνους κειμένων γύρω από το τένις: «Σας προκαλώ να προσπαθήσετε να φανταστείτε πώς μπορεί να είναι το να βρίσκεσαι ανάμεσα στους εκατό καλύτερους στον κόσμο σε κάτι. Σε οτιδήποτε». Ο Τσιτσιπάς είναι σαφώς στην πεντάδα κι ακόμα πιο πάνω. Ναι αλλά, σου λέει ο άλλος, είναι κακομαθημένος, τα σπάει στο Ντουμπάι, γράφει κουλαμάρες στα σόσιαλ, θέλει να μας φέρει τα Harrods ενώ ο λαός πεινάει, μπλα μπλα μπλα… 

Σε ένα άλλο κομμάτι που είχε γράψει πριν από δεκαπέντε χρόνια για (ή με αφορμή) τον αγαπημένο του Φέντερερ, ο Γουάλας, ο οποίος πίστευε ότι με (κιν)αισθητικούς όρους το τένις είναι το πιο ισχυρό από τα δημοφιλή αθλήματα, εν μέρει επειδή δεν είναι ομαδικό, κάνει λόγο για την ιδιαίτερη «ομορφιά» που διακρίνει τα σπορ στο κορυφαίο ανταγωνιστικό επίπεδο:  

Δεν είναι η ομορφιά ο στόχος των ανταγωνιστικών αθλημάτων, τα σπορ όμως στο υψηλό τους επίπεδο αποτελούν ένα πρωταρχικό πεδίο έκφρασης του ανθρώπινου κάλλους. Και μιλάμε εδώ για μια ομορφιά πολύ συγκεκριμένου τύπου. Θα μπορούσαμε να την αποκαλέσουμε κινητική ομορφιά. Η ισχύ και η έλξη που ασκεί είναι οικουμενικές. Σπανίως έχει να κάνει με το σεξ ή με τις πολιτισμικές νόρμες. Στην πραγματικότητα αφορά την συμφιλίωση των ανθρώπων με το γεγονός ότι έχουν ένα σώμα με δυνατότητες συγχρόνως περιορισμένες και άπειρες. Βεβαίως, ειδικά στα σπορ όπου αγωνίζονται άνδρες, σπανίως γίνεται λόγος για την ομορφιά ή για την χάρη ή και για το σώμα ακόμη. Οι άντρες διακηρύττουν την αγάπη ή το πάθος τους για τα σπορ, αυτή η αγάπη όμως πρέπει πάντα να εκφράζεται σύμφωνα με την σημειωτική του πολέμου: αποκλεισμός, προέλαση, ιεραρχία, στρατηγική, ανάλυση, στολές, εμβλήματα, συγκρούσεις, ιαχές. Για λόγους που ακόμα δεν έχουν γίνει απολύτως κατανοητοί, οι περισσότεροι από μας [τους φιλάθλους], νιώθουμε πιο ασφαλείς με τους κώδικες του πολέμου παρά με αυτούς της αγάπης.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ